Minnestillverkare driver upp priserna

Permalänk

Beställde precis 2x2GB Corsair PC6400 CL4 med DHX-kylning, de är riktigt grymma, har redan två stycken. Gick på 663:- från Inet med fri frakt för sweclockers.

Permalänk
Medlem

Jo minnena sjunker i pris.har köpt 4x4Mb kapslar för 1000 kr styck.
Nästa år fick man 8Mb för 900 kr.
Året efter fick man 16Mb EDO för ca 850 på Skribofont och sedan bytte jag ut dom mot 2x32Mb som kostade 800kr.Dom sitter fortfarande kvar i samma burk.
K6-3D, Voodo banshee och Win 98Se.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokkoko
mortifer666 har rätt. Så länge det inte handlar om kartellbildning (vilket är olagligt och bestraffas med skyhöga böter) så kommer inte några priser att höjas pga. strypt tillverkning. Det räcker ju med att något företag fortfarande har kvar sin kvantitet så tar det företaget marknadsandelar och genom att då höja kvantiteten kan man göra ännu större vinster. Summa summarum. Det är inte alls säkert att priserna kommer att gå upp på sikt. På längre sikt är det snarare troligt att de kommer att sänkas.

Är du säker på att det skulle gå att fälla de här företagen för kartellbildning? Nu är det här inte mitt specialämne men många av de här företagen har sitt ursprung i Asien med produktion och försäljning spridd över hela världen.

Permalänk
Medlem

Kanske får beställa RAM då.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Varför slutar dem inte upp med att göra 512MB stickor och nästan så att dem borde sluta med 1024 och bara sälja 2x2048, 2x4096 och 4x4096.
I DDR och DDR2 standarden då

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Det här för ju direkt tankarna till Opec som har rekordsänkt produktionen av olja och trots det fortsätter priserna att falla... Tror inte alls priserna kommer gå upp nu under en lågkonjunktur, snarare det motsatta. Också ett trick för att få folk att köpa mer nu innan "prishöjningen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Är du säker på att det skulle gå att fälla de här företagen för kartellbildning? Nu är det här inte mitt specialämne men många av de här företagen har sitt ursprung i Asien med produktion och försäljning spridd över hela världen.

Jag kan inte påstå att jag är expert inom konkurrensrätt heller, men jag tror inte att det spelar någon större roll var företagen kommer ifrån utan var de säljer sina produkter. Först och främst måste det ju handla om kartellbildning. Sedan ska det såklart bevisas vilket kanske inte alltid är helt enkelt. Däremot är man stenhård med böter nu för tiden så företag som fuskar bör nog lita väldigt mycket på sina konkurrenter om man ska ge sig in i något sånt här. De som avslöjar en kartell brukar även komma lindrigt undan även om de varit med i kartellen.

Dessutom måste kartellen vara så pass stor att företagen i fråga har en väldigt stor andel av marknaden. Annars riskerar man ju bara att ge bort marknadsandelar till en konkurrent som fortsätter att hålla uppe produktionsvolymerna. Till sista måste företagen vara extremt lojala mot varandra inom kartellen. Om någon inte skulle hålla sig till vad man kommit överrens om kommer kartellen att spricka.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Vi har en dator här hemma som har mindre än 4GB minne tror jag, det är Netbooken.

Jag tror jag måste rensa mer här också, kom just fram till att jag har:
En speldator med allt som det innebär, 4870x2, Quadcore etc.
En Htpc dualcore.
Tjejens stationära dualcore och även filserver.
En mindre 12" bärbar med dualcore.
En EEE 900 netbook.

Sen en 3400+ burk som står på golvet och borde säljas asap.

Permalänk

Varför tittar man på priset för 128-MB moduler? Finns väl ingen som köper en 128-sticka DDR2?

Det är ju priset på 1GB och 2GB -stickor som är intressant, kan inte tänka mig att nån köper mindre DDR2-stickor än så.

Har jag missuppfattat något och det rör sig om 128MBmoduler som används på 1 och 2GB stickor?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

tack för headsup'en

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag tror jag måste rensa mer här också, kom just fram till att jag har:
En speldator med allt som det innebär, 4870x2, Quadcore etc.
En Htpc dualcore.
Tjejens stationära dualcore och även filserver.
En mindre 12" bärbar med dualcore.
En EEE 900 netbook.

Sen en 3400+ burk som står på golvet och borde säljas asap.

Vad har det med något att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
Vad har det med något att göra?

att han är en "storkonsument" av minnen?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Företag har gått i konkurs pga att de producerat så mycket minnen och inte fått dem sålda till de priser de önskat. En bra bit på vägen för överlevnad och konkurrens.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
ram-minnen?
Tycker inte om att klaga normalt, men vem korrekturläser egentligen?

Visst är det en form av tautologi, men det är inte fel att förtydliga när en förkortning inte är förstådd av alla. Många säger/skriver "LCD-skärm", som också är en tautologi.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Har jag missuppfattat något och det rör sig om 128MBmoduler som används på 1 och 2GB stickor?

Jag tror faktiskt att det är så det ligger till.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

8 gb RAM för 1000 kr. I like.

Permalänk
Medlem

mina 8gb håller än, så räcker för mig

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

priset styrs av konsumenter
du gick och tog en center
billigt är bra
men kvalitet vi vill ha

Permalänk
Medlem

Som någon skrev har ju detta sagts tidigare. Den gången skedde ingenting av också nämnda anledningar. Det verkar helt enkelt inte finnas någon kartell. Finns det ingen kartell så kommer det företag som väljer att inte höja priserna att vinna massa marknadsandelar. På samma sätt sänker ingen sina priser om det finns en kartell, för ingen annan sänker priset och försöker ta andelar.

När sådan här information når ut så hoppar konkurrensgranskarna genast på och börjar titta på tillverkarnas priser vilket gör att det blir knepigt att faktiskt genomföra höjningar av pris.

Detta betyder egentligen bara att tillverkarna drar ner på produktionen. Detta leder till att lite folk får sparken, att priserna inte fortsätter sjunka och att aktieägare kan förvänta sig en lägre omsättning den närmaste tiden. Klart som fan att företagen inte vill sitta med massa lager som måste reas ut.

Tillägget bör väl kanske vara att minnesbranschen ofta gnäller på den här typen av saker. Det kan ju vara så att marknaden helt enkelt är överetablerad.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Rätta mig lite snabbt om jag har fel, ett ja/nej duger.
Jag blir allt lite sugen att slå till med två 2gb stickor, har sedan tidigare Corsair XMS2 Xtreme 2048MB som för2 år sedan kostade ypperliga 3595!
Således skulle jag få 4 stickor, 2x1GB och 2x2GB som moderkortet har plats för, dock är frågan vid nyttjande av dual channel så måste jag väll då para dem som 1x1gb & 1x2gb på den ena kanalen (A) och drn lika på den andra (B)?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToMTeMoR4
Beställde precis 2x2GB Corsair PC6400 CL4 med DHX-kylning, de är riktigt grymma, har redan två stycken. Gick på 663:- från Inet med fri frakt för sweclockers.

Billigt, speciellt med fri frakt. Beställde ett nätagg därifrån och glömde bort att vi swecare kan ha fri frakt.....

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Vilken tur att man redan har köpt 8GB av corsair minnen Och fri frakt från inet.se är ju grymt bra.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Faktum är att Corsair 6400 2x2 CL5 har gått ner i pris med ungefär 90kr hos misco.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Får mig att tänka på när jag köpte min första RAM-minnesmodul... 256MB PC-133 sommaren 00, priserna på minnen stod i skyn, 256MB-modulerna var nya på marknaden och PC-133 edge of the line... Drygt 3500 fick man hosta upp och det var ett köp jag inte ångrat en sekund.

Rätta mig gärna om jag har fel, men berodde inte det priset till stor del på den jordbävning som -99 drabbade stora minnestillverkare i Taiwan. För innan denna jordbävning låg priserna på ganska ok nivåer.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det är skillnad att beställa från t.ex. memory configurator (memoryc), på bättre minnen skiljer det flera hundra spänn, inklusive frakt.

Jag har handlat där sedan 2006 och det har fungerat bra. Det tar visserligen lite längre med eventuella reklamationer (som jag inte har haft hittills) på grund av att butiken ligger på Irland.

God fortsättning på Julen!

Permalänk
Medlem

Det ända negativa med memoryc är att man behöver betala returfrakten, det hanterar reklamationer väldigt snabbt, har behövt retunera två gånger och det var väldigt smidigt.

Visa signatur

i73770K@4500MHz 24/7- Asus P8Z77-V Pro- 4x4096MB Corsair - EVGA 760 GTX - 3xSamsung 2 TB - Samsung 240gb SSD – Corsair 650w - Antec P180

Permalänk
Medlem

Hur får man fri frakt från inet då?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

Precis det undrar jag också? Dessutom har minnen varit billigt det senaste året men nu verkar det vara billigare än tidigare. I april fick jag 8gb för 1380kr. Idag får man 8gb för 670kr.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Varför tittar man på priset för 128-MB moduler? Finns väl ingen som köper en 128-sticka DDR2?

Det är ju priset på 1GB och 2GB -stickor som är intressant, kan inte tänka mig att nån köper mindre DDR2-stickor än så.

Har jag missuppfattat något och det rör sig om 128MBmoduler som används på 1 och 2GB stickor?

Det är ju 8 eller 16 moduler på en sticka!

Beställde precis ett sånt här paket så jag kan köra windows 7 64-bit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349998

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det är så billigt med ram att de tamefan kunde dubbla priset. Kör ddr3 och man fick en 2 GB-sticka för 600 spänn drygt nyligen. Vem kan klaga?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/