Permalänk

Komplett ny dator ~10k

Hej alla
nu är det dags att införskaffa ny dator

Kommer mest använda den till spel.

Bryr mig inte om ljudnivån (ok, inte som en slagborr) och inte heller utseendet.

Har inte skärm sen tidigare och jag kommer också behöva ett trådlöst nätverkskort så det måste ingå i ev förslag.

Budgeten är på ~11000kr och då får det inte kosta mer än det inkl. fraktkostnaden.
Här är mitt förslag:

http://korturl.se/gvuf

Eftersom man max kan prisoptimera 10 produkter åt gången på Prisjakt =/ så är nätverkskortet här:

http://www.pixmania.com/se/se/453177/art/netgear/pci-wifi-kor...

Länken är till Pixmania eftersom att alternativet med 3 butiker innehåller Pixmania, och jag vill inte behöva betala nån extra fraktkostnad

Har aldrig testa att klocka förut men har lust att försöka få upp Q6600:n i 3 ghz iaf så då undrar jag om minnena duger och om stockfläkten skulle duga till det?
Tack på förhand

EDIT:Ändrade Prisjakt-länken till en korturl länk

EDIT2: FYI jag ska köra Vista 64 bit home premium

//Felix

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Hej alla
nu är det dags att införskaffa ny dator

Kommer mest använda den till spel.

Bryr mig inte om ljudnivån (ok, inte som en slagborr) och inte heller utseendet.

Har inte skärm sen tidigare och jag kommer också behöva ett trådlöst nätverkskort så det måste ingå i ev förslag.

Budgeten är på ~11000kr och då får det inte kosta mer än det inkl. fraktkostnaden.
Här är mitt förslag:

http://korturl.se/gvuf

Eftersom man max kan prisoptimera 10 produkter åt gången på Prisjakt =/ så är nätverkskortet här:

http://www.pixmania.com/se/se/453177/art/netgear/pci-wifi-kor...

Länken är till Pixmania eftersom att alternativet med 3 butiker innehåller Pixmania, och jag vill inte behöva betala nån extra fraktkostnad

Har aldrig testa att klocka förut men har lust att försöka få upp Q6600:n i 3 ghz iaf så då undrar jag om minnena duger och om stockfläkten skulle duga till det?
Tack på förhand

EDIT:Ändrade Prisjakt-länken till en korturl länk

//Felix

skärm och dota:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=294113,306280,358454,22...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Grafikkort är inget du tycker verkar nödvändigt eller? Såg inget i din lilla pris-optimering annars går ett kort till spel på ca 1500-2000 eller upp till 7 000 ifall man skiter ut pengar

Visa signatur

GeForce GTX 260 | Amd X2 6000+ (Windsor) | 4gb Dominator PC-8500 DDR2 ram | Logitech MX 400 | Antec Three hundred |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikWittgren
Grafikkort är inget du tycker verkar nödvändigt eller? Såg inget i din lilla pris-optimering annars går ett kort till spel på ca 1500-2000 eller upp till 7 000 ifall man skiter ut pengar

Jo ett HD4870 var det i min?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
skärm och dota:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php...9,34
1502

Ingen hårddisk där, och jag skulle föredra en skärm med max 1680x1050. Sen var det ingen mus med så med det så blir det dyrare än mitt paket... Skulle det göra nån stor förbättring med 1GB istället för 512MB i gpu:n på 1680x1050? Tack för svaren Har ni nån kommentar på paketet jag satte ihop?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Jo ett HD4870 var det i min?

Ingen hårddisk där, och jag skulle föredra en skärm med max 1680x1050. Sen var det ingen mus med så med det så blir det dyrare än mitt paket... Skulle det göra nån stor förbättring med 1GB istället för 512MB i gpu:n på 1680x1050? Tack för svaren Har ni nån kommentar på paketet jag satte ihop?

1680x1050 är inte stort och jag tror du kommer ångra dig om ett halvt år om du köper en sådan skärm i dag!

det skulle vara en WD black 640GB i paketet... den kostar men den är jätte bra också... snabb söktid...

du vinner inte mycket med 1GB mot 512 då du vill ha den upplösningen...
inte värt pengarna... du får mer med ett 4850 med pengarna om du ska ha sådan upplösning...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
1680x1050 är inte stort och jag tror du kommer ångra dig om ett halvt år om du köper en sådan skärm i dag!

det skulle vara en WD black 640GB i paketet... den kostar men den är jätte bra också... snabb söktid...

du vinner inte mycket med 1GB mot 512 då du vill ha den upplösningen...
inte värt pengarna... du får mer med ett 4850 med pengarna om du ska ha sådan upplösning...

Okej men är det inte rätt många som spelar i bara 1240x1024 eller nåt sånt? Många av mina vänner gör det, men jag vet inte hur mycket sämre prestanda i spel är det med full HD jämfört med 1680x1050? Sen så såg jag nu detta 1GB HD4870 för endast en hundring mer:
http://www.pixmania.com/se/se/1637125/art/sapphire-technology...

Är det kortet bra? Är det för stort för chassit, jag tyckte det såg väldigt stort ut jämfört med det andra 4870.

Och det där med HDD:n, vad påverkar det mest? Påverkar det mycket prestanda i spel? Finns det ingen liknande snabb hårddisk som den som du skrev fast mindre utrymme och billigare?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Okej men är det inte rätt många som spelar i bara 1240x1024 eller nåt sånt? Många av mina vänner gör det, men jag vet inte hur mycket sämre prestanda i spel är det med full HD jämfört med 1680x1050? Sen så såg jag nu detta 1GB HD4870 för endast en hundring mer:
http://www.pixmania.com/se/se/1637125/art/sapphire-technology...

Är det kortet bra? Är det för stort för chassit, jag tyckte det såg väldigt stort ut jämfört med det andra 4870.

Och det där med HDD:n, vad påverkar det mest? Påverkar det mycket prestanda i spel? Finns det ingen liknande snabb hårddisk som den som du skrev fast mindre utrymme och billigare?

blir bättre upplevelse med fler pixlar! dina kompisars datorer är nog föråldrade... (altså det räcker med en vecka gammal XD XD inte riktit...)

blir inte särskilt mycket sämre prestanda med större upplösning då kortet troligen inte används fullt ut förrän man sätter tillräckligt stor upplösning...

Pixmania är en väldigt random sida! läs på prisjakt om omdömen... tar flera veckor med frakt ibland... dålig service.. osv.. och perfekt för endel dock...

Det som är viktigt när man vill ha en prisvärd HDD som är snabb är att den har högkapacitet plattor.

en 500GB disk består av två 250GB plattor medan en 640gb disk består av två 320GB plattor... alltså de senare har mera utrymme per platta och är prisvärdare!

en TB är lite för stor 320GB är lite för litet..... 640GB är alldeles lagom...
och då rekommenderar jag den lite dyrare WD black 640GB 32mb cache
eftersom den har dubbelt snabbare söktid! 4.2MS i stället för 8.9ms

så köp en sån... själv har jag två WD blue 640GB... skulle ha köpt black om det funnits då jag köpte denna burk...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
blir bättre upplevelse med fler pixlar! dina kompisars datorer är nog föråldrade... (altså det räcker med en vecka gammal XD XD inte riktit...)

blir inte särskilt mycket sämre prestanda med större upplösning då kortet troligen inte används fullt ut förrän man sätter tillräckligt stor upplösning...

Pixmania är en väldigt random sida! läs på prisjakt om omdömen... tar flera veckor med frakt ibland... dålig service.. osv.. och perfekt för endel dock...

Det som är viktigt när man vill ha en prisvärd HDD som är snabb är att den har högkapacitet plattor.

en 500GB disk består av två 250GB plattor medan en 640gb disk består av två 320GB plattor... alltså de senare har mera utrymme per platta och är prisvärdare!

en TB är lite för stor 320GB är lite för litet..... 640GB är alldeles lagom...
och då rekommenderar jag den lite dyrare WD black 640GB 32mb cache
eftersom den har dubbelt snabbare söktid! 4.2MS i stället för 8.9ms

så köp en sån... själv har jag två WD blue 640GB... skulle ha köpt black om det funnits då jag köpte denna burk...

Ja, okej men det måste vara en skärm i samma prisklass och helst från komplett/Pc city komponentcenter/Pixmania eftersom dessa är dom butiker jag har planerat att beställa ifrån. Jag har själv kört i 1240x1024 (om det nu är det) i hela mitt liv och har inte brytt mig så det blir nog den skärmen ändå.

Jag har beställt iaf ca 3 ggr från Pixmania utan problem, ser att det kan blir problem om det är fel på varan men man får väl hålla tummarna

Men själva kortet då? Alltså 1GB 4870:t som jag länkade. Kan det vara för stort, är det bra?

Storleken på HDD:n då, för mig räcker det gott och väl med 320 GB (har en extern Maxtor på 500GB för filmer och sånt som bara ska lagras). Kan väl lägga till nån hundring på hårddisken men vill helst inte ha nån extra fraktkostnad så även där så måste den vara från Komplett/Pc city komponentcenter/Pixmania. Ska kolla runt lite så kan jag lägga in nån länk på ett förslag. Tack så mycket för svaren

EDIT: Tittade runt lite och såg denna WD Caviar blue. Är den snabb nog? Utrymmet räcker åt mig, behöver inget mer.

Hade glömt skriva vilket OS jag ska använda så jag la till det i OP (det ska va Vista 64 bit Home Premium)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.