Reklamation eller vad?

Permalänk
Medlem

Reklamation eller vad?

Hejsan.

Här kommer en halv novell om mitt problem och min fråga.

Jag köpte i oktober månad en Compaq CQ50-100EO på Siba i kristianstad.
Efter 1 månad så fick jag mitt första problem. Den laddade inte. Den lilla lampan som visar att strömmen är kopplad till den lös inte. Jag provade olika vägguttag och pillade lite fram och tillbaka med inget hjälpte.
Jag åkte då ner till siba och vi kopplade in den där hos dom och då funka den som vanligt igen. Skumt. Men allt försäljare där säger är: "Ja dom kan behöver en biltur ibland för att börja funka" J*VLA PUCKO...

ett par veckor efter de så ville inte batteriet ladda sig. Ringde då direkt till HP/Compaq och dom skickade ett nytt. Inga problem och det nya funkar bra.

Nu den 25 dec så ville datorn helt plötsligt inte ha någon ström igen. Har testat olika batterier. Olika vägguttag. inget hjälper.

Jag (arg som ett bi) åkte ner till siba i kristianstad. jag frågar snällt en säljare om man bara kan få testa en annan strömkabel för att se om det bara är den det är fel på. (dom hade liknande compaq datorer i butiken som var igång så det hade ju inte varit några problem). Han velar lite fram och tillbaka och verkar mest tycka att jag är jobbig. Sen ber han mig komma tillbaka i januari för dom hade så mycket att göra nu under mellandags rean.
Ska man inte få support på grejerna även om dom har mycket att göra? Allt jag ville var ju att kolla strömkablen vilket hade tagit 5 sekunder.

Eftersom jag är duktigt trött på denna datorn och har funderingar på att skaffa en Asus Eee 1000h istället så undrar jag. Kan man reklamera denna dator? eller hur säger regler och lagar?

Om det inte går så får jag väl skickar jag in den på lagning sen säljer jag skiten till något annat offer

Tack i förhand för svar.

Mvh MrE

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

Reklamera felet bör du absolut göra, men reklamera köpet lär bli svårt. Att de har mycket att göra i mellandagarna är ingen orsak att inte ta in din dator för reparation men det kan mycket väl vara så att de inte har tid just då (sen är det så att olika datorer har olika laddare även om de liknar varandra så har inte personen koll på vilka som är kompatibla med varandra är det inte ett 5 sekunders göra).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Kommer man inspringande 'arg som ett bi', kan du då förvänta dig ett annat bemötande? Alternativet var kanske att det såg ut på samma sätt som i min butik idag... totalt K.A.O.S

^_^'

Mellandagarna är tyvärr ett kaos utan dess like. Dock hade jag mätt upp nätadaptern åt dig på ett kick men alla har kanske inte den möjligheten. Om den visat sig vara trasig hade jag lyft ut en ny nätadapter från en ny HP-låda och skickat ut dig ur butiken (och skickat iväg din på utbyte). Slår vad om att det är exakt det SIBApersonalen kommer på att göra när du kommer in i Januari.

Jag tror nog att du ska testa med SIBA en gång till och förklara läget, lugnt och sansat. Alternativet är att du helt enkelt hjälper dig själv. Det har nog ingen butikspersonal något emot (och kommer de förbiålandes och väser i ditt öra så säger du bara att du testar deras nätadapter för att se om din är trasig).

Lycka till.
PS: Du har ingen möjlighet att 'reklamera' ett köp, speciellt inte som jag förstått det har inte datorn i fråga varit på en auktoriserad serviceverkstad? ARN gäller för de flesta om datorn har varit inne 2ggr och den ska in för en tredje... få butiker (förutom min) byter ut dyr elektronik hur som haver är min erfarenhet.

PS2: Vad tycker du att säljaren ska säga åt dig när DU som i hans ögon är världens jävla pucko som inte kan koppla in din nätadapter på rätt sätt kommer in med en burk som faktiskt inte är trasig... tänk på det du

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Kommer man inspringande 'arg som ett bi', kan du då förvänta dig ett annat bemötande? Alternativet var kanske att det såg ut på samma sätt som i min butik idag... totalt K.A.O.S

^_^'

Mellandagarna är tyvärr ett kaos utan dess like. Dock hade jag mätt upp nätadaptern åt dig på ett kick men alla har kanske inte den möjligheten. Om den visat sig vara trasig hade jag lyft ut en ny nätadapter från en ny HP-låda och skickat ut dig ur butiken (och skickat iväg din på utbyte). Slår vad om att det är exakt det SIBApersonalen kommer på att göra när du kommer in i Januari.

Jag tror nog att du ska testa med SIBA en gång till och förklara läget, lugnt och sansat. Alternativet är att du helt enkelt hjälper dig själv. Det har nog ingen butikspersonal något emot (och kommer de förbiålandes och väser i ditt öra så säger du bara att du testar deras nätadapter för att se om din är trasig).

Lycka till.
PS: Du har ingen möjlighet att 'reklamera' ett köp, speciellt inte som jag förstått det har inte datorn i fråga varit på en auktoriserad serviceverkstad? ARN gäller för de flesta om datorn har varit inne 2ggr och den ska in för en tredje... få butiker (förutom min) byter ut dyr elektronik hur som haver är min erfarenhet.

PS2: Vad tycker du att säljaren ska säga åt dig när DU som i hans ögon är världens jävla pucko som inte kan koppla in din nätadapter på rätt sätt kommer in med en burk som faktiskt inte är trasig... tänk på det du

Hejsan

Tackar för svaren

Jag var INTE arg när jag väl kom till butiken utan var väldigt vänlig mot säljare,

Vad menar du att den inte har varit inne på en auktoriserad serviceverkstad? Den har aldrig varit inlämnad alls.

Varför skulle jag inte kunna koppla min nätadapter? jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är ju fel på burken eller på sladdan. jag förklarade för säljaren att detta hade hänt innan. och att jag har testat olika vägguttag mm mm

Mvh MrE

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

Det sitter väl en nätadapter på sladden?
Är den sönder kommer ingen ström.
Bara mäta med en multimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det sitter väl en nätadapter på sladden?
Är den sönder kommer ingen ström.
Bara mäta med en multimeter.

Hej

Jag vet inte om det är den. När allt funkar som de skulle så blev den alltid varm efter en stund. Nu när inget funkar så blir en bara lite ljummen.
Det kan vara den. Men jag har ingen sådan mätare så att jag kan inte mäte de.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

Om du kollar på nätdelen brukar det stå hur många volt den ger.
Har ingen polare multimeter kan du du gå till macken.
Eller köp en på biltema, kostar typ 100kr.
Väldigt användbar att kolla batterier, kontakter, m.m.

Permalänk
Medlem

Jo det kan väl göra. men nu har det blivit lite Off topic här

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

Hur använder du laddaren? Kopplar du den t.ex. till en inverter i bilen/husvagnen?

Permalänk
Medlem

Nej kopplar den bara i vägguttag. Båda gångerna som den har lagt av så har den bara stått på ett bord och funkat sen helt plötsligt bara slutat funkat.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Om du kollar på nätdelen brukar det stå hur många volt den ger.
Har ingen polare multimeter kan du du gå till macken.
Eller köp en på biltema, kostar typ 100kr.
Väldigt användbar att kolla batterier, kontakter, m.m.

Det är inte bara volten som är intresant utan även Watten den orkar med. Många olika datorer har samma volt men olika watt, kopplar man in en som inte ger tillräkligt med strömm riskerar man inte bara att skada AC'n utan också i värsta fall datorn.

När batteriet inte vill ladda kan det bero på många olika orsaker, AC, kablage, batteri och moderkort.

Beroende på vad för dator man har så finns det olika sätt att utesluta olika orsaker till felet, BIOS kanske kan ge information om AC och/eller batteri, man kan prova o se om datorn kör med AC när batteriet är frånkopplat etc.

Då rimlig tid för reparationen börjar från den dagen du lämnar in varan skulle jag absolut inte vänta tills januari med att lämna in den, nej du, lämna in den snarast och är det inget fel de kan lösa här och nu på plats så låt dem ta in den med det samma och acceptera inget annat.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Ringde till Siba idag och ska åka till butiken på måndag. Enligt Kundtjänst skulle det inte vara några problem att reklamera den och köpa en ny produkt istället. och kanske få mellanskillnaden på tillgodokvitto. Jag vill ju ha en Asus EEE 1000H istället så det passar ju bra iså fall

Får se vad dom säger i butiken.

Mvh MrE

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

det är väl HP/Compaqs 19volt 4.7ampere adapter, den med ett litet stift i kontakten på datorn...

den nätadaptern är inte den bästa, tappar i effekt och laddar inte upp batteriet ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterE
Ringde till Siba idag och ska åka till butiken på måndag. Enligt Kundtjänst skulle det inte vara några problem att reklamera den och köpa en ny produkt istället. och kanske få mellanskillnaden på tillgodokvitto. Jag vill ju ha en Asus EEE 1000H istället så det passar ju bra iså fall

Får se vad dom säger i butiken.

Mvh MrE

Skulle vara riktigt skumt om de går med på det där. Det har ju gått ett par månader sedan du köpte det och bytesrätt har man oftast aldrig på en dator med bruten förpackning. Varför skulle SIBA ta emot din förmodligen trasiga dator som varit hos dej ett par månader, ge dej en annan dator - annan modell t.o.m, för att sedan försöka sälja din lagade dator till någon annan kund?
Detta är otroligt svårt utan en ordentlig sänkning av priset så jag tror faktiskt inte att det kommer genomföras. Men löser det sej på det sättet så är det ju bara bra för din skull

Och som det sagts högre upp så är mellandagarna ett rent helvete för samtliga försäljare så man hoppas ju på att kunderna har en viss förståelse att man inte alltid har samma tålamod och leende som man annars brukar ha. Självfallet ska försäljarna alltid försöka ge bästa möjliga service men tänk på att alla är människor

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit hem ifrån SIBA.

Själaren som jag fick kontakt med denna gången var mycket vänlig och hjälpsam.

Han tog dator och kopplade in den med en annan nätadapter som var inkopplad till ett butiks ex och då funka datorn igen. Alltså så var de bara sladden det var fel på.

Men den måste ändå skickas iväg och det tar minst 2 veckor innan jag får en ny sladd.

När det gäller reklamation så sa han att om man har haft datorn inne på service 2-3 gånger så kan man nog få igenom en reklamation. Eller om det uppstår något känt fel på den produkten du har. Alltså säger han helt tvärtom än vad deras Kundtjänst säger.

Men men nu är de fixat och jag kommer sälja datorn när jag får sladden.

Mvh MrE

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

Oftast räcker det att ringa till HP, uppge modell och serienummer samt inköpsdatum så skickar dom en ny adapter till dig direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SUCK

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterE
Nu har jag kommit hem ifrån SIBA.

Själaren som jag fick kontakt med denna gången var mycket vänlig och hjälpsam.

Han tog dator och kopplade in den med en annan nätadapter som var inkopplad till ett butiks ex och då funka datorn igen. Alltså så var de bara sladden det var fel på.

Men den måste ändå skickas iväg och det tar minst 2 veckor innan jag får en ny sladd.

När det gäller reklamation så sa han att om man har haft datorn inne på service 2-3 gånger så kan man nog få igenom en reklamation. Eller om det uppstår något känt fel på den produkten du har. Alltså säger han helt tvärtom än vad deras Kundtjänst säger.

Men men nu är de fixat och jag kommer sälja datorn när jag får sladden.

Mvh MrE

Mmm... anade att någon reklamation inte skulle gå igenom. Däremot syftade kanske KT på nätadaptern?

Fick du inte låna en nätadapter från SIBA?

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Mmm... anade att någon reklamation inte skulle gå igenom. Däremot syftade kanske KT på nätadaptern?

Fick du inte låna en nätadapter från SIBA?

Nej jag fick inte låna någon och jag fick ingen ny. Dock hade dom hemma men kunde inte ge mig dom eftersom deras "regler" säger att min nätadaptern måste in på service först.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterE
Nej jag fick inte låna någon och jag fick ingen ny. Dock hade dom hemma men kunde inte ge mig dom eftersom deras "regler" säger att min nätadaptern måste in på service först.

Inte deras regler dock, så är det tyvärr överallt.

Permalänk
Medlem

Köp inte Compaq igen!

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Inte deras regler dock, så är det tyvärr överallt.

Absolut inte... i många fall (när man tar upp saker och ting med hp direkt kan man som ÅF faktiskt få en ny adapter uppskickad direkt).

Inte alls ovanligt... när infocare blir inblandade dock... hoja.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Köp inte Compaq igen!

Nej jag har lärt mig min läxa. Aldrig mer compaq. Det blir en Asus Eee 1000h om några veckor.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Absolut inte... i många fall (när man tar upp saker och ting med hp direkt kan man som ÅF faktiskt få en ny adapter uppskickad direkt).

Inte alls ovanligt... när infocare blir inblandade dock... hoja.

Syftade mest på InfoCare Blir ibland knasigt i systemet om man gör så, men går det ihop är det ju perfekt