Permalänk
Medlem

DVI + Ljud -> HDMI ?

Jag har sett att det finns konverter från DVI till HDMI Men det betyder att min ljudkabel fortfarande måste ligga kvar till tv:n och då kan jag fortsätta köra min vanliga composite kabel jag har nu eftersom dom sitter ihop.

Så nu undrar jag om det finns någon konverter som gör att jag kan ansluta både ljud och bild och sen dra en lång HDMI till TVn

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Re: DVI + Ljud -> HDMI ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Jag har sett att det finns konverter från DVI till HDMI Men det betyder att min ljudkabel fortfarande måste ligga kvar till tv:n och då kan jag fortsätta köra min vanliga composite kabel jag har nu eftersom dom sitter ihop.

Så nu undrar jag om det finns någon konverter som gör att jag kan ansluta både ljud och bild och sen dra en lång HDMI till TVn

Precis vad jag oxå undrar över.
Ska köpa ett enklare grafikkort till min hemsnickrade htpc. Hos netonnet-butiken nära mig har de bla ati HD4650 och Hd4550.
Men dessa kommer från Sapphire och de har ingen hdmi-utgång. Bara dvi.

Däremot står det på Sapphires hemsida att man får bild OCH 7.1 ljud genom en hdmi-dongle "HDMI compliant via dongle". Perfekt, tänkte jag, eftersom jag och ovan vill endast ha en hdmikabel till Tvn.

Är det så eller har jag missuppfattat något???
Man ska ju inte få ljud genom dvi-porten.
Funkar detta så springer jag och köper ett direkt.

Visa signatur

Core i7 l 6gb DDR3 1600mhz l Gigabyte Radeon 6950 1gb l 150gb WD Velociraptor, 1 tb WD Green l 1020w Chieftech l Msi x58 pro l Antec ninehundred l

Permalänk
Medlem

Man kan få ljud via dvi om det finns en intern SPDIF på grafikkortet. IO kabel från ljudkortet till grafikkortets IO SPDIF. Sedan använder man sig helt enkelt av en dvi till hdmi sladd till TVn.

Permalänk
Medlem

ATI-kort har inbyggt ljudkort, så man kan få ljud och bild genom adapter utan kabel. Men om man har nvidia-kort måste man ha en kabel som karmeback säger.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

På ATI grafikkort som är nyare än 2år så finns det inbyggt en ljudkrets direkt på grafikkortet, så det enda man behöver är en DVI>HDMI adapter och sedan kopplar man en HDMI kabel till TVn och då fungerar även ljudet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Fast gällande AMD korten så har jag för mig att man måste använda adaptern som kommer med grafikortet. Annars fungerar det inte.
På nVidias kort så måste man koppla en kabel mellan ljudkort och grafikort internt i datorn.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

ja har ett 3870 som ja kör med adaptern (medföljande) och det fungerar bra med ljud+bild. dock behöver man separata drivrutiner för att det ska fungera.
Det kommer sedan upp som ett separat ljudkort så man får välja om man vill mata ut ljud med det eller sitt "vanliga". ja tror inte man kan köra ut ljud med båda samtidigt, eller?