Permalänk

Högtalare och neon

Hej jag fundera nu när jag fick till julklapp 2 st 300w baselement till, om det skulle finnas någon neon som man skulle kunna koppla till så att det skulle blinka i takt med musiken?? Det skulle vara ganska grymt och ha det och blinka tillika det smäller i spel.. Det är inget dyrt 5,1 ljudsystem utan en skaplig JVC stereo förstärkare som skall vara i ett skåp med glass dör egentligen (vet inte vad det kallas). Förstärkaren är från 80 talet så det finns inte några stöd för det inbyggt (desto mera kraft) så jag fundera om det finns något att sätta på ljudkabeln så att det skulle blinka i takt med basen... Hela systemet ligger på 2 st 800W 8" 4ohm bas högtalare och 2 st 300w 4ohm bas element... och diskanterna är original så jag vet inte riktigt vad dom ligger på... Men som sagt vet ni någonting som skulle få neon att styras på det sättet att det blinkar i takt med musik och ljud... Det är då ett system som står i mitt rum.. Har inte något neon ännu hemköpt så jag funderar att om någon har någon sånt att tipsa om också... Tack... GOD JUL på er alla också...
H.Traktor APAn

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk

Tjenare!

Jag kan väll inget större om detta, men jag köpte för några år sedan ett par neon rör till datorn, då följde det en liten dosa där neonet var kopplat till som jag kunde ställa in hur startk det skulle lysa även hastighet och lite andra saker.. Va jag då även kunde ställa var om det skulle blinka till musiken, den var ju inte så exakt (var billig skit jag köpte så) men det ska allt finnas... men du kanske inte vill ha något som styrs trådlöst eller aa det var ju en mic som kände av detta...

Men jag brukar handla ljud prylar via ljudia.se, så där kan man ju ta sig en kik de kanske har vad du letar efter

lycka till!

Permalänk

just en sådan dosa men den skulle borde jobba i större skala liksom

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem

Kan du inte bygga något med en strömtrafo runt matarkabeln och en OP kopplad till neonet?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Kan du inte bygga något med en strömtrafo runt matarkabeln och en OP kopplad till neonet?

Öhh förklara närmare tack jag har just gått ut grundskolan så det där säger mig inte så mycket kanske skippa dom där termerna så skulle det gå lättare... tack

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traktor_APA
Öhh förklara närmare tack jag har just gått ut grundskolan så det där säger mig inte så mycket kanske skippa dom där termerna så skulle det gå lättare... tack

Jag tror han menar att du ska vira koppartråd runt högtalarkabeln för att få inducerad spänning och koppla till en förstärkarkrets som styr lyset.

Mina kunskaper i fysik är inte helt färska men det är helt klart möjligt, men om det går med komponenter för humana priser kan jag inte avgöra.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Kan du inte bygga något med en strömtrafo runt matarkabeln och en OP kopplad till neonet?

ska inte säga allt för mycket, har nämligen precis börjat läsa lite om digital elektronik och därmed fysik.. Men min kusin var sugen på detta så kollade upp detta lite och vad jag läste ur en artikel (har ej kvar länken men läste det här om dagen) så är detta fullt möjligt och inte allt försvårt då de finns scheman på detta... Om jag inte minns fel så finns de en logg om detta på The mad modders hemsida..

Men jag kan vara helt ute o cykla hihi
finns andra som du ska lyssna på innan mig iaf

lycka till!

Permalänk

ok skall ta och kolla upp det där som killen2times sa....hur funkar sådant som kopplas till bil stereon då är det skilt uttag på den sen eller...

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem

Jag kanske har fattat frågan fel, men du vill ha kallkatod som kan blinka i takt med musiken? Neon skulle jag undvika om jag var du.
Sunbeam har tillverkat en produkt som klarar av att styra ljusstyrkan i kallkatoden, beroende ljudet.

Det var inte denna jag letade efter när jag sökte runt lite, men den kanske fungerar den med?
https://www.datorbutiken.com/butik/default.aspx?Product=SUNLS...

Edit: du behöver detta:
https://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=343
http://www.svc.com/cfsm.html

Lysröret behöver nödvändigtvis inte vara gult

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!