Permalänk
Medlem

Inblås fram och bak, utblås sidan?

Det är med hur man ska dra luften genom burken skulle man nog kunna skriva en C uppsats på..

Mitt chassi har 4 80mm fläktplatser, 2 fram 2 bak.
Jag har tänkt att dra upp två stycken 140 mm hål i sidan för fläktar.

Hur skulle det då va om jag drog in luft fram och bak och sög ut den på sidan?

Stör mig lite på att nätaggregatet blåser ut varmluft uppifrån direkt på moderkortet och CPU,n. Hur har ni löst det?

Permalänk
Entusiast

Nätaggen brukar väl alltid suga ut luft ur chassit? Standard var ju länge att ha en liten fläkt i fronten och sen använda nätagget som utsugningsfläkt uppe i taket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det där med ditt näragg låter knepigt. Alla nätagg jag har stött på har blåst ut varmluften på baksidan. kanske fläkten är felmonterad?

Dock har jag lärt mig att i luftdragningens mytomspunna värld, är nyckeln till framgång genom undertryck i lådan( Det vill säga, mer luft ur lådan än in) På så vis blir man av med den varma luften i chassit som ju inte ska vara där. Så länge du har mer luft ur lådan än in så spelar det inte så jättestor roll hur du gör, så vitt jag har förstått iaf

Visa signatur

| AMD Athlon (tm) 64 X2 dual core processor 6000+ @ 3.1Ghz (Orginal) | 4 Gb DDR2 RAM @ 4-4-4-12 Crucial | Corsair Powersupply 450W, 120mm fläkt | Gigabyte GA-MA770-DS3 | Shappire Radeon 4850, 512mb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimpaN92
Det där med ditt näragg låter knepigt. Alla nätagg jag har stött på har blåst ut varmluften på baksidan. kanske fläkten är felmonterad?

Dock har jag lärt mig att i luftdragningens mytomspunna värld, är nyckeln till framgång genom undertryck i lådan( Det vill säga, mer luft ur lådan än in) På så vis blir man av med den varma luften i chassit som ju inte ska vara där. Så länge du har mer luft ur lådan än in så spelar det inte så jättestor roll hur du gör, så vitt jag har förstått iaf

Läste detta och av slump kolla om min suger in eller ut mitt suger IN!!!

Är du säker på att det ska suga ut?

Har ett Antec Sonata III 500w

Permalänk
Medlem

Det optimala är, dom som sitter bak och i toppen blåser ut och dom på sidan och fram till in. Så är det på dom flesta iaf.
Sen hur ditt chassi är konstruerat vet jag ju inte.

Det där med nätagget är olika från tillverkare och modell. Finns väll ingen standard?

Permalänk
Medlem

låter ganska stört detdär hah
har aldrig hört talas om en som blåser in i chassit. borde iofs vara ganska bra för psu'n men inga andra komponenter kan tjäna nåt vidare på det

btw. tensu från existenz? ^^

Permalänk
Medlem

Har för mig att min PSU suger in luft.

Japp det är jag.

Permalänk
Medlem

Ja min trycker ut luft iallafall, och den sitter monterad upp och ner i chassit, alltså med fläkten mot komponenterna. Jag försökte montera det åt andra hållet men då stämmer inte hålen för skruvarna, dock så kan jag borra om och dra upp ett hål i taket för att blåsa ut nätaggsluften direkt så den inte alls påverkar delarna inuti...

Det borde gå..

Permalänk
Avstängd

Mitt nätagg suger ut luften inte in..varför dra in kall luft som sen värms upp av nätagget sen vidare in i lådan låter väldigt skumt och dumt

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Håller med..men dom som gjorde chassit hade väl druckit när dom designade det...

Permalänk
Medlem

Alla PSU blåser ut aldrig in. Om din PSU blåser in är det feltillverkad så gå och byt ut den.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk

hmm. har ett cosair nätagg i min dator och jag är ganska säker på att det suger in luft då dess dammfilter var helt igensatt när jag dammade ur datorn. Men det fungerar bra då jag har 3 fläktar som blåser ut (1 bak och 2 på toppen) och 2 som suger in (nätagget i botten + 1 annan fläkt i botten)

Permalänk
Medlem

Se framför allt till att du har luftgenomströmning "genom" de kritiska partierna i burken. Insug fram -> Utblås på sidan kan vara sådär, luften bör dras så att den inte kan gena förbi komponenterna.
I en såpass stängd miljö kan det bildas varmluftsvirvlar som i värsta fall cirkulerar runt t.ex. processorn. ( ingen/dålig venturverkan i stängd miljö)
Som någon tidigare skrev, undertryck i lådan är att föredra...

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Ja nej nej, nu missförstod någon längre upp itråden, PSU blåser ut luft, MEN den blåser in varmluften i chassit.

Så det är alltså mer effektivt att dra ut mer luft än man trycker in eftersom man skapar ett undertryck i chassit som sedan hjälper till att suga in luften?

Då skulle jag alltså dra ut luft bak och från sidan och fortsätta dra in luft från fronten. Samt att vända på PSU,n och såga upp ett hål i taket för luften från PSU,n

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke W
Ja nej nej, nu missförstod någon längre upp itråden, PSU blåser ut luft, MEN den blåser in varmluften i chassit.

Så det är alltså mer effektivt att dra ut mer luft än man trycker in eftersom man skapar ett undertryck i chassit som sedan hjälper till att suga in luften?

Då skulle jag alltså dra ut luft bak och från sidan och fortsätta dra in luft från fronten. Samt att vända på PSU,n och såga upp ett hål i taket för luften från PSU,n

Nej du vill ha ett så stort flöde som möjligt över komponenterna du vill kyla. Att sätta ett par enorma fläktar i sidan kan leda till att den lilla luft som blåser in sugs ut innan den hinner kyla komponenterna. Istället är risken att du får en virvel av varmluft som virvlar runt dina komponenter. Det här med luftflöde är lite mer komplicerat än att bara trycka in en massa fläktar.
Om du låter fläktarna blåsa in i chassit istället kommer du få en massa kall luft över moderkortet i alla fall men sen måste du ju dra ut luften också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derileec
Läste detta och av slump kolla om min suger in eller ut mitt suger IN!!!

Är du säker på att det ska suga ut?

Har ett Antec Sonata III 500w

Ja. Jag är ganska säker på detta. För mig är det konstigt att se att det finns nätagg som drar in varm luft i lådan, vilket ju är väldigt opraktiskt btw

jag ska inte säga helt säkert att det inte SKA vara så eftersom jag inte är så värst insatt MEN, jag skulle tippa på att du kan ha fått ett nätaggregat med en felmonterad fläkt. Kan aldrig tänka mig att tillverkarna skulle ha som standard att dra in varm luft i lådan.

Eller är jag helt ute och cyklar nu? ni har rätten att rätta mig isf:D

Visa signatur

| AMD Athlon (tm) 64 X2 dual core processor 6000+ @ 3.1Ghz (Orginal) | 4 Gb DDR2 RAM @ 4-4-4-12 Crucial | Corsair Powersupply 450W, 120mm fläkt | Gigabyte GA-MA770-DS3 | Shappire Radeon 4850, 512mb|

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det smidigaste för TS skulle ju vara att borra ett hål i toppen på chassit och låta nätdelen suga luft utifrån istället för innifrån chassit, och på det viset kommer inte värmen från nätdelen påverka temperaturen i chassit alls..

Så 2 fläktar som blåser in luft i fronten (nere i fronten såklart), sedan 2 fläktar som blåser ut luften, på baksidan av chassit. På detta vis får du ett bra flöde genom chassit och skapar inget undertryck eftersom du har lika mycket fläktar som blåser ut och in.

Och som sagt så kommer inte nätdelen påverka resten av luftflödet eller lufttemperaturen i chassit.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimpaN92
Ja. Jag är ganska säker på detta. För mig är det konstigt att se att det finns nätagg som drar in varm luft i lådan, vilket ju är väldigt opraktiskt btw

jag ska inte säga helt säkert att det inte SKA vara så eftersom jag inte är så värst insatt MEN, jag skulle tippa på att du kan ha fått ett nätaggregat med en felmonterad fläkt. Kan aldrig tänka mig att tillverkarna skulle ha som standard att dra in varm luft i lådan.

Eller är jag helt ute och cyklar nu? ni har rätten att rätta mig isf:D

Ja det är det klassiska då man länge har använt chassifläkten som utblås. Förr när processorerna inte krävde lika avancerad kylning var standard i ett towerchassi en liten fläkt i fronten som sög in luft och sen ett nätagg i taket på baksidan som sög ut luften.
Att suga in luft genom nätagget verkar väldigt konstigt, inte bara ur historisk synvinkel utan även ur rent praktisk då baksidan av en dator brukar vara den dammigaste och man vill inte ha ett nätagg fullt av damm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djinn1982
Alla PSU blåser ut aldrig in. Om din PSU blåser in är det feltillverkad så gå och byt ut den.

Nope alla PSU ska inte vara så.

I orginal defenitionen av ATX så skulle en psu dra in luft och skjuta ut den över moderkortet.

finns att läsa på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Så kolla upp saker innan skriver ut dem.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimpaN92
Det där med ditt näragg låter knepigt. Alla nätagg jag har stött på har blåst ut varmluften på baksidan. kanske fläkten är felmonterad?

Dock har jag lärt mig att i luftdragningens mytomspunna värld, är nyckeln till framgång genom undertryck i lådan( Det vill säga, mer luft ur lådan än in) På så vis blir man av med den varma luften i chassit som ju inte ska vara där. Så länge du har mer luft ur lådan än in så spelar det inte så jättestor roll hur du gör, så vitt jag har förstått iaf

Då kommer den låta lite som en mindre dammsugare också

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Om man läser lite till så:

"Later ATX systems with significantly greater heat output would not be aided in cooling by a power supply, because it would be delivering its often significantly heated exhaust into the case. As a result, the ATX specification was changed to make PSU airflow optional."

Har aldrig haft eller råkat på ett nätagg som suger in luft i datorlådan.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W