Fråga om hastighet på HD4670

Permalänk
Medlem

Fråga om hastighet på HD4670

Hej!

Jag har ett litet problem, häromdagen upptäckte jag att min media dator i vardagsrummet inte skalade ordentligt när jag spelade upp 1080 på min tv.
Jag drog ner Gpu-Z, och till min förvåning så verkar det som om grafikkortet tuffar på i enbart 200Mhz!?

Läser jag programmet rätt? Se nedan...

Det jag försökte med är att gå in på CCC försökt ställa in fabriksinställningar resp. att programmet klockar upp kortet själv, men detta har inte funkat. Gpu-Z säger fortfarande att den går i 200Mhz

Vad kan jag göra för att fixa detta?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Kortet klockar ner sig själv när det inte är under belastning!
Belasta kortet och kolla då!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Kortet klockar ner sig själv när det inte är under belastning!
Belasta kortet och kolla då!

hmm...om det skulle vara fallet,,,Borde inte grafikkortet klara av att spela upp 1080 utan problem?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Grafikkort kan inte accellera x.264 (mkv). De klarar bara h.264 (blur-ray).

Kolla på wikipedia för skillnaden på x.264 och h.264.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Grafikkort kan inte accellera x.264 (mkv). De klarar bara h.264 (blur-ray).

Kolla på wikipedia för skillnaden på x.264 och h.264.

Jag utgår från att du har koll
Vilket då skulle innebära i praktiken att den Inte skulle skala upp formatet på ett korrekt sätt, eller för den delen "klockar upp sig igen"?
Och jag är tillbaka på ruta ett ....*suckar*

För mig som inte direkt har koll på grafikkort ( som ni märker ), hur ändrar jag inställningarna i CCC så att det Inte klockar ner sig? ngn som vet...
Och skulle detta lösa mitt problem?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Kör du mkv-filer så är det bara CPUn som gör hela jobbet. Därför klockar grafikkortet ner sig. Den kan inte avlasta CPUn då du kör mkv-filer.

För att köra mkv-filer i 1080p så behöver du en core duo runt 2Ghz för att det inte ska hacka. Om du har en dual core CPU så bör du se till att dekodern du använder är konfigurerad att använda fler CPUer.

Själv använder jag CCCP-codec pack som fungerar bra.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Kör du mkv-filer så är det bara CPUn som gör hela jobbet. Därför klockar grafikkortet ner sig. Den kan inte avlasta CPUn då du kör mkv-filer.

För att köra mkv-filer i 1080p så behöver du en core duo runt 2Ghz för att det inte ska hacka. Om du har en dual core CPU så bör du se till att dekodern du använder är konfigurerad att använda fler CPUer.

Själv använder jag CCCP-codec pack som fungerar bra.

Jag kör en E4400 i 2Ghz...hmm...men kan ju klocka upp den. Har haft uppe den i 3.5Ghz
Codecs i mångfald har jag haft ner, även CCCP, vilket verkar fungera utmärkt
Men ngn konfigurering har jag dock inte gjort,,,hmm...det blir till att göra en djupdykning igen bland dekodrarna

Tack för tipsen

Vet du möjligtvis hur jag gör i CCC för att se till att grafikkortet inte klockar ner sig?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan

Kör du mkv-filer så är det bara CPUn som gör hela jobbet. Därför klockar grafikkortet ner sig. Den kan inte avlasta CPUn då du kör mkv-filer.

Nej, fel... går hur bra som helst med rätt program eller filter/codec (MPC HC).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Jag utgår från att du har koll
Vilket då skulle innebära i praktiken att den Inte skulle skala upp formatet på ett korrekt sätt, eller för den delen "klockar upp sig igen"?
Och jag är tillbaka på ruta ett ....*suckar*

För mig som inte direkt har koll på grafikkort ( som ni märker ), hur ändrar jag inställningarna i CCC så att det Inte klockar ner sig? ngn som vet...
Och skulle detta lösa mitt problem?

Det skulle inte jag utgå från om jag va du, då han har fel.

Finns en spikad tråd i HTPC forumet som visar hur enkelt och bra det funkar med hårdvaruavkodade x264 MKVs.

Och ja, ditt grafikkort klarar det utan problem, även i nedklockat läge (har själv ett likadant i min HTPC och funkar klockrent). Angående skalning så skalas det ju automatisk när du drar upp en film i helskärm.. Vill du ha avancerad skalning och postprocessing får du använda ffdshow. Annars är dessa regtweaks riktigt bra för ATI kort:

http://home.comcast.net/~exdeus/ati-hd2x00/

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

MPC HC klarar dom flesta MKV filmer men det finns en del MKV som den inte klarar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Samma här kör ett Nvidia 9600GT som funkar hur bra som helst med .mkv
Nu kan ju .mkv innehålla lite olika kodning men dom 2-3 vanliga typerna fungerar fint för mig, ink x264
Viktigast är ju att man har rätt program och codec för att det ska fungera, tex vanliga ffdshow eller CCCP går inte att använda om man vill ha hårdvaruppkodning, då blir det enbart CPU som får bära hela lasset.

Sök på DVXA i forumet så kommer det upp lite matnyttiga trådar om hur man fixar det hela

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jo, .mkv är ju bara en så kallad container, sen vad som finns inne i själva containern beror ju på den som kodat filmen, därför man kan utan några problem lägga till fler subtitles, extra ljudspår osv in i själva mkv containern.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla informativa tips

Jag snurrade runt lite bland de klistrade trådarna innan jag postade denna tråd, men hittade inte den om hårdvaruavkodade x264 MKVs,,,, Jag får dyka lite djupare

...men kom på att jag nu letade i fel forumdel..*lol*

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|