Permalänk
Medlem

Koppla in nya led lampor i datorn

hej , jag tänkte försöka mig på att modda in Led lampor i mitt chassi på diverse ställen, som ska blinka när datorn arbetar , jag undrar jag skulle behöva veta hur man kopplar ihop flera dioder till samma källa, (så dom blinkar)

e det möjligt att få den gå på samma koppling som Hdd led kontakten på modekortet,

behöver samt veta hur man kopplar ihop dioderna till varandra ,
man kan tänka det som ett grenuttag för dioder, en komponent där man kopplar in alla dioder som ska blinka , från komponenten till strömförsörjning.

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Avstängd

Och nästa tråd är om hur du återställer allt... tro mig, det är snyggare utan.

Har slitit bort alla min och är nöjd.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Lysdioder

Nja. lyse i datorer är så 2000-talet. det var snyggt när ingen hade det och folk som kan kombinera det med ett snyggt chassi.

tro mig efter 2-3dagars blinka med lite led's då kommer du tröttna.
annars köp något ccflrör och en blinkdosa som reagerar tex till musiken billigare o bättre.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Strunta i lysdioder du kommer tabort dom om en vecka eller så

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Klart, snyggt eller inte är väl upp til var och en Men kan ju hålla med om att lysdioder är inget som faller mig särskilt bra i smaken, inte i datorchassin i varje fall. Sen när dom blinkar, ja det blir ju inte bättre precis.

Men dock, för att svara på frågan. Mig veterligt skulle du kunna göra en enkel lösning där du seriekopplar dina dioder på samma kabel som hhd led. Dock har jag en känsla av att dioderna kommer lysa förhållandevis svagt, om ens alls.

Annars om du tvunget skall ha dessa lysdioder till att blinka när datorn arbetar så kan du skaffa ett förstärkar-don, som du kopplar varje lysdiod till och sen mot Hdd-LED kontakten på moderkortet. Dock ska du setill att du får rätt strömmar samt spänningar ut och in ur donet.

Enligt mig, jobb för något som bara ger dig en evig plåga, jobb i onödan är inget som faller mig i smaken

Permalänk

Det är ett mindre problem att åstadkomma detta med endast ett par transistorer och ett par leds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Klart, snyggt eller inte är väl upp til var och en Men kan ju hålla med om att lysdioder är inget som faller mig särskilt bra i smaken, inte i datorchassin i varje fall. Sen när dom blinkar, ja det blir ju inte bättre precis.

Men dock, för att svara på frågan. Mig veterligt skulle du kunna göra en enkel lösning där du seriekopplar dina dioder på samma kabel som hhd led. Dock har jag en känsla av att dioderna kommer lysa förhållandevis svagt, om ens alls.

Annars om du tvunget skall ha dessa lysdioder till att blinka när datorn arbetar så kan du skaffa ett förstärkar-don, som du kopplar varje lysdiod till och sen mot Hdd-LED kontakten på moderkortet. Dock ska du setill att du får rätt strömmar samt spänningar ut och in ur donet.

Enligt mig, jobb för något som bara ger dig en evig plåga, jobb i onödan är inget som faller mig i smaken

seriekoppla är inget vidare smart vad gäller lysdioder då varje lysdiod orsakar ett spänningsfall på 2-3V därimot skulle han kunna seriekoppla 4st och sedan parallellkoppla. alltså
+
|--XXXX--|
|--XXXX--|
|--XXXX--| -

för att sedan få dom att funka med Hddled är antagligen enklaste lösningen att använda en transistor

dock inget jag rekommenderar pga den estetiska biten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lysdioder

Nja. lyse i datorer är så 2000-talet. det var snyggt när ingen hade det och folk som kan kombinera det med ett snyggt chassi.

tro mig efter 2-3dagars blinka med lite led's då kommer du tröttna.
annars köp något ccflrör och en blinkdosa som reagerar tex till musiken billigare o bättre.

Men det är ju 2000 talet nu, eller drog vi fram ett millenieskift vid nyår? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

var aktsam med att koppla in på moderkortet, du måste räkna ut så att dina nya diodrar ger samma resistans m.m annars kan det poffa fint på ditt moderkort..

jag gjorde detta utan att ha vetskap om detta, gick inte så bra för den datorn eller aa moderkortet..

Permalänk

lampor

Hej skulle vilja att min dator lyste men min fläckt gör inte det kan någon något sätt att installera eller sätta ditt några lampor?

Permalänk
Medlem

Håller me övriga talare om att lyse i datorn oftast bara är fult! Men om du nu vill ha lyse så håll dig till vitt fast sken.

Permalänk
Medlem

Något som jag dock gillade va när jag hade mitt förra chassi som var ett 700D. Då satte jag en diodslinga undertill, blev rätt snyggt med ett diskret vitt ljus som lös under. Lite ''fast and the furious'' kanske men helt okej;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra så att jag skulle ansluta en optokopplare
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-205-90&t...
där du ansluter ben 1 och 2 i serie med din vanliga HDD-LED. Sedan tar du och kopplar in ben 5 och 6 tillsammans med ett gäng lysdioder och resistorer på din vanliga Molex-sladd från nätaggregatet.

Alltså
HDD + pin på moderkortet -> Ben 1 på optokopplare | Ben 2 på optokopplare -> HDD-LED -> HDD - pin på moderkortet

samt din andra del av kretsen bestående av

+5V molex -> ben 5 på optokopplare | Ben 4 på optokopplare -> | (Resistor @ 125 Ohm -> Lysdiod) | -> Jord

Delen i parentes kan du parallelkoppla ett gäng dioder på så du får rätt antal.

Vill du ha ett fast lysande sken gör du som krets två men utan optokopplare alltså
+5V molex -> | (Resistor @ 125 Ohm -> Lysdiod) | -> Jord

Motstånden i exemplet är ungefärliga men för att få rätt tar du V / I = R där V är volt (5V i vårt fall), I är ström (står på lysdioden hur stark den ska vara) och R är motståndet du ska använda till de två komponenterna.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

de är snyggt om de bara lysser lite gran,t,ex en fläkt eller så.. men när de lysser som en julgran är de både fult OCH P12 varning på hög nivå . de är vad jag tycker