Söker en snabb hårddisk på 200-300 GB

Permalänk
Medlem

Söker en snabb hårddisk på 200-300 GB

Hej. Det är som så att jag planerar på att köpa en ny hårddisk till min dator då min hårddisk på 200 GB inte är tillräcklig.

Jag hade tänkt köpa en hårddisk på ca. 200-300 GB (eventuellt mer) som jag ska använda som system/program/spel-hårddisk. Jag kommer göra så att jag partitionerar upp den så att operativsystemet och systemrelaterade program finns på C:, och sedan övriga program, dokument och spel på D:.

Min befintliga hårddisk kommer jag att använda som "tankstation" där jag lagrar enbart nerladdade saker. Efter ett test i HD Tune visades dessa värden:

Min: 26.9 MB/s
Max: 62.6 MB/s
Average: 49.7 MB/s
Access time: 14.9 ms

Nåväl. Det kan hända att jag lägger ribban högre på hur stor hårddisken ska vara, men i alla fall. Jag söker en snabb hårddisk med låg svarstid och hög överföringshastighet som inte är allt för dyr. ~700 kr. Jag söker alltså något som faller inom dessa ramar. Jag har blickat lite mot Western Digital Raptor, men dessa hårddiskar visade vara allt för dyra även i det minsta laget.

Disken ska vara väldigt snabb då den primärt ska köras som systemdisk. Den ska vara markant bättre än hårddisken jag har nu. Detta kan bland annat avgöras genom att beskåda mina värden från HD Tune.

Då jag inte besitter någon vidare expertis inom just hårddiskar, vänder jag mig nu till er mer kunniga personer. Någon som har några förslag?

Jag försökt leta mig fram via klistrade trådar, men inte funnit något som verkligen nappade. Jag vill ha motiverade förslag.

MVH
Robert

Permalänk
Medlem

Vet inte om min Wd black 640gb är markant bättre, men den är i din prisklass iaf.

Min: 51.8 MB/s
Max: 114.2 MB/s
Average: 89.6 MB/s
Access time: 12.7 ms
Burst rate: 103.8 MB/s

Benchade med en jävla massa olika program igång så tiderna går nog att fila en del.

R:
Kände att hårddisken hade nog lite till att ge, så jag startade datorn i felsäkert läge och benchade.

Tadaaaaaaa

Nu blire lite offtopic, men vad kan man tänkas få för siffror med en ssd ? Låt säga den billigaste från OCZ för 995:- på komplett.

Permalänk
Medlem

Mycket starkt initiativ av dig! Verkligen. Tack så mycket.
Några andra förslag som jag kan jämföra med?

edit: Har precis insett att jag levt under en sten ett tag, och det verkar som att 200-300 GB inte är "the shit" längre, utan snarare 600 GB+. Frågan är bara om man någonsin kommer fylla den? Äh, det är ju en framtidsinvestering.

Permalänk
Medlem

Att fylla allt tillgängligt ledigt utrymme är ingen som helst svårighet, tiden är relativ som Einstein sa' - den går dubbla ljushastigheten när det handlar om att fylla diskar.

Permalänk

gillar sista delen av einsteins citat=)