Permalänk
Medlem

Varför klockar min E8400 så dåligt?

Hej!
Jag har införskaffat mig ett nytt system för några dagar sedan men haft väldigt mycket problem med klockningen. För att nå 3,8ghz måste jag kräma på med 1,425 i Vcore, och inte ens då är den stabil. (Klarar 1h i orthos blend men sedan blir det fel.)
Vad jag har hört når folk runt 3,6 med orginal spänningen och 4ghz i runt 1,3volt, vad gör jag för fel?

Dessa inställningar kör jag med:

Ai Tweaker

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9]
FSB Frequency ...................... [425]
PCIE Frequency ..................... [101]
FSB Strap to North Bridge .......... [333]
DRAM Frequency ..................... [850] (1:1)
DRAM Clock Skew on Channel A1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel A2 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B2 ...... [Auto]
DRAM Timing Control ................ [Manuell 5-5-5-15] (testat 5-5-5-18 också)
DRAM Static Read Control ........... [Disabled] (Testat enable också)
DRAM Read Training ................. [Disabled] (Testat enable också)
MEM. OC Charger .................... [Auto] (Testat enable också)
Ai Clock Twister ................... [Light]
Ai Transaction Booster ............. [Manual]
Common Performance Level ......... [12] (Testat 11, 10 och 5)

____________________________________

CPU Voltage ........................ [1.425]
CPU GTL Voltage Reference (0/2) .... [Auto]
CPU GTL Voltage Reference (1/3) .... [Auto]
CPU PLL Voltage .................... [1.56]
DRAM Voltage ....................... [2,1]
NB Voltage ......................... [1.3]
NB GTL Reference ................... [Auto]
SB Voltage ......................... [1,1] (standard)
PCIE Voltage ....................... [1,5 (Standard)]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Disabled] (Testat enable också)
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. Optimized

Min setup i övrigt: P5Q-E, E8400, Corsair 8500C5, Noctua NH-U12P.
Temps: Orginal idle 42/42 load 43/43 (Antar att tempsensorn är fast)
-Klockad 3800mhz 1,425volt idle 42/42 load 50/51

Alla tips mottages tacksamt!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag är helt borta när det gäller överklockning på alla vis, men lite OT, hur ska jag överklocka mina dominator pc8500 minnen ? ändrar man den där timing control ?
helst inga kompliserade bios förkortningar tack ! (vill inte skapa en tråd)
Jag har tittat runt i alla möjliga FAQ men dem som vet skriv gärna !

Tack.

Visa signatur

Gigabyte X48-DS4 | Gigabyte HD4870 | Intel E8500 3.16GHz | Corsair Dominator 1066MHz 4GB | Antec 900 | OCZ StealthXtream | Samsung 226BW 22" 2MS | Microsoft Sidewinder | Logitech 250 Deluxe |

Permalänk

Alla processorer är unika ur överklockningssynpunkt. Min Q6600 t.ex. går att få upp i 3,5 med bara 1,39 i vcore medans andra får pumpa upp vcoren till typ 1,45. Så du kan inte riktigt jämföra med hur andras klock har varit.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, Asus P5Q-Pro, Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,5ghz (lappad), Thermalright 120-Ultra (lappad) + Nexus 120x120mm, Corsair Dominator PC2-8500 1066mhz 4gb (2x2048mb), Western Digital VelociRaptor 150gb 10 000rpm, Samsung Spinpoint 640gb 7200rpm, HIS Radeon HD 4870 Turbo 512mb, AXP 630watt SLi-suport, Windows Vista Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkyashell
Alla processorer är unika ur överklockningssynpunkt. Min Q6600 t.ex. går att få upp i 3,5 med bara 1,39 i vcore medans andra får pumpa upp vcoren till typ 1,45. Så du kan inte riktigt jämföra med hur andras klock har varit.

Så det är bara att räkna med att min processor är kass och att jag får ha en 24/7 klock på ca 3,6 ghz.? :\
Kan inte låta bli att tänka om det bara är någon inställning som hindrar mig från att komma upp i 4+ ghz stabilt..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Det inte vara så att det är Moderkortet som sätter stoppet för dig?

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Vad har du för Moderkort kan vara det som sätter stop för dig oxå...

MVH

Asus P5Q-E, alla jag läst som haft ett sånt har ju kommit högre. :\

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Så det är bara att räkna med att min processor är kass och att jag får ha en 24/7 klock på ca 3,6 ghz.? :\
Kan inte låta bli att tänka om det bara är någon inställning som hindrar mig från att komma upp i 4+ ghz stabilt..

Efter som att du har låga temps på rätt så hög Vcore så kan du ju testa att pressa upp vcoren lite till. Men det låter lite mysko ändå, dual core brukar ju inte ligga så himla högt i vcore. Och jag vill inte råda dig till något som kanske skulle kunna förstöra din processor heller. Sålänge du har låga temps och stabilitet. Har du testat att ändra multipel'n eller är den låst?

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, Asus P5Q-Pro, Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,5ghz (lappad), Thermalright 120-Ultra (lappad) + Nexus 120x120mm, Corsair Dominator PC2-8500 1066mhz 4gb (2x2048mb), Western Digital VelociRaptor 150gb 10 000rpm, Samsung Spinpoint 640gb 7200rpm, HIS Radeon HD 4870 Turbo 512mb, AXP 630watt SLi-suport, Windows Vista Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkyashell
Efter som att du har låga temps på rätt så hög Vcore så kan du ju testa att pressa upp vcoren lite till. Men det låter lite mysko ändå, dual core brukar ju inte ligga så himla högt i vcore. Och jag vill inte råda dig till något som kanske skulle kunna förstöra din processor heller. Sålänge du har låga temps och stabilitet. Har du testat att ändra multipel'n eller är den låst?

Om jag minskar multipliern och höjer fsb blir den inte alls stabil. :\
Edit: Hur hög vcore vågar man ha för 24/7 bruk?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Om jag minskar multipliern och höjer fsb blir den inte alls stabil. :\
Edit: Hur hög vcore vågar man ha för 24/7 bruk?

Tyder på att det är moderkortet/minnena som inte klarar hög FSB.

Skulle råda dig att öka volten ett snäpp på NB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Tyder på att det är moderkortet/minnena som inte klarar hög FSB.

Skulle råda dig att öka volten ett snäpp på NB.

Okej, men hur högt vågar man gå då? Ligger ju på 1,3 redan.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
1,4-1,45 på NB skulle jag tro behövs för den Fsb:n du kör med.

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit det men jag kör en runda till:
Läs FAQ:en noga och klocka en komponet i taget.

Okej, jag har nog läst FAQen och sökt runt en hel del men inte kommit någon vart. Hur högt vågar man ha spänningen på NB för 24/7 klock?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många gånger jag har skrivit detta men jag kör en runda till:

Som du vet så är det tålamod som gäller vid klockning. Mitt förslag är att du läser FAQ:en noga och att du testar en komponent i taget.

Börja med att ställa ner minnerna på lägsta och multin till 7 eller 8 för att kolla vad din nordbrygga pallar med för FSB.

Gå sedan vidare med dina minnen. De flesta DDR idag går svalt och pallar med en ökning med 0,3-0.4 volt om man har någolunda hyfsad vent i lådan.

När du är klar med NB och minne går du vidare till prollen. Volten till denna anpassar du till värmen den alstrar vid full belastning ( ej över 70c ). Bra progs för att kolla detta är Prime95 eller Orthos.

NB kan du öka till 1,4-1,45 volt för en FSB över 400.

Lycka till.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Vet inte hur många gånger jag har skrivit detta men jag kör en runda till:

Som du vet så är det tålamod som gäller vid klockning. Mitt förslag är att du läser FAQ:en noga och att du testar en komponent i taget.

Börja med att ställa ner minnerna på lägsta och multin till 7 eller 8 för att kolla vad din nordbrygga pallar med för FSB.

Gå sedan vidare med dina minnen. De flesta DDR idag går svalt och pallar med en ökning med 0,3-0.4 volt om man har någolunda hyfsad vent i lådan.

När du är klar med NB och minne går du vidare till prollen. Volten till denna anpassar du till värmen den alstrar vid full belastning ( ej över 70c ). Bra progs för att kolla detta är Prime95 eller Orthos.

NB kan du öka till 1,4-1,45 volt för en FSB över 400.

Lycka till.

Hej, tack för ditt svar!
Jag har läst FAQ:en nogrannt, jag har även testat RAM-Minnenas kapacitet och dom klarar nog 1066mhz utmärkt (med allt på orginal förutom minnenas ratio). Jag har också testat minska multipliern och ökat fsb och den blir ostabil efter 400fsb.
Angående volten till processorn har jag förstått att bara för att den går hyffsat svalt på en hög Vcore betyder inte det att den inte tar skada. (minskad livslängd)

Jag har ökat NB volten till 1,4 nu för att se om det hjälper, orthos brukar visa fel efter ganska exakt 1h (50-70min), så nu är det bara att vänta.

Jag har nog trixat med inställningarna i BIOS en hel del och även testat med det mesta på auto men inget tycks hjälpa. :\

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

hm, har hafft upp min i 4 ghz men var inte stabilt, kör min på 3,8 GHZ nu. har ökat vcore från original : 1.25 till 1,26 nått.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66 @ 3ghz | Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | x2 WD Caviar 500gig 1x WD VelociRaptor 150GB 10000RPM | ASUS P5Q Deluxe | Corsair TX 850W | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackeee
hm, har hafft upp min i 4 ghz men var inte stabilt, kör min på 3,8 GHZ nu. har ökat vcore från original : 1.25 till 1,26 nått.

Jo men min blir inte ens stabil i 1,425 volt , 3,8ghz. :\

Tillägg: Testade höja NB till 1,4 men failade i orthos efter 1h 17min.
Vet inte vad jag ska göra längre, är väl bara att inse att jag fått ett dåligt ex och köra på orginal eller just över..

Edit 2: Jag har lyckats få den stabil på 3800mhz (9*425) med 1,4voltcpu, 1,4v NB, 1,2v SB och 2,1v ram.
Det är alldeles för höga siffror för en så "liten" klock, men vet inte vad mera jag kan testa för att få den stabilare på mindre spänning. :\

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jo men min blir inte ens stabil i 1,425 volt , 3,8ghz. :\

Tillägg: Testade höja NB till 1,4 men failade i orthos efter 1h 17min.
Vet inte vad jag ska göra längre, är väl bara att inse att jag fått ett dåligt ex och köra på orginal eller just över..

Edit 2: Jag har lyckats få den stabil på 3800mhz (9*425) med 1,4voltcpu, 1,4v NB, 1,2v SB och 2,1v ram.
Det är alldeles för höga siffror för en så "liten" klock, men vet inte vad mera jag kan testa för att få den stabilare på mindre spänning. :\

Hoppas det löser sig! : )

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, Asus P5Q-Pro, Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,5ghz (lappad), Thermalright 120-Ultra (lappad) + Nexus 120x120mm, Corsair Dominator PC2-8500 1066mhz 4gb (2x2048mb), Western Digital VelociRaptor 150gb 10 000rpm, Samsung Spinpoint 640gb 7200rpm, HIS Radeon HD 4870 Turbo 512mb, AXP 630watt SLi-suport, Windows Vista Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jo men min blir inte ens stabil i 1,425 volt , 3,8ghz. :\

Tillägg: Testade höja NB till 1,4 men failade i orthos efter 1h 17min.
Vet inte vad jag ska göra längre, är väl bara att inse att jag fått ett dåligt ex och köra på orginal eller just över..

Edit 2: Jag har lyckats få den stabil på 3800mhz (9*425) med 1,4voltcpu, 1,4v NB, 1,2v SB och 2,1v ram.
Det är alldeles för höga siffror för en så "liten" klock, men vet inte vad mera jag kan testa för att få den stabilare på mindre spänning. :\

Jaså är det alldeles för höga siffror? Märkligt uttalande från någon som har så lite koll.
Fan va folk har blivit bortskämda med C2D det är ju fan skrämmande. Min gör inte "blabla" ghz har jag fått en dålig cpu? För helvete...
Är det nån jävla garanti från intel att du ska kunna överklocka din CPU överhuvudtaget?
För övrigt så är det där med max Vcore en jävla massa bubbel här på forumet. Jag skulle vilja se en som lyckats bränna sin cpu med för hög vcore här på forumet...
Håll koll på tempen istället för att böla om Vcore. Klarar du inte av tanken på "kortare" livslängd pga hög vcore så ge fan in att överklocka.
1,65vcore har jag kört i snart 2 år...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

@mrfisse. Du kan väl låta bli att vara otrevlig, det skapar väldigt dålig stämning. Du har ju inte heller hjälpt trådskaparen så mycket med att bara gnälla och svära. Möjligen att det sista du skrev skulle kunna vara till lite nytta: "1,65vcore har jag kört i snart 2 år...". Men vill du bara gnälla så kan du göra det för dej själv!

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adro92
@mrfisse. Du kan väl låta bli att vara otrevlig, det skapar väldigt dålig stämning. Du har ju inte heller hjälpt trådskaparen så mycket med att bara gnälla och svära. Möjligen att det sista du skrev skulle kunna vara till lite nytta: "1,65vcore har jag kört i snart 2 år...". Men vill du bara gnälla så kan du göra det för dej själv!

Varenda ord av det är sant, det kommer samma trådar hela tiden. Det är ett forum, får väl gnälla om jag vill det, finns ingen regel mot det för övrigt.

Allmän del ej riktad direkt mot trådskaparen:
Fan va folk har blivit bortskämda med C2D det är ju fan skrämmande. Min gör inte "blabla" ghz har jag fått en dålig cpu? För helvete...
Är det nån jävla garanti från intel att du ska kunna överklocka din CPU överhuvudtaget?

Del riktad till trådskaparen:
Jaså är det alldeles för höga siffror? Märkligt uttalande från någon som har så lite koll.
För övrigt så är det där med max Vcore en jävla massa bubbel här på forumet. Jag skulle vilja se en som lyckats bränna sin cpu med för hög vcore här på forumet...
Håll koll på tempen istället för att böla om Vcore. Klarar du inte av tanken på "kortare" livslängd pga hög vcore så ge fan in att överklocka.
1,65vcore har jag kört i snart 2 år...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Varenda ord av det är sant, det kommer samma trådar hela tiden. Det är ett forum, får väl gnälla om jag vill det, finns ingen regel mot det för övrigt.

Allmän del ej riktad direkt mot trådskaparen:
Fan va folk har blivit bortskämda med C2D det är ju fan skrämmande. Min gör inte "blabla" ghz har jag fått en dålig cpu? För helvete...
Är det nån jävla garanti från intel att du ska kunna överklocka din CPU överhuvudtaget?

Del riktad till trådskaparen:
Jaså är det alldeles för höga siffror? Märkligt uttalande från någon som har så lite koll.
För övrigt så är det där med max Vcore en jävla massa bubbel här på forumet. Jag skulle vilja se en som lyckats bränna sin cpu med för hög vcore här på forumet...
Håll koll på tempen istället för att böla om Vcore. Klarar du inte av tanken på "kortare" livslängd pga hög vcore så ge fan in att överklocka.
1,65vcore har jag kört i snart 2 år...

Självklart är det ingen garanti, men jag har hittills inte sett någon som har måsta haft 1,4 i vcore för att nå 3,8ghz eller 1,45 för 4ghz med E8400.
Sen kan du ju inte ens jämföra med din E6600 som är en 65nm processor, den tål bra mycket mera spänning än en 45nm.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Måste faktiskt hålla med mrfisse, man blir faktiskt lite trött på frågan "Hur mycket VCore tål min Cpu". Är man någolunda insatt i överklockning så anpassar man VCore till den värme Cpu:n alstrar vid full load. Kan man sedan sänka spänningen och fortfarande ha ett stabilt system så är det bara ett +.

Det många inte tänker på är att den inställningen man har i Bios oftast inte stämmer med vad man får i Windows. Ett exempel är mitt moderkort som undervoltar ganska kraftigt, har 1,615 i Bios vilket ger 1,58 (1,55 i load) i verkliga livet.

Och det där med förkortad livslängd, vem bryr sig om ens Cpu lever i 12 år i stället för 16. Intel garanterar att din Cpu håller 3 år, varken mer eller mindre.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med att du får helt enkelt infinna dig i att kvalitén på både moderkort och CPU varierar kraftigt bland exakt samma modeller.

Har en jobbkollega som köpte riktigt bra överklockningsprylar men fick knappt upp sin CPU i mer än 300Mhz mer.

Själv hade jag en gång i tiden en Q6600 med ett ASUS P5WDH Deluxe som ska klokkc abra som fan men fick inte oavsett hur jag gjorde upp CPU:n i mer än 3 ghz... allt efter d va stendött och det visade sig att min stepping på CPU var den gamla modellen.

Poängen är att oavsett vad du har för prylar o vad andra har för prylar så finns det ingen garanti.

Min E8400 kör jag i 3,8 utan att ens pilla på någon volt alls plus att det är orginalkylare o allt är rock solid. Dock kan jag inte gå högtre pga värmeproblem med min orginal kylare men samma sak där, jag kan, men inte du.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

vcore dödar mer än värme tydligen..

läste någon tok fet tråd om sånt på XS och det var någon där som hade stenkoll på vad han snackade om ( tror jag )
Hursomhelst så tycker jag inte att man ska vara sååå otroligt försiktig med spänningen, 45nm är ju specat för 1.45v eller liknande !

Mitt P5Q Deluxe klockar SKIT.. med orginal bios..

Efter som du inte har skrivigt något om att du har flashat biosen så tycker jag du ska testa nyaste eller den mest klockvänliga biosen ! Kolla runt på Xtremesystems och se vad folk sitter med för bios ! Vet inte om det är samma bios för alla P5Q brädor men ifall det är det så är 0803 och 1406 populärast

Jag når 3.6Ghz med 1.2650v eller vad den hammnar på med 1406 bioset medans orginal bioset inte får 3.6Ghz stabilt i ~1.28v

Men som jag har sagt, kolla runt på Xtremesystems.org och kolla vad folk med din bräda för med för inställningar !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Jaså är det alldeles för höga siffror? Märkligt uttalande från någon som har så lite koll.
Fan va folk har blivit bortskämda med C2D det är ju fan skrämmande. Min gör inte "blabla" ghz har jag fått en dålig cpu? För helvete...
Är det nån jävla garanti från intel att du ska kunna överklocka din CPU överhuvudtaget?
För övrigt så är det där med max Vcore en jävla massa bubbel här på forumet. Jag skulle vilja se en som lyckats bränna sin cpu med för hög vcore här på forumet...
Håll koll på tempen istället för att böla om Vcore. Klarar du inte av tanken på "kortare" livslängd pga hög vcore så ge fan in att överklocka.
1,65vcore har jag kört i snart 2 år...

Det verkar lite som om du har dålig koll. En E8400 bör överklocka till runt 3.6-3.8ghz utan problem, då det är ett super-chip samt 45nm. Och nu när vi talar om vcore så kanske du märkt att din processor är 65nm medans hans är 45nm. 65nm-chip klarar av högre vcore än 45nm. Personligen har jag aldrig stekt en 45nm-processor då jag vet vad jag gör, men det finns massvis med personer som har gjort det. Bara att googla.

Jag sitter med min E8400, 1.17vcore @ 4GHZ stabilt. Vissa får ett riktigt bra chip (så som jag), andra har lite mindre tur och får kräma på mer. Kan även vara värt att notera om du har C0 eller E0 stepping. C0 klockar inte alls lika bra som E0 (volt-mässigt).

OT:
Sätt igång loadline calibration, då det minskar/fixar vdroop. 45nm bör inte köras i över ~1.37v (eller liknande), eneligt intels rekommendationer. Jag sitter personligen på 1.29v på min nordbrygga (~445fsb) på mitt Asus rampage formula, så mycket högre än så behöver du nog inte.

Permalänk
Medlem

Hur många minnesstickor har du?

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem

2st, 2x2gb (1071mhz, 5-5-5-15, 6:5 med processorn)

Edit:
Antar att du menade TS, ledsen.

Permalänk
Medlem

WeeMaan det är inte så att du kör med 4 minnestickor? Då blir det problem.

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara värt att prova KETs moddade BIOS för P5Q serien.. Finns för bl.a. P5Q-E.. Googla "KET mod BIOS"

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspersky 0_o
OT:
Sätt igång loadline calibration, då det minskar/fixar vdroop. 45nm bör inte köras i över ~1.37v (eller liknande), eneligt intels rekommendationer. Jag sitter personligen på 1.29v på min nordbrygga (~445fsb) på mitt Asus rampage formula, så mycket högre än så behöver du nog inte.

Men snälla, först skriver du att olika hårdvara klockar olika, sen skriver du att just dina inställningar skulle vara optimala för trådskaparens system. Har själv dribblat med en och samma Cpu på olika moderkort, och har aldrig fått samma identiska optimala klock från en bräda till en annan med lika inställningar. Vad din NB behöver för volt på ditt moderkort kan vara en helt annan inställning för mej.

För det andra så rekomenderas INTE att Loadline Calibration ska vara aktivt för 45nm Cpu:er. Varför går att läsa här bla:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=318...
http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3208&p=3

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspersky 0_o
Det verkar lite som om du har dålig koll. En E8400 bör överklocka till runt 3.6-3.8ghz utan problem, då det är ett super-chip samt 45nm. Och nu när vi talar om vcore så kanske du märkt att din processor är 65nm medans hans är 45nm. 65nm-chip klarar av högre vcore än 45nm. Personligen har jag aldrig stekt en 45nm-processor då jag vet vad jag gör, men det finns massvis med personer som har gjort det. Bara att googla.

Jag sitter med min E8400, 1.17vcore @ 4GHZ stabilt. Vissa får ett riktigt bra chip (så som jag), andra har lite mindre tur och får kräma på mer. Kan även vara värt att notera om du har C0 eller E0 stepping. C0 klockar inte alls lika bra som E0 (volt-mässigt).

OT:
Sätt igång loadline calibration, då det minskar/fixar vdroop. 45nm bör inte köras i över ~1.37v (eller liknande), eneligt intels rekommendationer. Jag sitter personligen på 1.29v på min nordbrygga (~445fsb) på mitt Asus rampage formula, så mycket högre än så behöver du nog inte.

Utan problem? Du smakar ur dig mest skit tycker jag. Det finns ingen garanti. Jag är väl medveten om att jag inte har samma tillverkningsteknik som trådskaparen men intel rekomenderar knappast 1.65 volt till en E6600.
Vad du sen kör din rigg i är väl helt orelevant för trådskaparen eller ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900