Permalänk
Medlem

D-Link DNS-323 prestanda!?

En lite fundering bara...

Har en DNS-323 hemma i mitt nätverk och har haft det nu i ca 6 mån, allt funkar finfint.

Sen ett par veckor tillbaka har jag dock funderat på överföringshastigheten till denna lagringsstation. Tyckte faktiskt att den är lite seg, helt subjektivt. Så jag bestämde mig för att mäta lite.

Det visar sig att hur jag än mäter så kommer jag max upp i ca 15 MB/s vilket, enligt mina beräkningar, är lika med 120 Mbit/s. Detta kan ju inte stämma, tänkte jag, det måste vara något fel. Jag kör ju Gbit-nätverkn hela vägen. Men efter lite surfande på olika siter så visar det sig att det är just precis vad denna burk klarar av. Samma siter lovordar den till och med för denna "fantastiska" prestanda! Den suger ju! eller?

Bör man inte få mer kräm ur en NAS? Eller är det för att det är en "billig konsument produkt"? Vad är då meningen med att skryta om Gb-nätverk om man knappt kommer över 100 Mb? Jag hade i min vilda fantasi räknat med kanske 60-70% av vad diskarna klarar av och de ligger på ca 70-80 MB/s.

Är det någon här som kan reda ut begreppen? Har jag missat nåt? Var i ligger begränsningen? Man känner sig lite lurad.

Undrar
En frustrerad men ändå rätt nöjd DNS-323 ägare.

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Medlem

På prisjakt hittar vi någon som kluddrat dit...
Intern överföringshastighet 15 MB/s...

googlar man lite ser man det samma...

när jag letade hemmaserver/nas tittade jag på dessa siffror... blev rädd..

la till några tusen och byggde upp en egen NAS server.... Freenas är gratis och kan köras på vad som helst nästan...

chassi 700
nätagg 700
mobo 1000
minne 500
processor 1000
nic 400
raid kort 1600

+ hårddiskar...
raid5 (säkerhet)
plus överförninghastigheter i 115Mb/S+++

ang att dom satt dit gigabit på din "hemmaserver" är nog lite för att sälja.. men 15MB/S kommer man ju inte upp i med fast ethernet. nästan 50% hastighetsförlust utan...

Visa signatur

Chewbacca <3