Permalänk
Medlem

Studio XPS 16

Välkomna till denna tråd som jag öppnar eftersom det finns flera trådar om denna dator och det är väl bättre med en tråd. Jag behöver en bärbar till bland annat Photoshop och videoredigering och då bör det vara bra med en skärm med full Hd-upplösning samt möjlighet att ha 8G RAM eller vad säger ni. Det finns en lång tråd om denna dator på http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=339394

Permalänk
Medlem

Då kör vi, klistrar ett inlägg från en annan tråd:

Beställde en Studio XPS 16 igår, använde mig då av 15% rabattkoden då det inte gick att kombinera denna med student(5% nu).

Specs:
Processor
Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz)
Minne
4096MB 1067MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2x2048]
Grafikkort
512MB ATI® Radeon™ HD 3670 graphics card
Hårddisk
320GB Free Fall Sensor (7200RPM) Hard Drive
Optiska enheter
Internal DVD+/-RW (DVD & CD read and write) Slot Load Drive including Software
Trådlösa nätverk
Intel WiFi Link 5300 Half Mini Card (802.11 a/g/n) (Centrino)
Utökade servicepaket
4Yr XPS Premium Warranty Support - Priority Call In and Onsite Support
Bluetooth
Dell Wireless 370 Bluetooth Module
Kamera
2.0 Mega Pixel Integrated Camera with Facial Recognition Software
LCD-skärm
16" (inch) Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display

Landa på cirka 17 500 :- och sen 15% av så blev ca 14 500 :-

Väntar spänt på få prel. leverans datum.

Pengar nu dragits ingen uppdatering på status eller leveranstid.

Återkommer med punkter på datorn när jag fått den.

Visa signatur

.

Permalänk

Vilken kod använde du?

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stringfellow Haw
Vilken kod använde du?

Den koden tog nog slut den 15...
Har själv bestält en sådan, med rabatten, landade på 9600, med allting standar förutom 2.26 prossesor och bluetooth..

Längtar, lägtar

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem

Funderar också på att beställa en XPS 16 idag. Har funderat ett tag nu om jag ska ta XPS 13 istället.. Men det skiljer ju bara ca 700 gram i vikt på dom, och jag vill spela lite spel på den också..

Så vad tror ni, XPS 16 på ca 2,9 kg är väl rätt "bärbart"? Man får ju lite mer prestanda på den + bluray spelare på den om man vill.

Sen att XPS 13 har hörlursuttaget på framsidan är väldigt opraktiskt tycker jag om man ska koppla in externt högtalarsystem.

Permalänk
Medlem

Studio XPS 13 har ju 9500 kort och den får ca 4200 - 4400 i 3Dmark 06.
Och NBR har ju testat Stduio XPS 16 och den fick ju 4855 i 3Dmark så bägge fungerar bra för spel.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4764

Jag hade helt klar tagit Studio XPS 13 om jag skulle bära med mig den, sålde ju bort min XPS 1530 pga att den var aldelse för stor för att bära med sig.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Det där med 9500M kortet verkar vara en specialare. Ett 9200 kort i kombination med ett 9400 kort i SLI har jag läst mig till att det är.

Pratade med en tekniker på dell som sa att XPS 13 får cirka 3500 i 3DMark 06. Men det visar sig när recensioner börjar dyka upp på nätet.

Ja, XPS 13 är mer bärbar, det håller med om. Det är därför det är så svårt att bestämma vilken jag ska ta...

Permalänk
Medlem

Står ju klart å tydligt att det är nVidias MCP79MX chippset i den, och i det chippset så är det ett 9400 kort.
Så det är ett 9400 kort i kombination med ett 9500 kort i hybrid SLi.

Exakt samma som Appels Macbook pro i grunden (MCP79MX), fast dom slänger in ett 9600 kort som tilläggskort i hybrid SLi.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9400M-G.11949.0.h...

Edit.
Testat lite med brorsans Asus M51S som har 9500 gs kortet och en T8100 cpu och den får 4290 i 3Dmark 06.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på den här faktiskt, kombinerar snygg design och hög prestanda, precis som jag vill ha det. Synd bara att man missade 15%-rabatten nu när den gick ut den 15:e..
Någon som har någon vidare bättre koll på om Dell inför sådana här Rabatter regelbundet - liknande 15%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Står ju klart å tydligt att det är nVidias MCP79MX chippset i den, och i det chippset så är det ett 9400 kort.
Så det är ett 9400 kort i kombination med ett 9500 kort i hybrid SLi.

Exakt samma som Appels Macbook pro i grunden (MCP79MX), fast dom slänger in ett 9600 kort som tilläggskort i hybrid SLi.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9400M-G.11949.0.h...

Jag vill inte säga att du har fel, men tydligen så har någon annan i ett annat forum sett i den tekniska manualen för XPS 13 att det är ett dedikerat 9200M kort i kombination med ett 9400M integrerat kort som gör att man får effekten 9500M i SLI, vilket inte är något riktigt vasst kort direkt (beror såklart vad man jämför med).

Sen så frågade jag ju en dell tekniker och han svarade 3500 i 3DMark 06.

Men jag vill se en recension innan jag litar på några siffror överhuvudtaget.
Fast det lutar nog åt XPS 16 då jag vill kunna spela lite nyare spel.

Permalänk
Medlem

Om den nu du säjer stämmer så skriver ju Dell fel på ALLA sina sidor när dom skriver att det är ett MCP79MX chipp i den.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att den info jag har sett är fel och att du har rätt..

Om XPS 13 får över 4000 i 3Dmark06 så kommer jag att beställa direkt.

Det borde ju dyka upp någon recension på 13-modellen vilken dag som helst hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Studio XPS 13 har ett MCP79, GeForce 9500M (GeForce 9400M G + GeForce 9200M GS)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Studio XPS 13 har ett MCP79, GeForce 9500M (GeForce 9400M G + GeForce 9200M GS)

Samma som jag läst/hört på annat håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Studio XPS 13 har ju 9500 kort och den får ca 4200 - 4400 i 3Dmark 06.
Och NBR har ju testat Stduio XPS 16 och den fick ju 4855 i 3Dmark så bägge fungerar bra för spel.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4764

9500M skriver Dell att det blir när ovan citerade kort slås ihop. Jag tycker själv att det är ett konstigt sätt att uttrycka sig på eftersom det vilseleder en. Dock står det inget om 9500M G eller GS vilka det är ganska stor skillnad på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jidde75
Det där med 9500M kortet verkar vara en specialare. Ett 9200 kort i kombination med ett 9400 kort i SLI har jag läst mig till att det är.

Pratade med en tekniker på dell som sa att XPS 13 får cirka 3500 i 3DMark 06. Men det visar sig när recensioner börjar dyka upp på nätet.

Ja, XPS 13 är mer bärbar, det håller med om. Det är därför det är så svårt att bestämma vilken jag ska ta...

Är skeptisk som du. Dessutom är 3D mark alltid ganska höga siffror, men det är vad som presteras i spel som väger tyngre egentligen. Läste om någon Fijutsu Siemens som körde med GeForce Boost och den visade ganska fina siffror i 3D Mark, men väl i spel så var prestandan inte befogad. Var i det flesta fallen ingen skillnad på om den använda bägge grafikkorten eller bara det ena.

Klarar XPS 1340 3000 poäng i 3D Mark 06 ser jag det som bra och håller sen bara tummarna att prestandan i spel kommer motsvaras av det resultatet och inte som i fallet jag beskrev snabbt ovan.

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Samma som jag läst/hört på annat håll.

//R

Isf ha du hørt rætt før det ær så ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Studio XPS 13 har ett MCP79, GeForce 9500M (GeForce 9400M G + GeForce 9200M GS)

Bara jag som läst de tekniska specsen på Dells sida? Detta är på den dyrare varianten:

NVIDIA® GeForce® 9400M G
NVIDIA® GeForce® 9500M – 256 MB

Är inte detta de två korten som körs paralellt? Eller har jag missat något...

Det billigare alternativet ger:
Integrated nVidia® UMA (MCP79) graphics

Skulle vilja få klarhet i detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garpen0
Funderar starkt på den här faktiskt, kombinerar snygg design och hög prestanda, precis som jag vill ha det. Synd bara att man missade 15%-rabatten nu när den gick ut den 15:e..
Någon som har någon vidare bättre koll på om Dell inför sådana här Rabatter regelbundet - liknande 15%?

Tror dell brukar köra nya promotions på torsdagar(se länk nedanför), kika in på rabattkod.se, de brukar ha ganska bra uppdaterat med gällande koder.

http://consumerist.com/consumer/insiders/22-confessions-of-a-...
Kommer inte ihåg om det var här på forumet jag hitta denna länken eller någon annanstans, hursomhelst lite kul läsning för dell kunder.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt med de olika alternativen. Jag kommer inte använda datorn till spel.
1 Vad vinner man med att välja en dyrare processor?
2 Vad är det för skillnad på Vista® Home Premium och Ultimate?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalarna
Jag har lite svårt med de olika alternativen. Jag kommer inte använda datorn till spel.
1 Vad vinner man med att välja en dyrare processor?
2 Vad är det för skillnad på Vista® Home Premium och Ultimate?

Med en dyrare processor får du fler Ghz vilket innebär att datorn blir lite snabbare generellt sett. I Vista kommer du inte märka så stor skillnad, men kör på bildredigeringar och andra tunga uppgifter så kommer de att slutföras snabbare.

Vista Home Premium är den vanligaste versionen av Vista. Har enligt mig det man behöver och ser snyggt ut. Ultimate är, som namnet antyder, lite värre och har fler funktioner och stöd för saker jag inte ens vet vad det är. Ultimate är dessutom 64-bit så Vista kan utnyttja mer än drygt 3 gb internminne som är maxgränsen med Home Premium om det är 32-bit versionen vill säga (vilket jag tror att det är)

//R

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Med en dyrare processor får du fler Ghz vilket innebär att datorn blir lite snabbare generellt sett. I Vista kommer du inte märka så stor skillnad, men kör på bildredigeringar och andra tunga uppgifter så kommer de att slutföras snabbare.

Vista Home Premium är den vanligaste versionen av Vista. Har enligt mig det man behöver och ser snyggt ut. Ultimate är, som namnet antyder, lite värre och har fler funktioner och stöd för saker jag inte ens vet vad det är. Ultimate är dessutom 64-bit så Vista kan utnyttja mer än drygt 3 gb internminne som är maxgränsen med Home Premium om det är 32-bit versionen vill säga (vilket jag tror att det är)

//R

Ta reda på fakta innan du skriver!
Både Vista Home Premium och Vista Ultimate finns i antingen 32 bitars eller 64 bitars version.

Just nu säljer Dell endast datorn i 32 bitars version både på Home och Ultimate. Snackade med Dell senast igår!

I usa har de Studio 16 med 64 bitars endast. Men när/om det komemr till Sverige vet man inte. Så det är bara att tjata och fråga i Dells chatt tills de ser att efterfrågan är stor

Permalänk
Medlem

Jaså? Miss från mig! Tack för rättelsen
Tycker dock att om man kör på Ultimate så ska man absolut ha 64-bit, så pass dyrt som det ändå är!

//R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenlight
Ta reda på fakta innan du skriver!
Både Vista Home Premium och Vista Ultimate finns i antingen 32 bitars eller 64 bitars version.

Just nu säljer Dell endast datorn i 32 bitars version både på Home och Ultimate. Snackade med Dell senast igår!

I usa har de Studio 16 med 64 bitars endast. Men när/om det komemr till Sverige vet man inte. Så det är bara att tjata och fråga i Dells chatt tills de ser att efterfrågan är stor

Dell säljer datorn i 64 bitars versionen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arda_kilavuz
Dell säljer datorn i 64 bitars versionen.
http://img88.imageshack.us/img88/6133/picture1bs5.th.png

Nej,

går du in där för att köpa den finns inte 64 bitar. Inte heller per telefon. De sa att den inte finns.

Permalänk
Medlem

I USA, England och Tyskland är det 64-bitar som gäller och varför skulle det inte gälla Sveige. http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=339394&page=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalarna
I USA, England och Tyskland är det 64-bitar som gäller och varför skulle det inte gälla Sveige. http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=339394&page=...

Jag beställde en XPS 13 och valde Vista Ultimate och den fanns endast i 32-bitarsversionen (ringde in beställningen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jidde75
Jag beställde en XPS 13 och valde Vista Ultimate och den fanns endast i 32-bitarsversionen (ringde in beställningen).

ETA? Lova att delge oss mycket tester och info

//R

Permalänk
Medlem

20/2 är det beräknad nedkomst till mig

Jag hade en offert på XPS 16 också och den skulle komma några veckor tidigare om jag beställde den.. antar att det är någon komponent till 13" varianten dom saknar?

Så här är status just nu:
Din order har statusen i förproduktion den 2009-01-19 Fas:3. I produktion

Permalänk
Medlem

Okej. Jo verkar ju så efterosm det inte kommit ut några tester heller. Bara att ha is i magen och vänta. plötsligt händer det!

//R

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att det lossnar och att den helt plötsligt befinner sig på postkontoret

Ungefär så här såg min beställning ut
Studio XPS 13 : Intel Core 2 Duo Processor P9500 (2.53GHz,1066MHz,6MB)
Display : 13.3in WXGA (1280x800) White-LED Display with TrueLife (thinner & brighter)
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Solid State Drive SATA 128GB 2.5 Ultra Performance
Internal DVD+/-RW (DVD & CD read and write) Slot Load Drive including Software
Graphics : 256MB nVidia 9500m graphics card
Wireless : European Dell Wireless 1515 (802.11n) Half Mini Card
Wireless : Europe Dell Bluetooth 370 Card
SWEDEN - Internal Dell Wireless 5530 built-in 3G/HSDPA with SIM for TELIASONERA service

mm

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Skulle själv gå på lite billigare processor, 3 gb ram och 320 gb hdd, men bara för att komma undan billigare. Den är ju inte lågbudget-prissatt för en student direkt Så det blev inget med 256 gb SSD för din del? Inte dykt upp?

//R