Permalänk

KRIS! Datorn stängs efter 5 SEk!

Hej! Nu har jag äntligen fått min nya dator. Jag har byggt ihop den. Efter det så installerade jag Vista. Det gick fint, Men jag insåg hur dåligt vista var och jag ville byta tilbaka till XP. Jag formaterade med XP skivan och började installera. Men när den startar om första gången efter "Kopierar filer" så när datorn håller på att starta om så blir det svart i cirka 2 sek och sen startar den om. Så forsätter det hur länge som hellst. Så problemet är när jag startar datorn så startas den om igen efter cirka 8 sek. Jag har testat att byta plats på minnerna, Testat med en annan hårddisk, Kollat så alla sladdar sitter fint. Felet är förmodling inte i hårddisken efter som det inte funkar med den andra heller. Snälla vad ska jag göra :(. Jag har:

HD 4850
F1 640 GB
P5Q Pro
Corsair 2 GB
Corair 450W
E8400

Jag vill inte ha slängt 7500 på en dator som inte funkar
Är evigt tacksam till den som hittar lösningen till mig

Visa signatur

Antec Three Hundred, Intel E8400, Corsair 450W, HD 4850 PowerColor, P5Q Pro, Corsair 4 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Det låter som att windows installationen är defekt.
Kommer du förbi BIOS?
Gör du det, gå in i BIOS, sätt DVD-ROM som Boot Device 1 och kör XP skivan igen.

Det är inget fel på XP-skivan du har då, så att den ger korrupta filer?

Permalänk

Kommer in i BIOS. Datorn stängs bara om jag väljer Hårddisken som 1:a. XP-Skivan funkar på en annan datorn så den är det inte fel på. HELP!

Visa signatur

Antec Three Hundred, Intel E8400, Corsair 450W, HD 4850 PowerColor, P5Q Pro, Corsair 4 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voiceless6
så när datorn håller på att starta om så blir det svart i cirka 2 sek och sen startar den om. Så forsätter det hur länge som hellst.

startar den/blir svart före eller efter det att den är klar med bios delen av uppstarten?

om det är efter bios så kan det ju vara något vajsing med din XP skiva, vilket ju passar in på din beskrivning då du säger att du kunde installera vista (som för den sakens skull borde gå alldelles utmärkt på din burk).

Är det under bios uppstarten det är problematiskt och du säger att du har pillat med minnen och hårddisk så är mitt råd att du kollar till grafikkortet, sitter alla sladdar till kylningen i som de ska? Sitter kortet i som det ska? Piper datorn under uppstarten?

Några tankar bara....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Inget med skivan som sagt. Bör tilläga att ny efter Formateringen Så tar det i princip 15 min innan jag kommer in i Vista installation rutan O.o. Ska testa installera Vista igen och se hur det går. Inget pip, allt sitter bra. Efter BIOS uppstarten så blir det svart och startar om.

EDIT: SKIT! Nu är jag testar installera Vista så hittar den inte min HD när man ska välja var man vill installera

Visa signatur

Antec Three Hundred, Intel E8400, Corsair 450W, HD 4850 PowerColor, P5Q Pro, Corsair 4 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Hmm jag vet inte om detta hjälper så mycket, men att du bara har ett 450W Nätagg (om jag förstår din beskrivning rätt) för att driva de där systemet med låter VÄLDIGT lågt! De står i rekommendationerna för HD4850 att man ska ha ett nätagg på MINST 450W. Du kommer i framtiden nog få problem med de där systemet om du skulle uppgradera RAM eller HDD, och de kan vara de som är orsaken till att den inte orkar starta nu!?

Mvh // Kim

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk

Många har sagt att det räcker gott och väl

Visa signatur

Antec Three Hundred, Intel E8400, Corsair 450W, HD 4850 PowerColor, P5Q Pro, Corsair 4 GB Ram.

Permalänk
Medlem

De kan räcka ja, men för ett stabilt system rekommenderas ett starkare Nätagg. Jag vet inte vad du har för Nätagg eller hur tillverkaren mäter dessa 450W heller, de kan handla om att 450W är ett peak-värde och de betyder då att de INTE levererar 450W stabilt utan att de när de testats MAX levererar den effekten. Sen om 450W verkligen är 450W vet man tyvärr inte heller idag, man får vad man betalar för helt enkelt.

Skriv specifikationerna för din dator lite mer utförligt är du snäll, tack på förhand!

Mvh // Kim

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McWest
De kan räcka ja, men för ett stabilt system rekommenderas ett starkare Nätagg. Jag vet inte vad du har för Nätagg eller hur tillverkaren mäter dessa 450W heller, de kan handla om att 450W är ett peak-värde och de betyder då att de INTE levererar 450W stabilt utan att de när de testats MAX levererar den effekten. Sen om 450W verkligen är 450W vet man tyvärr inte heller idag, man får vad man betalar för helt enkelt.

Skriv specifikationerna för din dator lite mer utförligt är du snäll, tack på förhand!

Mvh // Kim

Han har ett Corsair nätaggregat. Det levererar utan problem 450w. Och hans dator drar verkligen inte 450w. Och Ati skriver det för att man behöver minst 450w för de kan inte veta om man sitter på ett kvalitets agg eller skit agg.

Permalänk
Medlem

Tack men jag vet att en dator inte drar 450W bara för att man har ett 450W Nätagg, jag har själv ett 550W CoolerMaster RealPower och vet att min bara drar runt 115W.

Men eftersom bara hans G-kort drar lika mycket som min dator plus alla andra komponenter så undrade jag vad han har i övrigt i burken, de kan ju bli för mycket på en lina från Nätagget om han har flera saker kopplade på samma. Och då snackar vi inte instabilitet på grund av för lite W, då är de A som är kruxet istället som gör att hela systemet blir instabilt!

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk

Kan nu säga att det funkar att boota med en annan hårddisk. Felet är alltså hårddisken? Men den är bara 340 GB och det är lite lite

Visa signatur

Antec Three Hundred, Intel E8400, Corsair 450W, HD 4850 PowerColor, P5Q Pro, Corsair 4 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Okej, skumt! =/ Är de i XP eller BIOS du ser den storleken? MBR kanske har blivit korrupt eller skadats på något annat sätt.

Visa signatur

Kim McWest