Permalänk
Medlem

POST problem?

Har ett problem som dyker upp runt 1-3 gånger i månaden när jag startar datorn. Den startar helt normalt fram tills de att BIOS/POST ska lämna över till Windows (alltså då normalt Windows-loggan dyker upp), sen så startar den om av sig själv tillbaka till BIOS-skärmen! Varför gör den så för? Bara ibland dessutom? Jag hade tidigare ett liknande problem då den bara startade om efter 2 sek, då va de två kondensatorer som gått sönder som jag böt. Men nu är de alltså något annat!

Tack på förhand för hjälp! Mvh // Kim

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem

Hm, du kanske skulle testa att installera om windows?
Kolla över Boot Device i BIOS oxå.

Annars kanske du kan flasha bios och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Wow, kan de vara så enkelt? De hoppas jag ju verkligen på för de skulle vara en vinst ekonomiskt om de bara va Windows-Booten som krånglade. Men borde de inte stå att de är nått fel på Bootsektorn typ då? Usch, flasha BIOS vet man ju inte är så skoj att hålla på med - men hjälper de så gör man de ju mer än gärna!

Tack! Mvh // Kim

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att det är så enkelt som Windows installationen.

Det är bara gå in i bios, välja DVD'n som 1st Boot Device, köra XP installation.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på några RAM-minnen som jag har köpt så jag tänkte slå om datorn i samband med att jag installerar dessa - men ja de kanske är värt att slå om den före så man får bort detta problem - jag kör Vista btw!

Systemet suger jag vet, men de är snyggt och de duger för mig - fungerar för min del mycket stabilare än någon annan version jag har kört av Windows men de beror väl på att de inte har något alls inbyggt som kan krångla mer än grafiken! XD

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem

Testa att reseta BIOS, kolla så spänningen från PSUn är inom sina spec "inte för lågt inte för högt"

Testa att flasha mammakortet, men kolla forumet på tillverkarens sida till vilket de rekommenderar och vilka problem som kan uppstå då.

Flasha bara genom Bios programmet alltså inte i Windows!

Innan du flashar skall du alltid resetta inställningarna (default settings) flasha sedan efter flash resetta inställningarna igen.

OFT
Jag kör Vista 64bit sedan den launchade 1 Januari 2006 eller var det 31, iaf inga större problem har jag haft och operativet svarar mycket snabbare än vad XP gjorde för mig. hade då 2gb ram!

Vista man förlorade 2-10 fps i vissa spel men vafan nytt operativsystem = större krav vilket är normalt, nu när drivrutinerna är OK så förlorar man oftast inte FPS längre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.