Permalänk

q6600 på tok för varm?

Halloj.
Jag testade precis ett torture test i 95prime. efter ca 15 min så var temperaturen 91 91 89 88. Är inte detta för högt. pricessorn är en q6600 oklockad med standard fläkt.

Permalänk

det är på tok för högt enligt mig

När jag kör med orthos/prime95 så ligger den runt 62-63 grader når det gått 7 minuter och stannar där ännu vid 30 minuter.

När jag körde orthos när jag inte hade satt i någon fläkt åkte den upp till 70 grader så testa att sätta i extra fläktar om du inte har någon.

Hur varmt är det i rummet?

Vid en kompis åkte temperaturerna upp över 70 grader så om rummet är för varmt den det också bero på.

Eller kanske dålig låda med dålig ventilation?

Permalänk

Skulle tro att det är ca 20-22 grader i rummet. chassit är ett antec 900. extra fläktar? men hur många måste man ha det sitter ju redan 4 fläktar i chassit?

Permalänk

Det är inte chassits fel i alla fall...för ett antec nice hundred kyler bra.

Sitter processorkylaren fast ordentligt då?

Medföljde det kylpasta på processorfläkten?

Permalänk

Vad jag vet sitter kylaren fast. Någon kylpasta medföljde inte. Trodde inte det skulle behövas. nu när jag inte gör något så är temperaturen 36 på samtliga.

Permalänk
Avstängd

kan säga som så instalera en E2140 igår ena fästet satt inte fast till 100% och min temp i idle låg på 80 grader. Jag testa inte i load utan stängde av o tryckte fast.Efter det så sänktes temperaturen med ca 50grader .Och du har datorn ståendes vilket innebär att den kan när den är liggandes kännas som den sitter fast men ställer du upp den kan den glappa ,så en en gång se till att det klickar till ordenligt kan kännas olustigt men så är det .

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shoemaker
Vad jag vet sitter kylaren fast. Någon kylpasta medföljde inte. Trodde inte det skulle behövas. nu när jag inte gör något så är temperaturen 36 på samtliga.

Såklart man måste ha kylpasta vafan. Men jag är 100% säker på att det fanns förapplicerat på kylarn som kom med. Om du inte har någon kylpasta alls där under så gå bort från datorn och gör inte någonting mera tills du har applicerat kylpasta. Fy!

Vilket program använder du för å få reda på tempen? Jag rekomenderar real temp och core temp.

Permalänk

Är kylpasta ett måste?. Jag använde mig av everest. Har hört att det ska vara ganska bra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shoemaker
Vad jag vet sitter kylaren fast. Någon kylpasta medföljde inte. Trodde inte det skulle behövas. nu när jag inte gör något så är temperaturen 36 på samtliga.

Alla ni här borde veta att intel levelerar sina kylare från fabrik med en tunn film av kylpasta. dock gör man fel bör man åxå införskaffa ny kylpasta. man måste åxå torka bort den gammla kylpastan innan man aplixcerar kylpasta på sin cpu

ASG: Shoemaker du är fan dagens skämt det där va verkligen världens sämsta komentar från dig ,med total noll koll över va som säger.

Kylpasta är inget program utan nått man måste lägga på processorn för att få en jämn kylninggs yta mellan processor o kylare

edit: Shoemaker läste om ditt svar igen ,men nästa gång skriv isär allt. som jag tolka det nu va just det som jag gav svar på nu

Är kylpasta ett måste?.

och Jag använde mig av everest. Har hört att det ska vara ganska bra temperatur program.

skriv så istället då slipper man missförstå ditt svar

HA HA

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Alla ni här borde veta att intel levelerar sina kylare från fabrik med en tunn film av kylpasta. dock gör man fel bör man åxå införskaffa ny kylpasta. man måste åxå torka bort den gammla kylpastan innan man aplixcerar kylpasta på sin cpu

ASG: Shoemaker du är fan dagens skämt det där va verkligen världens sämsta komentar från dig ,med total noll koll över va som säger.

Kylpasta är inget program utan nått man måste lägga på processorn för att få en jämn kylninggs yta mellan processor o kylare

Han shoemaker citerade frågade vad han använde för program

Jag Ts Kylpasta är ett måste!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
intel levelerar sina kylare från fabrik med en tunn film av kylpasta. dock gör man fel bör man åxå införskaffa ny kylpasta.

Vad menar du med "dock gör man för bör man åxå införskaffa ny kylpasta"?

Vad kan man göra för fel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shoemaker
Vad menar du med "dock gör man för bör man åxå införskaffa ny kylpasta"?

Vad kan man göra för fel?

jag kanske va oklar där sorry. Men va jag menar är om du nu måste bort med kylaren o du nu har smetat ut kylpastan som sitter på kylaren och att det finns på processorn.Ja då rekomderar man att man måste byta kylpasta igen om du måste plockar bort o göra om

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag kanske va oklar där sorry. Men va jag menar är om du nu måste bort med kylaren o du nu har smetat ut kylpastan som sitter på kylaren och att det finns på processorn.Ja då rekomderar man att man måste byta kylpasta igen om du måste plockar bort o göra om

Okay, Men är det säkert att det finns kylpasta på kylaren?. Jag såg inget sådant när jag satte dit den. jag bara satte den där den skulle sitta och skruvade i skruvarna.

Permalänk
Avstängd

det är en liten grå hinna som är på den. om inte har du köpt den begagnad då är det inte det.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Jag köpte den från intet. men om det nu finns kylpasta varför blir den då så varm? Kan den vara felmonterad eller är everest inte ett program att lite på när det gäller temp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shoemaker
Jag köpte den från intet. men om det nu finns kylpasta varför blir den då så varm? Kan den vara felmonterad eller är everest inte ett program att lite på när det gäller temp?

Som sagts tidigare tråden, kylaren kanske inte har monterats rätt.

Blev lite nyfiken också, vad för kylare är det egentligen, för högst upp skriver du att det är standardkylaren, längre ner skriver du
"jag bara satte den där den skulle sitta och skruvade i skruvarna."
Vilka skruvar ? finns inga skruvar på medföljande kylaren
Denna monterar du genom att trycka på pinsen 2 i taget diagonalt, man ska INTE skruva nått efteråt, däremot ska man med en skruvmejsel skruva på pinsen när man ska lossa kylaren!

Kanske det du har gjort, inte konstigt tempen är hög i så fall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det var dessa pins jag menade, men jag tryckte inte i dem diagonalt utan ett i taget.

Permalänk

montera om kylaren är lösningen till ditt problem. Skaffa ny kylpasta som denna:
Kylpasta
Efter du fått den monterar du om kylaren

ps Jag e dock säker på att kylpasta var applicerat då du köpte provessorn men det kvittar nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://3.bp.blogspot.com/_Ep5GjZE1lCQ/SXOP83xCHeI/AAAAAAAAAmA...

testa dra igång mitt everest,, såhär får jag på min q6600

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz