Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency

Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency

Finns två varianter, 512 MB och 1 GB.

Någon som testat grafikkortet? Hur tyst är det och hur bra klockar det?

Alltså hur står det sig i det stora HD4870 träsket.

MVH

Permalänk

Re: Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FranK-
Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency

Finns två varianter, 512 MB och 1 GB.

Någon som testat grafikkortet? Hur tyst är det och hur bra klockar det?

Alltså hur står det sig i det stora HD4870 träsket.

MVH

jag fick presis hem ett 512mb idag och satans vilken monster fläkt...
grym skillnad mot för lilla fulorben som satt på asus 4870 som för övrigt inte funka alls 2 likadana kort samma fel, fläkt som dog...
så jag tog ett sapphire 4870 Silent Efficiency 512mb istället...

har inte testat ennu men kommer att göra det under morgondagen och skriva här under kvällen vad jag tycker men det ser grymt lovande ut...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Hur går det? Har du fått in den i datorn ännu?

Permalänk

Hade köpt 1GB-versionen från Computer Care Göteborg för 2488kr! Dock slut för tillfället

http://www.computercare.se/item_show.php?code_no=SP4814

Ska visst vara bra och fläkten är avsevärt bättre än referensdesignen. Med en lite bättre fläktkontroll är den säkert ett superköp! (Hade köpt ett själv om jag inte redan köpt mitt 4850.)

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

tjena igen har kört det ett tag nu verkar grymt trevligt...
nya bioset på det så verkar funka stabilt i alla spel hittils...
mycket tystare en asus kortet...
och verkar klocka skapligt körde auto-tune en snabbis och den stoppa vid 880mhz med 8.11 drivarna...
går nog ett pressa kortet till skapliga nivåer...
ska testa lite mer senare

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Underbart blir nog ett sånt för min del :D:D

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@gamma^ray: Du verkar ju ha kortet, så då ställer jag en fråga direkt riktad mot dig eller andra som har det:

Vad följer med i förpackningen förutom själva grafikkortet? Har alltid varit inne på att köpa Asus 4870, men nu när jag ser det här... Verkar mycket mer "najs".

Övertyga mig om att skaffa ett sådant här istället. ; D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går också i tankarna på att köpa ett sådant grafikkort.
Dock så vet jag inte om jag skall satsa på 512MB modellen eller 1GB.
Kanske 512modellen är bättre pga att min skärm har max upplösning @ 1280X1024?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag de där kortet? Just med den svarta fläckt kåpan/huset?

Söker jag på tex prisjakt så dyker det upp en modell med röd kåpa och inte alls samma utformning av den heller...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

som du ser så hette denna version Silent efficiency, så sök på "4870 silent efficiency"

Permalänk
Medlem

Tror jag listat ut de. 512MB varianten ser ut som dom översta länkarna antyder. Dock så ser 1gb versionen annorlunda ut.

Inget jag kan bekräfta men jag TROR att det är så...

Kan någon bekräfta / dementera?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Det är samma kylning på båda tror jag, ser ut som det på bilderna iaf :s

lord_tito kör på ett 1gb.. mer och mer spel som kräver 1 gb i minne som tex GTA 4

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
Det är samma kylning på båda tror jag, ser ut som det på bilderna iaf :s

lord_tito kör på ett 1gb.. mer och mer spel som kräver 1 gb i minne som tex GTA 4

hmm, jag tror itne det kommer göra nån större skillnad, förutom i just GTA IV. När man kör på så låg upplösning är det nästan onödigt, men 1gbversionen kostar inte så mkt mer så det är kanske värt det.
Själv har jag beställt 1GB versionen nu kör i 1680x1050

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
hmm, jag tror itne det kommer göra nån större skillnad, förutom i just GTmA IV. När man kör på så låg upplösning är det nästan onödigt, men 1gbversionen kostar inte så mkt mer så det är kanske värt det.
Själv har jag beställt 1GB versionen nu kör i 1680x1050

Vad jag har hört så är 1gb bättre i spel som har stora kartor som tex far cry 2 och gta 4 också, sen så rekommenderas ju 1gb också om man ska köra på större skärmar än 22"

Hur funkar det, låter det mycket? kyler det bra? Har också beställt ett men väntar på att dom ska få in det igen.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
Vad jag har hört så är 1gb bättre i spel som har stora kartor som tex far cry 2 och gta 4 också, sen så rekommenderas ju 1gb också om man ska köra på större skärmar än 22"

Hur funkar det, låter det mycket? kyler det bra? Har också beställt ett men väntar på att dom ska få in det igen.

Jag sitter på en 19" skärm med max upplösning @ 1280X1024 så 512mb funkar bra
Ang GTAIV så spelar man ju det självklart på sitt Xbox 360, dels för att det flyter på mycket bättre. Läst att det skall vara en hemsk port av 360 versionen.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Blir grafikkortet flaskhals i mitt system?

Hej! Jag lånar tråden lite för att fråga, som rubriken antyder, ifall mitt grafikkort (Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency 1GB) kommer agera flaskhals i mitt system.

http://prisjakt.nu/minsida.php?a=victor-lund&k=577298

Vad tror ni? Borde jag satsa på en annan lösning eller köra på med det jag har valt?

Permalänk

Re: Blir grafikkortet flaskhals i mitt system?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
Hej! Jag lånar tråden lite för att fråga, som rubriken antyder, ifall mitt grafikkort (Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency 1GB) kommer agera flaskhals i mitt system.

http://prisjakt.nu/minsida.php?a=victor-lund&k=577298

Vad tror ni? Borde jag satsa på en annan lösning eller köra på med det jag har valt?

tror det blir bra. q6600 kan du ju klocka till minst 3 ghz

Permalänk
Medlem

1gb är ju mer för dom som ska köra Crossfire antar jag, tänker du inte göra det så räcker 512mb långt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingvor
Tror jag listat ut de. 512MB varianten ser ut som dom översta länkarna antyder. Dock så ser 1gb versionen annorlunda ut.

Inget jag kan bekräfta men jag TROR att det är så...

Kan någon bekräfta / dementera?

Nej, har köpt 1GB-versionen och den ser exakt ut som på bilderna.
Tycker det presterar bra och håller låg temperatur, har aldrig nått över 72C enligt CCC, jag har klockat det till 785/925mhz.

@Zetsu: Följde inte med så mkt intressant i lådan tyvärr, konverterarkablar från molex till pcie (behövdes inte då nätagget redan hade såna), en CF-brygga, skiva med drivrutiner och CCC (såklart), en DVI-HDMI-konverterare och sen tror jag det var med en DVI-VGA-konverterare, kmr inte ihåg riktigt dock

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Nej, har köpt 1GB-versionen och den ser exakt ut som på bilderna.
Tycker det presterar bra och håller låg temperatur, har aldrig nått över 72C enligt CCC, jag har klockat det till 785/925mhz.

@Zetsu: Följde inte med så mkt intressant i lådan tyvärr, konverterarkablar från molex till pcie (behövdes inte då nätagget redan hade såna), en CF-brygga, skiva med drivrutiner och CCC (såklart), en DVI-HDMI-konverterare och sen tror jag det var med en DVI-VGA-konverterare, kmr inte ihåg riktigt dock

Vad tycker du om ljudnivån? Finns bara två recensioner på prisjakt och de är väldigt motsägelsefulla så...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Hade 1GB versionen varit bäst för WoW också?

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk

Jo ljudnivån är helt acceptabel, om man kör utan ATi Overdrive eller nån annan manuell fläktinställning så är det knäpptyst och aldrig över 60C. Har själv fläkten på 50 % då mina chassifläktar (Antec 300 originalfläktar på medium) ändå överröstar kortet (har klockat det lite, därför har jag fläkten högre). Har dock inget att jämföra med men om du inte klockar det är det helt enkelt väldigt tyst imo.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Hej jag hakar på tåden lite lätt med en riktig noob fråga.
På dustins hemsida står följande:
# DirectX 10.1 - Shader Model 4.1 - OpenGL 2.1
# Stöd för den senaste tekniken av grafiska effekter!
# (DirectX 10.1 samt Shader Model 4.1 kräver Windows Vista med SP1)

http://www.dustin.se/pd_5010184161.aspx

Stämmer det då att jag inte kommer få detta kort att fungera med win xp?

Mvh Thomas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Fluff
Hej jag hakar på tåden lite lätt med en riktig noob fråga.
På dustins hemsida står följande:
# DirectX 10.1 - Shader Model 4.1 - OpenGL 2.1
# Stöd för den senaste tekniken av grafiska effekter!
# (DirectX 10.1 samt Shader Model 4.1 kräver Windows Vista med SP1)

http://www.dustin.se/pd_5010184161.aspx

Stämmer det då att jag inte kommer få detta kort att fungera med win xp?

Mvh Thomas

Det funkar i XP också men för att Dx 10.1 och Shader Model 4.1 ska fungera måste du använda Vista SP1. I XP får du alltså Dx9.0c och SM4 (tror jag, annars är det SM3).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Det funkar i XP också men för att Dx 10.1 och Shader Model 4.1 ska fungera måste du använda Vista SP1. I XP får du alltså Dx9.0c och SM4 (tror jag, annars är det SM3).

Perfekt, Tackar!

då blir d en beställning så jag kan mata projektorn med 1080i prylar

Permalänk

Är det någon som köpt kortet som fått värmeproblem? Jag har en temp på 60C i idle och över 100 när jag kör spel på höga upplösningar. Då har jag också ställt in Manual fan control till 100%. Tror ni det är dags att göra en RMA på kortet? Är det någon som har kört med kortet på höga upplösningar med framgång?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Hej, jag lånar denna tråden lite. Har också tittat på "Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency 512mb", men kan inte bestämma mig. Har också tittat på "Sapphire Radeon HD4850 Dual Slot Dual-DVI 512MB". Min skärm är en 19 tums 1400/900. Det skiljer 760kr mellan dessa grafikkorten, vilket tycker ni jag ska ta?

Detta är systemet i övrigt.
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=141,33&e=&p=294113,3062...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Är det någon som köpt kortet som fått värmeproblem? Jag har en temp på 60C i idle och över 100 när jag kör spel på höga upplösningar. Då har jag också ställt in Manual fan control till 100%. Tror ni det är dags att göra en RMA på kortet? Är det någon som har kört med kortet på höga upplösningar med framgång?

Jag skulle definitivt göra en RMA om jag var du.
Ditt kort är ju för tusan varmare än mitt 4870X2.