Sapphire SE 4870 med loadtemp 109C!

Permalänk

Sapphire SE 4870 med loadtemp 109C!

Hej

Har systemet i sign. med ett nyinköpt Sapphire silent edition 4870 1 GB. Silent edition har en egen fläktlösning som ska vara tystare och effektivare än orginalfläkten.

Upptäckte när jag körde Tomb Raider Underworld att spelet började hacka efter någon halvtimmes spelande. Harware monitor visade då att kortet peakat på 109 grader, vilket inte kan vara hälsosamt. Efter att ha stått i idle någon timme är det nu nere på 68 grader.

Övriga systemet visar inga överhettningstendenser, min quad maxade 50 grader i load på första kärnan.

Jag hör tydligt hur fläkten varvar upp när jag spelar, så den måste anpassa sig till temperaturen.

Någon som har något förslag på lösning? Är kortet defekt eller vad?

Tacksam för all hjälp

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Alla silent edition brukar ha betydligt sämre kylning än vad andra verioner har och det brukar betyda att du måste ha rätt så bra ventilation i chassit!

Vet inte vad du har för fläktar men du borde MINST ha en i fronten som blåser in och en där bak som suger ut!

Kan ju oxå vara så att kortet är defekt på nått sätt!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

När kärnan är 68 grader i idle så borde det gå att känna på flänsen och se om den är ordentligt varm, annars kan det vara problem med kontakten mellan kylaren och kärnan.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Alla silent edition brukar ha betydligt sämre kylning än vad andra verioner har och det brukar betyda att du måste ha rätt så bra ventilation i chassit!

Vet inte vad du har för fläktar men du borde MINST ha en i fronten som blåser in och en där bak som suger ut!

Kan ju oxå vara så att kortet är defekt på nått sätt!

Jag har en 120mm och en 80 mm som blåser in i fronten och 2 120 mm där bak, tycker inte att det borde vara några problem med genomströmmningen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
När kärnan är 68 grader i idle så borde det gå att känna på flänsen och se om den är ordentligt varm, annars kan det vara problem med kontakten mellan kylaren och kärnan.

Både heatpipesen som sticker ut på sidorna och kylflänsen känns varma, om de är 60 grader är svårt att säga.

Man tycker ju att andra som köpt kortet borde råkat ut för liknande problem om det skulle vara något normalt, jag har ett välkylt chassie och ett starkt PSU (svagt PSU är enligt sapphires forum en vanlig orsak till värmeproblem).

EDIT: Funderar på om jag skulle vända på min fläkt i fronten, då kortet suger in luft på mitten och blåser mot fronten och mot baksidan. Det resulterar i att luften från grafikkortet och fronten krockar. Dock känns det ointuitivt att blåsa ut luft i fronten.

EDIT2: Nu har jag testat ovanstående samt att placera 2 st 120mm fläktar direkt vid insuget (i ett öppet chassie) samt 1 st 120 mm vid utblåset som suger ut luften. Resultatet: Vid uppstart får jag en temp på 57 grader. Efter 5 min i TR Underworld får jag en temp på 102 grader. Sanslöst...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk

Är antagligen något fel på ditt kort... Har exakt (?) samma grafikkort, samma chassie och liknande i övrigt som dej och efter att spelat GTA IV i en halvtimma ligger det på strax över 80 grader och håller den tempen tills man avslutar spelet. Det enligt everest med chassiefläktarna på lägsta hastighet. I idle ligger det på 55-60 grader.

Visa signatur

|| Antec P182 || Core 2 Duo E6750 (2.66 Ghz) @ 3.52Ghz || Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency 1GB || GA-N680SLIDQ6 || WD Raptor 150GB + WD Caviar 500GB || Corsair XMS2 4096MB || Vista Ultimate 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Jag har samma grafikkort och min ligger runt 46C i idle(med fläkten av, ~42 på 30%) och everest har som max sätt 76C när jag lirat. Har ett cosmos s chassi så antar att sidofläkten hjälper till att kyla en del. Corsair 620W nätagg. Det måste nog vara något fel på ditt kort

Permalänk
Avstängd

Vad säger Catalyst om temperturen? Samma som Hardware Monitor?

Vill du inte själv testa att montera om kylaren bör du kontakta din återförsäljare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

109c är inte farligt! när det närmare sig 129c då kan du börja tänka på annan kylning!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Både heatpipesen som sticker ut på sidorna och kylflänsen känns varma, om de är 60 grader är svårt att säga.

Kan du hålla kvar fingret eller måste du ta bort det efter en stund? Om ytan är 60 grader lär du inte kunna ha kvar fingret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Vad säger Catalyst om temperturen? Samma som Hardware Monitor?

Vill du inte själv testa att montera om kylaren bör du kontakta din återförsäljare.

Jepp, Catalyst och HM säger samma temperatur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanderer of
Kan du hålla kvar fingret eller måste du ta bort det efter en stund? Om ytan är 60 grader lär du inte kunna ha kvar fingret.

Jag kan absolut hålla kvar fingrarna, både på fläns och heatpipes när GPU:n sägs vara 70-80 grader. Det borde tyda på dålig fastsättning av kylningen.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirutal
109c är inte farligt! när det närmare sig 129c då kan du börja tänka på annan kylning!

Saken är den att kortet med den kylaren inte SKA bli så varmt, ingen vill sitta med ett defekt kort/kylare.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Saken är den att kortet med den kylaren inte SKA bli så varmt, ingen vill sitta med ett defekt kort/kylare.

Precis, lite surt att ha köpt ett kort som ska vara tyst och sedan behöva köra det med maxfläkt för att slippa att kortet "throttlar" och spelen låser sig av värmeproblem.

En sak som jag märkt och som jag gärna skulle vilja bolla med er är hur snabbt kortets temp sjunker när belastningen slutar. Om jag spelar med fläkten blåsandes för fullt och sedan tabbar ur till CCC sjunker tempen från t ex 95 grader till 70 på 5-10 sekunder.

Det tycker jag verkar konstigt utifrån min begränsade förståelse om värmeöverföring, borde inte förändringen upp och ner gå långsammare med tanke på hur stor metallfläns kortet har?

En annan sak är hur typen av belastning på kortet kan påverka tempen. Finns det någon möjlighet att kortet belastas extremt hårt genom att jag kör ett spel som är portat från konsol, med directx 9 (win xp), i höga upplösningar?

Är det normalt att ett kort som belastas mycket hårt överhettas eller hur
brukar ett grafikkorts "tak" märkas för användaren (förutom hack i spel)?

UPPDATERING: Tråden är död sedan länge, men jag vill bara avsluta den så att den inte slutar snopet för någon som är i samma situation och söker en lösning.

Jag bytte kortet och det konstaterades som trasigt. Jag fick efter en månad (ouch!) ett nytt kort. Betydligt bättre, det varvar inte upp på samma sätt även om det inte är "tyst". Skillnaden märks tydligast i hur varma heatpipsen blir. De är alltid så pass varma att jag nästan bränner mig, så var det verkligen inte på det förra kortet.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]