Säkringen går varje gång datorn startas

Permalänk
Medlem

Säkringen går varje gång datorn startas

Hej igår när jag satt i datorn gick plötsligt en automatsäkring i huset. Försökte slå på de men gick ej. Lokaliserade felet till att varje gång jag startade datorn så gick säkringen. Eller det räcker snarare att koppla in datorn strömkabel så går säkringen..

Väldigt irriterande. Datornär relativt ny, kör med Tagan nättag i bl.a.

Vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

Kan vara nätaggregatet, mitt nätaggregat gick sönder vilket gjorde att säkringen gick hela tiden. Skickade tillbaka den och fick en ny, så nu fungerar man dator perfekt!

Visa signatur

Min dator: Antec 900 | Gigabyte P35-DS3 |E6750 |klockat 8800GT 512mb 705/1722/1001MHz |
| PC6400 800mHz (2GB) | Samsung 320GB 7200RPM | Corsair 520W | Samsung 206BW 20" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orr3
Kan vara nätaggregatet, mitt nätaggregat gick sönder vilket gjorde att säkringen gick hela tiden. Skickade tillbaka den och fick en ny, så nu fungerar man dator perfekt!

Hur lång garanti brukar det vara?

Permalänk
Medlem

Automatsäkrigar och swhitcahde nätagregat suger totalt.

Vet har 2st 10A på mian utag och många datorer. Problemet är att agget inte direckt behvöer vara på utan så fort det ansluts så suger kondigarn i sig en himmla massa ström på kort tid på primärsidan villket resulterar i att säkrigarna löser. Olika agg är olika jävliga på det så klart beroende på hur många och stora kondigarna är. Sedan kan vissa nätag också har skydd mot rusningströmar. Fins motstånd som till skillnad från traditonela motstånd har en fixerad resistans eller en resistans som ökar med tempraturern så har dessa högre resistans ju kallare och behöver bli varma för att sjunka till en nästan obefintlig resistans.
Så det som händer är att när man ansluter agget i väggutaget så är resistansen i agget extremt hög med efterso mmotståndet är väldigt litet hettas det snabbt upp till 100C eller mer och resistansen sjunker till under en ohm på kort tid. Dock är denna tiden relativt sett väldigt lång gämfört med att inte ha motståndet alls så man undviker rusnigströmar som har en tendäns att lösa säkringar och ställa te fanskap på allt annat som är anslutet.

Jag testade å ha 4st agg anslutet till en UPS även om dom inte startade dator så så fort UPS:en gick frå nbatteri till nät på 10A dvärjsäkring så löste den alltid ut. 2st gick bra 3st testade jag inte. Slutade med att jag köpte bättre nätag och ersate dom i mina servrar som ahde 2st var till ett i verage av bättre kvalite. Corsair 650W för att vara precis. Var deltaco 450W jag hade innan. Inte uberdålgia direckt är väl dina avrage budgetagg men provblemet med billiga agg är att dom ofta inte har nån strömbegränsning på primärisdan.

Sedan är det i regel lögn att försöka slå på säkrigen med switchade nätdelar anslutna. jag får ofta stänga av min där bak om strömen går för att sedan slå på dom ett och ett. Strömbrytare kan orsak ljusbågar med så billiga förgrenigsdosor med strömbrytare ska ej användas för att bryta eller acktivera strömen till nätagen. Brukar göra det på baksidan på mina agg men många budgetagg har usla brytare också. Dyrare bruakr fugnra fint dock. Annars kan dom bräna fast pga ljusbågen och det löser ofta autmatsäkrigarna med.

Sedan slits autmatsäkringar eller dvärjsäkringar ut. Tar bara 3 gånger sedan hålelr dom inte spec lägre. Så i min läghenhet ar säkert skiten löst 40 talet gånger sedna jag flyttade in och 15 åren innan dess vet man ju inte men som sagt dom blir dåliga med. Så står det 10A och dom är väl använda så klarar dom inte det heller. Bara be en elektriker komam och byta dom. Därför jag förderar traditonela säkringar då kan man desuto mvälja att stoppa i trögare som är mindre känsliga för rusnigströmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Hur lång garanti brukar det vara?

Ingen aning beror väl på vart man köpt och så. Tror det var 2 år på mitt nätaggregat, fast det gick sönder redan efter 1 månad så.

För att vara säker kan du tjuvkoppla endast ditt nätaggregat och inte ha något annat isatt om du ser att säkringen går då är det säkert nätaggregatet.

http://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=viewa...

Visa signatur

Min dator: Antec 900 | Gigabyte P35-DS3 |E6750 |klockat 8800GT 512mb 705/1722/1001MHz |
| PC6400 800mHz (2GB) | Samsung 320GB 7200RPM | Corsair 520W | Samsung 206BW 20" |