Intel stänger fabriker – Apple slår rekord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
"Jag är inte tillräckligt rik för att köpa billiga varor."

D.v.s. folk märker av konjukturen och är inte längre beredda att köpa skräp för 4000-6000 som slängs efter ett till två år, istället vill man ha en dator/telefon/mp3 spelare som håller i flera år, och det är där Apple kommer in i billden.

Det är min teori.

Så en vanlig Pc håller bara bara några få år?
Har själv 2 datorer daterade 2003 och 2004 varav en bärbar.
Både fungera klanderfritt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
"Jag är inte tillräckligt rik för att köpa billiga varor."

D.v.s. folk märker av konjukturen och är inte längre beredda att köpa skräp för 4000-6000 som slängs efter ett till två år, istället vill man ha en dator/telefon/mp3 spelare som håller i flera år, och det är där Apple kommer in i billden.

Det är min teori.

eftersom pc och mac är samma hårdvarumässigt och samma prestanda kostar typ hälften till pc gämfört med mac så vet jag inte riktigt hur din teori går ihop

Permalänk
Medlem

Går visst int så bra för AMD heller nej;
http://www.dailytech.com/AMD+Reports+Massive+Loss+for+2008/ar...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Konstigt resonemang. Man ska aldrig skapa nya jobb för att dom kanske försvinner någon gång i framtiden. Tycker du ska applicera samma logik på alla andra problem också. Vi ses i grottan!

Beror ju på hur man tänker. Men han tänker fel, men jag förstår hur han menar. Det är aldrig kul att bli varslad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
"Jag är inte tillräckligt rik för att köpa billiga varor."

D.v.s. folk märker av konjukturen och är inte längre beredda att köpa skräp för 4000-6000 som slängs efter ett till två år, istället vill man ha en dator/telefon/mp3 spelare som håller i flera år, och det är där Apple kommer in i billden.

Det är min teori.

Knappast.

Mac är bara en x86. Apple's grejer är som alla andra, made in China.
Industrin rör sig ändå lika snabbt, och Apple's grejer blir gamla lika fort som alla andra.

Permalänk
Medlem

Tänk så skulle både Amd och intel kursa!, Ja jag vet det är ett högst osannolikt senario!, men om ut ifalla tt skulle deras patent bli fria då? vilken intresannt datormarknad det skulle blivit då!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluxor
Tänk så skulle både Amd och intel kursa!, Ja jag vet det är ett högst osannolikt senario!, men om ut ifalla tt skulle deras patent bli fria då? vilken intresannt datormarknad det skulle blivit då!

Alla företag försöker hålla sig flytande så länge som möjligt och då ofta genom att sälja av både material och patent. Går företaget i konkurs så säljs allt på auktion. Inklusive patenten. Har man tur så köps de av någon ny aktör. Har man otur så är det IBM som köper upp x86 patenten och lägger ner all utveckling och därmed har de fältet fritt för sina egna cpuer.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Av personlig erfaranhet: Min kompis köpte hp laptop för 9 000, jag min macbook för 11 000 men jag köpte inte billigaste modellen, man kunde få en macbok för 9500 med mindre minne och sämre cpu.

Förutom att min 3 år gamla macbook inte längre är lika vit, och laddaren är mer svart än vit numer så fungerar den som om jag köpte den igår, d.v.s inget glappar, inget strular.

Tangentbordet på min kompis laptop har lossnat i ena hörnet efter ca 1 år, och när man trycker ner nån tanget så trycke halva plattan ner, efter 2 år började skärmen glappa, den klarar inte av att hålla 90 grader längre utan faller +- 10 grader.

En annan kompis dell, vissreligen köpt för ca 6500 och ett år tidigare är i praktiken helt oanvändbar, och har varit på reparation för skärmen har slutat fungera, nu är det vita ränder över hela skärmen och dator överhettar trotts att den är ren från damm.

En annan kompis köpte acer för 5 000, under första året var den inne på reparation 4 gånger, det går inte att lyssna på musik efterssom ljudkortet producerar bara massa oväsen i bakgrunden, och hon började leta efter en ny laptop efter bara 2 år.

Det fins säkert laptops där ute som fungerar lika bra efter tre år som när de var köpta, men då får man vara berred att pröjsa mer än 9 000, och då blir det plötslig aktuellt att välja om man ska ha apple eller pc, så marknadsföring och apples rykte kommer in där och därmed ser vi att apple växer.

Ja, just det, för att du har haft ett ex som hållit, så måste apple vara bäst.

Har haft HP laptops i jobbet i två omgångar, har haft båda i mer än tre år under daglig användning och har endast haft småproblem (fick köpa nytt batteri till den ena). Enligt din logik skulle alltså HP vara bäst!

Som tur är så vet ju jag att man kan ha tur och otur oavsett märke, även om vissa håller snäppet högre kvalitet än andra. Men det är inget man kan avgöra på ett ex.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Först till alla som upplyste mig om att det är intel i macbooks också, tack så mycket för det! <.<

Nu till något seriösare; jag förklarar:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ja, just det, för att du har haft ett ex som hållit, så måste apple vara bäst.

Har haft HP laptops i jobbet i två omgångar, har haft båda i mer än tre år under daglig användning och har endast haft småproblem (fick köpa nytt batteri till den ena). Enligt din logik skulle alltså HP vara bäst!

Som tur är så vet ju jag att man kan ha tur och otur oavsett märke, även om vissa håller snäppet högre kvalitet än andra. Men det är inget man kan avgöra på ett ex.

Utan att veta var du jobbar så gissar jag sådär rakt av att det är ingen budget laptop du har på ditt jobb.

Hursomhellst, follk klagara alltid om att macar är dyra, och min poäng var att om man vill ha en pc laptop som vällbygd så får man ändå lägga ut över 9 000 och det kan man få en macbook för.

Att min mac är på något sätt undantag har jag svårt att tro, jag köpte min genom skolan och känner 2 till (av dom tiotal som köpte) och hittils har ingen av dom lämnat in sin på reparation en endga gång.

Sedan vet jag att dom gamla macbooks har en tendens att få små sprickor i plastet vid främre kanter om man tappar dem eller slår ner skärmen hårt, efterssom magneter sticker ut på skärmen och skadar plastet. Men det är fortfarande inte jämförbart med svajande skärm och gungande tangentbort efterssom sprickor sker om man tappar eller slår hårt, medans skärmen på hp datorn slutate hålla position av att man använde datorn som vanligt.

Elektronik är elektronik i övrigt, allt går sönder efter ett tag, som folk kanske har förstått så var poängen inte om det är intel i både pc och macs utan generellt om kvalitet av laptops.

Men som som sagt poängen var att om man vill ha en laptop som inte faller isär ifter två år när garantin går ut så får man pröjsa mer än 9 000 och uppenbarligen föredrar folk mac framför dyra pc, och varför vill folk inte ha billiga pc när det är kris? För att folk vill ha dyrare varor som de tror håller längre, och då hamnar man på över 10 000 och då föredrar folk mac framför dyrare pc ...

Det kan ju också vara så att många har ägt billiga pc laptops (4 000 - 9 000:-) som har fallit isär efter två år och tänkte nej nu jävlar ska jag köpa en bra laptop för mer än 10 000, och sen kommer dem ihåg sin billiga pc som föll isär och tänker nej så vill jag inte ha igen, d.v.s at budget produkter förstör ryktet för dyra pc och därför föredrar folk mac framför pc när det handlar om större summor pengar...

Tror jag var tillräckligt tydlig

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Skit bakom spakarna, bara för att den är billig betyder inte att den går automatisk sönder, en för 10000+ kan lika gärna gå sönder som en som kosta 5000.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev.. går intel i konken kommer jag äta upp min soffa. Ojsch, Intel riskerar att gå med förlust sen... ja sen när? Dom har väl bara gått uppåt i c:a 20 år eller så.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Ibland blir man förvånad över kvalitén av inläggen på SweC...

TÄNK!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

jag tror detta beror på att de konkurrerat med sig själva med Atom.
de sålde dåligt av övriga mobila processorer på grund av det otroligt låga priset på atom.
dom räknar ju med konkurrens, och fel kan man ju ha, men inte så fel. detta tyder på något mer, och det skulle då kunna vara intern konkurrens

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Hoppas inte Intel går i konkurs i alla fall!! *Bort*

Grattis! dummaste inlägget jan 09?

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
eftersom pc och mac är samma hårdvarumässigt och samma prestanda kostar typ hälften till pc gämfört med mac så vet jag inte riktigt hur din teori går ihop

Ja, för det är verkligen så att det är dubbla priset? Styrk gärna argumenten utan att slänga ur dig saker som är totalt falska.

Dessutom så räknar du enbart prestandan? Kvalité, känsla, design osv spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
Skit bakom spakarna, bara för att den är billig betyder inte att den går automatisk sönder, en för 10000+ kan lika gärna gå sönder som en som kosta 5000.

Kan kan det givetvis men på samma sätt kan ett datorbord i folierad spånplatta från jusk hålla lika länge som ett fanerat kontorsbord från kinnarps. Men chansen är minimal…
…för det som kostar 10000:- får kosta 3333:- att tillverka medans det för 5000:- får kosta 1667:- att tillverka (typ).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!