Hur har ni påverkats hittills av FRA-lagen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nu dröjer det inte länge innan någon kommer och säger emot dig.

Ryssland har redan allt, olja, gas, malm och skog. Så det är en liten skillnad.

Jag var ju lite ironisk i mitt inlägg vet ju hur mycket mitt inlägg kommer reta upp andra

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jodå, det vet jag. Men idag är det ju endast Kosovo och Afghanistan som man har utlandstjänst i.

Vad har Georgien? Vad har Tjetjenien?

Där faller dina argument. Det handlar inte om naturtillgångar. Kolonialtiden är över för länge sen.

är du säker på att Georgien inte har något av värde? för "lebensraum" behöver ju knappast Ryssland mer av:p

angående utlandstjänsten, söker du till Kosovo är det Kosovo som gäller, de kan dock ringa upp och erbjuda dig en plats i Afghanistan;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
är du säker på att Georgien inte har något av värde? för "lebensraum" behöver ju knappast Ryssland mer av:p

angående utlandstjänsten, söker du till Kosovo är det Kosovo som gäller, de kan dock ringa upp och erbjuda dig en plats i Afghanistan;)

Det har ett militärt strategiskt värde, särskilt för EU/NATO.

Jag vill varken åka till Kosovo eller Afghanistan, så det spelar ingen roll för mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det har ett militärt strategiskt värde, särskilt för EU/NATO.

det har du rätt i, men Polen är ju ännu viktigare för NATO än Georigen, men FRA kanske har snappat upp något och varnat Polen

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det har du rätt i, men Polen är ju ännu viktigare för NATO än Georigen, men FRA kanske har snappat upp något och varnat Polen

Polen är redan med i NATO, det är inte Georgien. Ryssland vill inte ha NATO närmare på en annan front. Just därför håller Ryssland ett järngrepp om Ukraina (gasen) och Georgien (kriget).

Varför FRA borde finnas tog Selected upp bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Om nån är lite intresserad över signalspaning och spionverksamhet så kan jag på rak arm rekommendera "Med Säpo i hälarna" - Boris Grigorjev en man som var stationerad i Sverige under många år.

Annars finns även "Spioner och spioner som spionerar på spioner" - Tore Forsber, den är inte lika lättsmält som den första titeln. Denna citering från boken säger rätt så mycket vad det handlar om:

"I alla länder finns säkerhets- och underrättelsetjänster. Sverige är inget undantag. Tjänsterna är inga söndagsskolor. Alla arbetar i en gråzon mellan laglig och olaglig verksamhet. Infiltration, värvning av agenter och källor är en förutsättning för att komma åt den eftertraktade, hemliga informationen.
"

Somliga verkar ha nån slags glorificerad bild av spionverksamhet. Det är inget som kan betecknas som demokratiskt. Oftast är det olagligt och sker i en mängd olika länder. Det är en mängd oskrivna regler och aktioner som alla oavsett om de är demokratier eller diktaturer håller på med och har så gjort i alla tider. Skillnaden är vad demokratier använder informationen till. Den informationen de får fram använder de enbart för sin egen underättelsetjänst vinning skull. För att kunna förutsäga olika diplomatiska kriser och för att undvika krig så måste de i vissa fall döda och i en mängd fall bryta mot andra länders lagar och förordningar.

Det som händer på den politiska öppna arenan är i behov av detta informationsflöde. Man måste veta vilka man kan lita på och vilka som ger falsk information. Vissa av de större länderna opererar givetvis med rena militära operationer också som ingen får reda på. Terrorister och spioner som dör ska helst ske i det tysta. Ofta för att man varit tvungen att bryta X antal lagar för att lyckas med det. De soldaterna och de spionerna som gör det här kommer aldrig att få något erkännande eller medaljer. De kommer däremot få skit när de väl misslyckas. Det är då man skriker om att staten borde ha lyckats hindra det här osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"