Permalänk

Grafikkorts frågor

Tjena, har flera frågor angående grafikkort så jag gör en tråd för alla

1. Hur fungerar grafikkortet angående core, memory och shader clock?

2. När man klockar grafikkortet, finns det något program som man testar så att kortet är stabilt? Det kanske finns en guide som jag missat, ni kan länka i så fall

3. Har en geforce 8600gt 512mb och en intel e4600 oklockad. Flaskar gpu'n mitt system när processor aktiviteten ligger på ca 60-80% i crysis?

4. Hur får jag reda på tillverkaren av mitt grafikkort? Jag har kollat i olika program tex everest men det står bara 8600gt inte något tillverkare. Står inte heller något på grafikkortet.

Hoppas ni inte tycker det var dumma eller dryga frågor. Hoppas på svar

MVH Erik

Permalänk
Medlem

1. Inte hela sanningen men dessto snabbare klock o.s.v. dessto snabbare Gkort (dock inte hela sanningen)

2.Ati Tools (Scan for artifacts)

3.8600GT flaskar de flesta spel eftersom det inte är nått riktigt spel kort.

4.Troligtvis har du en märkes dator typ Dell eller nått och då är det ett OEM kort som sitter i vilket beryder att det är tillverkat av någon tillverkare som din dator tillverkare har köpt in det från men de anger inte tillverkaren av kortet"

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd

Stämmer nog rätt bra på 8600gt, det är nästan lika snabbt som ett x1950 pro i tester men inte alls lika bra i spel

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Testat PC Wizard har för mig att man ska se Manufacturer med den och model och massa annat.

http://www.cpuid.com/pcwizard.php

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

http://www.legionhardware.com/document.php?id=637&p=5

Sitter du ärligt och spelar Crysis? Och dessutom på den hårdvaran, kan inte vara någon trevlig upplevelese.

Gör en "Will It Blend?" med grafikkortet och köp ett mellansegment från ATI så får du 4ggr prestandan.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
http://www.legionhardware.com/document.php?id=637&p=5

Sitter du ärligt och spelar Crysis? Och dessutom på den hårdvaran, kan inte vara någon trevlig upplevelese.

Gör en "Will It Blend?" med grafikkortet och köp ett mellansegment från ATI så får du 4ggr prestandan.

Kom igen du behöver väl inte vara dryg med grabben. Han ber ju om hjälp inte om en massa besserweiser-kommenterarer som bara irriterar.

1. Core clock är hastigheten som "kärnan" går i alltså den hastighet som allting som innefattas i kärnan med TMU:s, ROP:s och för den delen SP:s, i ATi:s fall.

Memory clock är alltså den hastighet som minnet går i. Minnet sitter på grafikkortet och är kopplat till kärnan och den hastigheten som kärnan kan utbyta infromation med minnet är alltså memory clock.

Shader clock är exklusivt för Nvidia och innebär att "shader processorerna" även kallat "stream processorerna" går i högre hastighet än resten av kärnan. Det är dessa processorer som gör själva hästjobbet i kärnan och ser till att det blir någon 3D-grafik.

2. ATi tools. Men det brukar gå bra att testköra ett spel också under en längre period.

3. Det grafikkortet du har är tyvärr ett av de sämre som finns på marknaden. Så din GPU flaskar ett spel som Crysis rejält.

4. Som nämnts ovan så har du förmodligen ett OEM-kort och då "finns" det ingen tillverkare i den benämningen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Sitter du ärligt och spelar Crysis? Och dessutom på den hårdvaran, kan inte vara någon trevlig upplevelese.

Citat:

Spelar på 1152x864 med medium/high, och grafiken är helt ok.

Citat:

Troligtvis har du en märkes dator typ Dell eller nått och då är det ett OEM kort som sitter i vilket beryder att det är tillverkat av någon tillverkare som din dator tillverkare har köpt in det från men de anger inte tillverkaren av kortet"

Citat:

Datorn är köpt på boulevard.se så det är ingen märkes dator. Hittar inte heller ett exakt likadant kort på internet :S.

Grafikkortet duger åt mig som inte spelar så mycket på datorn då man har xbox 360