Permalänk
Medlem

bra vatten kylning ?

någon som har erfarenhet av detta kylningspaketet och är det lätt att montera :

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=3880&session=a30d...

hur skulle det fungera på ett sånt här system

*låda --> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341433

*grafikkort ATI 4870X2

*Nätagg Cooler Master Real Power 850W klarar sli/crossfire! modulärt

*HDD 1 WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5" 10000RPM, 16MB

*HDD 2 samsung spinpoint F1 750gb sata2 7200rmp

*RAMMINNE corsair dominator 8500c5df 8 GB 1066 MHz

*cpu: intel core 2quad Q9550 2.83Ghz socket LGA775 , 1333mhz, 12mb

*moderkort: ASUS rampage formula. X48. socket-775

*ljudkort SupremeFX II 7.1-kanals surround High Definition Audio

*kylning Thermalright Ultra-120 eXtreme MED Noctua NF-P12 Sound-optimised

frågan är: hade ni uppgraderat er till vattenkylning för att få ett tystare system och bättre kylning för cpun..

här nedan ser ni specsen med luft kylning-->
( har god kylning i lådan graffet idlar på 40grader max: aldrig över 78 )
(Thermalright Ultra-120 och ingen kärna går över 40grader , max: med prime 95 i några timmar 53-54grader men det låter lite väl mycket med alla fläktar..)

/E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

1. Gillar man inte fläktljud - uppgradera till vattenkylning.
2. Uppgradera så pass att din nuvarande kylning inte är tämligen sämre än vattenkylning. Bigwater 745 är historia när de kommer till prestanda i vattenkylning.

Problemet hos dom som tycker de låter på tok för mycket eller att de blir för varmt är ju att dessa inte optimerar sin kylning för bästa prestanda. Bara till att sanda sin TRUE + cpu och tjacka 2-3st ordentliga 120mm's prestandafläktar (Inte! Noctua) som kan fösa iväg värmeenergin ifrån kylfinsen, kapsla sen in för att inte tjuvluft ska slinka ut. Skulle man nu händelsevis ha ett grafikkort som lever jävel och surrar ordentligt (ex 4870X2) så kan såna här kombinationer fungera Thermalright V2 + HR-03

Låt fantasin flöda.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
1. Gillar man inte fläktljud - uppgradera till vattenkylning.
2. Uppgradera så pass att din nuvarande kylning inte är tämligen sämre än vattenkylning. Bigwater 745 är historia när de kommer till prestanda i vattenkylning.

Problemet hos dom som tycker de låter på tok för mycket eller att de blir för varmt är ju att dessa inte optimerar sin kylning för bästa prestanda. Bara till att sanda sin TRUE + cpu och tjacka 2-3st ordentliga 120mm's prestandafläktar (Inte! Noctua) som kan fösa iväg värmeenergin ifrån kylfinsen, kapsla sen in för att inte tjuvluft ska slinka ut. Skulle man nu händelsevis ha ett grafikkort som lever jävel och surrar ordentligt (ex 4870X2) så kan såna här kombinationer fungera Thermalright V2 + HR-03

Låt fantasin flöda.

så du menar att de inte skulle fungera bra till min setup ? och att de låter mycket ?..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet utav Bigwater 745 och jag kan säga att det presterar bra mkt bättre än exempelvis en Ninja rev. B som jag hade innan jag bytte.
Och det är ju en av dom bästa luftkylarna på marknaden.

Tempsen sjönk rejält i både idle och load.
Kan inget annat säga än att det är ett grymt prisvärt paket, men fläktarna ska bytas ut till ngt tystare imo för dom som följer med låter för mycket för min smak, resten fungerar perfekt.
Jag har en 8.7db 800rpms fläkt på den lilla radden och sedan Antecs tricool fläktar på low på dubbelradden. Och det kyler ju som sagt endå riktigt bra och är betydligt tystare än orginal.

Detta kyler bra mkt bättre och väldigt mycket tystare än coolerfreaks förslag iaf.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Jag har erfarenhet utav Bigwater 745 och jag kan säga att det presterar bra mkt bättre än exempelvis en Ninja rev. B som jag hade innan jag bytte.
Och det är ju en av dom bästa luftkylarna på marknaden.

Tempsen sjönk rejält i både idle och load.
Kan inget annat säga än att det är ett grymt prisvärt paket, men fläktarna ska bytas ut till ngt tystare imo för dom som följer med låter för mycket för min smak, resten fungerar perfekt.
Jag har en 8.7db 800rpms fläkt på den lilla radden och sedan Antecs tricool fläktar på low på dubbelradden. Och det kyler ju som sagt endå riktigt bra och är betydligt tystare än orginal.

Detta kyler bra mkt bättre och väldigt mycket tystare än coolerfreaks förslag iaf.

jo de borde de göra tycker jag .. hur är det att sätta dit vattenkylningen ? några svårigheter ? ..

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Jag har erfarenhet utav Bigwater 745 och jag kan säga att det presterar bra mkt bättre än exempelvis en Ninja rev. B som jag hade innan jag bytte.

Hur är pumpljudet? Har läst en hel del kommentarer om att den låter mycket.

Jag håller på och inhandlar delar. GPU- och CPU-block ligger på posten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
..Bara till att sanda sin TRUE + cpu och tjacka 2-3st ordentliga 120mm's prestandafläktar (Inte! Noctua) som kan fösa iväg värmeenergin ifrån kylfinsen, kapsla sen in för att inte tjuvluft ska slinka ut...

Vaddå "sanda sin TRUE +"?
Varför inte Noctua? Har redan ett par NF-S12-1200 och dessa låter inget alls. Vet inget om NF-P12 däremot...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

hej!

jag hadde en gemin II inan och det här vattensystemet är mkt bättre.

instalationen var lite klyrig men det kanske var för att jag skulle mixtra med att ha den stora kylaren i taketoch den lilla fick inte riktigt platts så jag fick skära lite i mitt cosmos 1000.

pumpen måste jag lägga örat emot för att höra så den låter inget:):)

här är byggloggen: http://sweclockers.com/album/?id=3542

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
hej!

jag hadde en gemin II inan och det här vattensystemet är mkt bättre.

instalationen var lite klyrig men det kanske var för att jag skulle mixtra med att ha den stora kylaren i taketoch den lilla fick inte riktigt platts så jag fick skära lite i mitt cosmos 1000.

pumpen måste jag lägga örat emot för att höra så den låter inget:):)

här är byggloggen: http://sweclockers.com/album/?id=3542

hur mycket gick graderna ner när du hade luft ? och sen när du byta till vatten systemet?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

skulle gissa 5-10grader.

Permalänk

varför har paketet ett litet och ett större block? skulle varit smidigare med ett med plats för 3x120 fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragzilla
varför har paketet ett litet och ett större block? skulle varit smidigare med ett med plats för 3x120 fläktar

läs min länk så förstår du varför =D

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Skönt att till och med butiken klagar på kittet:

Citat:

Från Indomo
The radiator barbs are poorly designed, as they’re screwed onto the radiator inlet/outlet ports instead of being permanently affixed. When you move the radiators or your PC, the tubing twists and unscrews the connectors from their sockets, resulting in leaks. The kit leaked throughout testing, and even leaked as we were setting it up for photography. This issue can be resolved by tightening the nuts with a crescent wrench, but you shouldn’t have to do this to a kit right out of the box.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Skönt att till och med butiken klagar på kittet:

Hehe.. Är man rädd om sina små komponenter i datorn så kanske man ska ta de lugnt.

Kan lägga till lite extra som jag tog från http://forums.extremeoverclocking.com

1. pumps fail
2. waterblocks shatter (personal experience)
3. waterblocks are designed horribly (seriously? its a single channel that makes a couple of S bends through a copper block)
4. 1/4 is way too restrictive for a good cooling kit
5. a single 120mm radiator will not cool an overclocked quad well. (except for the Swiftec compact, its not too bad)
6. outperformed by cheap aircooling. wait, outperformed by their own aircooling, TT big Typhoon
if you want a kit, save yourself heartbreak and get a swiftec kit.
http://www.performance-pcs.com/catal...oducts_id=3828
3.6-3.7 on that kit, i see it happening very easily.

De finns mängder av såna här posts.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Finns det någon som gör ett riktigt bra vattenkylningssystem som inte kostar mängder?

Jag skulle nog kunna göra ett jävligt bra system själv istället för att köpa nåt opålitligt skit som sabbar datorn. Hur fan kan man bygga så dåligt som det du beskriver här? Singelkanal som går i S genom blocket... Pumpar som går sönder, ren skit.

Coolerfreak: Skulle vilja se bilder på ditt system om du har det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoba
Finns det någon som gör ett riktigt bra vattenkylningssystem som inte kostar mängder?

Jag skulle nog kunna göra ett jävligt bra system själv istället för att köpa nåt opålitligt skit som sabbar datorn. Hur fan kan man bygga så dåligt som det du beskriver här? Singelkanal som går i S genom blocket... Pumpar som går sönder, ren skit.

Coolerfreak: Skulle vilja se bilder på ditt system om du har det?

Sammanfattningsvis kan man beskriva 745 som följande:
- Billigt att tillverka
- Till följd av kvalitén så är värmeledningsförmågan inte precis den bästa i cpu-blocket, en snöplig S-slinga är vad som erbjuds. Att sen oerfarna mycket enkelt kan knäcka plexitoppen p.g.a för hårt dragna nipplar är ju inte särskilt bra de heller.
- Kvalité på radiatorn - Värmepaket är ju inget nytt men billiga är dom ju.
- Pumpen - Ingen kommentar! 70.000h utlovas tydligen. Finns inte en ända post där inte någon klagat på trasig pump.

Swiftech gör ett trevligt kit - H20-220 Compact CPU http://www.petrastechshop.com/swh2cocpulic1.html

Yoba: Ja har haft lite olika uppsättningar och för närvarande bygger ja på de som ska komma att bli sista lösningen.. börjar bli lite småtrött men men, här är de http://www.sweclockers.com/album/?id=3451

För närvande får min Thermochill PA120.2 agera kylare ^^ en riktig röra just nu men värre har man ju sett. Slangarna du ser ska bytas ut, Tygonslangen i chassiet har många klagat på
http://bandwidth.se/view/13327

Yoba: De finns en mängd lösningar man kan bygga sin kylning på hur man väljer att gå beror lite på fantasi, intresse och ekonomi.

Riktigt billigt: Ett bra värmepaket eller dylikt från skroten som man fixar upp. Kombinera med akvariepump (Hydor, Eheim (Eheim har funnits i så gott som allas system *back in the days*). Blocken däremot tycker ja man ska satsa lite på. Kan du vinna hem ett block på tradera eller blocket eller nåt så har du tjänat in lite där. Anv. Applet här i tråden gjorde ett fynd av Apogee GT till klockrent pris.

Eller så väljer du bara att köra hard overkill helt enkelt. 3000-4000+ frakt beroende på hur du planerat din lösning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Fyfan va din nuvarande såg....hrm... "Temporär" ut Hehe.

Den du håller på med nu, varför ska det vara 3st as till kylare? Räcker det inte med kanske 1 av dem?
Ser intressant ut hur som helst, lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoba
Fyfan va din nuvarande såg....hrm... "Temporär" ut Hehe.

Den du håller på med nu, varför ska det vara 3st as till kylare? Räcker det inte med kanske 1 av dem?
Ser intressant ut hur som helst, lycka till!

Ja editera posten ovan lite.. du får väl kika tillbaka.

Hehe. halvt temporärt ja Radiatorn kommer från en stor bygglogg här på swec men på grund av ett misstag erbjöd ja mig att köpa den, ja var ute i landet ändå så de var bara att passa på

Före: http://bandwidth.se/view/13330 =/
Efter: http://bandwidth.se/view/13331 De sitter som sten

Byggloggen ja. De ska vara EXtremt! Klart de räcker med en kylare av de bättre slaget men ja kör dubbla loopar också. Orka vara normal.. eller vänta lite, kolla på xtremesystems.org/forums/liquid cooling/Water Cooled Case Gallery så slutar vem som helst att andas.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ja de var ganska extrema där på forumet...

Kanske blir nåt i framtiden, bygga vattenkylt men för nu, luft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Anv. Applet här i tråden gjorde ett fynd av Apogee GT till klockrent pris.

Jodå, har även fått hem en PA120.2 nu.
Sitter och letar lite efter någon begagnad Laing/swiftech pump nu.

Mitt kitt kommer visserligen bli lite dyrare än 745, men inte med så värst mycket.
Det tar så klart lite mer tid och kräver tålamod att leta begagnade delar, men det är ju helt klart värt det imo.
Finns folk som inte längre orkar underhålla sina vattenkylningar och säljer iväg prylarna ganska billigt.

Kör man värmepaket som radiator så blir det ju lite svårare att montera och få det snyggt i chassit, men det kanske inte gör så mkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jodå, har även fått hem en PA120.2 nu.
Sitter och letar lite efter någon begagnad Laing/swiftech pump nu.

Mitt kitt kommer visserligen bli lite dyrare än 745, men inte med så värst mycket.
Det tar så klart lite mer tid och kräver tålamod att leta begagnade delar, men det är ju helt klart värt det imo.
Finns folk som inte längre orkar underhålla sina vattenkylningar och säljer iväg prylarna ganska billigt.

Kör man värmepaket som radiator så blir det ju lite svårare att montera och få det snyggt i chassit, men det kanske inte gör så mkt.

Fantasi och planering seru. Sett många som dragit ihop fan-shroud till värmepaket, sen om de finns plats eller inte de är ju antingen eller.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Fantasi och planering seru. Sett många som dragit ihop fan-shroud till värmepaket, sen om de finns plats eller inte de är ju antingen eller.

Jo, det har du rätt i.
Får man fråga hur temperaturerna är med bara en PA120.2 till ditt system?

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag avråda från att lägga pengar på Bigwater, har själv erfarenhet och det mesta med dom vattenkylningskomponenterna var undermåligt.

Block, radiator, pump, slang - you name it, det är inte något att lita på.

Har byggt flera system med lite olika leverantörer som fungerar utmärkt, t.ex. Innovatek, EK Waterblocks, Laing, Swiftech etc, alla har fungerat mycket bra.
Dock så kommer du inte att få ihop en vattenkylning som presterar speciellt bra för 1300-1400kr.

Om det är så mycket pengar som gäller så är det nog bättre att satsa på seriös luftkylning.

Permalänk
Medlem

Alltså, använder någon som funderar på ett vatten kylning kitt någonsin sökfunktionen i forumen.

Det här måste vara 3-4 tråden som tar upp Big Water kittet, samt några andra kitt, det senaste veckorna.

Varpå ungefär samma människor ger ungefär samma svar, köp inte ett kitt, gör det ordentligt eller håll dig till luft...

/suck

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru