Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
vem säger att man ska hålla sig till ämnet?

Trist det är med blötsnö, speciellt dom åren då det är lika varmt på nyås som på midsommar. Det underliga är att man fryser som f*n när man festar på midsommar men inte på nyår - fast det är lika varmt.

Hoppas du tyckte det var läsvärt när du går in på en tråd om 'Apple "netbook"' på Sweclockers forumdel för 'Apple Mac'.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

håller med dig om att det är trist med blötsnö. dock så kanske det var svårt för dig att förstå att när jag sa att man inte behöver hålla sig till ämnet kan man snacka om liknande saker, apple netbook, eller annan netbook håller sig inom samma ramar. men jag förstår att du kanske hade svårt att förstå det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
ja det brukar bli så på hösten.... inför plugget och allt. men kolla in 2140 hp mini, visades först på ces, verkar vara grymt bra, 10", atom, 92% keyboard, expresscard 54-slot, 2 usb 2.0, 80 gb ssd, 160 gb hdd, en sd skärm och en på 720p så den kör hd, låter jävligt bra, dessutom ligger den på 500 $ ser grym ut. bara inte sverige kommer och lägger på tonvis med moms och så....! så man får räkna med typ 4500-5500 på den. verkar grym i alla fall. 4,5 timmars batteritid med 3-cells och 8,5 timmar med 6-cells!

http://se.youtube.com/watch?v=FxMX52u2NY8

Mm, det är höst inköpen Sommaren = ny telefon, hösten = ny dator. Har man nått att spendera pengarna på varje år

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

när har apple sitt nästa konvent?

Permalänk
Medlem

i o med att de dragit sig ut alla mässor, som de brukar vara på, så vet vi inte det förän de går ut med att de ska hålla nått för pressen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

okej, de låter ju ganska segt måste jag säga. Hur kommer det sig att de dragit sig ut ur alla mässor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
okej, de låter ju ganska segt måste jag säga. Hur kommer det sig att de dragit sig ut ur alla mässor?

Förmodligen för att de då inte känner att de måste ha något att visa vid speciella tidpunkter på året, utan kan visa saker när de är klara. Tror de haft problem åt båda hållen, att ibland var saker färdiga 2 månader innan, och ibland var de inte färdiga när de visades. Vilket man sett på lanseringsdatum, ibland börjar de sälja direkt och ingen får vänta, och ibland börjar de säljas en månad senare med långa leveranstider.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
i o med att de dragit sig ut alla mässor, som de brukar vara på, så vet vi inte det förän de går ut med att de ska hålla nått för pressen

Har de verkligen dragit sig ur alla mässor? Det var väl MacWorld som de gjort för sista gången? De ska väl sikta in sig på mer omfattande branschmässor om jag förstod det rätt?

Jag kan ju, förstås, ha fel.

I övrigt så skulle en netbook från Apple ändå bli så "dyr" så knappt någon av dem som eftersträvar en sådan på grund av kostnadsskäl skulle köpa den i vilket fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Har de verkligen dragit sig ur alla mässor? Det var väl MacWorld som de gjort för sista gången? De ska väl sikta in sig på mer omfattande branschmässor om jag förstod det rätt?

Jag kan ju, förstås, ha fel.

I övrigt så skulle en netbook från Apple ändå bli så "dyr" så knappt någon av dem som eftersträvar en sådan på grund av kostnadsskäl skulle köpa den i vilket fall.

jo men sure, de skulle jag också kunna tänka mig men jag skulle fortfarande vilja ha en även om den var dyr! men hur kommer det sig att alla apples grejer är så dyra då? är det bara mjukvaran då? för hårdvaran är ju inte överimponerande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
jo men sure, de skulle jag också kunna tänka mig men jag skulle fortfarande vilja ha en även om den var dyr! men hur kommer det sig att alla apples grejer är så dyra då? är det bara mjukvaran då? för hårdvaran är ju inte överimponerande!

De är ju inte direkt dyra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De är ju inte direkt dyra.

jämfört med vad man kan få för 10.000 med en vanlig laptop så jo då är de dyra om man pratar om prestanda!

Permalänk
Medlem

Att ni inte väntar på macbook wheel istället http://www.theonion.com/content/video/apple_introduces_revolu...

En netbook från apple vore klart intressant! Men som redan nämnt i tråden lär den ju kosta mer än PC-varianterna, vilket avskräcker mig lite, eftersom jag är ute efter en billig dator. Undrar bara, om nu Apple verkligen skulle släppa en netbook.. Skulle den då köra på en 1.6 GHz Atom ? Hur väl fungerar det att ex. skapa musik på en Atom-baserad plattform ? En stor skara musik-producenter håller sig gärna till MAC p.g.a. Logic etc. Tror inte att det skulle glida så bra på en så svag dator.

Wheel är fake om ni inte redan visste

Dold text
Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
jämfört med vad man kan få för 10.000 med en vanlig laptop så jo då är de dyra om man pratar om prestanda!

Ja, prestanda/pris kanske inte är super.
Men man får ju så mkt. mer...
Sedan så måste du ju jämföra med en pc i samma storlek och funktioner.
mycket dyrare är dom inte.

Men visst, man brukar kunna köpa en likvärdig dell/zepto för lite mindre slantar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Att ni inte väntar på macbook wheel istället http://www.theonion.com/content/video/apple_introduces_revolu...

En netbook från apple vore klart intressant! Men som redan nämnt i tråden lär den ju kosta mer än PC-varianterna, vilket avskräcker mig lite, eftersom jag är ute efter en billig dator. Undrar bara, om nu Apple verkligen skulle släppa en netbook.. Skulle den då köra på en 1.6 GHz Atom ? Hur väl fungerar det att ex. skapa musik på en Atom-baserad plattform ? En stor skara musik-producenter håller sig gärna till MAC p.g.a. Logic etc. Tror inte att det skulle glida så bra på en så svag dator.

Wheel är fake om ni inte redan visste

Dold text

gillar wheel haha! så grymt bra!

nej men frågan är om den skulle vara en aton n270 då eller om den släpps till att dualcore atomen släppts då, så då skulle det inte vara omöjligt med en lite bättre och dubbelkärnig processor! men en netbook av apple skulle vara så otroligt grymt, och det känns som om jag köper en netbook av något annat märke nu kommer apple släppa den dagen efter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
det känns som om jag köper en netbook av något annat märke nu kommer apple släppa den dagen efter!

Du kan ju köpa en sådan här?
Bara att sälja/ge bort om apple släpper en, vilket inte lär bli nu jättesnart ändå.

Permalänk

mm, har faktiskt kollat på den tidigare också, och nu när den är så billig också, bra processor och så dessutom. är open office kompatibelt till microsoft office?

grymt tips, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Ja, open office kompatibelt med microsoft office till stor del.
Har för mig att microsoft's nya "x" format inte stödjs...

Ett tips om du köper den är att installera ett "riktigt" linux, som t.ex. Arch, xubuntu eldyl.
Personligen så är jag inte så förtjust i det som kommer förinstallerat, men jag har inte använt det så himla mycket heller.

Permalänk

okej, skönt att linux är gratis i alla fall, men vilka operativsystem av dessa rekommenderar du i så fall?

Permalänk
Medlem

Hm, Arch är väldigt trevligt, men det kanske inte är att rekommendera om du aldrig sysslat med linux.
Ubuntu eller Xubuntu är däremot väldigt lätta att sätta upp och funkar bra.
Ett tips är att göra ett bootbart usb-minne, då kan du testa distrubitionerna via det, utan att göra några ändringar på netbooken, och sedan välja det du tycker bäst om.
Till Ubuntu finns det massvis med guider och tips på nätet. Samt ett svenskt ubuntu-forum som är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
jämfört med vad man kan få för 10.000 med en vanlig laptop så jo då är de dyra om man pratar om prestanda!

Ja? Men allt här i världen är inte prestanda. Bäst prestanda per krona betyder att du inte kan ha en laptop över huvud taget.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja? Men allt här i världen är inte prestanda. Bäst prestanda per krona betyder att du inte kan ha en laptop över huvud taget.

nej det är precis det jag menar, varför ska man köpa en produkt från apple då prestandan är bättre på en annan dator. är det för att någon här kanske är lite design och modeinriktad och kanske lite mer inne på att flasha istället för att kolla efter prestanda, för bästa peng?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
nej det är precis det jag menar, varför ska man köpa en produkt från apple då prestandan är bättre på en annan dator. är det för att någon här kanske är lite design och modeinriktad och kanske lite mer inne på att flasha istället för att kolla efter prestanda, för bästa peng?

Jo men då skall du ju inte ha en laptop heller, enda du kan ha då är egenbyggda desktops med delar från något okänt kinesiskt märke.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

visst är det så, men nu vill jag ju ha en sjyst netbook, som inte är prestanda men som är billig, men jag säger inte nej till billig bra prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo men då skall du ju inte ha en laptop heller, enda du kan ha då är egenbyggda desktops med delar från något okänt kinesiskt märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
visst är det så, men nu vill jag ju ha en sjyst netbook, som inte är prestanda men som är billig, men jag säger inte nej till billig bra prestanda.

Ja, alltså har vi konstaterat att det finns andra viktiga aspekter än prestanda per krona, alltså kan vi konstatera att Apple inte är så dyra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Knappast det jag menar, men man vill ha mest bang for the buck. i alla fall jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
Knappast det jag menar, men man vill ha mest bang for the buck. i alla fall jag.

Ja, det får du inte med en netbook. Köp en stationär dator då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja, det får du inte med en netbook. Köp en stationär dator då.

det är inte det jag är ute efter i det här fallet, ska köpa en riktig skitdator (prestandamässigt) eftersom den är liten, och därför ska jag kunna ha den till det jag håller på med, skriver dokument på, och surfar på, min hemdator är dock beefcake!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
det är inte det jag är ute efter i det här fallet, ska köpa en riktig skitdator (prestandamässigt) eftersom den är liten, och därför ska jag kunna ha den till det jag håller på med, skriver dokument på, och surfar på, min hemdator är dock beefcake!

Ja? På samma sätt gäller ju Apples datorer, de som köper dem är inte 12 och vill spela spel 24 timmar om dygnet, utan de har andra preferenser.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja? På samma sätt gäller ju Apples datorer, de som köper dem är inte 12 och vill spela spel 24 timmar om dygnet, utan de har andra preferenser.

jag tror att det finns 12åringar som köper mac's! ^^,

Men visst, det finns alltid olika preferenser för vad man vill använda sina datorer till, jag vill inte spela på min netbook, den ska jag ha för att skriva på, men det jag frågar är om varför man skulle köpa en apple istället för en dator i samma prisklass och med bättre prestanda. ligger det då endast i mjukvaran?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBeardface
jag tror att det finns 12åringar som köper mac's! ^^,

Men visst, det finns alltid olika preferenser för vad man vill använda sina datorer till, jag vill inte spela på min netbook, den ska jag ha för att skriva på, men det jag frågar är om varför man skulle köpa en apple istället för en dator i samma prisklass och med bättre prestanda. ligger det då endast i mjukvaran?

Design, vikt, storlek, batteritid, material, mjukvara osv. Ingen jag försökt få att hitta en i samma batteriklass med liknande vikt/storlek billigare har lyckats.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"