Permalänk
Medlem

HTPC bygge

Hoppas att någon här vet lite om ljudkort och mjukvara, nu misstänker jag att så är fallet.

Så, till frågorna, hur väl duger ett X1950XT, 3 gig (dual-channel minne), Athlon X2 64 3800+ som HTPC?

Ljudkort. Vad ska jag ha för något? Har en sjukt dålig ekonomi just nu, och bör därför inte spendera allt för mycket på ett ljudkort, det jag vill ha är inte många kanaler, detta då den kommer att kopplas till en förstärkare som i sin tur endast driver 2 stycken golv högtalare för musik. Det innebär alltså att HTPC främst kommer att tjäna som musikmaskin.

Sedan, sista frågan, någon som byggt ett chassi i trä? Då snackar vi allt utom moderkortsplattan. Några tips skulle uppskattas.

EDIT: någon som kört med mediaportals HTPC mjukvara, hur fungerar den med tangentbord + fjärrkontroll? Sen finns ju alltid MythBuntu, men det lilla jag testade gick det fullständigt åt skogen p.g.a. att jag har ett ATI kort i HTPCn och inte nVidia.

/ Alarcron

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du tänkt spela för filmer huruvida hårdvaran räcker eller inte.
Vad gäller MP har jag kört med den i ett år. Lite småbuggig men på det hela rätt OK. Det som stör mest är att watchdogen ploppar upp med jämna mellanrum, nu kör jag iofs på 1.0.0.0 RC3 så det kanske finns nyare utan det problemet. Annars är frugan nöjd, kör med ett trådlöst tangentbord och det funkar bra - så länge man inte har ungar som envisas med att trycka på "M"-knappen

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på att köpa ett grafikkort som kan köra HD filmer i hårdvaran. Typ alla ATIs kort ifrån 3200 (modellen) och uppåt skulle vara vettigt. HD 4670 med inbyggt ljudkort (via hdmi). du kan köpa ett sådant för ca 800 kr nytt på tex komplett.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Beror lite på vad du tänkt spela för filmer huruvida hårdvaran räcker eller inte.
Vad gäller MP har jag kört med den i ett år. Lite småbuggig men på det hela rätt OK. Det som stör mest är att watchdogen ploppar upp med jämna mellanrum, nu kör jag iofs på 1.0.0.0 RC3 så det kanske finns nyare utan det problemet. Annars är frugan nöjd, kör med ett trådlöst tangentbord och det funkar bra - så länge man inte har ungar som envisas med att trycka på "M"-knappen

/M

Okej, tack, det låter lovande åtminstone, har ett trådlöst Logitech tangentbord UTAN M knappen så det ska nog inte bli några problem med den saken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vovons
Jag skulle satsat på att köpa ett grafikkort som kan köra HD filmer i hårdvaran. Typ alla ATIs kort ifrån 3200 (modellen) och uppåt skulle vara vettigt. HD 4670 med inbyggt ljudkort (via hdmi). du kan köpa ett sådant för ca 800 kr nytt på tex komplett.

Dum fråga, men ett grafikkort med HDCP, har inte de korten hårdvaru stödd HD rendering? Med tanke på att det är just HD rendering det ska förhindra piratkopiering av eller hur jag nu har förstått det hela.