Permalänk

Ram Minne?

Hej, Jag ska skaffa mer ram-minne eftersom jag tycker det inte flyter så bra. Jag vet inte vad jag har för DDR,DDR2 eller nått utan det står bara
Ram: 1024MB
Ok nu vet vi att jag har 1024MB ramminne men jag vill ha mer cirka 2g till och jag vänder mig till er och undrar vad jag ska köpa. Jag har ALDRIG stoppat i ram minne förr och undrar om ram minnet kommer bara som det är eller en manual som visar hur man ska installera det osv. Men det beror ju givetvis på produkten! Men i alla fall jag vill ha lite tips på ett ram minne som inte drar iväg i pris allt för mycket. Jag vet inte hur priserna ligger i men jag kan tänka betala cirka 700kr
Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

att montera ett ramminne är enkelt, en sticka:

Som bara passar åt ett håll, tryck upp hakarna (pilen är åt fel håll):

Lägg stickan åt rätt håll, syns på fördjupningen i minnet och den uppstickande grejen på sloten.
Tryck ner minnet med jämnt tryck uppifrån.

När det har klickats fast behöver du kanske trycka ihop hakarna lite.

På minnena du har i din dator kan du läsa vad det är, i moderkortsmanualen kan du läsa vad ditt moderkort stöder också.

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner cpu-z och kolla vad du har för minnen.

Permalänk

Tackar! Men jag undrar e det bara att införskaffa ram minne sedan skruva upp datorn och bara "clicka" i dem? Jag har hört att man måste ha ett av elektriskt tagande band av något slag för annars resetar datorn! Tack på förhand och förresten jag kollade och jag hade två stycken DDR2 512MB x2 fast måste jag skaffa exakt lika dana eller kan jag skaffa 1gbx2 RAM? Tack ännu en gång på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mountain.Dew
Jag har hört att man måste ha ett av elektriskt tagande band av något slag för annars resetar datorn!

till att bbörja med, stäng av datorn, och dra ur sladdrana ur den (även de till andra grejer kopplade till vägguttaget) innan du sätter i minne. (att den "resetar" är alltså inget du behöver oroa dig för om du gör som man ska)

och band kan vara bra vid större installationer av saker, för ett par minnen räcker det du tar i chassit direkt innan du sätter i dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mountain.Dew
Tackar! Men jag undrar e det bara att införskaffa ram minne sedan skruva upp datorn och bara "clicka" i dem? Jag har hört att man måste ha ett av elektriskt tagande band av något slag för annars resetar datorn! Tack på förhand och förresten jag kollade och jag hade två stycken DDR2 512MB x2 fast måste jag skaffa exakt lika dana eller kan jag skaffa 1gbx2 RAM? Tack ännu en gång på förhand!

Vanliga moderkort stöder mellan 4-8 GB ram, eller som mitt ECS moderkort 32GB ram. Om du har 2*512 MB nu och har 4 slots kan du köpa ett 2*1024MB eller 1*2048MB minnes-kit i samma hastighet och samma latency som dina nuvarande minnen. På så sätt får du 3GB ram vilket 32-bitars OS kan använda fullt ut.

Men vad är det för minnen? Hur många minnesplatser har du?

PC5300, PC6400, 533mhz, 667 mhz, 800mhz osv... .

Och vad är det för CL?
3, 4, 5, ?

Du kan läsa det på dina minnen eller se det i CPU-Z.

Permalänk

Hur viktigt är det att det är samma typ av minne? Jag funderar på att köpa mer RAM-minne. Jag har 2x512 MB DDR-400MHz-CL2.PC3200. Jag spelar inte spel och jag CADar inte så jag behöver inte maximera den. Men jag skulle vilja köpa 1GB till så jag har 2GB. För visst är det väl så att XP och någon version av vista inte klarar av att hantera mer än 2GB?

Visa signatur

Schlott