Permalänk
Medlem

Höja Nordbrygga

Hejsan på er! Jag hoppas att jag har postat rätt nu.

Under en väldigt lång tid nu har jag haft problem med att jag får artifakter med mitt Gigabyte GTX260. Efter ett tag så orkade jag inte leta fel längre och slängde in kortet i garderoben.

Jag köpte nytt nätagg.
Prövade alla minnen.
Formaterade och provade olika drivrutiner.
Tempereraturerna är okej.

Nu hittade jag en tråd där en kille hade samma problem (Tråd).

Han höjde sin norbrygga lite och det verkade lösa sig.
Jag är så haj på datorer att jag kan fippla in ett grafikkort, men överklockning har jag inte gett mig på what so ever.

Det kan kanske vara värt att höja nordbryggan lite om det skulle fungera.
Finns det någon här som har en liten guide på hur man gör? Hur mycket man ska höja osv? Jag har inte pillat med något utan allt körs på fabriksinställningar.

Q6600
Asus P5B SE iP965

Jag är tacksam för minsta lilla tips eller länk.

Permalänk
Medlem

Det torde finnas en, i bios, liten valbar sak som heter något i stilen med northbridge samt corevoltage. Där kan du kanske pilla upp volten. Fråga mig dock inte hur mycket, har inte rört nordbryggan själv, men har alternativet.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Det heter NB Vcore på Asus mobo, annars leta efter MCH(Memory Controll Hub) ett annat namn för nordbryggan. Höj NB till 1,45V men se till att det inte blir allt för varmt.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Tackar båda för infon.

Så jag ska höja till 1,45V. Är det något standardvärde eller varför just det värdet?

Jag är inte kritisk, men jag vill verkligen inte sabba något.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag är inte säker för jag har aldrig använt ett Asus kort till OC, men 1,25V är nog default. Bara du har koll på temp så borde även nästa steg vara problemfritt att köras på

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Okej, det låter inte som om att du är hundra på din sak riktigt..

Någon annan som har lite åsikter eller synpunkter?

Permalänk
Medlem

öka till 1.28 1.30 max
prova dig fram och försök fixa en fläkt till nordbryggan för säkerhetens skull

Permalänk
Medlem

mitt p45 har 1,1 som default . nu vet jag inte va du har och orkar inte kolla upp det. men skulle max ha 1,35 på mitt chip

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och kolla vilket som är högsta och lägsta volt talet du kan välja mellan på nb.
Det kan skilja sig en del från kort till kort.

Det kan ju också vara så att nb blev för varm innan så att datorn krachade ?

Visa signatur

ASUS ROG,E6550-3.22ghz,Corsair Twinx 6gb,Gainward 8800GT /756 / 960 / 1836 , Kylning: Freezer Extreme och Accelero S1
Creative Soundblaster X-Fi Extreme Music