Geforce GTX 260 kan bli billigare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
När såg grafiken ut som skit har jag missat nått?
Finns väl istort sätt bara en krets som var defekt hos nvidia o det var väl 8600gt

Nja, det var inte ens 8600GT, det var de mobila inbyggda varianterna som de hade problem med. Sedan var det någon som spekulerade att detta även kunde påverka 8400 och 8600-serierna för vanliga grafikkort också. Men det visade sig vara just spekulationer, då de inte har större felfrekvens på dem än genomsnittet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Asså kom igen, tänk efter nu..!
Om tillverkningskostnaden sänks med 15$ kan ju kortet pris till konsumenten sänkas med betydligt mer... det är ju inte så att det har lika mycket i vinst på varje kort oberoende på pris, det hoppas jag ni förstår. Ett kort som kostar 200$ att tillverka kanske säljs för 300$. Ett annat som kostar 30$ att tillverka säljs ju däremot INTE för 130$. Verkar som ingen tänker efter innan ni skriver.

Nu har jag dock ingen aning hur mycket kortet kostade att tillverka innan, men priset kan mycket väl komma att sänkas med 250kr..

Om de sänker priset till konsumenterna med mer än $15 så minskar de sin vinstmarginal vilket för de flesta företag är mindre lockande så länge de inte kan kompensera för detta med ökad försäljningsvolym.
Du skriver ju själv att du inte har någon aning om hur mycket kortet kostade att tillverka så din spekulation gällande 250 kronors prissänkning är helt irrelevant. Tänk efter innan du skriver.

Trevligt med billigare kort, hoppas sänkningen inte äts upp av stigande dollarkurs eller dyl :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Ska dom göra samma sak som dom gjorde när de lade till ett plus efter 9800GTX?

Dessa nya kort borde då säljas som GTX 260 med ett minustecken efter sig...

Dom verkar spendera mer tid på att hitta på nya namn än på att förbättra sina produkter.

HAHAHAHAH!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
öh varför skickar du inte in kortet där ud köpte de så får du nytt som funkar?

Självklart ska jag skicka in det. Frågan är bara om jag får pengar eller ett nytt kort...

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Avstängd

Jag tycker då att sänkt pris är bra. Synd ifall kvalite av alla dess slag blir påverkad negativt.
Ni som nu gnäller över detta. Vad gjorde inte NVIDIA med 8800GT? Någon månad efter lansering så minskades tillverkningskostnaden på kortet på samma sätt som NVIDIA skall göra med GTX 260. Då lyckades NVIDIA göra de utan att kvaliteten blev lidande. jag tror att detsamma gäller för GTX 260.
Sen så gör NVIDIA samma sak som ATI. Spenderar pengar på att utveckla sina kort och ta fram nya lösningar med mera. NVIDIA förbättrade nyligen GTX 280 och fick fram ett GTX 285. ATI gör samma sak just nu. Förbättrar sina nuvaranda kretsar och snart släpps dom på marknaden.

Kan ni inte bara acceptera att de funkar så här! Uppgraderar man en bil med lite nyare säkerhets funktioner klappar alla händerna och blir glada. Uppgradderar NVIDIA eller ATI sina grafikkort med lite mer prestanda. Då gnäller i princip sju av tio. Detta kan få mig att lacka ur vilket denna tråd lyckades med.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Men vadfn... Suttit på 4870x2 i snart ett halvår, finns INGET som ger ens 10% boost rakt över brädet att tillgå (nej, 295 är några procent snabbare på VISSA saker, medans 4870x2 är snabbare på VISSA saker). Vadfan håller de på med?!

Värst är att 4970x2 inte ser ut att ge ens 10% ökning, vilket är riktigt sorgligt, men inte så oväntat av en dieshrink.

Med högre frekvenser och fler streamprocessorer kan du förvänta dig mer än 10% ökning i prestanda, dock är det inte helt klart hur många streamprocessorer dom kommer att ha samt eventuellt övriga optimeringar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Ska dom göra samma sak som dom gjorde när de lade till ett plus efter 9800GTX?

Dessa nya kort borde då säljas som GTX 260 med ett minustecken efter sig...

Dom verkar spendera mer tid på att hitta på nya namn än på att förbättra sina produkter.

Jag håller helt klart med. nVidia är ett skämt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Med högre frekvenser och fler streamprocessorer kan du förvänta dig mer än 10% ökning i prestanda, dock är det inte helt klart hur många streamprocessorer dom kommer att ha samt eventuellt övriga optimeringar.

Jag håller helt klart med. nVidia är ett skämt.

Källa på att dom kommer ha fler streamprocessorer? Har hört olika från alla håll...

För övrigt, om nu nVidia är ett skämt, starta ett eget företag och konkurrera ut dem. Pojkvasker

OnT: Vad är det som säger att kvaliten blir märkbart lidande, lägre strömförbrukning iom 55nm borde väl göra att de kan dra ner på de komponenterna som sköter strömförsörjningen? Den som lever får se.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Källa på att dom kommer ha fler streamprocessorer? Har hört olika från alla håll...

För övrigt, om nu nVidia är ett skämt, starta ett eget företag och konkurrera ut dem. Pojkvasker

OnT: Vad är det som säger att kvaliten blir märkbart lidande, lägre strömförbrukning iom 55nm borde väl göra att de kan dra ner på de komponenterna som sköter strömförsörjningen? Den som lever får se.

Du skall få ett par upplysningar av mig ditt ljushuvud.

1. Vart har jag skrivit att RV7xx kommer med fler streamprocessorer? Det var ett antagande och läser du lite längre ned så står det skrivet klart och tydligen att det ännu är okänt hur många steamprocessorer som man kan vänta.

2. I jämförelse med andra företag i branchen och med det dom psysslar med så är det ren idioti det nVidia gör. Om du inte kan förstå det föreslår jag dig att läsa på lite om företag och marknadsföring. Att du själv har ett nVidia kort är ju självklart. Mitt mål är inte att starta ett företag som skall tillverka grafikprocessorer och/eller konkurrera ut nVidia, och det skulle vara relativt svårt. Du sitter och leker att du har fått hår på bröstet när du precis fyllt 21år och kallar andra för pojkvasker för att försöka låta mäktig/äldre/mer erfaren inom datorrelaterat? Skrattretande låg nivå på vissa medlemmar... Tack för skrattet.

Sen grundläggande elkunskaper, så hade du förstått varför kvalitén sjunker med en mer simpel design på PCB och PWM delen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jag tycker då att sänkt pris är bra. Synd ifall kvalite av alla dess slag blir påverkad negativt.
Ni som nu gnäller över detta. Vad gjorde inte NVIDIA med 8800GT? Någon månad efter lansering så minskades tillverkningskostnaden på kortet på samma sätt som NVIDIA skall göra med GTX 260. Då lyckades NVIDIA göra de utan att kvaliteten blev lidande. jag tror att detsamma gäller för GTX 260.
Sen så gör NVIDIA samma sak som ATI. Spenderar pengar på att utveckla sina kort och ta fram nya lösningar med mera. NVIDIA förbättrade nyligen GTX 280 och fick fram ett GTX 285. ATI gör samma sak just nu. Förbättrar sina nuvaranda kretsar och snart släpps dom på marknaden.

Kan ni inte bara acceptera att de funkar så här! Uppgraderar man en bil med lite nyare säkerhets funktioner klappar alla händerna och blir glada. Uppgradderar NVIDIA eller ATI sina grafikkort med lite mer prestanda. Då gnäller i princip sju av tio. Detta kan få mig att lacka ur vilket denna tråd lyckades med.

Denna gång så bytte man ut delar av chassit på bilen till plast.

Detta var ju en kvalitetsförsämring av en produkt för att få ner priset. Det är förståeligt att folk klagar, fast ati kanske redan gjort såhär från början?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Relik 📜

*rensat*

Ni som citerar och kommenterar saker ni VET kommer bli raderade, gör inte det.
Det blir bara extra jobb att sitta och redigera/radera era citeringar också. Anmäl och låt det bero.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du skall få ett par upplysningar av mig ditt ljushuvud.

1. Vart har jag skrivit att RV7xx kommer med fler streamprocessorer? Det var ett antagande och läser du lite längre ned så står det skrivet klart och tydligen att det ännu är okänt hur många steamprocessorer som man kan vänta.

2. I jämförelse med andra företag i branchen och med det dom psysslar med så är det ren idioti det nVidia gör. Om du inte kan förstå det föreslår jag dig att läsa på lite om företag och marknadsföring. Att du själv har ett nVidia kort är ju självklart. Mitt mål är inte att starta ett företag som skall tillverka grafikprocessorer och/eller konkurrera ut nVidia, och det skulle vara relativt svårt. Du sitter och leker att du har fått hår på bröstet när du precis fyllt 21år och kallar andra för pojkvasker för att försöka låta mäktig/äldre/mer erfaren inom datorrelaterat? Skrattretande låg nivå på vissa medlemmar... Tack för skrattet.

Jag äger även ATI-kort och AMD-processorer, så jag föredrar verkligen inget företag före det andra... Det jag blir irriterad på är att du kallar nVidia för ett skämt, varför är nVidia ett skämt? De tillverkar bra produkter precis som AMD/ATI, Intel och många andra teknikföretag... Men visst om du tycker att ett företag med nVidias omsättning är ett skämt så har du lustig humor.

Pojkvasker var kanske dumt att kalla dig, verkar ha tagit hårt, men jag står för att jag tycker att det var ett barnsligt uttalande.

Angående RV7xx är jag faktiskt intresserad så där ville jag helt enkelt bara ha info...

Yeeez..

EDIT: Angående kortets kvalitet så menar jag att bara för att man drar in på en del komponenter så behöver inte kortet klocka sämre eller hålla orimligt kort tid... Det vet du med.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Avstängd

Funderar på om det 100% säkert att den nya 260 blir mindre kvalitiv?
För jag ska köpa ett snart, och vill gärna ha en som kommer hålla.

Och fråga inte varför jag ska ha ett sådant, min budget håller inte mer än så.

Permalänk
Medlem

Procentuellt sett är 15 dollar ganska mycket när det gäller tillverkningskostnaden. Den största delen av pengarna man betalar för en krets går till utvecklingen för nästa generation.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på att ni inte vet ni vilket kort när ni får från nvidida är ju obildade och antingen korkade, lata eller har inget bättre för er än att klanka ner på nåt som ni vägrar att förstå.
Och "din mamma" skämtet var fullständigt berättigat.
Ångrar fullständigt att man inte köpte ett 260 med 216 shaders för 200$ när dollarna låg på 6.15 eller nåt sånt, man ju sluppit tull etc.

En sak bara, varför 260 billigare i USA än 4870 1GB men i sverige är det tvärtom?
Och ganska så stor skillnad också

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Om de sänker priset till konsumenterna med mer än $15 så minskar de sin vinstmarginal vilket för de flesta företag är mindre lockande så länge de inte kan kompensera för detta med ökad försäljningsvolym.
Du skriver ju själv att du inte har någon aning om hur mycket kortet kostade att tillverka så din spekulation gällande 250 kronors prissänkning är helt irrelevant. Tänk efter innan du skriver.

Trevligt med billigare kort, hoppas sänkningen inte äts upp av stigande dollarkurs eller dyl :/

Du kan inte räkan så, räkna i procent. Om -$15 är en sänkning på 15% av tillverknings kostnaden så kan man räkna med att det blir 15% sänkning på kundpriset.

ex tillverkning $100 -15% = $15 kundpris $200 -15% = $30

Permalänk
Avstängd

Glömde att nämna att man inte alltid måste släppa en ny produkt varje gång man skall tillföra något nytt på marknaden. Processorer är ett utmärkt exempel på de. Första Core 2 Duo modellen hette E6x00. Man uppgraderade Bussen lite och fick fram E6x50 modellerna. Lite mer ändringar och E8x00 serien föddes. I grunden samma processor/kärna (baserad på arkitekturen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Denna gång så bytte man ut delar av chassit på bilen till plast.

Detta var ju en kvalitetsförsämring av en produkt för att få ner priset. Det är förståeligt att folk klagar, fast ati kanske redan gjort såhär från början?

Jag skulle tro att ATI också gör så här. ATI väljer till exempel lite billigare komponenter för att göra grafikkorten billigare att tillverkare. Livslängden på korten blir lite kortare. Men dom kommer leva längre än vad korten är tänkta för iaf. De finns mängder med riktigt gamla komponenter ute i världen som fortfarande lever och används.
Men sen vart de inte många som klagade när ATI förbättrade HD2900 serien till HD3800. Eller när NVIDIA gjorde 8800GT billigare. Då vart de bara posetiva reaktioner i princip.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Vilket gnäll, ATI sparar pengar genom billiga komponenter (elektrolytkondensatorer med kort livslängd på 4850) och dåliga kylare (alla kort), men ändå är forumet fullt med folk som skriker att ATI är bäst (eftersom de är billigare, eller var billigare).

Nu får ni ju som ni vill, sämre kvalitet billigare.

Tro inte jag är nöjd när ATi tummar på sånt heller. Jag vill ha kort som håller länge, då jag inte köper nytt ofta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Vilket gnäll, ATI sparar pengar genom billiga komponenter (elektrolytkondensatorer med kort livslängd på 4850) och dåliga kylare (alla kort), men ändå är forumet fullt med folk som skriker att ATI är bäst (eftersom de är billigare, eller var billigare).

Nu får ni ju som ni vill, sämre kvalitet billigare.

För att gå in mer i detalj, AMD/ATI) sparar mest pengar genom ditt sätt att designa grafikprocessorer på nu iom RV7xx. Både tidigare HD3850 och nuvarande HD4850 är budget kort och kör med elektrolyt-kondensatorer. HD3870 har dock solida kondensatorer, och vanlig PWM lösning. Kylarna på grafikkortet är det heller inget fel på och är mycket lika nVidia kylarna som tillverkas av Coolermaster. Drivrutinen bestämmer dock beteendet på fläkten, men man kan ställa den manuellt också. Kylarna på kort som 3850/4850 är inte dom bästa, men det var dom inte på t.ex 8800GT heller.

Sen kollar man på HD4870 och HD4870X2 så har dom mycket hög kvalitét på designen. Dom kör digital PWM och alltid solida kondensatorer. Det dom tjänar på är som sagt "small die, more modular, high efficiency" om jag skriver det kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Jag äger även ATI-kort och AMD-processorer, så jag föredrar verkligen inget företag före det andra... Det jag blir irriterad på är att du kallar nVidia för ett skämt, varför är nVidia ett skämt? De tillverkar bra produkter precis som AMD/ATI, Intel och många andra teknikföretag... Men visst om du tycker att ett företag med nVidias omsättning är ett skämt så har du lustig humor.

Pojkvasker var kanske dumt att kalla dig, verkar ha tagit hårt, men jag står för att jag tycker att det var ett barnsligt uttalande.

Angående RV7xx är jag faktiskt intresserad så där ville jag helt enkelt bara ha info...

Yeeez..

EDIT: Angående kortets kvalitet så menar jag att bara för att man drar in på en del komponenter så behöver inte kortet klocka sämre eller hålla orimligt kort tid... Det vet du med.

Det är inget fel att föredra ett företag om dom gör produkter som passar ens behov bättre, eller helt enkelt har makten på sin sida vid tillfället man skall göra ett köp. Däremot är det fel att göra som nVidia gör. Kunderna har ingen som helst aning vad dom köper längre och att byta namn på namn på namn igen är bara sjukt. Fråga vem du vill vad dom tycker om nVidia's marknadsföring. Jag har haft både ATI och nVidia kort sedan RIVA128/Rage furu, och även dom klassiska Voodoo 1 och 2 korten. Gör skillnad på en produkt, dess marknadsföring, och dess support med t.ex drivrutiner. nVidia är fula fiskar genom sina tidigare fusk med drivers, och namnbyten.

Pojkvasker slår endast mot dig själv.

Som sagt, RV7xx har en rätt modulär arkitektur, och det har snackats om länge att antalet streamprocessorer skall ökas i form av dess SIMD block som RV770 ursprungligen är uppbyggt av. 11 eller 12 SIMD block är ganska säkert att vänta, men även mer kan komma om dom väljer att satsa krutet mot nVidia nu, vilket dom kan då dom redan tillverkar kretsar i 40nm sedan ett tag och har en mer effektiv och mer transistorsnål arkitektur.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Undra hur den nya kylaren kommer se ut...

De enda jag kan klaga på är att jag inte kan använda Ntune med mitt Vista x64.

Datorn bara fuxar sig och startar sen om när jag ska acceptera licens avtals grejen i Ntune... *suck*

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det är inget fel att föredra ett företag om dom gör produkter som passar ens behov bättre, eller helt enkelt har makten på sin sida vid tillfället man skall göra ett köp. Däremot är det fel att göra som nVidia gör. Kunderna har ingen som helst aning vad dom köper längre och att byta namn på namn på namn igen är bara sjukt. Fråga vem du vill vad dom tycker om nVidia's marknadsföring. Jag har haft både ATI och nVidia kort sedan RIVA128/Rage furu, och även dom klassiska Voodoo 1 och 2 korten. Gör skillnad på en produkt, dess marknadsföring, och dess support med t.ex drivrutiner. nVidia är fula fiskar genom sina tidigare fusk med drivers, och namnbyten.

Pojkvasker slår endast mot dig själv.

Som sagt, RV7xx har en rätt modulär arkitektur, och det har snackats om länge att antalet streamprocessorer skall ökas i form av dess SIMD block som RV770 ursprungligen är uppbyggt av. 11 eller 12 SIMD block är ganska säkert att vänta, men även mer kan komma om dom väljer att satsa krutet mot nVidia nu, vilket dom kan då dom redan tillverkar kretsar i 40nm sedan ett tag och har en mer effektiv och mer transistorsnål arkitektur.

Intressant, då får vi båda hoppas att RV7xx presterar bra och är bra prissatt. Det som störde mig mest var att du hoppade in i tråden utan att diskutera nyheten och direkt kallar nVidia för ett skämt. Angående pojkvasker, jag bad om ursäkt, det är överspelat. Trevligt att du tar upp min födelsedag, som förövrigt är ditt registreringsdatum, grattis åt oss båda i efterskott

Puss och förlåt för OT.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeE
Du kan inte räkan så, räkna i procent. Om -$15 är en sänkning på 15% av tillverknings kostnaden så kan man räkna med att det blir 15% sänkning på kundpriset.

ex tillverkning $100 -15% = $15 kundpris $200 -15% = $30

Jag vill inte vara inte vara näsvis eller något, men är det verkligen så?

Marknadsföring, lagerhållning, administration och annat sådant som tillkommer efter produktion är mestadels fasta kostnader. Den här uppdateringen drar ju i princip bara bort en del rörlig kostnad från den totala tillverkningskostnaden. Varför blir (enligt dig) det totala slutkundspriset linjärt lika minskat?

Någon med insyn i liknande branscher som vet hur priset brukar förändras vid liknande tillfällen?

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Avstängd

Hur många lager får dem nu? Nvidia har haft fler lager än ATI ett tag så skulle vara intressant att veta.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Man kan ju undra hur mycket omdesignen kostade varför gjorde de inte så från början om de nu kunde ändr apå så pass mycket?

visst att de kanske ändrar någon småsak osv är väl inget men så pass mycket?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte hållit mig alltför uppdaterad gällande krympningen av grafikprocessorn med borde inte detta innebära mindre värme utveckling och borde därför inte en mindre kylning kunna göra jobbet vilket också borde kapa av några dollar i produktions kostnaderna ?!

Permalänk
Medlem

Lustig utveckling

Finanskrisen och dollarkursens uppgång har verkligen gjort grymt stor skillnad. Känns helt surrealistiskt att jag i augusti -08 uppgraderade min dator med delar (bl.a. ett GTX 260 för 1995:-) som totalt sett skulle kosta ca 1500:- mer idag än för ett halvår sedan.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMasj
Jag har tyvärr inte hållit mig alltför uppdaterad gällande krympningen av grafikprocessorn med borde inte detta innebära mindre värme utveckling och borde därför inte en mindre kylning kunna göra jobbet vilket också borde kapa av några dollar i produktions kostnaderna ?!

Numera gör inte krypmningar så värst mycket, arkitekturbristerna som håller det uppe. De vid ritborden har lite att göra nu.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

15 dollar? tror jag svimmar det var den största prissänkningen jag varit med om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
15 dollar? tror jag svimmar det var den största prissänkningen jag varit med om

I tillverkningskostnad så är det nog rätt mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Jag vill inte vara inte vara näsvis eller något, men är det verkligen så?

Marknadsföring, lagerhållning, administration och annat sådant som tillkommer efter produktion är mestadels fasta kostnader. Den här uppdateringen drar ju i princip bara bort en del rörlig kostnad från den totala tillverkningskostnaden. Varför blir (enligt dig) det totala slutkundspriset linjärt lika minskat?

Någon med insyn i liknande branscher som vet hur priset brukar förändras vid liknande tillfällen?

Den är nog inte så linjär, det jag mest syftade på är att man måste räkna i procent. Då dom sätter marginalen i procent och inte i $. Sen så brukar ofta billigare produkter ha lägre marginal då som säljer i högre volym.

Permalänk
Medlem

Jag är själv sugen på ett GTX 260 så detta är ju goda nyheter. Problemet för Nvidia är att det krävs nog en ganska kraftig prissänkning för att dessa kort ska bli atraktiva. HD4870 prestar för det mesta bättre och är betydligt billigare.

Sänk GTX 260 Core 216 (55nm) till under 2000kr. Då börjar det bli intressant. Tyvärr är nog kortet för dyrt att tillverka för att det ska kunna bli verklighet. Jag tror inte marginalerna är så jättestora på de här korten som det är.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm