Permalänk
Medlem

790FX med 1066 minnen i 800 Mhz

Hej,

nån som har ett 790FX kort med 1066 Mhz minnen som körs i 800 Mhz?
Jag har det till min 6000+ men får små frysningar i typ 5-10 sekunder och det verkar vara moderkortet som strejkar( fem timmars minnestest utan problem samt hd test).

Har ett Gigabyte GA-MA790FX-DS5 och det funkar inte bra så.

Om nån har provat nåt liknande med lyckat resultat kan ni väl hojta vilket kort ni har?

Permalänk
Medlem

Athlon X2 kan inte utnyttja PC8500, endast PC6400.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Höj frekvens och volt, kolla på tillverkarens hemsida vilket voltantal.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Precis som Fire_Ice skrev så kan amd:s minneskontroll i Athlon serien hantera hastigheter upp till 800mhz..
Men om du klockar så kan de gå i 1066mhz

Permalänk
Medlem

Inge kul att klocka en 6000+, tyvärr...

Jag får upp den till 3.3ghz med originalkylare och snäppet höjd vcore. Sedan blir den för varm.

213FSB x 4 = 852mhz vilket mina xms-2 800mhz minnen klarar av galant.

Så du kan nog inte utnyttja dina minnen fullt ut.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Tack.

Men vet att jag inte kan använda minnena fullt ut. Köpte dom mest för en evenutell cpu upgradering senare. Vill köra dem snabbare men det verkar ju inte gå så bra. =/

Permalänk
Medlem

Har själv Gigabyte GA-MA790FX-DS5 med en 4800+ kör 1066 reapers i 800 utan problem, datorn är hur stabil som helst. Har den nu för tiden i orginal klock då jag inte behöver mer kräm i vardagsbruk men hade riggen klockad till 3.15 ghz i några månader utan några porblem som helst. Load temp 55grader. Har haft minnen klockade i ca 1050-1070, har för mig att min vardagsklock på 3.15ghz hade minnena på 1000 men minns att jag även körde dem på 800mhz. Inga problem vid något av inställningarna.

1066minnen ska oftast ha 2.1 volt, det har jag alltid haft på mina.

Ändra volten till 2.1 även om du kör 800mhz, du kan även kolla om du råkat ändra timings.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bagheera
Tack.

Men vet att jag inte kan använda minnena fullt ut. Köpte dom mest för en evenutell cpu upgradering senare. Vill köra dem snabbare men det verkar ju inte gå så bra. =/

Som sagt klarar bara Athlon 1:2 (HTTx2 =400mhz, 800mhz DDR) Så om du inte klockar HTT bussen lär du int se mycket ändring där. Alla Phenom II har 1:2.66 stöd(1066mhz)

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Som sagt klarar bara Athlon 1:2 (HTTx2 =400mhz, 800mhz DDR) Så om du inte klockar HTT bussen lär du int se mycket ändring där. Alla Phenom II har 1:2.66 stöd(1066mhz)

de är väl inte riktigt så man räknar då de gäller AMD Athlon x2?

Jag har en AMD 6000+.. kör den i 256x13=3328mhz.. minnes hastigheten räknar den ut på CPU/7.. alltså 3328/7= 475.4mhz.. sen blir ju de 475.4x2 då de är ddr2..

beror lite på vad du har för multiplier på cpun har jag märkt.. ibland räknar den CPU/8 och ibland CPU/7.. Jag hade gärna testat 1000mhz på mina minnen.. men då måste jag först få cpun stabil i 3500mhz och de är omöjligt.. ;P 3500/7= 500mhzx2 = 1000mhz..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Förlåt för dubbelpost.. råkade av misstag trycka Citera på mitt egna inlägg ist för ändra!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

på min x2:a gick det sänka multipelaren så man kunde öka (fsb) HTT så minnena kom upp i 1066 eller som jag uppe i 1200 mhz utan att röra cpu frekvensen.. men den var klockad oxå när man ändå höll på=)=) och mina minnen var original 800 mhz:are eftersom det var billigare=)

nu köra jag med PII 940 och det gör stor skillnad.. minnena spelar inte så stor roll!!!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
på min x2:a gick det sänka multipelaren så man kunde öka (fsb) HTT så minnena kom upp i 1066 eller som jag uppe i 1200 mhz utan att röra cpu frekvensen.. men den var klockad oxå när man ändå höll på=)=) och mina minnen var original 800 mhz:are eftersom det var billigare=)

nu köra jag med PII 940 och det gör stor skillnad.. minnena spelar inte så stor roll!!!

Stod de 1200mhz i BIOS eller i Windows tex cpuZ? enligt min BIOS körs mina minnen i över 1000mhz.. men de stämmer inte.. då den räknar fel i BIOS.. man får kolla i cpuZ eller liknande program för att få fram rätt minnes hastighet..

i BIOS räknar den som en Phenom/Phenom II skulle ge för värde på minnena.. men på x2or är de cpun som bestämmer hastigheten på minnena.. så värdet i BIOS brukar inte alls stämma.. BIOS visar HTT(200) x1, x2, x3, x4 beroende på vilket multiplier du väljer på minnena.. men i Windows räknar den inte alls efter de utan CPU Hastighet/7 som ett exempel för min del.. så de kvittar om jag kör 15x200=3000 eller 10x300=3000.. den ger fortfarande samma värde på minnena då 3000/7 blir 428mhz.. så oavsätt vad du kör för HTT.. fortfarande samma cpu hastighet.. så kommer alltså inte dina minnen påverkas..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Stod de 1200mhz i BIOS eller i Windows tex cpuZ? enligt min BIOS körs mina minnen i över 1000mhz.. men de stämmer inte.. då den räknar fel i BIOS.. man får kolla i cpuZ eller liknande program för att få fram rätt minnes hastighet..

i BIOS räknar den som en Phenom/Phenom II skulle ge för värde på minnena.. men på x2or är de cpun som bestämmer hastigheten på minnena.. så värdet i BIOS brukar inte alls stämma.. BIOS visar HTT(200) x1, x2, x3, x4 beroende på vilket multiplier du väljer på minnena.. men i Windows räknar den inte alls efter de utan CPU Hastighet/7 som ett exempel för min del.. så de kvittar om jag kör 15x200=3000 eller 10x300=3000.. den ger fortfarande samma värde på minnena då 3000/7 blir 428mhz.. så oavsätt vad du kör för HTT.. fortfarande samma cpu hastighet.. så kommer alltså inte dina minnen påverkas..

hehe en som kunde..?? (lite iallafall) jo jag vet hur det funkar med minnes derivering.. så självklart kollar man att det stämmer överens i cpuz och även att bios visar rätt även om den inte alltid stämmer..

men sedan står det ju inte "dina minnen körs i 1200mhz polarn" i cpuz heller..

men det är likadant med volt och temp som inte alltid överensstämmer med cpuz eller liknande program.. man får även kolla deriveringen på minnena om dör kör htt 300 för att få det högt kan man även sänka minnena manuellt endast för att få upp cpu:n och det gör moderkortet automatiskt ibland för att du inte ska bränna saker och ting, så man får låsa den inställningen eller se till att den stå rätt!!! kan pressa upp htt i 400 och köra minnena i 400mhz med, men samtidigt går det köra htt i 200 och minnena i 1066 som de skall vara.. så titta till dina andra inställningar innan du säger för mycket!!!

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
hehe en som kunde..?? (lite iallafall) jo jag vet hur det funkar med minnes derivering.. så självklart kollar man att det stämmer överens i cpuz och även att bios visar rätt även om den inte alltid stämmer..

men sedan står det ju inte "dina minnen körs i 1200mhz polarn" i cpuz heller..

men det är likadant med volt och temp som inte alltid överensstämmer med cpuz eller liknande program.. man får även kolla deriveringen på minnena om dör kör htt 300 för att få det högt kan man även sänka minnena manuellt endast för att få upp cpu:n och det gör moderkortet automatiskt ibland för att du inte ska bränna saker och ting, så man får låsa den inställningen eller se till att den stå rätt!!! kan pressa upp htt i 400 och köra minnena i 400mhz med, men samtidigt går det köra htt i 200 och minnena i 1066 som de skall vara.. så titta till dina andra inställningar innan du säger för mycket!!!

Hehe.. Mina inställningar är helt korrekta.. Allt stämmer överense med BIOS-cpuZ.. Menar du att jag kan ställa in så att jag kan klocka minnena högre utan att klocka cpun? säg isf hur

så de stod alltså 600mhz på cpuz för dig? och 800mhz är stock? de är ganska sjukt bra överklockning.. eller de kanske va 1066mhz minnen du hade?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Hehe.. Mina inställningar är helt korrekta.. Allt stämmer överense med BIOS-cpuZ.. Menar du att jag kan ställa in så att jag kan klocka minnena högre utan att klocka cpun? säg isf hur

så de stod alltså 600mhz på cpuz för dig? och 800mhz är stock? de är ganska sjukt bra överklockning.. eller de kanske va 1066mhz minnen du hade?

du sänker multipelaren och ökar htt (fsb som det står i vissa) tills cpu:n är standard och minnena uppe i den clock du vill ha.. det går även att ändra deriveringen men eftersom x2 inte stödjer detta mer än till 800 så spelar det någ ingen roll för dig annars ändrar man den med.. och den skall stå på 800 från början och inte automatsikt för då ställer dem om till 800 hur du än gör.. ( olika på olika moderkort ) det står något med 1:2 ?? kommer inte ihåg sitter vi den bärbara just nu så ser inte dessa nummer.. men leta lite så hittar man=)

och ja jag hade 800 minnen eftersom jag snålade lite när jag köpte dem.. 1066 var dubbelt så dyra när dessa minnen köptes.. därför.. i nuläget spelar de inte så stor roll ungefär samma pris.. (inte de billiga)
varit uppe i 1280 men det är lite ostabilt då eftersom htt är lite hög då tror jag??

men men lycka till

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
Har själv Gigabyte GA-MA790FX-DS5 med en 4800+ kör 1066 reapers i 800 utan problem, datorn är hur stabil som helst. Har den nu för tiden i orginal klock då jag inte behöver mer kräm i vardagsbruk men hade riggen klockad till 3.15 ghz i några månader utan några porblem som helst. Load temp 55grader. Har haft minnen klockade i ca 1050-1070, har för mig att min vardagsklock på 3.15ghz hade minnena på 1000 men minns att jag även körde dem på 800mhz. Inga problem vid något av inställningarna.

1066minnen ska oftast ha 2.1 volt, det har jag alltid haft på mina.

Ändra volten till 2.1 även om du kör 800mhz, du kan även kolla om du råkat ändra timings.

Hej,

tack. Kan nog snart utesluta fel på nåt annat än moderkortet. Testar med 800 minnen nu och får sjuka fel. Köpte det som DEMO-produkt på komplett så det kan ju faktiskt vara nåt galet med det. Får skicka tillbaka o kolla.

Har kortet funkat bra för dig annars alltså?

Permalänk
Medlem

jupp, och mitt var också demo produkt från komplett, allt fanns med och var i nyskick förutom att nån öppnat påsen med satakablar.

Inte säkert att det är moderkortet, fel på moderkort brukar uppenbara sig på andra sätt än frysningar av det jag har erfarat. Om du har någon möjlighet att testa processorn på annat moderkort så bör du göra det, och testa att ge den lite mer volt, annars har du väl inte så mycket till val att skicka in det och se vad de säger.

Permalänk
Medlem

Nu ror jag att jag hittade felet. Att du inte trodde det va moderkortet fick mig att slita ut ljudkortet. Hade ett soundblaster extreme audio som inte verkade lira så bra ihop med det andra. Hack i film och frysningar i spel och lite buggljud nu fick mig att ta ut det. Lirade en match i warhammer betan nu utan problem så kanske det var det som spökade.

Tack för alla svar, nu ska jag köra vidare här o testa lite. Kanske har åtta gig ram nu om det var ljudkortet som gnällde. haha

Permalänk
Medlem

Det är dock något jag haft problem med, har en creative xfi music, ljudet är mycket bättre och allt fungerar bortsett att datorn hänger sig efter ett tag, när jag ser på film eller spelar spel så hänger det sig...först blir det lite hack och datorn börjar tänka och efter en ltien stund så kan man inget göra förens bluescreen. Har de senaste drivrutinerna, installerat om os, tagit bort alla gamla ljuddrivrutiner, stängt av det inbyggda ljudkortet i bios osv osv, datorn hänger sig om jag använder c-fi.

Nu när du också verkar ha lite problem med ljudkortet möjligtvis så kanske det är ljudet i kombination med moderkortet?

Permalänk
Medlem

Ja, det problemet du beskriver låter exakt som det jag har haft. Men jag brukar inte få bluesreen utan datorn fortsätter efter kanske 15 sekunder som om inget hade hänt. Skumt!