The Pirate Bay-rättegången: Dag 1

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man inte får ladda hem upphovsrätsskyddat material och bränna på CD då stimavgiften står för ca hälften av kostnaden för skivorna.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Nej. Upphovsrätt är ingenting man skaffar, det är något man har automatiskt på allting man har skapat, förutsatt att det uppnår verkshöjd.

För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla.

Om du tycker att dina foton med din Canon Ixus 80IS på din http://randomname.bloggspot.se anses ha nått verkshöjd kan du ju tro det. Men i annat fall så är det originaliteten som "skaffar" upphovsrättsskyddet.

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
"Trackern får ej användas av någon med intentionen att kontrollera användande, logga ip-adresser eller något annat som vi kan uppfatta som intrång i privatliv eller förstörande/försvårande av service för trackern. Om du inte är säker på om detta skulle vara applicerbart för ditt användande, kontakta oss då för godkännande."

"Att koppla upp sig mot någon av våra trackers innebär att du accepterat denna policyn."

Detta lär vara juridiskt godkänt och då kommer informationen som företag lurat sig till att betrakas som icke godkända bevis. Annars är det ju befängt.

Väldigt intressant poäng. Jag har faktiskt inte läst TPBs user policy förut, men det här var minst sagt intresseväckande. Man undrar mer och mer hur stor hänsyn åklagare och IFPI i allmänhet tar till TPBs egna rättigheter. Nog för att Anakata med vänner anses vara brottslingar, men även brottslingar har ju rättigheter, vill jag minnas.

Åtminstone var det så en gång i tiden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haba
För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla.

Om du tycker att dina foton med din Canon Ixus 80IS på din http://randomname.bloggspot.se anses ha nått verkshöjd kan du ju tro det. Men i annat fall så är det originaliteten som "skaffar" upphovsrättsskyddet.

Det var ju det jag sa. Du antydde att upphovsrätt skulle vara någotning man skaffar sig i efterhand, vilket inte stämmer.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Väldigt intressant poäng. Jag har faktiskt inte läst TPBs user policy förut, men det här var minst sagt intresseväckande. Man undrar mer och mer hur stor hänsyn åklagare och IFPI i allmänhet tar till TPBs egna rättigheter.

Jag ska inte tumma 100% på det men jag har för mig att det i sverige konstaterats att det inte räcker med att klicka på en knapp med texten "ok" för att det ska gälla som bindande / godkännande av avtal rent juridiskt sett.

Tror sånna texter rent juridiskt är fullständigt tandlösa, hade de inte varit det hade vi inte ens haft den här rättegången nu.

För övrigt en hel del jävligt snurriga kommentarer från hobbyjurister här, kan ni inte kolla upp fakta innan ni häver ur er en jävla massa konstigheter?

Intressant det här med häxjakt också, om det verkligen bara handlade om en häxjakt på gänget bakom TPB så hade det räckt med att slå till mot de inblandade med en polisinsats i syfte att hitta droger. Sen hade dom fått sitta ett bra tag hela bunten ^^ (möjligtvis med undantag för Carl då).

Nästan så man hoppas att dom skickar Anakata i finkan när han uttrycker sig så äckligt arrogant som han faktiskt gör:

"- Jag har redan mer skulder i Sverige än jag någonsin kommer att kunna betala av. Jag bor inte ens här. De får gärna skicka en räkning. Jag ska rama in den och sätta upp den på väggen."

och nu kommer jag väl få 35 rabiata forummedlemmar som biter mig i benet och glufsar något om att fildelning is the shit och att jag borde veta hut
Fram för fri konst säger jag!

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Det är ju brottsprovokation, och är förbjudet enligt svensk lag. Vad i h*lv*t*.

vart hittade du detta?
PMa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det var ju det jag sa. Du antydde att upphovsrätt skulle vara någotning man skaffar sig i efterhand, vilket inte stämmer.

Jag använde ett dåligt ordval. Vilket nu är tillrättat så missförstånd inte skall ske.

och till Kinglevel: http://www.domstol.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/20...

rätt intressant.

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haba
Jag använde ett dåligt ordval. Vilket nu är tillrättat så missförstånd inte skall ske.

och till Kinglevel: http://www.domstol.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/20...

rätt intressant.

hmm.. sida och rad? hittar inte :S

Permalänk
Avstängd

Kan man komma åt TPB eller någon annan torrent site via Freenet må tro?
http://en.wikipedia.org/wiki/Freenet

Aja, finns fler bittorrent siter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:BitTorrent_websites

Permalänk

Har inte läst alla inlägg, så vet inte om någon kommenterat detta förut.

Citat:

Skivbolagsorganisationen IFPI har bland annat loggfiler med IP-adresser som de fått tag på genom att dela ut musikalbum de äger upphovsrätten till på fildelningssajten.

Är det inte olagligt att provocera brott i Sverige?

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Warez fanns innan Internet också. Då bytte man disketter.

Halvtums magnetband snarare
Ännu tuffare: hålkorts-warez.

Varför jag snarast förordar en tillbakagång till hålkortsmediet. Vem orkar kopiera något då?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, det är kanske lite extremt, men i princip vill vi väl leva i en värld där gamar inte anfaller så fort man vänder ryggen till? Lite extremt igen kanske, men varför skall man inte kunna ladda upp saker på piratebay utan att folk olagligen laddar ned dem? De kan ju inte veta att de är lovliga, vilket de ju faktiskt inte var.

Varför lägga upp en film på PB om man inte vill dela ut , bara för att fresta skaran , vafan du dillar i nattsömnen...........
Å sen snacka om gamar , har man lagt ut nåt på PB så är det för att göra den tillgänglig. Sätta in en annons på Blocket om din bil men sen skälla ut folk som ringer å vill köpa bilen?!!!!
Fan du yrar....

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk

Man har väl aldrig kunnat lägga upp något på TPB ? Har väl sett att man kan lägga upp bilder, men inte kompletta program, filmer eller musik. Finns det ingen seeder så kan man inte heller få ner allt vilket behövs för att en film eller ett program ska fungera.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Varför lägga upp en film på PB om man inte vill dela ut , bara för att fresta skaran , vafan du dillar i nattsömnen...........
Å sen snacka om gamar , har man lagt ut nåt på PB så är det för att göra den tillgänglig. Sätta in en annons på Blocket om din bil men sen skälla ut folk som ringer å vill köpa bilen?

Ja, det är väl ganska uppenbart att man vill "fresta skaran", man vill ju ta reda på vilka de är. Det är lite som att man efter att många gånger ha fått sin bil stulen köper sig en ny, men sedan lägger sig i bakhåll och ser efter vem det egentligen är som tar dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
Har inte läst alla inlägg, så vet inte om någon kommenterat detta förut.

Är det inte olagligt att provocera brott i Sverige?

Hmm joo det borde det väl vara? :/ vet att polisen iaf inte får göra det

Permalänk

Det var den tråkigaste rättegången jag har hört i hela mitt liv.

Åklagaren nämner någon en viss datum gjorde en sökning på X, då fick de upp en träff på X med ett visst album. Klickar man på denna träff så kommer man till en sida som även finns utskriven som sida nr 183. Nu är utskriften dålig så det inte går att se, men torrenten var utlagd 20050413. 683 personer hade laddat ner filen. På sida 184 finns det en bild som visar när vi laddar hem filen, vi har 0,5% nerladdat, vi laddar ner från 3 personer har hela filen och delar ut till 2st som bara har delar.. På sidan 185 visas en bild då vi har laddat hem 50% av filen... osv. osv.... Sedan nämner de att torrenten fanns kvar vid tillslaget. När de är klar med detta så börjar de med nästa torrent och så håller de på, jag har inte hört något annat under den tiden jag lyssnade....

Ja det är väl den vägen det får gå i ett rättsväsende, men mer upphetsande saker kan man lyssna på. Undra om de åtalade får tabletter för att hålla sig vakna, eller om de delar ut kuddar så de kan ligga gött.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Åklagaren berättade precis att han ska reducera åtalet imorgon, medhjälp till exemplarframställning ska tydligen strykas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Under eftermiddagen har åklagarsidan mer utförligt beskrivit de bevis som åberopas när det gäller upphovsrättsbrott av musik. Skivbolagsorganisationen IFPI har bland annat loggfiler med IP-adresser som de fått tag på genom att dela ut musikalbum de äger upphovsrätten till på fildelningssajten.!"

Oj då! Klart fall av brottsprovokation och upphovsrättsbrott. Vem anmäler IFPI? Kanske har vi även brott mot PUL och datalagringslagen? Dessutom känner jag mig ypperligt provocerad av detta, hets mot folkgrupp kanske? Kan internetanvändare definieras som folkgrupp?
Snacka om maktmissbruk.

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk

Som vanligt verkar diskussionen sväva bort rätt långt från sakfrågan.
Är det brottsligt att tillhandahålla en länksamling som i många fall leder till upphovsrättsskyddat material?
De som står åtalade har ju varken lagt upp eller laddat ned något upphovsrättsskyddat material. Två aktiviteter som det faktiskt stiftats lagar om som gör att de är straffbara.
Däremot är det ju ytterst tveksamt om det är ett brott att tillhandahålla en länksamling. Om det anses vara ett brott mot svensk lag, så är det ju rätt många siter som sitter löst till.
Finns överhuvud taget brottet medhjälp till upphovsrättsbrott och befinner det sig över huvud taget så högt på straffskalan att det kan ge någon annan påföljd än maximalt böter? Husrannsakan som genomfördes vid beslagtagandet av servrarna är väl i så fall olaglig?

Det är väl de frågor som är de centrala?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Men är det inte konstigt att de godtar bevis som med lätthet kan fabriceras? Jag tycker iallafall att det är bra obegripligt. Visserligen så är ju hela rättsväsendet helt... ja... jösses.

Vi har fri bevisföring i Sverige. Men kom ihåg att vi också har fri bevisvärdering.

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
"Trackern får ej användas av någon med intentionen att kontrollera användande, logga ip-adresser eller något annat som vi kan uppfatta som intrång i privatliv eller förstörande/försvårande av service för trackern. Om du inte är säker på om detta skulle vara applicerbart för ditt användande, kontakta oss då för godkännande."

"Att koppla upp sig mot någon av våra trackers innebär att du accepterat denna policyn."

Detta lär vara juridiskt godkänt och då kommer informationen som företag lurat sig till att betrakas som icke godkända bevis. Annars är det ju befängt.

Jag tänker att om man uppmuntrar folk till brott, direkt eller indirekt så är det fortfarande så oavsett vad man satt upp för egna regler.

Jag kan t.ex. sätta upp en lapp på ytterdörren och säga att det är fritt fram att mörda i min lägenhet (lite extremt jag vet), men det gör det inte lagligt eller rätt för någon att göra det ändå, och inte får det mig att se bra ut helller.

On topic är det nog så att det som försvårar allt kring TPB, fildelning m.m. är att det inte direkt handlar om fysiska saker man kan hålla i handen och ta på, som hus och bilar, och där ligger lagar fortf. en bra bit efter, slö som lagstiftning är på gott och ont.

Är det brottsligt att hosta och tillhandahålla seeds till illegala kopior eller inte?

Man vet inte alltså, om det inte kan sätta åt TPB-nissarna för detta så kanske åklagare m.m. letar tills de hittar nåt annat brott, eller mediabolagen gör livet surt för dom på andra sätt om de kan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Så då är det bara att vänta in rättegången mot IFPI för dom har gjort sig skyldiga till medhjälp och brott mot upphovsrättslagen och tom delat ut direkt vad som TPB inte ens har gjort.
Blir intressant och ser hur mycket dom behöver betala till sig själva. Sen är det förbjudet att själva provocera fram brott. För att sen ta det sen som bevis vad man har tagit fram för uppgifter med hjälp av det. Bevisen borde ogiltigförklaras i rättegången. Dom borde inte ens dyka upp i rättegången.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Förstår inte varför man inte får ladda hem upphovsrätsskyddat material och bränna på CD då stimavgiften står för ca hälften av kostnaden för skivorna.

Jag har också tänkt endel på det, tyvärr är jag inte juridisk kunnig, men rent teoretiskt borde detta göra all nedladdning laglig om du bränner det på dvd-skiva efteråt.

Kanske värt att tipsa nån expert på området?

Permalänk
Medlem

Det är alltid domarna och nämndemännen som har tolkningsrätten av lagen, de kan tolka det rätt eller fel (hur de vill). Rättvist?

Permalänk

Dom stavade Dead torrents svamp fel hihi. Det ska vara swamp!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lägger IFPI upp en torrent-fil på TPB är det i syfte att den ska laddas ner, själva spridningen står de sedan själva för.
Jämförelsen med annat borde bli att om man skapar domänen "gratis-ringsignaler.nu" och lägger upp några mp3-snuttar bör man rimligtvis förvänta sig att folk laddar hem och använder dem.
Så i det här fallet tycker jag det är uppenbart att IFPI inte kan beklaga sig över att folk laddat hem deras alster som de publicerat på detta vis med just det syftet. Annat är falsk marknadsföring.
"Gratis varmkorv idag!" - men fan ta den som tar en av varmkorvarna som står framställda...
Jämförelsen med bilen på gatan är endast löjeväckande, såvida jag inte skrivit en stor lapp där det står "Vassego' goa tjuven ,sno alla delar du vill ha".
Tycker att IFPI gör bort sig mer än lovligt, alla tendenser till fällande kommer tolkas som att rättsväsendet är korrupt och går i ledband från US.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem

att lägga ut sin musik på tpb och sen stämma dom?:O vafan de e ju som om en polis slår en människa utan en andledning och personen slår tillbaka och sen stämmer polisen den här personen?! helt sjukt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Källor? När jag parkerar min bil utanför huset har jag mer eller mindre givit alla tillåtelse att ta den. Mest mindre dock.

Skulle mer likna det vid att du delar ut cd-skivor med din musik på stan, och sen i efterhand säger att det är brottsligt att några tog emot en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
att lägga ut sin musik på tpb och sen stämma dom?:O vafan de e ju som om en polis slår en människa utan en andledning och personen slår tillbaka och sen stämmer polisen den här personen?! helt sjukt

Polisen i Sverige får inte uppmana till brott. Som t.ex. erbjuda droger och sedan ta fast de som köper. Huruvida detta gäller andra personer och organisationer låter jag vara osagt, men det rycker åtminstonde i ögonbrynen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.