Permalänk

Kallt!

Hej! jag tog hem core temp för att se hur varm min cpu är, då visade den 4/11 grader i idle, detta är en amd x2 4850e. jag undrar är detta möjligt.
jag har naturligtvis kollat med andra ochså som everest, speed fan, amd overdrive.
tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte möjligt såvida du inte har väldigt kallt i rummet. Det hela beror antagligen på en felande tempsensor.

Permalänk
Hedersmedlem

Dina temps är fysiskt omöjliga om du har normal rumstemperatur. Testa att uppdatera BIOS, det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Jag har samma prolle, och nåt asus mobo, I bios säger den att cpu temp e 38 grader, och med speedfan så står det 38 respektive 40 graderpå tempsensor ett och två,
MEN på den tempsensor som det står Core så e den bara 11 grader,
tycker det verkar lurigt, trodde först att temp1 och temp2 var nord respektive sydbrygga men det måste ju va cpu, men varför core temp e så låg har jag ingen aning om, nån som har nån förklaring?
(vill helst inte uppgradera bios)
/J

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Dina temps är fysiskt omöjliga om du har normal rumstemperatur. Testa att uppdatera BIOS, det kan hjälpa.

inte omöjligt med ovanligt då inte många kör med flytande kväve som kylning.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
inte omöjligt med ovanligt då inte många kör med flytande kväve som kylning.

Eller peltier/kompressor/"bongtorn"(kommer inte ihåg vad de heter)

Han kanske har glömt stänga fönstret, de är -33 grader här nu så 11 grader på processorn ska nog inte va omöjligt

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Eftersom han undrar så är han antagligen inget proffs på överklockning eller kylning och kör då antagligen luft. Då är det omöjligt vid rumstemperatur kan jag säga.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
(vill helst inte uppgradera bios)
/J

Detta är nog din ända utväg om det inte är så att tempsensorerna är helt trasiga, då finns det inget att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Eftersom han undrar så är han antagligen inget proffs på överklockning eller kylning och kör då antagligen luft. Då är det omöjligt vid rumstemperatur kan jag säga.

jag ville bara påpeka att det inte är omöjligt med kväve men med luftkylning så är det omöjligt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jag ville bara påpeka att det inte är omöjligt med kväve men med luftkylning så är det omöjligt.

Nej det är inte omöjligt med luftkylning... Dock i rumstemperatur, men ställ den där ute så klarar luftkylning också biffen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Självklart vet jag att det är möjligt... Kör en SS som ger mig stabila -40 på min bench cpu... har även varit nere i 4C med vanlig luftkylare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Självklart vet jag att det är möjligt... Kör en SS som ger mig stabila -40 på min bench cpu... har även varit nere i 4C med vanlig luftkylare.

SS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nej det är inte omöjligt med luftkylning... Dock i rumstemperatur, men ställ den där ute så klarar luftkylning också biffen.

i hereby stand corrected. men seriöst, vem ställer datorn ute? ett tips för alla som vill ha en tyst dator!

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

SS = singel stage, kompressorkylare.

Och klart man ställer ut datorn om det är kallt, man måste ta vara på det svenska klimatet för att spara pengar. Flytande kväve och torr is kostar sjukt mycket.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

kompressorkylare... ska kolla upp det närmare. har faktiskt inte hört talas om det...

kanske i norra sverige men här i stockholmsområdet är det för ostabilt väder för det en sekund är det vindstilla och klart nästa snöstorm... jag skulle aldrig väga ställa datorn ute...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Du kan alltid öppna ett fönster för att få lite goa temperaturer. Kolla på XS efter allt kring kompressorkylare. Sedan kan du kolla i min guide om du vill isolera om du nu köper en SS. XD

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06