Permalänk
Medlem

Ett chassi till chassit

hej jag sitter här på farsans jobb och grunnar, sen såg jag att deras dator är inbyggd i ett större chassi som är isolerad och med dammfilter och en fläkt , med ett plexilucka ifram som gör att man kan få ut datorn, den kyler faktisk riktigt bra och ljudnivå jättelåg , men öppnar man luckan så ere ljud vill jag lova,

fundera på och bygga en liknande , nån som har försökt nått liknande eller har tips ,

processorn i burken på farsans jobb är en E8500
den står på dygnet om, och idle och tempen på den , med lite belastning är på 39, och 44, och det sitter bara en fläkt på det "yttre chassitn och det är en gammal än )

tänkte kanske är skonsamt för datorn med dammfritt och för mig lite mer ljudfritt från datorn iaf

Tips och ideer är välkomna , ha en trevlig helg alla sweclocker:P

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Medlem

Min bror har byggt en egen, fungerar hur bra som helst.

Byggde den i spånskiva och ljuddämpade den, monterade in den i en hylla.

Bara man bygger luftkanalerna med lite längd så de tystar bra, kan man ju använda rejäla fläktar innuti lådan.
(Dvs. på utsugsidan.)

Funderar skarpt på att bygga en egen efter att sett hans resultat.

Permalänk
Medlem

kan du ta lite bilder på den så kanske man får lite inspiration , funderar att sätta på 3 st 140mm fläktar på (ytterchassit) och sedan ha mitt antec 300 innanför, och den e full med fläktar

hur mycket bredare ska ytterchassit va 7 cm vardera sen trycker man i isolering?

tror inte det är allför svårt att bygga nämligen , utan bara kul , och storleken spelar inte mig nån större roll för när jag lanar ta man bara ut datorn .:)

kul bygge bara

fundera även på att modda in några dioder , men kan man skaffa nån typ av koppling som gör att fläktarrna och dioder inte går på datorns nättag? utan från väguttag via nånting??

vet inte alls hur det där funkar?

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk
Medlem

Kan inte ta bilder just nu, han bor ju inte hemma hos mej direkt.

Han har byggt efter eget huvud, ska man dra det hårt så är det en inre låda med 2st kanaler, via dessa två har han respektive in och utsug.

Bästa resultatet får man nog om den innre lådan slutet tätt mot chassit, för då kommer ju luften att sugas igenom datorn istället för runt den.

Eftesom jag känner mej givmild idag så ska jag damma av mina paint skills och göra en bild hur den ser ut unjef.

Permalänk
Medlem

shysst. mm ska nog börja bygga om en stund kommer dock göra en ny tråd då ha de

Visa signatur

Asus P5Q-E,XFX ATI 5770,4GB 800MHz corsair,Q9550 3 GHz, corsair 650W,Antec three hundred,Samsung T220 syncM,

Permalänk

Är väl en ljudhuv eller vad man säger. brukar användas i skitiga miljöer eller där man inte vill ha samma oljud som vissa datorer avger.

Visa signatur

I am Extrazz.