Nexus i fläktkontroller (min 660 rpm?)

Permalänk
Medlem

Nexus i fläktkontroller (min 660 rpm?)

Hej!
Har 3st nexus real silent kopplade till min zalman fläktkontroller men har märkt att minsta hastigheten är 660rpm. Går det inte att få dom lägre?
Enligt SPCRs 120mm roundup så var 5v på dom 490rpm.
Är det pga min fläktkontroller som inte vill ner till 5v? Kan man åtgärda det på något vis?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Låter som fläktkontrollen är problemet men varför vill du ha ned dem i 5 V? Kommer knappast ge någon betydande skillnad i ljudnivå, att ta bort ett grafikkort, en fläkt eller byta nätagg kommer ge mer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Om de låter trots att du kör så långsamt så tror jag att något annat än hastigheten är problemet, nån av fläktarna kanske är trasig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Låter som fläktkontrollen är problemet men varför vill du ha ned dem i 5 V? Kommer knappast ge någon betydande skillnad i ljudnivå, att ta bort ett grafikkort, en fläkt eller byta nätagg kommer ge mer.

Kör passivt på mina grafikkort och nätagget är ett corsair HX620 som enligt mig inte låter något när den är i nedre kammaren i mitt P182.
Dom fläktar jag har är 3st nexus och 1 noctua på cpun.
Noctuan går att få ner till 570rpm därför tycker man ju nexusen också borde gå att få ner lite till.
Jag tror nog det kommer ge liten skillnad om man får ner dom 3 nexus fläktarna till typ 500 från 660, ingen stor skillnad men antagligen märkbar.
Så om du har nån tips är jag tacksam.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Om de låter trots att du kör så långsamt så tror jag att något annat än hastigheten är problemet, nån av fläktarna kanske är trasig.

Kan tilläggas att jag är väldigt kräsen gällande ljudnivån, och jag misstänker att ljudet jag uppfattar främst kommer från toppfläkten eftersom där finns inget ivägen som dämpar och jag sitter ½ meter ifrån den.
Jag ska testa att ta bort den och täcka för hålet vid tillfälle men jag vill endå om det är möjligt få ner nexusarna i varv lite till.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Visst kan dom köras långsammare. Mina går i 370rpm för tillfället. Lägre går också, men då blir det inte mycket till luftflöde. För att få ner farten ytterligare är det nog enklast att koppla in en Zalman fanmate eller liknande efter fläktkontrollern. Annars kan man ju slänga dit någon lämplig resistor eller några dioder, om du har enkel tillgång till sånt.

Notera dock att fläkten inte orkar starta för "långsamt". Den måste först knuffas igång med högre spänning och sedan sänkas. Exakt var gränsen går minns jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Visst kan dom köras långsammare. Mina går i 370rpm för tillfället. Lägre går också, men då blir det inte mycket till luftflöde. För att få ner farten ytterligare är det nog enklast att koppla in en Zalman fanmate eller liknande efter fläktkontrollern. Annars kan man ju slänga dit någon lämplig resistor eller några dioder, om du har enkel tillgång till sånt.

Notera dock att fläkten inte orkar starta för "långsamt". Den måste först knuffas igång med högre spänning och sedan sänkas. Exakt var gränsen går minns jag inte.

Okej, tack för ditt svar!
Om man kopplar en fanmate måste man väl isåfall vrida ner på både den och fläktkontrollern om man vill ner i lägre varv?
Hur är det med resistorer och dioder, hur fungerar det?
Går det med dom att sänka hastigheten ner till ~500 genom att bara dra ner på fläktkontrollern? Utan att kompromissa på deras max hastighet (1000rpm)?
Jag är inte så insatt som du kanske märker.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Kör passivt på mina grafikkort och nätagget är ett corsair HX620 som enligt mig inte låter något när den är i nedre kammaren i mitt P182.
Dom fläktar jag har är 3st nexus och 1 noctua på cpun.
Noctuan går att få ner till 570rpm därför tycker man ju nexusen också borde gå att få ner lite till.
Jag tror nog det kommer ge liten skillnad om man får ner dom 3 nexus fläktarna till typ 500 från 660, ingen stor skillnad men antagligen märkbar.
Så om du har nån tips är jag tacksam.

Du är medveten om att nätagget behöver ge mer ström till en överklockad processor och två kort i Crossfire än en normalklockad processor och ett grafikkort oavsett om de är passivt kylda? Högre effektförbrukning = Mer värme = Snabbare nätaggsfläkt. Tror för övrigt inte att nätagget låter mindre än nexusfläktarna för sig då enligt alla reviews jag läst låter Corsairs nätagg mer även om de i sig kanske inte är jätte högljudda. Det är även min egen uppfattning.

Tror du har mest att tjäna på att ta bort takfläkten som du själv spekulerar i, hela fläktplatsen är ju felkonstruerad och går aldrig att få tyst på. Det kombinerat med 5.5V omvandlare (tror de finns på webhallen) kommer göra nexus till ditt minsta problem.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, tack för ditt svar!
Om man kopplar en fanmate måste man väl isåfall vrida ner på både den och fläktkontrollern om man vill ner i lägre varv?
Hur är det med resistorer och dioder, hur fungerar det?
Går det med dom att sänka hastigheten ner till ~500 genom att bara dra ner på fläktkontrollern? Utan att kompromissa på deras max hastighet (1000rpm)?
Jag är inte så insatt som du kanske märker.

Jaha, du vill köra dom i max-fart ibland. Då blir det svårare. Om du inte orkar vrida på fanmaten också (som du, mycket riktigt, skulle behöva) så får du nog byta fläktkontroller till en som kan gå lägre. Det borde väl gå att modifiera den du har med krafigare potentiometer, men det är en del pyssel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Du är medveten om att nätagget behöver ge mer ström till en överklockad processor och två kort i Crossfire än en normalklockad processor och ett grafikkort oavsett om de är passivt kylda? Högre effektförbrukning = Mer värme = Snabbare nätaggsfläkt. Tror för övrigt inte att nätagget låter mindre än nexusfläktarna för sig då enligt alla reviews jag läst låter Corsairs nätagg mer även om de i sig kanske inte är jätte högljudda. Det är även min egen uppfattning.

Tror du har mest att tjäna på att ta bort takfläkten som du själv spekulerar i, hela fläktplatsen är ju felkonstruerad och går aldrig att få tyst på. Det kombinerat med 5.5V omvandlare (tror de finns på webhallen) kommer göra nexus till ditt minsta problem.

Självklart låter nätagget en del, men när den är i nedre kammaren på mitt P182 så låter den endå mindre än nexusfläktarna som är i bak/topp/front (topp speciellt).
Men det är klart, det är ganska svårt att bedömma var ljudet kommer ifrån så det är möjligt att en hel del kommer ifrån nätagget också.
Men det kan jag inte göra något åt (som behåller garantin). Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysern
Jaha, du vill köra dom i max-fart ibland. Då blir det svårare. Om du inte orkar vrida på fanmaten också (som du, mycket riktigt, skulle behöva) så får du nog byta fläktkontroller till en som kan gå lägre. Det borde väl gå att modifiera den du har med krafigare potentiometer, men det är en del pyssel.

Då verkar det som om det enklaste är att ta bort toppfläkten och testa hur det påverkar kylningen.
Men tack för all hjälp iallafall!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Update:

Det visade sig att nexus fläktarna visst går på ca 550 rpm, det var HW monitor som visade fel bara.
Enligt everest och speedfan ligger dom på 555 rpm.

Och jag har även tagit bort takfläkten på mitt P182 och det gav en märkbar skillnad i ljudnivån till det bättre.
Temperaturerna drog visserligen iväg lite men det är ingen fara, gpu:erna ligger på 52/60 vid idle och alla fläktarna på det lägsta så det är acceptabelt, cpun ligger på 42.
Har beställt en scythe s-flex 1600rpm att ersätta nexusen bredvid dom så jag kan dra på lite vid behov.

Nu är jag väldigt nöjd då det bara hörs ett väldigt svagt sus.
Och angående nätaggsfläkten så är den knappt hörbar vid idle så det är inget jag har planer på att modifiera, när den dessutom är längst ner i lådan i en separat kammare så är ljudet som når mig i det närmaste obefintlig.
Men tack för hjälpen endå!

Mvh

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D