Permalänk
Medlem

Små billiga positionssändare?

God dag gott folk!

Jag håller tillsammans med några kompisar på med ett skolprojekt. Det vi skulle behöva är små positionssändare, helst inte större än en enkrona. Ju billigare desto bättre, helst under en hundring men om ni känner till någon som är t.om mycket dyrare så kan även detta intressant. Sändarna ska helst ha en signalradie på ett par hundra meter, större eller mindre är också intressant.
Har googlat endel men mest hittat olika typer av gpssändare med priser över tusenlappen och med för stor storlek.
För närvarande så har vi inga restriktioner vad gäller typ av mottagare.
Så vet ni något som passar så svara gärna:)

Permalänk
Medlem

Vad är tanken egentligen?
Gps faller bort om ni ska använda sändarna innomhus.
Det enda som återstår då är en liten sändare som skickar ut någon form av radiosignal, sen får man sköta positionsbestämmandet via mottagare, antingen genom pejling(rikting och ung. avstånd) eller triangulering(minst tre mottagare).
Svårt att ge bättre svar då kraven är lite luddiga

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Kan ni inte köpa sådana man sätter på hundhalsband?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roughack
Vad är tanken egentligen?
Gps faller bort om ni ska använda sändarna innomhus.
Det enda som återstår då är en liten sändare som skickar ut någon form av radiosignal, sen får man sköta positionsbestämmandet via mottagare, antingen genom pejling(rikting och ung. avstånd) eller triangulering(minst tre mottagare).
Svårt att ge bättre svar då kraven är lite luddiga

Sändarna ska fästas på mätinstrument av olika slag. De ska användas inomhus och helst ha riktigt lång batteritid, pejling tar väll endel ström??.
Sedan så ska varje mätinstruments sändare ha en "unik" signal så man kan välja vilken man ska leta efter.

Permalänk
Medlem

aha då förstår jag.
Antar att sändarna även ska skicka mätinstrumentets värden via dessa signaler?

Mitt tips är att använda er av små microkontrollers med radiosändare kompatibla med zigbee-protokollet.
Sen mätinstrumenten till microkontrollern.

Det är inget litet projekt ni har fått för er att göra.
Liknar väldigt mycket två äldrekursares examensarbete, (dataingenjörer).

Om sändarna bara är till för att kunna lokalisera mätutrustningen och inte till något annat så då är nog en hel del lättare, mitt tips är då att kolla på exempelvis hundpejlare som det pratats om tidigare.
Storleken på en hundpejlare går nog att minska dramatiskt om man modifierar sändaren till en lägre effekt. Då de har en väldigt mycket högre sådan än vad som ni behöver.

Sändarna borde iof inte vara så svår att konstruera själva, bara konstruera små radiosändare. varje sändare har sin egen frekvens. Sen är det bara att ha en mottagare med en riktad antenn som kan "söka" på dessa frekvenser. nu är vi dock på en nivå som kräver en del elektronikkunskaper, kunskaper jag själv inte besitter.

Är rädd att jag kanske gör allt så mycket svårare än vad det borde vara men det är för att jag håller på med sånt här dagligen i min utbildning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av excel
pejling tar väll endel ström??.

Pejling så använder man en mottagare för att ta fram en riktning till en sändare, denna sändares effektförbrukning beror helt på hur ofta den ska skicka en signal och hur långt denna signal ska kunna nå.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roughack
aha då förstår jag.
Antar att sändarna även ska skicka mätinstrumentets värden via dessa signaler?

Mitt tips är att använda er av små microkontrollers med radiosändare kompatibla med zigbee-protokollet.
Sen mätinstrumenten till microkontrollern.

Det är inget litet projekt ni har fått för er att göra.
Liknar väldigt mycket två äldrekursares examensarbete, (dataingenjörer).

Om sändarna bara är till för att kunna lokalisera mätutrustningen och inte till något annat så då är nog en hel del lättare, mitt tips är då att kolla på exempelvis hundpejlare som det pratats om tidigare.
Storleken på en hundpejlare går nog att minska dramatiskt om man modifierar sändaren till en lägre effekt. Då de har en väldigt mycket högre sådan än vad som ni behöver.

Sändarna borde iof inte vara så svår att konstruera själva, bara konstruera små radiosändare. varje sändare har sin egen frekvens. Sen är det bara att ha en mottagare med en riktad antenn som kan "söka" på dessa frekvenser. nu är vi dock på en nivå som kräver en del elektronikkunskaper, kunskaper jag själv inte besitter.

Är rädd att jag kanske gör allt så mycket svårare än vad det borde vara men det är för att jag håller på med sånt här dagligen i min utbildning.

Pejling så använder man en mottagare för att ta fram en riktning till en sändare, denna sändares effektförbrukning beror helt på hur ofta den ska skicka en signal och hur långt denna signal ska kunna nå.

Värdena om mätinstrumenten har vi redan i ett annat program, så det är endast positionen som man ska hitta.
Så stora elektronikkunskaper har vi inte så en färdig att köpa lösning hade varit bäst men få tacka för hjälpen:)

Permalänk

Hur mycket tid har ni på er, i timmar?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Zigbee går att använda till erat ändamål, utvecklingskitt kostar väl iofs typ 10.000:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Zigbee går att använda till erat ändamål, utvecklingskitt kostar väl iofs typ 10.000:-

Blir lite väll saftigt och det kräver att man pillar endel själv också eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hur mycket tid har ni på er, i timmar?

Menar du kursen? i så sådana fall så är det nog 150p, började i höstas. Det vi läser är ung företagsamhet där vi har märkning och registrering av mätinstrument som kurs, men vi har fått endel åsikter om att utöka tjänsten med även spårning av mätinstrumenten.

Permalänk
Korsordsguru

Första som kom upp i mitt huvud, vet inte om det passar ert ändamål. http://www.loc8tor.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Första som kom upp i mitt huvud, vet inte om det passar ert ändamål. http://www.loc8tor.com/

Verkar som precis det dom är ute efter.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excel
Det vi läser är ung företagsamhet där vi har märkning och registrering av mätinstrument som kurs, men vi har fått endel åsikter om att utöka tjänsten med även spårning av mätinstrumenten.

Låter lite som något ISO-aktigt? Märkning och registrering av verktyg/instrument som används. Hade man haft en funktion för att leta reda på alla (hand-)verktygen inför en revision hade livet varit mycket lättare... dock hade det nog kostat en hel del med nån form av radiosändare på allt

Nåja, lät intressant

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

kan man inte använda sån där visselsak som reagerar?

vi blev av med en Hilti maskin värd ca 25k nu i dagarna på jobbet. troligen är det väl en kund som lagt beslag på den rackaren.. men vad ska man med en maskin till om man inte har laddare, shcuk, borr, tillbehör och lådan?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Låter lite som något ISO-aktigt? Märkning och registrering av verktyg/instrument som används. Hade man haft en funktion för att leta reda på alla (hand-)verktygen inför en revision hade livet varit mycket lättare... dock hade det nog kostat en hel del med nån form av radiosändare på allt

Nåja, lät intressant

Tar man de alternativ som kommit upp hittills så lär det inte bli gratis:) Men smakar det så kostar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
kan man inte använda sån där visselsak som reagerar?

vi blev av med en Hilti maskin värd ca 25k nu i dagarna på jobbet. troligen är det väl en kund som lagt beslag på den rackaren.. men vad ska man med en maskin till om man inte har laddare, shcuk, borr, tillbehör och lådan?

Alltid surt när sånt händer. Vad menar du med visselsak?:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Zigbee går att använda till erat ändamål, utvecklingskitt kostar väl iofs typ 10.000:-

Finns billiga kits, det här kostar $99. Tyvärr verkar de inte vilja leverera till sverige.
http://www.digi.com/products/wireless/point-multipoint/xbee-p...

# (1) XBee-PRO 868 w/ RPSMA Connector
# (1) XBee-PRO 868 w/ Wire Whip antenna
# (1) RS-232 Development Boards
# (1) USB Development Board
# (1) RS-232 serial Cable
# (1) USB Cable
# (1) 868 MHz RPSMA Antenna
# (1) Power Adapter
# (1) 9V Battery & Clip
# Various Adapters

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

hmm, må digi och digikey.com vara samma sak? Annars tror jag digikey levererar till sverige. har för mig att de har en hög med diverse komponenter (även RF IC's mm)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.