Permalänk
Medlem

Måste använda IE!

Börja med att besöka http://syrianska.se/ Det som sägs där är att man måste använda IE!?!? Jag tycker det är helt sanslöst, vet inte exakta siffror men det är många som inte använder IE, ska man då inte få besöka hemsidan?

Inte så bra affärside, de tappar nog några besökare på det.:down:

Eller finns det någon logisk förklaring på detta?:down:

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Måste använda IE!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Eller finns det någon logisk förklaring på detta?:down:

Det vanliga är väl att utvecklarna är klåpare och därför inte lyckas få sidan att se anständig ut i andra webbläsare. Den enkla lösningen är då att förbjuda sådana.

Permalänk
Medlem

Samma syndrom man kan se hos många Firefox-fanatiker. zoidberg skrev nån artikel om det för nåt år sedan: A Tale of Two Mistakes.

Om du ändå vill komma in där så kan du använda en webbläsare som spoofar din user-agent. Opera kan göra detta, går förmodligen att göra i Firefox också.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju alltid skaffa "IE tab" extension så kan man köra ett IE fönster som en tab i FF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det vanliga är väl att utvecklarna är klåpare och därför inte lyckas få sidan att se anständig ut i andra webbläsare. Den enkla lösningen är då att förbjuda sådana.

Tror du det är för det eller kan det vara någonting annat? T.ex. att de ogillar datorkunniga som kör annat än IE?

Skickade ett mail till deras webmaster och frågade just VARFÖR de har en sådan regel men fick inget svar :S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Tror du det är för det eller kan det vara någonting annat? T.ex. att de ogillar datorkunniga som kör annat än IE?

Med hjälp av firefoxtillägget "user agent switcher" kan man lätt ställa in att webbläsaren skall identifiera sig som till exempel internet explorer, så man kan lätt undersöka hur det ser ut. Nu vet jag i och för sig inte hur det är tänkt, men då jag inte ser några uppenbara fel kanske det ligger en lömskare tanke bakom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Annars kan man ju alltid skaffa "IE tab" extension så kan man köra ett IE fönster som en tab i FF.

Det förutsätter ju fortfarande att du har IE installerat eftersom det är IE:s renderingsmotor som används.

Funkar med andra ord inte om du kör linux/Mac eller surfar från något annat operativ/enhet (t.ex mobil) som ej har IE

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/59

Blir några små fel i marginaler (CSS noobs) men annars fungerar den fint i FF

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Sidan fungerar bra i FF även i Linux om du använder "user agent switcher" (som Elgot nämnde). Värre är sidor som är kodade på något märkligt sätt så att de inte ens fungerar korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/59

Blir några små fel i marginaler (CSS noobs) men annars fungerar den fint i FF

Nice, nu har jag lärt mig något nytt 8)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Tror du det är för det eller kan det vara någonting annat? T.ex. att de ogillar datorkunniga som kör annat än IE?

Skickade ett mail till deras webmaster och frågade just VARFÖR de har en sådan regel men fick inget svar :S

Tycker det är taskigt av dig att säga att bara för att vi använder IE är vi odatorkunniga:(

Tycker bara om IE mer och det är en vanesak! Sådeså.. Sen så vet jag alla fördelar med resten men lämnar inte gamla goda IE

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Med hjälp av firefoxtillägget "user agent switcher" kan man lätt ställa in att webbläsaren skall identifiera sig som till exempel internet explorer, så man kan lätt undersöka hur det ser ut. Nu vet jag i och för sig inte hur det är tänkt, men då jag inte ser några uppenbara fel kanske det ligger en lömskare tanke bakom.

Jag börjar undra ännu mer nu vad det kan bero på OM det inte är att det ser dåligt ut och inte funkar praktiskt o.s.v.
Är det någon som kan några siffror på hur många det e som inte använder IE ute på webben?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Tycker det är taskigt av dig att säga att bara för att vi använder IE är vi odatorkunniga:(

Tycker bara om IE mer och det är en vanesak! Sådeså.. Sen så vet jag alla fördelar med resten men lämnar inte gamla goda IE

Det är självklart att det finns större klyftor inom IE användarna än klyftan mellan datorkunniga och "odatorkunniga" men oftast är det väl så att det som använder IE antingen inte vet att man kan byta eller inte vet hur de ska göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Är det någon som kan några siffror på hur många det e som inte använder IE ute på webben?

Wikipedia tycker att internet explorer har 67,55% av marknaden mot 21,53% för firefox.
http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Tror du det är för det eller kan det vara någonting annat? T.ex. att de ogillar datorkunniga som kör annat än IE?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Tycker det är taskigt av dig att säga att bara för att vi använder IE är vi odatorkunniga:(

Han skrev inte att ni är "odatorkunniga" för att ni kör IE... är man lite datorkunnig så kan man välja att köra en annan webläsare än IE som är standard för Windows, Safari som är standard i Mac osv....

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Är det någon som kan några siffror på hur många det e som inte använder IE ute på webben?

W3schools Browser stats har en hel del statistik både på webbläsare, OS, skärmupplösning och annat. Där kan man även se trenden månad för månad.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Det är självklart att det finns större klyftor inom IE användarna än klyftan mellan datorkunniga och "odatorkunniga" men oftast är det väl så att det som använder IE antingen inte vet att man kan byta eller inte vet hur de ska göra.

Men att använda standardwebbläsaren visar på okunnighet lika lite som att använda t.ex. Firefox visar på kunnighet. Det är två orelaterade saker. Att de som är okunniga använder IE tror inte jag beror på att de inte vet hur man byter – det beror snarare på att de inte bryr sig om vilken webbläsare de använder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
W3schools Browser stats har en hel del statistik både på webbläsare, OS, skärmupplösning och annat. Där kan man även se trenden månad för månad.

Ta alla sådana uppgifter med en nypa salt... klippt från länken:

Citat:

W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use Internet Explorer, since it comes preinstalled with Windows. Most do not seek out other browsers.

These facts indicate that the browser figures above are not 100% realistic. Other web sites have statistics showing that Internet Explorer is used by at least 80% of the users.

Permalänk
Citat:

– det beror snarare på att de inte bryr sig om vilken webbläsare de använder.

Stämmer för mig.

Kör dock med IE7, FX och Opera för tillfället.. Tycker dock att Opera är den smidigaste och snabbaste.

Permalänk
Medlem

De kanske har en liten mysig trojan eller liknande, som gillar att tugga i sig siffror från bankdosor, och som gömmer sig i en Active X-kontroll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Men att använda standardwebbläsaren visar på okunnighet lika lite som att använda t.ex. Firefox visar på kunnighet. Det är två orelaterade saker. Att de som är okunniga använder IE tror inte jag beror på att de inte vet hur man byter – det beror snarare på att de inte bryr sig om vilken webbläsare de använder.

Det har du troligtvis rätt i, nog många det stämmer in på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drenmi
De kanske har en liten mysig trojan eller liknande, som gillar att tugga i sig siffror från bankdosor, och som gömmer sig i en Active X-kontroll?

Men varför skulle de då blocka sidan från andra läsare istället för att rätta till problemet? :S det är en intressant tanke du har

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Men varför skulle de då blocka sidan från andra läsare istället för att rätta till problemet?

För att folk skall använda internet explorer istället och installera trojanen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
För att folk skall använda internet explorer istället och installera trojanen.

Jaha okej, då förstår jag din tanke, problemet med den tanken är dels att Syrianska FF är en seriös och respekterad förening. Jag tror inte de skulle, om de som ansvarar vet om det alltså, göra så eftersom de har mycket på spel om man säger så.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Jaha okej, då förstår jag din tanke, problemet med den tanken är dels att Syrianska FF är en seriös och respekterad förening. Jag tror inte de skulle, om de som ansvarar vet om det alltså, göra så eftersom de har mycket på spel om man säger så.

Nej, det är nog betydligt mera troligt att det är något, om än litet, som inte fungerar som det skall.

Permalänk

Tror inte han var så seriös...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, det är nog betydligt mera troligt att det är något, om än litet, som inte fungerar som det skall.

Ja troligtvis.. Det konstiga är att de inte svarar när man frågar. Underligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Tror inte han var så seriös...

Det vet man aldrig på tal om Bromma så funkar ju www.brommapojkarna.se i de flesta läsarna ^^

Permalänk

Helt oförståeligt inlägg;)

Nästan 100% säker på att de har nån CSS-problem så de kände att det var enklast och snabbast att blocka alla utom IE

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

vad är för sida?
lite roligt att webbserven kör Linux

Det flesta publika sidor brukar sällan idag vara IE only. Däremot finns det en hel del interna sidor kvar och där anses det inte som något större problem eftersom man ändå standardiserar på Microsoft.

Sen kan man diskutera om man är okunnig fjant om använder IE.
Gillar kampanjen "sluta använda IE6" http://ohsohightech.se/norge-startar-uppgradera-internet-expl...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Helt oförståeligt inlägg;)

Nästan 100% säker på att de har nån CSS-problem så de kände att det var enklast och snabbast att blocka alla utom IE

Varför tror du inte att de svarat på mitt mail då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Sen kan man diskutera om man är okunnig fjant om använder IE.
Gillar kampanjen "sluta använda IE6" http://ohsohightech.se/norge-startar-uppgradera-internet-expl...

Nja, IE6 kan jag nästan hålla med om då det är en gammal version... i övrigt bryr jag mig inte om folk använder IE.