Permalänk
Medlem

Billig dator med kraftfull grafik

Hej

jag skall köpa en stationär dator som jag (förutom att surfa och skriva i word) ska använda för folding@home (en applikation som räknar på olika protein - alltså ett vetenskapligt projekt), så det blir inget spelande för min del.

Folding@home har en klient som använder GPU som är mycket effektiv och jag är därför intresserad av att köpa ett kraftfullt grafikkort (tex GTX 260 eller 280) men för att hålla budgeten nere vill jag ha en så billig dator i övrigt så länge det ej ger en negativ effekt på GPUn.

Går det att använda ett modernt, kraftfullt kort i ett billigare system. Ser tex att komplett.se har en Home-dator som utan grafik går att få för ca 4000 kr. Skulle det gå att stoppa in ett GTX 260 kort i en sådan dator utan att grafikkortet blir "understimulerat"?

Om jag vill använda två grafikkort i samma maskin, SLI va?, spelar det då någon roll om det blir PCI-Ex8 istället för 16 när det andra kortet pluggas in? Med tanke på att jag troligtvis inte är så beroende av snabb datahantering mellan moderkort och grafik när jag kör Folding@home tänkte jag att det kanske skulle funka med ett billigare moderkort som har stöd för 2 PCI-E grafikkort.

Hoppas det går att förstå vad jag menar med inlägget

tack på förhand