Permalänk

Fläkten går alltid på max

Fläkten på min bärbara dator har på senare tid inte visat någon som helst vilja att variera sin hastighet, utifrån belastning och värme, utan kör på max fläkttal hela tiden. Därav låter det sjukt mycket.

Fläkten går igång på max direkt vid datorstart, dvs innan windows är inläst, och datorn har stått avstängd under natten.

Jag har provat det vedetagna programmet som folk rekomenderar för fläktstyrning, men den hittar inte min fläkt.

Fläkten byttes en månad sen.
Bios uppdaterades igår.
Flänsarna dammades av igår.
Kör Win7 64 på en HP NX6325 med 3 gig minne och minimal programsetup.

Vet någon tänkbar lösning på problemet?

Permalänk

OJ du det var inte bara...

Jag skulle testat att lägga om hela windows.

Vet ej om det hjälper men.

Värt att testa.. då det inte är damm.

Förresten vad är det för temperatur och så på cpu då? kan inte cpu blocket eller något sitta löst?

Bara brainstormar lite.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Det är inget program eller något som tiltar och kör i en oändlig loop som gör att din cpu går het..?...testa och kör i felsäkert läge och se om fläkten gör samma..

Permalänk
Medlem

Vill också veta vad du har för temps.

Permalänk

Är det inte så att windows inte laddas förrän efter ett par sekunder, först efter det att BIOS är inläst? Och det är här jag tycker det är så konstigt,,, eftersom fläkten går igång direkt då jag trycker på on-knappen, trots som sagt att datorn stått avstängd hela natten och såleds bör CPU inte vara varm. Således bör det ju inte ha betydelse om jag skulle köra i felsäkert läge ändå. Men jag ska prova för att vara säker.

Jag har även provat att dra ner powerplan till "powersaving" från "High porformance" utan resultat.

Hur som helst, genom att använda SpeedFan 4.38 beta 10 står det att core tempen ligger på 46 grader efter 1 timmes användning, med CPU usage på runt 2 procent per kärna. Det som är synd här då är att jag inte har någon insyn alls i fläkten. Jag trycker på "fan" tabben, men sidan som kommer upp är tom.

På min förra dator hade jag betydligt mer att ändra i BIOS, men nu är det jag kan ändra mycket begränsat. Jag kan inte ens dra ner på klockfrekvensen på CPU för att se om det skulle hjälpa. Och HP vill inte ta sig an problemet eftersom de inte stöder support för Win7. Jag skulle iofs kunna hävda att jag kör Vista, och se vad de säger då.

Finns det andra fläktstyrningsprogram, eller typ moddade BIOS med större val?

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina temps så är det inget värmerelaterat så den biten ska du inte behöva tänka på.

På min spire 1705 gick fläkten på högvarv nonstop efter ett BIOSuppgradering och det visade sig att det skulle vara så, prova och flasha om med ett äldre BIOS och se om det kan hjälpa (eller vet du redan nu med dig att det inte är beroende på detta?).