Permalänk
Medlem

Tar över en timme att bränna!

Hjälp. Efter att jag stoppat in en 300 velociraptor 300gb och formaterade om datorn (har xp sp3) så har min brännare ballat ur. När jag ska bränna en dvd (spelar ingen roll om det är 4x eller 8x) så tar det strax över en timme och blir ibland läsfel. När jag startar upp bränningen så snurrar den inte igång som den brukade göra förrut när man brände utan den blinkar bara ca var 5 s (på "jobbdioden"). Hela datorn blir också väldigt seg och det hackar typ när jag rör musen. Detta upphör direkt bränningen är avslutad.
Vad kan vara fel? Är det brännaren som är trasig eller är det något annat ?

Permalänk
Vila i frid

Kolla i enhetshanteraren för IDE/SATA-kontrollern så att den verkligen går i UDMA och inte PIO för DVD-läsaren. Går den i PIO, avinstallerade enheten och låt Windows leta reda på den vid nästa boot.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för hårdvara i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=en&cc=u...

Det är min hårdvara fast med 2 gb ram istället för 1 och en raptor Hd och bara en 250 gb SATA.

Alltså jag tittar i enhetsanteraren men jag hittar inte hur jag kan se om den går i UDMA eller PIO hur ser man det?

Permalänk
Medlem

Jag hittade inställningen till UDMA/PIO nu. Ändrade så ska bara starta om datorn för att se om det blev den nya inställningen nu=)

Permalänk
Medlem

Även fast jag ändrade till DMA om tillgängligt från att stått på endast PIO så står det fortfarnade Aktuellt överföringsläge = PIO-läge (efter omstart)
Står fortfarande DMA om tillgängligt på överföringsläge. Hur ska jag gå tillväga för att ändra så att den tillfälliga överföringshastigheten är Ultra-DMA som det är på min DVD- läsare jag har under?

Permalänk
Medlem

Kolla i bios så att DMA är aktiverat för just denna port som DVD-spelaren sitter på. Är det en Pata så testa utan CS (Cable Select, bygel)och bygla Master/slave manuellt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

du har glömt att kolla det viktigaste
har du vart o rotat i datorn nyligen kanske du har stött till kontakten som då har fått dålig kontakt o växlat ner i överföringsläge.
koppla loss i tryck dit den igen så löser det sig förhoppningsvis

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Kolla i bios så att DMA är aktiverat för just denna port som DVD-spelaren sitter på. Är det en Pata så testa utan CS (Cable Select, bygel)och bygla Master/slave manuellt.

Jag är ingen kung på det där med BIOS så skulle gärna ha lite hjälp hur jag ska gå tillväga för att bygla Master/slave manuellt. Jag har iaf placerat den vita lilla saken bak på brännaren så att den står på master och den på dvd läsaren på slave. Men det konstiga är ju att innan jag formaterade och stoppade in en Velicoraptor så fungerade det ju fint. Och jag har inte ändrat något efter det:/ Kablarna sitter lika.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
du har glömt att kolla det viktigaste
har du vart o rotat i datorn nyligen kanske du har stött till kontakten som då har fått dålig kontakt o växlat ner i överföringsläge.
koppla loss i tryck dit den igen så löser det sig förhoppningsvis

Jag tog ur ide kabeln både på modekortet och på brännaren och även strömkabeln. Men ingen förbättring efter omstart sen

Permalänk
Medlem

1) Har du installerat någon programvara som kan påverka brännaren? Exempel är Nero Drivespeed, AnyDVD, Daemon Tools, VirtualISO mm mm Om ja, avinstallera den.
2) Ha _bara_ brännaren inkopplad, du nämnde att du hade en DVD läsare, koppla loss den.
3) Om det är IDE (vilket det verkar vara), så sätt _inget_ annat på samma kabel som brännaren sitter på.
4) Kolla så DMA är enablat i BIOS.
5) Se till så du inte har ställt ner brännhastigheten i ditt brännarprogram.
6) Om du försöker kopiera en skiva direkt (asså kopiera från läsaren till brännaren) så ta en image av skivan du vill kopiera och bränn sen ut imagen.
7) Om du försöker bränna ut t.ex. en xvid film till en DVD så tar konvertering en stund, samma sak gäller mp3 till CD osv. Det kanske hjälper om du talar om vad du bränner. Lättaste testet är förståss att bränna en katalog eller fil från HDn.
8) Om inget av ovanstående funkar så släng brännaren och köp en SATA brännare, dom kostar 200:- typ

Finns säkert annat du kan kolla men det där är allt jag kommer på just nu.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeino
Även fast jag ändrade till DMA om tillgängligt från att stått på endast PIO så står det fortfarnade Aktuellt överföringsläge = PIO-läge (efter omstart)
Står fortfarande DMA om tillgängligt på överföringsläge. Hur ska jag gå tillväga för att ändra så att den tillfälliga överföringshastigheten är Ultra-DMA som det är på min DVD- läsare jag har under?

Läs mitt inlägg en gång till. Avinstallera DVD-enheten så att Windows får leta reda på den vid nästa omstart - så funkar allt normalt igen, dvs den går i udma-mode igen.

Permalänk
Medlem

Det "löste" sig nu! Fick det inte att fungera genom att avinstallera den osv. Utan endast när jag tog ur sladdarna och satte bara i till Dvd brännaren och sket i dvd:n som förrut var kopplad på samma IDE kabel så fungerade det. Jag satte i den "första" enden som förr satt i DVD läsaren i brännaren och nu fungerar den.. Så blir att skita i DVD läsaren eller skaffa en till IDE kabel som jag sätter i andra uttaget, dock använder jag sällan den då man alltid bränner saker direkt från datorn tack för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter helt sunt att låta DVD:läsaren vara, eftersom du inte ens behöver den när du skall kopiera

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har personligen varit med om ATA kablar som gått sönder. Testa att byta ut den som du har i din burk.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com