Permalänk
Medlem

Printerport LCD

Ännu en tråd om detta ämne. Har köpt en HD44780-kompatibel LCD från Kjell & Co, försett den med hylslist, lött ihop en LPT-kabel och en molex/strömkabel med en stiftlist enligt schemat nedan, och sedan kopplat ihop display med kabel.

Problemet är att den inte riktigt vill fungera. Har testat alla ledare, och de verkar sitta på rätt plats. Jag får visserligen upp en rad med svarta block när den ansluts, men lyckas inte få den att göra något roligare. Har försökt med LCD Smartie, samt ett par andra program som dock inte verklade vilja fungera så bra med mitt Vista (32 bitars). När jag felsökte lite hittade jag det här schemat på Fractronics.

Skillnaden är såvitt jag kan se (bortsett från resistorerna) att pin 14 på skrivarporten går till pin 5 på displayen, samt att pin 18-25 är kopplade till ground.
Om jag gör dessa ändringar, finns det någon chans att det fungerar bättre? Vad är anledningen till att de sista stiften på kabeln kopplas till ground enligt det senare schemat?

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk

Om man jämför schemorna ser man att på den övre så är Vss jordad och Vcc 5v, medans det är motsatt på den undre. Om man läser databladen, så ser man att på vissa displayer skall Vss vara 5V vissa jord. (smart standard)
Så kolla på databladet för din display hur du skall ha.

Potentiometarna är till för att ställa in kontrasten och bakgrundsbelysningen.

Ben 5 på displayen är för read/write, genom att nollställa detta ben kan man bara skriva till displayen.

De flesta brukar följa fractronics schema så kör på den, men använd rätt schema. Kolla t.ex. in denna då Vss och Vcc är polvända mot den som du hade från fractronics.
http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Räcker med att du stoppar jord på pin 25, 18-25 sitter nämligen ihop i datorn. (oftast)

Permalänk

Jag har testat den undre, 10K poten är till för contrastinställning. 10 poten är för inställning av ljusstyrka. LCD Smartie bör fungera, men jag äger XP så det kanske inte fungerar lika bra på Vista?

Permalänk
Avstängd

Det kommer inte fungera på vista.Har själv kört LCD studio på Xp med min feting display.Nu när jag bytte till Vista går det inte,Måste ha signerade drivrutiner till varje Display/program(lcdstudio),(LCD Smartie),osv.....

Det kostar skjortan och utvecklaren av LCD studio säger att detta kommer aldrig inträffa eftersom det räör sig om Massor av deg,Nu vet jag inte om varje styrkrets behöver en signerad drivrutin eller om det är per program men jag antar att det hadlar om varje typ.

MS kan brinna!Hoppas detta förvinner i Windows 7 för mindre utvecklare är detta döden!

Dock tror jag mna kan kringgå detta genom att bygga en styrkrets för USB och helt enkelt strunta i Skrivarporten,Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad den hette.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

lcd smartie ska visst fungera på vista, jag kör det till och med på 64bitars versionen!

det finns signerad dll, så det så

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd

Åfan där ser man!Kanske man ska ta en närmare look på.

*Edit*
Okej ser inte ut att vara till en grafisk display som jag har,ser dock nu att LCD studio har vista support Jipiiii!!!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Okej. Nu har jag kollat med databladet, VSS ska vara +5v, VCC ska vara ground. Det är så jag har kopplat det. Vidare kopplade jag pin 5 (R/W) till parallellporten (pin 14). Jag har även kopplat en av pinnarna 18-25 till ground. Har även provat att styra den från en dator med Win Xp. Fortfarande visas bara en rad ifyllda fyrkanter.

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk
Medlem

varför skulle man behöva "läsa" från displayen?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
varför skulle man behöva "läsa" från displayen?

Onödigt skit. Tex Frags i spel. nerdladdat. utrymme på C: D: osv. klockan. temp. eget medelande whatever.

Iaf så är det mycket problem med att få det att funka under Vista. den undre har jag alltid kört på fast med verisonen med 3.9ohm mostråndet. Funkat på 4 displayer så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Till trådskaparen testa och sänk spänningen till VLc t.ex. genom en spänningsdelande trimpott på 10kohm enligt figuren nedan. Konstrasten kan man just ställa in mellan att alla rutor blir svarta en helt blanka på vissa displayer.

Sedan finns det allt bråk med windows som andra här kan bättre än mig, jag själv har aldrig kopplat en display direkt till datorn utan via en egen mikrodator och kringkrams.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
varför skulle man behöva "läsa" från displayen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Onödigt skit. Tex Frags i spel. nerdladdat. utrymme på C: D: osv. klockan. temp. eget medelande whatever.

Du läste fel ha skrev "läsa" från displayen, inte skriva eller varför man skall ha en liten display till datorn.
Nå du besvarade frågan till vad man skulle kunna ha en display till persondatorn ganska bra.

Till frågan till varför man vill läsa av en display, så finns det programmeringsmässiga fördelar med att kunna göra detta om man gör ett avancerad program. Det kan bli enklarare då man lätt kan kolla vad som står på displayen nu, och att istället lagra denna textsträng slösas minnet. (har man en äldre med 512 byte sdram, så gäller det att snåla) Man ska ha i åtanke att dessa displayer inte främst är konstruerade för persondatorer.
När man skaffar en grafisk lcd och programmerar spel, så kan man detektera så man inte kör i en väg eller fiende genom att läsa av displayen. -Jag själv leker faktisk just nu med ett pacman spel som just är kodat så.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ok, jag funderar själv på att skaffa mig en Arduino att leka med.
Upptäckte den igår och ser ut som min dröm leksak

Råkar även ha några st Alphanum displayer liggandes, tänkte det kunde vara kul att skriva något program.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Ok, jag funderar själv på att skaffa mig en Arduino att leka med.
Upptäckte den igår och ser ut som min dröm leksak

Råkar även ha några st Alphanum displayer liggandes, tänkte det kunde vara kul att skriva något program.

Jag själv förutom Atmel Avr har stm32 primer2
http://www.stm32circle.com/hom/index.php
Har bl.a. ljud in/ut, toutscreen, mems sensor(känner av lutning),Joystick, SD-Card , expansionsport etc.
Där man kan koda i ett färdigt os så man inte behöver gå hårdvarunära eller välja att göra allt själv.
Man missar en hel del med att koppla ihop hårdvara om man inte väljer att göra det via expansionsporten, så vilken som är bäst beror på vad man vill lära sig. (halvnöjd med min primer2)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

stm32 ser lite småkul ut, men lite för saftig för en leksak

Ska nog iaf skaffa mig en Arduino som inte kostar allt för mycket, ~250kr

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Det kommer inte fungera på vista.Har själv kört LCD studio på Xp med min feting display.Nu när jag bytte till Vista går det inte,Måste ha signerade drivrutiner till varje Display/program(lcdstudio),(LCD Smartie),osv.....

Det kostar skjortan och utvecklaren av LCD studio säger att detta kommer aldrig inträffa eftersom det räör sig om Massor av deg,Nu vet jag inte om varje styrkrets behöver en signerad drivrutin eller om det är per program men jag antar att det hadlar om varje typ.

MS kan brinna!Hoppas detta förvinner i Windows 7 för mindre utvecklare är detta döden!

Dock tror jag mna kan kringgå detta genom att bygga en styrkrets för USB och helt enkelt strunta i Skrivarporten,Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad den hette.

Finns en guid tror det var på alltomxpvista om hur man går till väga
för att signera drivrutiner själv i Vista så man får det o fungera

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz

Dock tror jag mna kan kringgå detta genom att bygga en styrkrets för USB och helt enkelt strunta i Skrivarporten,Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad den hette.

går det värkligen att koppla displayen till usb? måste ha isåfall ... har ingen skrivarport på min nya dator ^^

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

har du säkert, kolla i manualen, du har nog alla pins på moderkortet, ta en floppy kabel och lödda en lpt på ena sidan, tryck sen fast den på mobot.

så gjorde jag för mitt gigabyte mobo

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+