Permalänk
Medlem

Jag avänder nu en proxy när jag laddar hem torrents. Jag har på den här sidan: http://www.cooleasy.com/ valt en proxy och skrivit in den i utorrent. Inställningar-->Anslutning.

Vad jag undrar nu är hur jag kan veta at jag är säker nu när jag använder en proxy. Hur kan man få det bevisat att jag är eller inte är skyddad?

Permalänk
Medlem

Oavsett om olika anonymiserings tjänster som dold.se eller Relakks är skyldiga att ge ut uppgifter på grund av IPRED så undrar jag hur någon överhuvudtaget kan misstänka dig/samla bevis när du har krypterad trafik (vet inte hur stark kryptering det är eller hur angelägna de är om att knäcka den) samt delar IP-adress med alla andra som använder tjänsten? Man tycker att oddsen är ganska låga att du åker fast i det fallet...

Permalänk
Medlem

Inte för att jag själv skulle ha någon nytta av detta men att anlita en bulvan kan vara ett alternativ!
Dock kan man fråga sig varför man behöver tjänster som Relakks eller Dold om man ändå inte bryter mot lagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Inte för att jag själv skulle ha någon nytta av detta men att anlita en bulvan kan vara ett alternativ!
Dock kan man fråga sig varför man behöver tjänster som Relakks eller Dold om man ändå inte bryter mot lagen.

Det är väl om inte annat en princip-sak att göra sig så anonym som möjligt på nätet efter att lagar som ipred/fra gått igenom och acta & datalagringsdirektivet är på G.

Kryptera mera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Inte för att jag själv skulle ha någon nytta av detta men att anlita en bulvan kan vara ett alternativ!
Dock kan man fråga sig varför man behöver tjänster som Relakks eller Dold om man ändå inte bryter mot lagen.

Det handlar inte om huruvida något olagligt utförs eller inte utan om huruvida jag ska kunna utöva mina internetbehov utan att någon annan kan se detta och sedan utpressa mig med denna information. Det är lite som ett telefonsamtal, jag ringer inte några olagliga samtal men samtidigt förutsätter jag att innehållet i mina samtal skall vara privata och endast mellan mig och den jag då pratar med. Ingen annan ska sitta där och veta vad som inträffar. Vid misstanke om brott är det dock en helt annan sak om avlyssning används men då finns det skäl till det. Att övervaka alla av ren princip är fel.

Så i mitt fall är Relakks intressant av den enkla anledningen att jag inte vill att någon ska kunna övervaka vad jag gör på internet utan att jag har gett mitt godkännande.

Permalänk
Medlem

raketmaskinen & koSmiQ: Det ni framför är vettigt och ni har en poäng. Men om vi nu tar Ipred så innebär inte lagen en ökad övervakning utan Ipred ger möjlighet för Industrin att trakassera folk. Alltså varför ska man dölja sig på nätet pga Ipred? FRA- och ACTA-fobi kan jag förstå...

Usch! Sent. kan inte uttrycka mig klart - skall till jobbet tidigt

Permalänk
Medlem

borz: Så länge man inte kan få ut av en ISP vem som står bakom ett IP så är väl ändå övervakning ganska meningslös? I och med att IPRED förenklar möjligheterna att få fram sådana uppgifter minskar alltså integriteten i vårt samhälle. Vi får väl se hur det går med bevisstyrka och domstolarna, men det har ju hänt tidigare att helt oskyldiga personer fått påhälsning av industrin.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
borz: Så länge man inte kan få ut av en ISP vem som står bakom ett IP så är väl ändå övervakning ganska meningslös? I och med att IPRED förenklar möjligheterna att få fram sådana uppgifter minskar alltså integriteten i vårt samhälle. Vi får väl se hur det går med bevisstyrka och domstolarna, men det har ju hänt tidigare att helt oskyldiga personer fått påhälsning av industrin.

Cynips har helt rätt. Gissningsvis kommer vi att se tillfällen när vem som helst som påstår sig tillhöra något intresse-företag kan med tillräckligt burdust uppträdande få ut underlag av lämplig ISP. IPRED lagen tar bort den garanti som rättsväsendet alltid ger.

stefan

Permalänk
Medlem

hehe satt o läste sydsvenskan (skånsktidning) på mitt uppslaget handlade om gymnastik förening eller någon tävling där var ett foto på en snubbe som hade hand om musiken som spelades.skivorna låg framme och han höll en i handen..
bara piratkopierat

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Man borde visa skivbolagen att det inte är de som bestämmer, utan kunderna, de är nog inte så kaxiga om alla bara slutar köpa skivor/filmer i typ ett halvår....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PH3AR
Man borde visa skivbolagen att det inte är de som bestämmer, utan kunderna, de är nog inte så kaxiga om alla bara slutar köpa skivor/filmer i typ ett halvår....

Umm, vem fan köper cd-skivor nu för tiden?
Senaste skivan jag köpte till mig själv var iaf 1995 om jag inte miss minner mig.

Permalänk

jag köper cd-skivor regelbundet och samlingen växer hela tiden. det gör många hårdrockare, åtminstone FYI.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

cynips & stefan: Jag trodde att det var en domstol som beordrade utlämning av uppgifterna. Det är fortfarande domstolarna som tar ställning till om uppgifterna skall lämnas ut eller ej.

Permalänk
Medlem

borz: Ja, därav min syftning på att vi får se vad för bevisstyrka domstolarna kommer att kräva. Vad jag förstår är det den praxis som mycket hänger på.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Umm, vem fan köper cd-skivor nu för tiden?
Senaste skivan jag köpte till mig själv var iaf 1995 om jag inte miss minner mig.

vi steemar allt nuförtiden i min familj.
dvd skivor som ligger på ungarnas rum som e helt repiga fastän man gång på gång talar om för dem att vara rädda om dem.
har slängt kanske 6 köpta dvd filmer för 2-300kr till ungarna som bara man kastar pga av repor.

xbox1 äger

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
cynips & stefan: Jag trodde att det var en domstol som beordrade utlämning av uppgifterna. Det är fortfarande domstolarna som tar ställning till om uppgifterna skall lämnas ut eller ej.

Det har du rätt i (domstolar beslutar), det som diskuteras är vad domstolarna kommer att acceptera som skäliga bevis och i vilken omfattning detta då kommer att tillåtas. D.v.s. kan ägaren komma med listor på 4000 fildelare som klubbas igenom eller kan vi förvänta oss en grannlaga individuell hantering.

stefan

Permalänk

Funkar det att använda Oneswarm i skydd mot ipred om man skulle vilja vara anonym vid tex fildelning?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4612100.ab

Permalänk
Medlem

Antagligen är OneSwarm ganska säkert, så länge man endast lägger till sina vänner.........
Och inte ger ut sina uppgifter på div. forum, som många nu har fått för sig att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_x3m
Antagligen är OneSwarm ganska säkert, så länge man endast lägger till sina vänner.........
Och inte ger ut sina uppgifter på div. forum, som många nu har fått för sig att göra

Även om man lägger till vem som helst borde det fortfarande vara relativt säkert. EFtersom det är omöjligt att veta om trafiken som går till din dator verkligen är från dig eller från någon av dina andra vänner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Umm, vem fan köper cd-skivor nu för tiden?
Senaste skivan jag köpte till mig själv var iaf 1995 om jag inte miss minner mig.

Tänkte mest på filmer, som jag brukar (rättning, BRUKADE) köpa, cd-skivor känns lite oldschool

Permalänk
Medlem

Re TS

Tänkte återknyta lite till ursprungsfrågan..

Att köra via en betalproxy som Relakks/Flashback eller dold.se är troligen säkert tills även de klassas som ISP (vilket de enligt dom själva inte gör i dag).

Dock, jag kör dold.se och det är seegt. Jag har 10/1 uppkoppling, och når inte ens upp till 0,5 Mbitmed dold.se och utorrent. Normal nedladdningshastighet ligger runt deprimerande 80 - 100 Kbit med dold.se. Dessutom blir ett antal trackers onåbara av någon anledning, och antalet seeds/peers minskar betydligt vilket förstås medverkar till att det saggar.

Vad har ni för erfarenheter av andra betalproxys? Funkar det ok?

BiffKo

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om http://ivacy.com/. Fungerar ungefär som de andra VPN-sidorna förrutom att de befinner sig i Schweiz (om jag fattat det rätt) vilket innebär att de inte lyder under EU´s tomtelagar.

Jag har iofs tappat från 22 mbit till 5-6 mbit i download men andra har knappt märkt någon skillnad, antar att det kan bero på vilken isp man har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
hehe satt o läste sydsvenskan (skånsktidning) på mitt uppslaget handlade om gymnastik förening eller någon tävling där var ett foto på en snubbe som hade hand om musiken som spelades.skivorna låg framme och han höll en i handen..
bara piratkopierat

Va det ett direkt citat från tidningen "bara piratkopierat".? Om man har någonting innanför pannbenet så borde man veta att bara för att man har en bränd skiva så innebär det INTE att den är piratkopierad. Samma sak gäller för portabla mediaspelare (mp3 etc) alla är INTE fyllda med piratad musik.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har nu skummat igenom de här fem sidorna rätt snabbt, så jag kan ha missat något... Men det känns inte som att någon har kunnat ge ett klart och tydligt svar:

Gör flashback.name, Dold.se och liknande tjänster dig anonym på nätet? Bara när du surfar eller även när du laddar ner torrents?

Jag vill veta om det är värt att satsa på, är det så enkelt att jag kan betala en 50-lapp per månad och slippa oroa mig för både FRA och IPRED?

Mycket tacksam för klart och tydligt svar, gärna med källhänvisning!

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Kan det här vara något ? https://torrentprivacy.com/

Visa signatur

Antec 300, ASUS P6T Deluxe V2, Core i7 920 2.66ghz@3.80ghz, Noctua NH-U12P Se 1366, Corsair Dominator Twin3x DDR3 PC12800 1600mhz (3x2gb), VTX3D Radeon HD5850 1gb, Barracuda 320gb, Coolermaster 700W, Benq G2420Hd 1920*1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aslsthlm
Kan det här vara något ? https://torrentprivacy.com/

Intressant. Någon som vet om det fungerar?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

För min egen del bär det av mot Usenet efter 1 april. Får se ifall man orkar böka med Relakks eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ska man använda nån form av proxy eller VPN-lösning bör man nog hoppa över dom svenska alternativen och satsa på något utländskt så man inte har en svensk ip när man blir loggad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Ska man använda nån form av proxy eller VPN-lösning bör man nog hoppa över dom svenska alternativen och satsa på något utländskt så man inte har en svensk ip när man blir loggad.

Det beror väl lite på vart servrarna är placerade. Är ju inte säkert att relakks servrar är placerade i Sverige bara för att det är ett svenskt företag.

Har mailat men inte fått svar.

Nån som vet på rak arm vart servrarna för ex relakks, flashback, prq och dold.se finns?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pemani
Det beror väl lite på vart servrarna är placerade. Är ju inte säkert att relakks servrar är placerade i Sverige bara för att det är ett svenskt företag.

Har mailat men inte fått svar.

Nån som vet på rak arm vart servrarna för ex relakks, flashback, prq och dold.se finns?

Hjälper inte ur laglig mening. ÄR Servrarna i ett svenskt företags ägo - direkt, eller via dotterbolag - så är jag rätt så säker på att de lyder under svensk lagstiftning, vilket betyder att ägaren är tvingad att lämna ut uppgifterna i alla fall..