Permalänk
Medlem

32 / 64

hej!
jag har en amd 64 processor, vad händer om jag kör med ett 32-bit xp?

MVH

Permalänk

då bränner du cpu'n

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

det händer ingen ting, det går bra, de e bara att den klarar av att köra 64 bit

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk

Det fungerar

Den fungerar både på 32/64-bit

edit: Var inte först

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
då bränner du cpu'n

Onödigt inlägg, bara så p12 över det, han kanske behöver hjälp och så kommer det en sån kommentar och då blir han helt förtvivlad och går och hänger sig istället, man vet aldrig :S

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem

men vad blir skillnaden? är det antalet decimaler på flyttalen?

Permalänk
Medlem

Ja + betydligt bättre och snabbare minneshantering som dessutom tillåter > c:a 4GB RAM.

3DMark Vantage rapporterade dubbla poäng mellan 32-bit och 64-bit Windows Vista i mitt fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

64-bit är mer "framtidssäkert" än 32-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xlin
men vad blir skillnaden? är det antalet decimaler på flyttalen?

Med 32-bitars operativsystem så används bara 32-bitars delen av procerssorn. Med 64-bitars operativsystem fungerar 32-bitars program som vanligt och man får dessutom möjlighet att köra 64-bitars program. Flyttalen är lika långa, men operationer som måste utföras i flera steg på 32-bitars kan i bästa fall utföras i ett steg på 64-bitars.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör man 32-bitars, eller för den delen 16-bitars operativsystem så går våra x86-baserade processorer ner i vissa kompatibilitetslägen.
I 64-bitsläge så är maskininstruktionerna 64 bitar och adressrymden 64 bitar. Finns även 64-bitars heltal (men allt blir inte sådant "automatiskt", beror på kompilator etc.). Flyttalen är desamma. Men framför allt har många uppsättningar av register i processorn ökats (så man kan arbeta med fler tal utan att gå på minnesbussen (som först leder till L1 cachen)).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG