Permalänk
Medlem

Val av skärm!

Jag är ute efter en skärm 21,5 - 24 ". Den ska ha 1920*1080 och max 5 ms.
Jag har även en samsung m87 Tv 40". Så den får gärna matcha tv:n då dom står i samma rum.

Dom jag har tittat på är:
https://www.inet.se/bildskaermar/22-/samsung-tft-22--2233sn-s...

https://www.inet.se/bildskaermar/22-/lg-22--w2261v-pf/2202832...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=431178

Jag anser själv att samsungskärmarna blir snyggare till tv:n då deras utseende är ganska lika men Lg skärmen verkar bättre med både hdmi uttag och 2 ms svarstid.

Jag undrar också vad ni tycker är bäst som dator skärm (för spel/surf) 22(21,5) eller 24 ". Film tittar jag endå på tv:n. Känns det för stort eller störande med en 24 tum? sitter på en 19" tum nu och det känns ju inte för litet iaf.

Permalänk

Av de tre skulle jag inte satsat på den första iaf, den har liksom inte DVI, vilket är att föredra nu för tiden I övrigt tycker jag du bör titta på 22"-skärmar, de är lagom stora.

Permalänk
Medlem

köp BenQ E2200HD så kan du köra med HDMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
köp BenQ E2200HD så kan du köra med HDMI

Eller en Benq E2400HD. Jag har en sån och den är helt underbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulrapist
Av de tre skulle jag inte satsat på den första iaf, den har liksom inte DVI, vilket är att föredra nu för tiden I övrigt tycker jag du bör titta på 22"-skärmar, de är lagom stora.

oj då blir det inte den. Kollade inte efter det ens då jag antog att den hade dvi när det va full hd på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Eller en Benq E2400HD. Jag har en sån och den är helt underbar.

Men den är inte snygg dock :/ och är det något som är bättre med den än LGn som jag la upp? Förrutom att färdjupet per kanal va 6 på LG och 8 på benq? (och att det är 24" vilket jag inte anser vara varken fördel eller nackdel) Annars verkar ju bara LG:n bättre. Samma kontrast, högre dynamic kontrast och 2 ms svarstid istället för 5 ms som på benq. Och även billigare och mkt snyggare enligt mig. Och LG:n har ju också hdmi uttag lika som benq.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeino
oj då blir det inte den. Kollade inte efter det ens då jag antog att den hade dvi när det va full hd på den.

Men den är inte snygg dock :/ och är det något som är bättre med den än LGn som jag la upp? Förrutom att färdjupet per kanal va 6 på LG och 8 på benq? (och att det är 24" vilket jag inte anser vara varken fördel eller nackdel) Annars verkar ju bara LG:n bättre. Samma kontrast, högre dynamic kontrast och 2 ms svarstid istället för 5 ms som på benq. Och även billigare och mkt snyggare enligt mig. Och LG:n har ju också hdmi uttag lika som benq.

BenQn har 2ms responstid ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
BenQn har 2ms responstid ^^

ja efter lite sökning på deras hemsida såg jag det också. Fel på prisjakt och inet bara.
Men då står alltså valet mellan

https://www.inet.se/bildskaermar/22-/benq-tft-21-5---e2200hd/...

och

https://www.inet.se/bildskaermar/22-/lg-22--w2261v-pf/2202832...

vilka har väldigt lika spec. Men sen är ju inte spec. allt. Ska jag välja benq (och i så fall 21,5 eller 24) eller ska man ta LG som i mina ögon är snyggare till utseende?

Permalänk
Medlem

I det här fallet kan du nästan gå på den du tycker är snyggast. Alla skärmarna har liknande egenskaper, så det är helt enkelt designen som kan bestämma isf.

Permalänk

Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Vad har du för grafikkort?

alltså är under uppdateringstiden ^^ alltså håller på att köpa ny dator så ett GTX 295 eller liknande är på väg in, lika som en i7:a och pt6 deluxe. Men just nu sitter jga på ett 6800 ultra 256 mb så har ju inga planer på att kunna utnyttja 1920*1080 än. Men snart så Men vad det nåt du tänkte på ?

Permalänk

Nej jag bara tänkte på att du har tillräckligt bra grafikkort. Men det har du ju!:)
En del på detta forum skapar liknande trådar och så sitter det på något gammalt 8600gt och tror att en 22" kommer göra spelen bättre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Nej jag bara tänkte på att du har tillräckligt bra grafikkort. Men det har du ju!:)
En del på detta forum skapar liknande trådar och så sitter det på något gammalt 8600gt och tror att en 22" kommer göra spelen bättre!

hehe ja det finns ju sånna som inte har någon koll ^^ hehe men inte ens med dom nya klarar man ju spela som crysis på 1920 1080 på max :/ så det är lite tråkigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Eller en Benq E2400HD. Jag har en sån och den är helt underbar.

jag har också en sån dom e visst snygga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
jag har också en sån dom e visst snygga!

Tycker jag med. Men smaken är som baken, delad

Permalänk

Jag kör med en Samsung 2493HM och är mycket nöjd. Du kan själv se att jag kör med en i princip likadan burk som du själv kommer att köpa. Iaf så valde jag denna skärmen för att den har 1920x1200 i upplösning och inte 1920x1080. Sedan ska man inte stirra sig blind på MS och bildskärmens teoretiska dynamisk kontrast. 2493HM har 5ms och 10000:1 i dynamiskt kontrast och jag upplever inga eftersläpningar i spel. Tycker det inte är riktigt värt att köpa ett sådant dyrt grafikkort om man ändå inte kan spela i 1920x1200..
Men men, om du tänker köra på en 22" så rekommenderas E2200HD. Var själv inne ett tag och tittade på 22"-skärmar och såg då att LG:n inte alls fått särskilt bra recensioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andrew_Swe
Jag kör med en Samsung 2493HM och är mycket nöjd. Du kan själv se att jag kör med en i princip likadan burk som du själv kommer att köpa. Iaf så valde jag denna skärmen för att den har 1920x1200 i upplösning och inte 1920x1080. Sedan ska man inte stirra sig blind på MS och bildskärmens teoretiska dynamisk kontrast. 2493HM har 5ms och 10000:1 i dynamiskt kontrast och jag upplever inga eftersläpningar i spel. Tycker det inte är riktigt värt att köpa ett sådant dyrt grafikkort om man ändå inte kan spela i 1920x1200..
Men men, om du tänker köra på en 22" så rekommenderas E2200HD. Var själv inne ett tag och tittade på 22"-skärmar och såg då att LG:n inte alls fått särskilt bra recensioner.

Men räcker det inte med att köra spelen i 1920*1080 ? Eller varför är i princip alla dom nya skärmarna i det formatet? Dataskärmarna är väl inte till för att bara kolla på film liksom En jobbarkompis till mig köpte en sån LG och är mkt nöjd. Så jag är kluven nu, för jag har hört mer gått om Benq:en än LG:n men LG:n är snyggare. Men jag tycker inte att det är värt att lägga 1500 kr till för att få *1200 istället för 1080. Eller är de det?

Permalänk

Räcker och räcker , det är väl en smakfråga. Men visst , skillnaden är inte alltför stor emellan dem.
1680x1050= 1764000 Pixels
1080p - 1920x1080= 2073600 Pixels
Du får alltså fler pixlar. Detsutom börjar allt fler nya skärmar ha pixel mapping vilket innebär att en pixel i bildskärmen motsvaras av exakt en pixel i displayen.
Sedan får du 2" större bildskärmsyta med en 24" så det är inte bara upplösningen du betalar för. Valet är ditt, jag fick iofs min skärm för ynka 2941 kronor på ComputerCity eftersom det var deras DemoEx. Kör på 22" om du känner att det lockar dig mest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andrew_Swe
Räcker och räcker , det är väl en smakfråga. Men visst , skillnaden är inte alltför stor emellan dem.
1680x1050= 1764000 Pixels
1080p - 1920x1080= 2073600 Pixels
Du får alltså fler pixlar. Detsutom börjar allt fler nya skärmar ha pixel mapping vilket innebär att en pixel i bildskärmen motsvaras av exakt en pixel i displayen.
Sedan får du 2" större bildskärmsyta med en 24" så det är inte bara upplösningen du betalar för. Valet är ditt, jag fick iofs min skärm för ynka 2941 kronor på ComputerCity eftersom det var deras DemoEx. Kör på 22" om du känner att det lockar dig mest

men nu pratade vi inte om 1680*1050 över huvudtaget utan skillnaden mellan 1920*1080 och 1920*1200:P kommer ju köpa nåt av dom. Tänkte om alla nya spel är anpassade för tv-snitt dvs full hd 1080p vilket är 1920*1080 eller om dom är anpassade för dator dvs 16:10 och då 1920*1200 pixlar ? det är det jag vill veta.. om det är värt att köpa en 1920*1080 skärm för att spela på eller om det är 1920*1200 som gäller för spel ?