DirectX 10 till Linux och Mac

Permalänk
Inaktiv

Låter riktigt najs!

Permalänk

Nice, Men Mac kan väl redan lira World of Warcraft?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Nice, Men Mac kan väl redan lira World of Warcraft?

Det stod MMORPG's, inte WoW.

Finns fler på marknaden än just world of warcraft, även om det är lätt att anta att det är det dom menar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Det stod MMORPG's, inte WoW.

Finns fler på marknaden än just world of warcraft, även om det är lätt att anta att det är det dom menar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swec
Med CrossOver Games kan Linux- och macanvändare köra World of Warcraft, Counter-Strike och några andra populära titlar.

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Medlem

Känns alltid lika kul när folk försöker göra DirectX tillgängligt för fler plattformar, speciellt då Linux. Det tråkiga är dock att många har försökt tidigare utan att lyckas och de enda välfungerande programmen för att få många spel att köra kostar pengar, vilket förstör anledningen att köra Linux lite.

Finns det inga projekt som går ut på att ge stöd för DirectX i linuxkärnan?

Fördelen med den här typen av program kan ju ändå bli att när de stora windowsspelen blir tillgängliga under Linux, kan många spelare gå över. Detta kan förhoppningsvis innebära att spelutvecklarna ser en större marknad bland linuxanvändare och börjar utveckla spel som faktiskt fungerar i Linux direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Det stod MMORPG's, inte WoW.

Finns fler på marknaden än just world of warcraft, även om det är lätt att anta att det är det dom menar.

"Företaget CodeWeavers utvecklar en kommersiell version av Wine speciellt utvecklad för datorspel. Med CrossOver Games kan Linux- och macanvändare köra World of Warcraft, Counter-Strike och några andra populära titlar."

Edit: Redan skrivits såg ja

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Riktigt missledande rubrik, jag trodde också det handlade om native stöd för Apple OS och Linux i DirectX...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fral
Det är native. Wine är ingen emulator, det är en implementation av Win32-APIerna. Se http://wiki.winehq.org/FAQ#head-c9e6502ad636315e905d07f7e4459...

Dock så pratar jag inte om wine

Permalänk
Avstängd

Microsoft kommer säkert att ta betalt för att Linux och Macanvändare ska få använda sig av DirectX

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Dock så pratar jag inte om wine

Men CrossOver är ju Wine fast under annat namn.

Permalänk
Avstängd

varför har dom hl2 på bild? det stödjer väll endå inte dx10...?! annars får ni gärna berätta hur så lär jag spela om det direkt!

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
varför har dom hl2 på bild? det stödjer väll endå inte dx10...?! annars får ni gärna berätta hur så lär jag spela om det direkt!

Nyheten handlade ju framförallt om stödet för DX9, eftersom det ligger närmast i tiden så valde dom en bild från ett populärt spel som använder sig av DX9! Dessutom nämner de Valve i nyheten, därför passar HL2 bra.

Permalänk

har inte cedega gjort detta rätt länge? Kanske inte dx10 spel men WoW och många andra spel funkar väl rätt bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Microsoft kommer säkert att ta betalt för att Linux och Macanvändare ska få använda sig av DirectX

Tja, så länge Linux och Macanvändarna får köpa programmet i en vit låda med ett äpple på så betalar de gärna 3ggr marknadsvärdet

Känndes faktiskt riktigt Fail att bara vissa soal ska stödjas, enligt en godtycklig lista. Så svårt är det inte med dual-boot eller köra med ett hederligt Windows om man vill spela. Personligen skulle jag bli sur om jag bara tilläts att spela wow, half life och cs. men det är en självvald isolering...

Tycker det är generöst att ens erbjuda möjligheten, även om erbjudandet i sig borde ha varit generösare.

Permalänk
Medlem

Cue army of Microsoft lawyers in 3....

(jak er international)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
De skapade ju DirectX som var strängt bara för att folk att inte skulle använda OpenGL som var öppet och cross-platform.

Det där är väl en ganska grov historie-revision. Microsoft gjorde DirectX för att det saknades ett gemensamt gränssnitt för all hårdvara där ute. OpenGL ansågs allmänt på den tiden som att det inte var lämpat för spel utan var för professionella applikationer. De spelade i helt olika ligor. När 3D blev inne så hade alla sina egna APIer. 3Dfx had Glide t.ex. Först senare så började spel komma i OpenGL och vi fick vettiga drivrutiner för OpenGL. De flesta grafikkort för vanliga konsumenter hade aldrig några OpenGL drivrutiner på den tiden. Voodoo kortet hade inga. I alla fall inte förrän Quake kom med GL-stöd. Då började det komma s.k. mini-GL drivers som stödde bara den del av APIet som populära spel använde och sket i resten. Någon gång kring DirectX6/7 tiden så blev vettiga OpenGL drivrutiner standard för vanliga konsument-kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fral
Det är native. Wine är ingen emulator, det är en implementation av Win32-APIerna. Se http://wiki.winehq.org/FAQ#head-c9e6502ad636315e905d07f7e4459...

Å andra sidan har Linux inget native DirectX interface. Så det måste emuleras via OpenGL. Och det är en ganska rejält omständig process. Dom får säkert till det för vissa spel, men något som är snabbt och generellt är väldigt komplicerat att få till. Har svårt att se att vi kommer att se det. Själv hoppas jag att man gör något i stil med "OpenDirectX" för att få native DirectX stöd i Linux. Har svårt att se att Linux skulle kunna konkurrera på spelmarknaden med bara OpenGL när nästan alla spel använder DirectX nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
fan ta er för era missvisande rubriker Trodde ju som så många andra att Linux hade fått en ny chans för att kunna ta över marknaden igen nä'r det gäller spel

Igen?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Heja Linux.

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet, wine började implementera dx10 för ett tag sen. Crossover är en frontend till Wine.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

skiter allvarligt det är upp till spel tillverkarna att få spelen till Mac & linux borde väll inte vara så svårt. nu har ju MS "bara" 90" av marknaden

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk

oh damn i love it.. ett bra steg att strypa ner på makten av windows..
wine är dock ändå underbart för många saker redan ^^

Visa signatur

// Tobias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Trodde ju som så många andra att Linux hade fått en ny chans för att kunna ta över marknaden igen när det gäller spel

När dominerade TuxRacer spelmarknaden?

Linux har för alla sina goda sidor aldrig bidragit till spelvärlden med mer än det som det har att komma med på mer eller mindra alla områden nämligen att vara en bra och billig server.
Hur surt äpplet än må vara (ha ha) är det bara att inse att så länge som Linux är ett planlöst hopkok för mjukvaruutvecklare och inte låter hårdvarutillverkare välja om dom vill ha öppna eller slutna drivare kommer det inte att bli mer än så heller.

Svara till /dev/null.

Permalänk

*nyper mig själv i armen*

Permalänk
Medlem

Codeweavers har länge varit kungar på kommersiell implementering av Windows/Linux-skalbarhet mellan operativen så detta är mer än välkommet!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk

det här kan väl få oanade konsekvenser, inte bara när det gäller spel.

Om Linux blir ett för stort hot, finns det då inte risk för att Microsoft tvingas bygga om Windows från grunden ?

Rena spekulationer från min sida... (är inte så påläst)

Permalänk
Avstängd

Detta är ju fan gammalt..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv

Om de tänker fungera lika bra med annat som med EVE är det ingen vidare nyhet. De tar betalt för skiten och ofra verkar wine fungera bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Trodde att det var native när jag såg titeln, ack så besviken ja blev.
Dock skönt att någon försöker göra åt DirectX-härvan

Samma tanke här. Trodde microsoft hade fått fnatt men så var inte fallet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
det här kan väl få oanade konsekvenser, inte bara när det gäller spel.

Om Linux blir ett för stort hot, finns det då inte risk för att Microsoft tvingas bygga om Windows från grunden ?

Rena spekulationer från min sida... (är inte så påläst)

Själv ser inte jag det som ett hot, snarare som en möjlighet. Om Windows byggs om från grunden kan det bli säkrare, stabilare och förhoppningsvis även mer öppet (man kan alltid hoppas iallafall). Bättre helt enkelt. Det här "hotet" du talar om kallas för konkurrans, och utan sådan har Microsoft ingen större anledning att drastiskt förbättra sitt operativsystem.
Likna detta med Intel och AMD; tror du att Intel eller AMD skulle ha såhär bra processorer idag om dom inte konkurrerade?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Själv ser inte jag det som ett hot, snarare som en möjlighet. Om Windows byggs om från grunden kan det bli säkrare, stabilare och förhoppningsvis även mer öppet (man kan alltid hoppas iallafall). Bättre helt enkelt. Det här "hotet" du talar om kallas för konkurrans, och utan sådan har Microsoft ingen större anledning att drastiskt förbättra sitt operativsystem.
Likna detta med Intel och AMD; tror du att Intel eller AMD skulle ha såhär bra processorer idag om dom inte konkurrerade?

Jag håller med dig.
Uttryckte mig lite dåligt, hoppas givetvis på samma sak.