Hörselskadad av nytt headset?

Permalänk

Måste lägga in en postitiv rad också - jag fick tinnitus efter flera års slit i replokalen. Hade ett högt tjutande i vänster öra och ett svagt brus i höger öra under flera år efteråt.

Idag är jag symptomfri. Kan höra lite tjut om det har varit hög musik och hör sämre på ett öra, men 24/7-oljudsproblemen är borta.

Så för mig försvann det iallafall. Har inte gjort något speciellt förutom att bli äldre och sänkt volymen på stereon

Permalänk
Medlem

Får väll hoppas det är en inflammation, om du inte poppat på järnet så borde du ju inte få tinnitus.

Hoppas på att dit ljudkort suger och du spelat på "bra" ljud nivå

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Skruvar jag upp för högt så låter det nästan som en spräckt högtalare i ena örat. Spelade musik i lurar på högsta volym när jag var i tonåren

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tack för alla lugnande svar, det känns faktiskt lite bättre även fast panikångesten ligger och lurar bakom hörnet.
Det låter otroligt skönt för er som har har haft tinnitus och att det bara försvann av sig själv. Vem vet, ni kanske gjorde något som läkarkonsten inte känner till. Kan nämna en lustig grej, mobilen ringde igår och jag pratade en stund tills det slog mig att ett av de konstiga pipen försvann medans jag pratade i telefon. Strålad till det bättre? Lite senare så lät det en hel del och då tryckutjämnade jag samt satte om propparna i öronen, och det blev nästan helt tyst! Men det kom tillbaka så fort någoting lät lite mer än normalt.

Mina öron piper fortfarande, det susar även mer påtagligt, men pipet har blivit lite lugnande. Men det är fortfarande så att det kommer och går i korta svängar. Märkte igår på jobbet, som är ett rätt ljudsamt ställe, att det blev värre och pipte mer påtagligt när jag lämnade en stökig miljö och kom till en lugn plats. Ska även nämnas att jag använt öronproppar samt hörselkåpor sammtidigt istortsätt 3 dagar i streck för att förhoppningsvis skona hörseln innan pipet har bestämt sig för vart det ska landa. Sitter med dem på nu också.
Det verkar mer troligt att jag pratar om tinnitus här än någon inflammation eller liknande. Åtminstone något som påverkat hörseln, tråkigt men sant. Jag hoppas bara att ljudet inte stannar på något högfrekvent ljud, lite sus klarar jag allt av, tidens tand.

/nelik

Visa signatur

"Bättre att fråga och vara dum i någon sekund än vara dum resten av livet"

Permalänk
Avstängd

Jag har ett par Steelsound 5h v2 som börjat glappa i kontakten efter ett års misshandel.

Funderade faktiskt på ett par Sennheiser men kanske ska fundera om

Än så länge har jag löst glappet med en tejpbit, funkar kanon!

Permalänk
Medlem

Jag har själv, tack och lov inte tinnitus men mina öron har jag märkt är väldigt känsliga för högt ljud och nära sittande ljudkällor. speciellt öronsnäckor klarar de inte av, funkar i 20min sen börjar jag få väldigt ont i öronen. om jag fortsätter så övergår det sedan till ett pipande ljud.

spelar ingen roll vilken volym jag har för efter ca10-20min får jag ont. värst är det med inear som efter bara någon minut ger mig ont i öronen. headset brukar funka ok, men inte under längre stunder. Jag skaffade nyligen ett par koss porta pro och jag har märkt att mina öron trivs mycket bra med dem, kan sitta bra länge med dem utan att få ont. hur det kommer sig vet jag inte. jag har haft öroninflammation som yngre, men jag vet inte om det spelar in? hoppas det ordnar sig för dig för tinnitus är inte roligt.

Permalänk

Här är en annan som har tinnitus! Detta efter att lyssnar på musik genom hela högstadiet och gymnasiet på daglig basis! För högt vissa gånger.

Har dock varit hörselskadad sedan födsel och alltid haft hörselproppar/skydd på konserter och liknande!

Har som mest använt koss porta pro, funkar bra där det inte är så ljudligt, men annars släpper det ut för mycket ljud, vilket leder till att man höjjer. Började känna av mitt under första året i gymnasiet, vissa kvällar pep det och så vidare. Inte förns tredje året som det blev 24/7. Var vissa dagar jag knappt kunde lyssna på musik på "lagom" volym.

Nått som jag tycker är dåligt är att på alla krogar jag varit finns det inte proppar att köpa så länge det inte är nått band som spelar, då har jag stött på att det finns att köpa. Annars har det varit dåligt. Inte ens mackarna kring centrum i stan har hörselproppar till salu.

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att dina PC 350 låter renare än Steelsound och drar därför på volymen mer utan att det verkligen märks hur högt det är. Vet själv inte hur PC 350 låter men jag har varit med om det fenomenet med ett par CX 400.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Får väll hoppas det är en inflammation, om du inte poppat på järnet så borde du ju inte få tinnitus.

Hoppas på att dit ljudkort suger och du spelat på "bra" ljud nivå

Det är sämre med ett dåligt ljudkort, sälj hörlurarna och använd högtalare.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt ett kunstans ringande, susningar och lätt tryck över trummhinnorna i nästan 2 veckor innan mitt lade sig. Detta efter en vecka med konserter i göteborg.

Om detta är en tillfällighet, alltså att detta är något så när en engångshändelse så har du mycket stor chans att det försvinner, ett stort pluss att du har använt hörselskydd m.m.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk

-Borttaget-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
Jag har själv, tack och lov inte tinnitus men mina öron har jag märkt är väldigt känsliga för högt ljud och nära sittande ljudkällor. speciellt öronsnäckor klarar de inte av, funkar i 20min sen börjar jag få väldigt ont i öronen. om jag fortsätter så övergår det sedan till ett pipande ljud.

spelar ingen roll vilken volym jag har för efter ca10-20min får jag ont. värst är det med inear som efter bara någon minut ger mig ont i öronen. headset brukar funka ok, men inte under längre stunder. Jag skaffade nyligen ett par koss porta pro och jag har märkt att mina öron trivs mycket bra med dem, kan sitta bra länge med dem utan att få ont. hur det kommer sig vet jag inte. jag har haft öroninflammation som yngre, men jag vet inte om det spelar in? hoppas det ordnar sig för dig för tinnitus är inte roligt.

Känner igen dedär. Man blir "trött, slut" i öronen? måste "vila" öronen.

Händer mig också men bara om jag lyssnar rätt högt, eller ibland räcker det med rätt normal nivå. Då måste jag sänka volymen till jättelågt eller stänga av ljudet någon minut för att vila upp öronen.. Då har öronen vilat upp sig och jag kan höjja till vanlig volym igen. Märkligt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
Jag har själv, tack och lov inte tinnitus men mina öron har jag märkt är väldigt känsliga för högt ljud och nära sittande ljudkällor. speciellt öronsnäckor klarar de inte av, funkar i 20min sen börjar jag få väldigt ont i öronen. om jag fortsätter så övergår det sedan till ett pipande ljud.

spelar ingen roll vilken volym jag har för efter ca10-20min får jag ont. värst är det med inear som efter bara någon minut ger mig ont i öronen. headset brukar funka ok, men inte under längre stunder. Jag skaffade nyligen ett par koss porta pro och jag har märkt att mina öron trivs mycket bra med dem, kan sitta bra länge med dem utan att få ont. hur det kommer sig vet jag inte. jag har haft öroninflammation som yngre, men jag vet inte om det spelar in? hoppas det ordnar sig för dig för tinnitus är inte roligt.

Jag känner också av det, lite tråkigt men det är bara att vila, jag klarar mig utan musiken så länge jag slipper tinnitus. En sak som fungerar är att ha öppna lurar (t.ex. Porta Pro) och _låg_ volym, då blir jag inte trött i öronen

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

har också tinnitus, någon glömde informera mig om att ha öronproppar när jag började spela trummor vid 11 års ålder ^^

det skiljer ju säkert stort hur skadan inträffar, men det är ganska vanligt att det i början även gör rejält ont i öronen, det gjorde det på mig iaf. kommer ihåg när jag precis fick tinnitus och någon tömde diskmaskinen, bestickskramlet var en djävla tortyr kan jag säga
tycker du gör helt rätt att använda öronproppar så mycket du kan nu, dina trumhinnor är ju sköra just nu, även om det bara är en inflammation så skadar det ju inte att vara försiktig.

om det nu är en permanent skada du fått så kan jag lugna dig med att man lär sig att leva med det. det är en mycket stresskänslig sjukdom (förmodligen därför det är vanligt att det är värre på kvällen än på morgonen), och i början så har man både den fysiska skadan och den hemska insikten om att man fr.o.m. nu ska gå runt med tjut i öronen resten av livet.. men skadan läker och även om man inte blir helt återställd och pipet inte försvinner så gör det inte lika ont längre och samtidigt så lär man sig acceptera sin situation. tar nog därför ett par veckor innan man faktiskt kan säga hur pass allvarlig den permanenta skadan är.

lycka till! hoppas det blir bättre / går över!

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk
Medlem

jag hade ont i mitt ena öra nu för 3veckor sen ca.
bad frugan köpa lite revaxör o körde med det,fast det kom inte ut något skit.(jag vet det e lite äckligt med öronvax etc hihih)
sen fick jag min nya dacmagic och tänkte föröka mig på att kolla lite akustik etc i rummet.

hittade en fil som testar bastoner och skulle testa om jag hade stående ljudvågor i rummet.
obs körde på väldigt låg volym då basen var väldigt djup.
pang så klickade till i örat typ som vatten rinner ut på badhuset o kändes det. och sen kom helvetet piiiiiiiiiippppp...dygnet runt har nu varat i 3veckor.
fast i går tänkte jag jag kör en runda med revaxör igen då man har hörlurar på sig mycket blir det ju mycket skit i öronen.
efter kört 45min revaxör sen spolat med den fula mojängen man får till i säkert 6-7min kändes det skumt och en stor brun äcklig grej
så stor --> ( ) ploppade ner i handfatet.
aja pipet har inte förvunnit än tyvärr fast det låter inte riktigt lika högt som innan.och känsligheten från skrikande ungar och fru och slamrade disk etc är bättre.
förhoppningsvis försvinner det snart hoppas jag då man blir typ GALEN av det djävla ljudet.går inte o sova utan att ha tvn igång.

obs hade 1a i svenska och sket i allt i skolan.
därav min dåliga meningsuppbyggnad stavning etc..
ha förståelse.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Då jag fick monsterkill på Archer Wars på Warcraft 3 fick jag ett starkt pipande i öronen som varande ungefär en minut. Jag hade hörlurarna på mig och hög volym. Var så skraj, trodde jag hade fått tinnitus.

Men men, det gick över som tur var. Tar det lite lugnare med monsterkillsen nu (och maphackar inte lika mycket )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
obs hade 1a i svenska och sket i allt i skolan.
därav min dåliga meningsuppbyggnad stavning etc..
ha förståelse.

Jag förstår, svenska är inte det roligaste ämnet. Har bra betyg i allt utom svenska Uppsatserna (skrivit två än så länge) har jag fått MVG+ på men allt annat ligger runt G.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Är som tur är rätt känslig för hög volym, så jag håller mig inom rimliga nivåer. Dock förstår jag att tinnitus är vanligare än någonsin nuförtiden, bara att sätta sig på en buss eller ett tåg så lär du höra någon spelar max på sina skräp in-ear hörlurar.
Har dock något typ av problem i vänstra örat. Nästan alltid när jag hör högfrekventa ljud så brusar det i det örat, känns lite som att man har vatten i örat. Dock så hör jag ingen pip eller dylikt, tack o lov...

Men tror i ditt fall att det bästa är att vila ören, spela ingen hög musik eller så på en vecka minst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Är som tur är rätt känslig för hög volym, så jag håller mig inom rimliga nivåer. Dock förstår jag att tinnitus är vanligare än någonsin nuförtiden, bara att sätta sig på en buss eller ett tåg så lär du höra någon spelar max på sina skräp in-ear hörlurar.
Har dock något typ av problem i vänstra örat. Nästan alltid när jag hör högfrekventa ljud så brusar det i det örat, känns lite som att man har vatten i örat. Dock så hör jag ingen pip eller dylikt, tack o lov...

Men tror i ditt fall att det bästa är att vila ören, spela ingen hög musik eller så på en vecka minst.

Du är väll som mig då, på musiklektionerna i skolan så vill jag inte vara i samma rum med den som spelar trummor, kanske inte så konstigt.

Fattar varför inte folk har så högt ljud när de spelar musik på sin Mp3, när jag använde mina hörlurar så blocka de bort nästan allt ljud i omgivningen och jag kunde höra musiken mycket bra på lägsta.

Vet inte om jag har tinnitus, när jag går och lägger mig i sängen och försöker lyssna efter något så hör jag som ett mycket svagt pip eller brus, när det är alldeles tyst så hör jag klockan ticka på väggen högt.

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lopphunden

Fattar varför inte folk har så högt ljud när de spelar musik på sin Mp3, när jag använde mina hörlurar så blocka de bort nästan allt ljud i omgivningen och jag kunde höra musiken mycket bra på lägsta.

samma här... min kusin(11år) spelar allt för högt och dela hörlurar med henne gör henne bara sur för jag säger alltid åt henne att sänka.

jag föddes med nedsatt hörsel och är så kallad gränsfall till att ha och inte ha hörapparater men valde att ta det ändå. Vet inte hur många gånger jag blivit informerad om tinnitus/hörselskador. Kan inte säga att jag förstår hur det är men du kommer så småning om att vänja dig och anpassa dig.

min hörsel nedsättning är på de högre tonerna och jag stör mig rejält på diskant(basshead?). Kanske för jag inte hör det lika bra som alla andra och är kanske mer främmande för mig men kan beskriva det som någon sitter med en nål mot trumhinnan.

Idag har jag ett par Shure e2c som blockerar omgivning mkt bra. kan spela mkt lågt på mp3:n (iriver u10) på volym 6 av 40. I början hade jag 4 men efter dom har glappat och garantin har gått ut har jag löddat om dem och ljudet är nog olik från orginal. Vill inte köpa nya då de kommer bara ha samma fel igen, bytte mina 2 gånger under garantin av samma fel, glapp.

Fick mina första hörapparater vid 12 års ålder och är idag 19 år. har fortfarande inte vant mig vid mina hörapparater då diskanten är något som fortfarande är främmande för mig.

hoppas att ditt pip försvinner och du blir tinnitus fri...

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nelik
Hej igen! Tack för alla lugnande svar, det känns faktiskt lite bättre även fast panikångesten ligger och lurar bakom hörnet.
Det låter otroligt skönt för er som har har haft tinnitus och att det bara försvann av sig själv. Vem vet, ni kanske gjorde något som läkarkonsten inte känner till. Kan nämna en lustig grej, mobilen ringde igår och jag pratade en stund tills det slog mig att ett av de konstiga pipen försvann medans jag pratade i telefon. Strålad till det bättre? Lite senare så lät det en hel del och då tryckutjämnade jag samt satte om propparna i öronen, och det blev nästan helt tyst! Men det kom tillbaka så fort någoting lät lite mer än normalt.

Mina öron piper fortfarande, det susar även mer påtagligt, men pipet har blivit lite lugnande. Men det är fortfarande så att det kommer och går i korta svängar. Märkte igår på jobbet, som är ett rätt ljudsamt ställe, att det blev värre och pipte mer påtagligt när jag lämnade en stökig miljö och kom till en lugn plats. Ska även nämnas att jag använt öronproppar samt hörselkåpor sammtidigt istortsätt 3 dagar i streck för att förhoppningsvis skona hörseln innan pipet har bestämt sig för vart det ska landa. Sitter med dem på nu också.
Det verkar mer troligt att jag pratar om tinnitus här än någon inflammation eller liknande. Åtminstone något som påverkat hörseln, tråkigt men sant. Jag hoppas bara att ljudet inte stannar på något högfrekvent ljud, lite sus klarar jag allt av, tidens tand.

/nelik

Vet inte om det är folk som redan svarat dig dessa svar:
Det är väldigt vanligt att man får tinnitus av kroppsliga själ, inflammationer, virus osv, högt eller lågt blodtryck. Även spänningar i nack- och käkmuskler och ibland ryggmuskler: "somatisk" tinnitus. Lider själv av den sistnämnda sortens tinnitus sen 2 år tillbaks och dess ljudkaraktär och styrka varierar från dag till dag, denna är ofta kombinerad med yrsel.
Eftersom jag är musiker har jag också märkt att dessa ljud ändå påverkas av yttre ljudkällor, vilket många gånger har gjort mig osäker om det verkligen är somatisk tinnitus eller ett resultat av en skada.
Kan också tillägga att ljuden i mina öron byggts på efterhand och i senare hand uppkommit i mitt andra öra, jag kan identifiera ett trettio-tal olika ljud
Käkar du någon medicin? Känner av någon yrsel?
Det verkar i vilket fall som helst bero på att du har någon inflammation i dina öron utav vad jag läst. Ett annat alternativ kan också vara ditt blodtryck / blodkärl i öronen.
Prova det här:
Spring en längre runda / alternativt gör något som ökar din puls markant, gärna under en längre tid, t.ex. efter ett träningspass. Hur hörs dina ljud i öronen nu? I mitt fall försvinner alla små-ljud och skrap och övertas av en ett slags ljud som sätter sig väldigt "tungt" och opåverkat i mitten av huvudet.

Och det där med att man inte kan bota tinnitus är för mig bara ett bevis på nutidens konstiga mentalitet, har t.ex. en lärare som fastade under en veckas tid och hans hörsel gick upp till 100% då han sen innan led av hörselnedsättning. Detta gjorde att jag fick en positiv inställning till mina symptom. Förklaringen till händelsen är att kroppen under fastan får tid och resurs till att kunna reparera större skador som kan finnas.
Det finns många andra fall med fasta och läkning som har givit liknande resultat, bara att googla.
Hoppas det ordnar sig och ta vara på dina öron och kropp.

Det finns en väldigt omtalad klinik för somatisk tinnitus som jag verkligen längtade efter att få kontakt med ett tag
http://blogg.yts.se/
http://www.yts.se

Det roliga är att jag har bott granne med denna klinik utan att veta om det i flera år. Dessvärre har den flyttat nu (för ett tag sen) och jag har ännu inte sökt behandling där.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
.....................MVG+............

Bara lite snabbt....
Vilket land bor du i?
I sverige går det inte få högre än MVG, allt annat är bluff.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Bara lite snabbt....
Vilket land bor du i?
I sverige går det inte få högre än MVG, allt annat är bluff.

Jag vet att man bara kan få MVG i betygen. Men på uppgiften fick jag ett MVG+, det är samma som MVG bara att jag hade gjort uppgiften enormt bra. Så läraren ville visa det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag sover med öronproppar för minsta minsta ljud alltså alltid, får jag tinnitus blir det min död.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk

hehe så farligt är det inte med tinitus

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nelik
Tack för alla svar! Jag ska till doktorn om en timme, så vi får se vad dem säger. Saken är ju den att jag inte alls har hög volym i lurarna! Jag gillar inte att ha det så det är därför det hela känns lite konstigt. Jag skulle villja påstå att volymen är något lägre än normal, men det är den vassa diskanent jag blivit orolig över såhär i efterhand. Och jag är faktiskt något över 25år och vet om farligheter med ljud, men jag hade en annan uppfattning om vad det gäller decibel.

Ett par sennheiser sluter grymt bra runt öronen och släpper kanske inte ut lika mycket ljud som andra billiga eller ej slutna varianter, kanske har något med det att göra, att öronen får mer smisk.

Några dagar med lagom volym och spelande borde inte ge tinnitus :/ .. det finns väl inget annat att göra än att vänta och se.
Och det här med att man ska spela in ett par lurar har jag aldrig hört talas om, låter vettigt!

Fortsätt gärna att ge tips/synpukter.

/nelik

Tyvärr har det nog redan skitit sig för dig! Det räcker med en elr några timmar med konstant elr för hög volym för att få tinnitus. Om det inte ger med sig dagen efter kan du nog vara säker på att du får lära dig att leva med suset/pipet resten av ditt liv!! För det finns inga botemedel för tinnitus än iallafall. Kan vara lite jobbigt i början med det konstanta pipet i örat men man vänjer sig till slut om det är en mild tinnitus s a s. Sen kan man bli ljudkänslig, typ när man skramlar med disk så gör det ont i örat elr snabba, korta höga ljud.

Drabbades själv förra året, då jag stod för nära trummorna (spelar i ett band) sen dess har jag dragits med tinnitus. Så nu använder jag musikerproppar för att skydda hörseln. Min sambo jobbar som audionom på sjukhuset och användning av hörlurar som du gör, (speciellt vassa diskant ljud då örat är särskilt känsligt för det) är enorm skadligt för hörseln. Problemet är att de flesta bryr/tänker/reagerar inte på det förrän skadan är gjord, då är det oftast för sent.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Klart att det vanligaste är att det försvinner efter någon timme som max. Men det finns rejäla undantag så ta inte ut förlusten i förskott. För mig har det en gång pipit i öronen i 3 dygn konstant. Snacka om lyckorus när det slutade

Permalänk
Medlem

Har även jag tinnitus sedan ca 8 år efter att ha suttit för nära en sub-bas på en firmafest + att jag hade ett virus i kroppen. Det är faktiskt inte bara hör ljudnivå som kan orsaka dessa pip/brus. Misstänker även att det kan vara ärftligt då ett flertal personer i släkten har/har haft (nu bortgångna) tinnitus.

Man brukar säga att folk med tinnitus har glasöron medan andra kan ha stenöron. Har polare som kan gå på tex Rammstein (brukar ha en brutal volym på sina konserter) utan vare sig proppar eller hörselskydd.

Det bästa är att försöka bli vän med sitt ljud. Skulle det vara så att du har fått ett permanent ljud så är det väldigt tråkigt. Men man får inte sluta leva bara för det. Vet inte hur många gånger jag sagt nej till massa roliga saker innan jag kom till insikt att jag bara mår sämre om jag låter ljudet styra mitt liv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får tinitus när det alldeles tyst någon annan som får det? jag har det inte annars

Permalänk

Har trott att jag fått tinnitus två gånger.
Första gången var på nyår för nått år sen då jag skulle skjuta iväg ett tigertjut från handen, men den flög aldrig iväg och small av i handen på mig.
Var näst intill döv på vänsteröra plus att det pep konstant, efter en vecka eller så hörde jag normal igen.
Andra gången var Slipknots konsert på Hovet i november förra året.
Tyckte inte att förbanden (Children of Bodom och Machine Head) var så högljudda till att börja med, men efter halva MH gjorde de nästan ont plus att sångaren sjöng falskt xD
Var smart att använda öronpropparna efter halva andra förbandet, för hade jag inte gjort de hade jag blåst trumhinnorna för Slipknot var mycket mer högljudda.
Faktum är att man hör musiken bra med öronproppar också.
Tunnelbanan hem var ja slut i öronen och de pep på rätt bra, var dock borta dagen efter.

Back on topic.
Inge kul att de piper i öronen på dig, men är de inte så att iaf lite dyrare hörlurar ska spelas in ett par timmar innan man använder dom fullt ut?

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f0kke
Jag får tinitus när det alldeles tyst någon annan som får det? jag har det inte annars

Om jag inte har fel är det ett tecken på bra hörsel.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*