Skärmen släcks efter en stunds spelande! Felsökt allt!

Permalänk
Medlem

Skärmen släcks efter en stunds spelande! Felsökt allt!

Hej kära medlemmar.

Låt mig börja historien. Men först, här har ni information om datorn:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon64 X2 Dual Core 4400+
Processorkylare: Medföljande processorn. AMD alltså
Moderkort: MSI K9VGM-V
Minne: 2x 512MB No-name
Grafikkort: ATI Radeon HD 2600XT PCI-Express
Hårddisk: Western Digital Caviar WD1600AAJS-00B4A0
Nätaggregat: AXP 400W with 120mm Cooling Fan
Övrig kylning: Ingen
Övriga komponenter: LITE-ON DVDRW SOHW-1633S
Temperaturer: Stabilt med mellan 35-50C på alla komponenter (Kollat med SpeedFan)

Spel som inte funkar:
World of Warcraft
Spore
Black & White 2

Spel som funkar:
Sims 2 med 2 expansioner

Detta handlar om min flickväns dator. I november 2008 köpte vi ett nytt grafikkort till hennes dator. Det var ett ATI Radeon HD 2600XT PCI-E. Hennes tidigare grafikkort var ett Nvidia Geforce 7300GS PCI-E. Hennes skärm är en No-name TFT 17" bildskärm, utan DVI. Den har VGA ingång. Detta problemet har aldrig inträffat innan vare sig med hennes äldre eller det gamla 7300GS, utan detta hände endast med hennes nya. TILLÄGAS att eftersom hennes skärm bara har VGA-ingång och kabel, och det endast finns DVI-uttag på grafikkortet, fanns det med i kartongen en VGA-to-DVI omkopplare som vi använder. Notera att jag testat med en annan omkopplare med negativt resultat, vilket gör att jag utesluter det felet.

Efter cirka 3 veckor efter köpet började No Signal komma fram på skärmen när hon spelade World of Warcraft och Black & White 2 efter ett tag. Detta hände flera gånger, och man hörde ljudet från spelet, så datorn var igång fortfarande, och det enda sättet var att starta om datorn, då funkade allt normalt. Jag testade att byta skärm mot min men samma sak hände där. Testade med gamla drivrutiner. Kollade så att allt satt ordentligt vilket det gjorde. Och det hade inget med överhettning att göra.

Jag ringde Komplett support och skickade iväg det för felsökning. Det kom tillbaka med slutsatsen att det inte var något fel på det. Dem hade kört alla deras grafik- och stresstester i 2-3 timmar på full belastning så inget fel där. Medans 2600XT var på felsökning stoppade jag in hennes gamla kort, Nvidias 7300GS. Inga problem alls där.

När vi fick tillbaka kortet misstänkte jag att det kanske kunde vara nätaggregatet, då hon bara hade ett 250W. Så jag bytte ut hennes mot min 400W och "No Signal" försvann, även efter att ha spelat i flera timmar. Skärmen funkade. Gjorde slag i saken och köpte ett nytt nättagg till henne (samma som jag har ett AXP 400W ,senaste versionen, och jag har en 3 gånger så kraftfullare dator som hon har, inga problem alls med min någonsin).
Allt flöt på fint tills nyligen, då för 1 vecka sedan, då vi spelade World of Warcraft i 1 timme släcktes skärmen och "No Signal" dök upp igen. Tänkte bara "Åh nej, vad kan det vara nu". Vi hade köpt och installerat Spore förra veckan och det hände även där! Gick in hit och kollat igenom forumet, och testat deras olika förslag utan att det funkar, t.ex. rensa CMOS (ta ut batteriet alltså) byta skärm, nätagg, överhettning etc. Kollat överallt på nätet men till ingen nytta.

Jag testade igår att stoppa in mitt mycket mer kraftullare ATI RADEON HD 4850 i hennes dator (och tog även bort dem gamla drivisarna och installerade drivisar specifikt för 4850, for your information). Men se där, allt funkade problemfritt! vi hade till och med igång Spore med full grafik och allt i 2 timmar utan att skärmen släcktes (innan släcktes det ALLTID ner efter 10-30 minuter). Jag har till och med testat att avkryssa "Aktivera Kombinerad Skrivning" men samma sak där :(.

Jag misstänker nu helt enkelt att grafikkortet inte gillar datorn eller kompabiliteten. Vi funderar på att sälja det för jag är out of options och testat ALLT. Men jag ville få råd från er först, för det kan alltid vara någon sak man glömt.

Kan det vara så att moderkortet stödjer bara PCI-Express 1.0 medans ATI-grafikortet har 2.0? Är dem bakåtkompatibla? Ska jag satsa på ett kort som har just PCI-Express 1.0 istället?

Mycket text och jag är tacksam för att ni läser igenom och kan ge råd.

Vänligast,

/ Mikael

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Vila i frid

Du har provat att avaktiverat skärmsläckaren samt avaktiverat "turn off monitor" under Monitor Power?

Permalänk
Medlem

Lite lustig, samma problem fick min brors dator idag. Vet inte vad som är felet. Med enligt Asus pc probe så får den för lite 3.3v och 5.0v vilket båda ligger på 1.69v. Vet dock inte om detta kan vara problemet. Någon som har en lösning?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper M3 - Intel I7 3770K @ 4.5Ghz
Corsair Vengeance 32Gb - Asus GTX 1080 Strix
Corsair H100i - EVGA supernova 850W
Intel SSD 180GB & 240GB - 2x WD Caviar Black 1TB - Corsair 350D
Oculus rift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Du har provat att avaktiverat skärmsläckaren samt avaktiverat "turn off monitor" under Monitor Power?

Det fungerade tyvärr inte, även fast jag avaktiverade Monitor Power.

Fast jag hade den på förut, så hände det aldrig på det gamla grafikkortet att skärmen släcktes efter en stunds spelande.

Hasenfrasen en till fråga: På nätaggregatet finns det en strömsladd till moderkortet ju. Moderkortets strömingång har ju 24-pin. Men Nätagget har bara en 20-pin strömsladd, kan det vara så att moderkortet får för lite ström? Jag såg att där också fanns, förutom den ANDRA strömkällan till moderkortet (den fyrkantiga lilla 4-pin som klickas fast) också en snarlik 4-pin, fast utan den här "click"-saken som finns på ena sidan på den andra. Tror du att jag ska stoppa in den här 4-pin från nätagget, på dem 4-pinnarna som fattas i moderkortets 24-pinuttag?

Förlåt om allt är förvirrande, förhoppningsvis är det enkelt att förstå, och tack för all hjälp ^^.

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brybban
Lite lustig, samma problem fick min brors dator idag. Vet inte vad som är felet. Med enligt Asus pc probe så får den för lite 3.3v och 5.0v vilket båda ligger på 1.69v. Vet dock inte om detta kan vara problemet. Någon som har en lösning?

Nej, men sluta tro på värdelösa program och fram med multimetern...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att detta händer bara när spelen körs i fullskärmsläge. Har provat att starta Spore och gå ner till skrivbordet, så att jag har spore körandes därnere vid Aktivitetsfältet, och då var allt stabilt hela tiden.

Ska testa någon gång att köra spelen i "Windowed Mode", se om det händer samma sak där.

Någon som har något svar eller tips på min fråga lite längre upp? Tacksam för all hjälp :D!

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinru

Hasenfrasen en till fråga: På nätaggregatet finns det en strömsladd till moderkortet ju. Moderkortets strömingång har ju 24-pin. Men Nätagget har bara en 20-pin strömsladd, kan det vara så att moderkortet får för lite ström? Jag såg att där också fanns, förutom den ANDRA strömkällan till moderkortet (den fyrkantiga lilla 4-pin som klickas fast) också en snarlik 4-pin, fast utan den här "click"-saken som finns på ena sidan på den andra. Tror du att jag ska stoppa in den här 4-pin från nätagget, på dem 4-pinnarna som fattas i moderkortets 24-pinuttag?

Förlåt om allt är förvirrande, förhoppningsvis är det enkelt att förstå, och tack för all hjälp ^^.

Ja!! 24 pins uttaget från moderkortet måste "fyllas" i totalt. Annars får moderkortet inte tillräckligt med ström.

Pröva att fylla 24 pins uttaget från moderkortet fullt. Funkar inte det så tar du ut 4 pins från 24pins uttaget och sätter den i den ensamma 4 pins uttaget som finns på moderkortet!

Är du HELT säker på att du inte har Några problem när du kör med 4850 i hennes dator?

Isfl gör följande:

1. Uppdatera moderkortets bios därefter cleara cmos.
Fungerar inte det därefter så..
2. Testar du med andra minnen!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

AshyStyle: Jag har redan en 20-pin inkopplad i 24-pin uttaget, och även en 4-pin inkopplad till det andra moderkortsuttaget som bara har 4-pin.

Så ditt tips är att se om där finns ytterligare en 4-pin connector, förutom den som redan är inkopplad, och stoppa in den där 20-pin connectorn finns? Ska prova det :).

Ja, angående 4850, så kan jag inte säga HELT säker, men vi hade igång Spore i 2 timmar ungefär, utan att skärmen slocknade, och innan brukade den slockna redan efter 20 minuter, så mer än så kan jag inte säga :). Jag antar själv att det betyder att det fungerar.

Okej, kan iaf skriva upp här vad jag testat också sen innan:

* Testat med gamla drivrutiner till 2600XT, till och med sen 8 månader tillbaka, fungerar inte. Ej problemet.

* Testat att ha olika upplösningar och Hertz men fungerar ej.

Ska testa att uppdatera BIOS och resetta CMOS, kanske någon setting i BIOS som inte vill med det nya grafikkortet.

Det skumma är att detta ALDRIG inträffat tidigare med hennes gamla grafikkort, GeForce 7300GS. Ska fortsätta testa och återkommer :).

Tacksam för din hjälp och tips AshyStyle :)!

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk

Det låter som nån power save funktion strular. Om man kollar på problemet ytligt. Sen kan det vara att bioset som inte gillar just det graffet eller så.

gäller o pröva sig fram

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Det med Power Save har jag kollat upp, och även stängt av (dvs att bildskärmen aldrig stängs av efter en viss tid), men skärmen släcks ändå efter 15-35 minuters spelande.

Har iaf uppdaterat BIOS nu med MSI Live Update, och även chipset, och har tagit "Load Optimized Default". Blir nog bra det. Ska kolla med ett spel och se vad som händer :).

Hehe ja det gäller att testa sig fram, men så mycket som jag har testat borde jag varit utbränd xD.

EDIT:

Har stoppat in den extra 4-pinnen i 24-pinuttaget så att alla är fyllda nu.

Vi körde lite Black & White 2 igår, och det höll sig i 1 timme iaf innan det blev No Signal igen. Har kört det nu i 2 timmar änsålänge och ännu har det iaf inte kommit något! Så man får hoppas på att det var det som var felet iaf :).

EDIT:

Black & White 2 höll sig i 3 timmar (plus lite paus nere i aktivitetsfältet) sedan blev det "No Signal" på skärmen igen. Så det verkar inte vara det som var problemet. Väldigt skumt alltså. En sådan där problem som inte finns svar på xD.

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Medlem

EDIT:

Vi har även spelat Sims 2 med expansioner och där så kunde vi spela länge (spelade i ungefär 3 timmar innan vi stängde av och gjorde annat) utan att skärmen släcktes. Vi hade allt på högsta grafikinställningar och 1280x1024 i 75Hz i upplösning. Samma som på skrivbordet alltså.

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Medlem

Hej alla. Idag installerade vi The Elder Scrolls IV: Oblivion och bara efter cirka 4 minuters spelande så blev det No Signal igen :(. Sims 2 av alla spel vi testat fungerar fläckfritt, kan spela hur länge som helst utan problem.

Jag är helt lost. Kanske bäst att bara köpa ett nytt grafikkort. :/

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Hedersmedlem

Eller annat nätagg?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med ett Sapphire HD 4670. Det funkar bra med det mesta, men Fallout 3 tycker det verkligen inte om. Funkar allt mellan 10 sekunder till 1 timme sen är det reboot time. Bytt drivisar, kollat temperaturer, bytt nätagg, testat processor och ram och allt annat felsökningsrelaterat man kan tänkte sig.
Tänkte att det kanske kunde vara pcie 1.0 som inte orkade ge tillräckligt med ström eftersom 4670 drar allt därifrån, men enlight amd ska 4670 bara dra 70w vilket pcie1.0 borde orka med. Så ja... jag är öppen för förslag jag också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Eller annat nätagg?!

Om du hade faktiskt tagit dig tid att läsa vad jag skrivit så hade du förstått att vi hade köpt nytt nätagg innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudkipz
Har exakt samma problem med ett Sapphire HD 4670. Det funkar bra med det mesta, men Fallout 3 tycker det verkligen inte om. Funkar allt mellan 10 sekunder till 1 timme sen är det reboot time. Bytt drivisar, kollat temperaturer, bytt nätagg, testat processor och ram och allt annat felsökningsrelaterat man kan tänkte sig.
Tänkte att det kanske kunde vara pcie 1.0 som inte orkade ge tillräckligt med ström eftersom 4670 drar allt därifrån, men enlight amd ska 4670 bara dra 70w vilket pcie1.0 borde orka med. Så ja... jag är öppen för förslag jag också.

Ah. Ja det är väldigt udda det. Och då har vårat kort även åkt in på felsökning hos Komplett men dem hittade inget fel på grafikkortet.

Jag har switchat mitt Radeon HD4850 till min flickväns dator och stoppat in hennes HD2600XT (problemkortet alltså) i min dator. Ska köra lite spel och så på båda datorerna och testa och se om det händer hos mig också.

Tacksam för alla svar :).

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AshyStyle
Ja!! 24 pins uttaget från moderkortet måste "fyllas" i totalt. Annars får moderkortet inte tillräckligt med ström.

Pröva att fylla 24 pins uttaget från moderkortet fullt. Funkar inte det så tar du ut 4 pins från 24pins uttaget och sätter den i den ensamma 4 pins uttaget som finns på moderkortet!...

Jag vet inte hur du egentligen menar, men det finns utrymme för missförstånd.

Den extra "tilläggskontakten" till 20-pins ATX som finns på många agg som gör den till 24-pin är kopplad helt annorlunda än den extra CPU-kontakten (som enbart består av jord och 12V).

Att förväxla dessa innebär kortslutning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Well det verkar som att det är fel på grafikkortet helt enkelt.

Efter att ha stoppat in kortet i min dator och spelat Elder Scrolls: Oblivion nu i 15 minuter så släcktes min Samsung 22" TFT-skärm (med digital drivrutin). Efter ett par sekunder startades datorn om.

Ska ringa Komplett igen och kräva att få pengarna tillbaka. Det är fel på kortet och då gäller fabrikationsfel.

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk
Hedersmedlem

Varför byta nätagg, och inte köpa ett sådant med 24 pinnars strömkabel? =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Varför göra det enkelt för sig? Bättre att fortsätta med bottenskiktet av nätaggen, så att komponenterna dör efterhand.
Alltid roligt med RMA och andra kuliga förkortningar.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har nyligen haft ett liknande problem med ett Geforce 7600 GT kort med passiv kylning. Efter att ha haft det två år så började samma symtom för mig när jag spelade anvancerade spel. Testade grafikkortet på en annan dator och fick till en början upp det med förvanskad bild. Googlade på detta och kom fram till att grafikminnet var paj.

Till saken hör att grafikkortet satt nästan i botten av lådan. Med locket på så vart det ganska instängt och varmluften har antagligen inte forslats bort tillräckligt väl. Detta medförde överhettning och i förlängningen pajat grafikkort

Skaffade ett nytt 9800 GT med aktiv kylning. Tar upp två platser pga kylningen.
Kortet går utmärkt men jag kan känna på luften och heatpipsen skillnaden när jag kör ett vanligt program och anvancerade spel.

I ditt fall tror jag det kan bero på dåligt nätagg eller överhettning. Kortet kanske har en funktion att stänga av sig självt ifall det blir för varmt.

Prova med att köra med aktiv kylning (ifall du ej har någon). Ha tillräckligt utrymme mellan botten av lådan och kortet. Kanske en extra fläkt under grafikkortet. Köra datorn utan lock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gefhjon
Har nyligen haft ett liknande problem med ett Geforce 7600 GT kort med passiv kylning. Efter att ha haft det två år så började samma symtom för mig när jag spelade anvancerade spel. Testade grafikkortet på en annan dator och fick till en början upp det med förvanskad bild. Googlade på detta och kom fram till att grafikminnet var paj.

Till saken hör att grafikkortet satt nästan i botten av lådan. Med locket på så vart det ganska instängt och varmluften har antagligen inte forslats bort tillräckligt väl. Detta medförde överhettning och i förlängningen pajat grafikkort

Skaffade ett nytt 9800 GT med aktiv kylning. Tar upp två platser pga kylningen.
Kortet går utmärkt men jag kan känna på luften och heatpipsen skillnaden när jag kör ett vanligt program och anvancerade spel.

I ditt fall tror jag det kan bero på dåligt nätagg eller överhettning. Kortet kanske har en funktion att stänga av sig självt ifall det blir för varmt.

Prova med att köra med aktiv kylning (ifall du ej har någon). Ha tillräckligt utrymme mellan botten av lådan och kortet. Kanske en extra fläkt under grafikkortet. Köra datorn utan lock

Well dåligt nätagg är det inte då vi köpte ett som jag har (och jag har en 3 gånger mer kraftfull dator än hennes) och mitt har funkat finfint.

Och det är inte överhettning heller. Mot slutet trodde jag det, så jag kollade temperatur men dem låg rätt stadigt.

Det är däremot det här som gör att det är grafikortet som är defekt helt enkelt: Jag provade att stoppa in det i min dator, som har en utmärkt datorlåda (Antec P180) och tre 120mm fläktar som blåser in kalluft och ut med varma luften. Har klockat min dator och mitt Radeon HD4850 utan att dem blir speciellt varma. Och just hennes defekta grafikort är ett Radeon HD2600XT (vilken har aktiv kylning) vilket är mindre kraftfullt än mitt så det skulle inte vara några problem med överhettning i min dator. Efter ett par spelrundor med Oblivion så stängdes skärmen av vid alla speltillfällena efter cirka 15 minuters speltid.

Men har iaf ringt dem och dem ska ta tillbaka den för noggrannare testning. Ska nog satsa på ett Powercolor Radeon HD3850 från komplett.se för 699 istället :).

Tacksam för alla svar och all tid från er :D! Uppskattas mycket.

Visa signatur

See You Next Mission!

Permalänk

Jaja där ser man. Komplett brukar lata sig om man inte är PÅ dom!
Jag hade mitt graffe inne för undersökning, ringde efter en vecka typ och de hade inte ens tittat på den!
Efter ett par samtal hit o dit o noggrann förklaring på problemet så fattade dom. Jag fick nytt kort.

Prata inte snällt och inte hårt med dom. Snacka stadigt och få fram det du ska säga Allvarligt! (dock inte otrevligt)
Betala inte heller för ngn undersökning´s kostnad. Hoppas det fixar sig.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB