Dabatt i SVT ikväll om "dödsspelen".

Permalänk

Den där Mario som knarkar svamp är väl ändå värst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
I det här fallet är det ju Kanada, men skitsamma

Haha... Jaja... Kristdemokratens efterblivne norrländska bror på crack då...

Permalänk
Medlem

Tycker det var en stressad och frustrerande debatt med en vinklad programledare. Många dåliga argument och kommentarer åt båda håll.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Hedersmedlem

Debatten var ju bra men det borde vara en programledare som håller sig neutral.

Hans påståenden om att manhunt och postal var bland de populäraste spelen visar ju bara hur han försökte vrida på allt. "Flintis" var helt coolt. Hade bra fakta och kunde sin sak. Den äldre generationen verkar ju inte alls veta något utan verkar tycka att "det är så för att jag säger det".

Permalänk
Medlem

Ja dessa DÖDSSPEL BORDE FÖRBJUDAS!

Man lär sig att döda och sparka på folk som ligger! Vad är det som är roligt med det? Döda folk på spel. Man gör ju ändå samma saker i spelen som man hade gjort i verkligheten! Var tror ni maffiorna lär sig döda? JO I SPELEN! Spelen lär folk mörda och misshandla prostituerade. Hur kan de få vara tillåtna!? Jag spelade Mördarspelet Counterstrike en gång. Det var nära att jag tog upp kniven och började döda poliser på stan efter det. Men jag fick tillbaka sansen igen som tur var! Förbjud spelen!

typ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Är det något vi kan lära av historien så är det att förbud löser alla problem.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Mamma bestämde sig för att "skydda" mig efter att hon kom in bakom mig precis när jag sköt huvudet av en snubbe och skapade en blodfontän. Hade precis fått GTA 3 av en kompis.

Jag har inte spelat GTA 3 sedan dess

Jag tror att man måste vara mentalt instabil från början för att dessa spel skall kunna ha en negativ effekt. Är man mentalt stabil tror jag att man kan skilja fantasi från verklighet.

ändrat: stavfel

Permalänk
Medlem

Tur att det finns vettiga människor i dessa debbater, syftar då mest på flintisen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det sämsta av allt är ju att bilderna från spelen är tagna ur sammanhang, det är ungefär som att döma en bok efter en sida.

Permalänk

Förstår inte hur man kan ha ett debattprogram och väljer sida som programledare. Bara trycker ner och idiotförklarar "motståndarsidan".

Oavsett vilken sida jag skulle varit på så beter han sig som en stor j*vla idiot.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem

Jag tycker sånna här debattprogram är bra.
Visserligen händer det inte ofta, men nån gång har jag fått fina tips om spel som jag annars riskerat att missa.
Se det som gratis marknadsföring, det funkar hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg?

''Där så plockar huvudpersonen upp en prostituerad och mördar henne i bilen. Det här är så kallad ''dödsbok''. Det här sitter våra grabbar och flickor och läser på kvällar och nätter.''

Permalänk
Avstängd

Bara för något händer i ett spel kommer det inte hända i verkligheten väl ?
Om det vore så hade väl folk gjort spel som gick ut på att ge mat till barnen i Afrika.

Permalänk
Medlem

Totalt meningslös debatt ärligt talat. Det jag tyckte var mest intressant var läkarens inlägg. Däremot borde ett par psykologer varit med istället för EN JÄVLA PRÄST som inte bidrog nånting till debatten med sina totalt tafatta inlägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Hur ska man tolka en fet liten rörmockare som käkar svamp för att bli större? Förespråkar han doping tro? Illa illa...

Instämmer. Han förespråkar helt klart skojiga svampar och borde därför arkebuseras för "Försök till främjande av drogspridning" eller något liknande. ^.^

Permalänk
Medlem

Såg inte programmet men vet ju hur debatten brukar rulla på. Nån säger att Postal kanske inte är det lämpligaste spelet för barn (alltså inte 18-19 år gamla utan säg 13-14-15 eller yngre) och då säger någon annan att nää så är det inte alls, man spelar det ju inte för våldet utan för att det är kul. Har dock svårt att se något i Postal förutom just det brutala mördandet som målet.

Tror inte att Postal/Manhunt -> våldsman men visst späder det på. Tror inte heller att man måste vara psykiskt störd för att det ska vara onyttigt, alla har ju olika lätt för sånt. Däremot borde det väl vara ganska uppenbart att spelen avdramatiserar brutalt våld - än en gång inte CS och UT osv utan Postal och Manhunt, till en del även GTA - och att folk inte reagerar om någon hugger huvudet av någon med en spade är ju kanske inte så bra. Är man då ett gäng i skolan som spelat mycket sånt, kollat på gore-sidor och sedan hamnat i bråk med några andra är det ganska lätt att man vill göra något riktigt brutalt för att få stopp på detta en gång för alla. Ta en spade till skolan och visa upp lite så får man tyst på de andra. Eller det får man ju inte för att då kommer dom dagen efter med en planka med en spik i. Tänder det då till då så någon får fnatt och flyger på någon kan det sluta tråkigt.

Men ja, som vanligt töntigt av debattfolket att flyga på GTA (är alltid GTA det rör sig om) och kalla det grunden till allt ungdomsvåld. Dels har inte ungdomsvåldet ökat enligt de senaste siffrorna jag sett, snarare sjunkit, och dels sker väl det mesta ungdomsvåldet i gängform, och då är det nog vanligt hederligt bråk som driver på det.

Permalänk
Medlem

Jag är 20 år nu, och om man ser de från en kommande papparoll (hoppas) så hade jag nog inte tillåtit att min pojk hade spelat våldsamma spel eller kollat rysare förräns runt 15 då jag tror att man kanske är lättare mottaglig för vissa saker.

Att man sedan går ut och gör någon skada, inträffar bara om man har nån psykisk störning som då bryter ut i samband med tex ett spel. Men att friska människor skulle göra nått sånt finns inte. Om en "frisk" gör de så är han inte frisk!

Permalänk

Trött man blir på gamla gubbar och kärringar som vägrar anpassa sig och fortfarande håller sig till "Det var bättre för" och allt nytt som kommer är bara skit, utan att ens ha testat det.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

tack vet jag mormin som brukade vara med när man spelade RE:2 tror hon var lika inne i spelet som jag och min bror var.

annars är det lika kul när det är skolsjutningar å musik eller video våld

http://www.youtube.com/watch?v=EXaOV-9Jvss borde även ses

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk

Vilket skitsnack de ligger inne med, precis som att den där "påsen över huvet och knivattacken" är lika populärt som gta 4.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Här är klippet om debatten i fall någon inte har länkat det redan.

http://svtplay.se/t/103450/debatt

14:30. "Man får ju poäng när man sparkar mot huvet"

Hahahaha så jävla insnöad gubbe.

Permalänk

Som sagt en fullt frisk människa vet redan att man inte sparkar folk i huvudet utan konsekvenser. Så att spel skulle påverka barn är skitsnack, jag har spelat dessa (haha) "Dödspel" sen jag var av mycket ringa ålder, 7 kanske, Jag vart då ingen mördande tok. Jag är fullt medveten om skillnaden mellan spel och verklighet och har en spärr i min hjärna som säger till att det inte är okej att klappa till någon i ansiktet och gör det pretty much omöjligt för mig att göra en sådan handling. Yuck när får våran generation som faktiskt växte upp med detta ta över så vi slipper allt strunt.

Endast redan mentalt sjuka människor genomför såna handlingar, spel eller inte.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Här är klippet om debatten i fall någon inte har länkat det redan.

http://svtplay.se/t/103450/debatt

14:30. "Man får ju poäng när man sparkar mot huvet"

Hahahaha så jävla insnöad gubbe.

Hahah, precis!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Som sagt en fullt frisk människa vet redan att man inte sparkar folk i huvudet utan konsekvenser. Så att spel skulle påverka barn är skitsnack, jag har spelat dessa (haha) "Dödspel" sen jag var av mycket ringa ålder, 7 kanske, Jag vart då ingen mördande tok. Jag är fullt medveten om skillnaden mellan spel och verklighet och har en spärr i min hjärna som säger till att det inte är okej att klappa till någon i ansiktet och gör det pretty much omöjligt för mig att göra en sådan handling. Yuck när får våran generation som faktiskt växte upp med detta ta över så vi slipper allt strunt.

Endast redan mentalt sjuka människor genomför såna handlingar, spel eller inte.

Exakt, sen finns det inga bevis som nån sa i slutet. Han som mördade i virginia hade inget spel intresse alls.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

tycker det var lite roligt på vid 26:10

Janne Josefsson : jag undrar hur man sover efter en sådan här grej, när du har skjutit ihjäl ett antal hemlösa eller lämlestat en prostituerad , går du och lägger dig och bara somnar sen då?

grabb : asså , jag ser det här som ett underhållningsspel inte verklighets...........baseer...

Janne Josefsson : inte alls?!?!! du kan skilja helt klart på det alltså?

grabb : aa absolut.

ganska uppenbart att han kan skilja på det. annars hade ju alla som satt där varit köttsås?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Förstår inte tankesättet riktigt... Tror de seriöst att man ens relaterar till verkligheten när skjuter, rånar, dödar, mördar, våldtar m.m?

Debatten för 30 år sedan om rockmusiken var liak larivg som dagens debatter om spel.

Liksom hela min kropp vrider sig av obehag att de ens förösker debattera om en så självklar sak som inte finns. Spel mördar inte folk. Inte mer än andra intryck från andra källor.
En framsida om en skolmassaker skapar nog mer mördare än ett datorspel iaf. Granterat.

Permalänk
Medlem

så var flintisen tvungen att få in piratkopiering på något hörn.

Permalänk
Medlem

Var det någon mer som lade märke till att Josefsson höll i ett exemplar av "Manhunt 2" men de visade bilder ifrån det första "Manhunt"? ^^

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Avstängd

Skulle nu spel med våld och död bli förbjudet i Sverige kan man lika gärna förbjuda all media med våld och död. Då menar jag filmer och böcker bland annat. Jäkla trams!!

Nä, debatter är bra. Men programledaren borde vara opartisk. Jag spelar mycke spel med våld i. Och jag har inte fått något på huvudet som skulle påverka mitt vardagliga liv till att göra något dumt och brotsligt genom spel. Inte ens via böcker eller filmer. Inte genom något faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska debatten seriöst men inte för att jag tror att ungdomar blir galna av att spela dessa spel. Däremot tycker jag föräldrar ska följa de åldersgränser som finns och sitta med barnen och förstå hur det fungerar och visa intresse.
Blev så förbannad på josefsson att jag skrev ett brev till svt och bad att janne ska göra något annat eller så får han skärpa sig. Känner mig som en gammal gubbe och jag är inte ens 30. Men josefsson är nog den sämsta debattledaren någonsin...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Totalt meningslös debatt ärligt talat. Det jag tyckte var mest intressant var läkarens inlägg. Däremot borde ett par psykologer varit med istället för EN JÄVLA PRÄST som inte bidrog nånting till debatten med sina totalt tafatta inlägg

Jag tror prästen skulle kunna ha ett par poänger, han spelade ju själv. Men Josefsson är ju helt jävla dum i huvudet så han fick ju inte säga något och försökte jämt trycka ner honom med sina frågor.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W