New ocz SSD the Vertex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Nu har jag installeat min 120Gb, kan bara säga att det är en höjdare!!

Systemet har blivit bra mycket snabbare i alla avseenden, förutom i ett... Det tar ca 2.5minuter att stänga av datorn, och jag fattar inte varför. Nån annan som har drabbats av detta eller kan ge svar på varför? Det enda jg har installerat är Vista Ultimate 32, Office 2007 och Norton IS 2009. Jag har gjort tweaksen som finns på OCZ förutom RAMDisk-fixet.

Simma lugnt!

Jag har samma problem när jag försöker stänga av andra tvångsavstänga användare.. Annars går det mycket snabbare att både starta och stänga av än annars.. (win 7)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Hur stort är vista egentligen? Och windows 7? 30gb räcker nog inte som systemdisk, utan det får nog bli 60gb varianten. Väntar nu bara på att den ska närma sig 2000kr-sträcket.

Okej?.. har 19,4 GB av 30.4 ledigt för tillfället...
Har några program kvar att installera, men några 20 gig är det ju inte.

Permalänk

Så en clean installation av win7 tar ca 20gb? Ok, jag har 38gb på min systempartition nu och då är där väl lite som inte behöver vara där. 30gb räcker nog då. Men med 60gb får man ju lite mer plats.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Nu har jag installeat min 120Gb, kan bara säga att det är en höjdare!!

Systemet har blivit bra mycket snabbare i alla avseenden, förutom i ett... Det tar ca 2.5minuter att stänga av datorn, och jag fattar inte varför. Nån annan som har drabbats av detta eller kan ge svar på varför? Det enda jg har installerat är Vista Ultimate 32, Office 2007 och Norton IS 2009. Jag har gjort tweaksen som finns på OCZ förutom RAMDisk-fixet.

Simma lugnt!

Testa stänga av växlingsfilen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Prövade att stänga av växlingsfilen, en det hjälpte tyvärr inte... Jag börjar misstänka nån drivrutin som jag har installerat. Nån som har nåt annat tips?

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Så en clean installation av win7 tar ca 20gb? Ok, jag har 38gb på min systempartition nu och då är där väl lite som inte behöver vara där. 30gb räcker nog då. Men med 60gb får man ju lite mer plats.

Nej.. En clean installation tar drygt 8 gig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Så fram med era upplevelser speciellt ni som kört raptor innan som systemdisk, hur pass stor skillnad är det.

skillnaden mellan ssd och Vraptor är att ssd är direkt och inte har väntetid.
skillnaden beror också på vad man gör.
kör ett spel där jag knappt hinner läsa vad som står mellan zonerna i laddningen.
(drakensung)
Vraptorn är snabb, men ssd vinner i vad man behöver dem till, laddning av spel, program och windows.
samt att ssd gör att datan är säkrare lagrad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jaha, jag har ingen erfarenhet av raid öht.
Kan du lite kort ta fördelarna och nackdelarna med det?

raid0 gör att du får dubbla hastigheten med ssd.
fördelarna är att du helt enkelt får snabbare flyttning av data.
nackdelarna är få.
bästa prestandan fås med raid0 men det finns andra raid konfigurationer som gjorts för att rädda/spara data vid eventuellt fel.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Sådär.. Då har jag testat att sätta align till 64K istället för 32K..
Får nästan exakt samma resultat, men ev. 4-5% lägre än tidigare.
Orkar inte formatera tillbaka. Kör på 64

Permalänk
Medlem

Ni som pumpat in vertex eller SSD's i allmänhet, vilken adapter till 3,5" använder ni? Blev lite sugen på att testa A-DATA's nya dubbelbox eller Scythe's Quite Drive för 2,5". Någon som har erfarenheter av dessa?

Mvh
Whakka

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Ni som pumpat in vertex eller SSD's i allmänhet, vilken adapter till 3,5" använder ni? Blev lite sugen på att testa A-DATA's nya dubbelbox eller Scythe's Quite Drive för 2,5". Någon som har erfarenheter av dessa?

Mvh
Whakka

dom är ju så små och söta samt tar ingen plats jag har bara stoppat in min bakom 5.25tums platserna där den inte syns och buntat fast den där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Ni som pumpat in vertex eller SSD's i allmänhet, vilken adapter till 3,5" använder ni? Blev lite sugen på att testa A-DATA's nya dubbelbox eller Scythe's Quite Drive för 2,5". Någon som har erfarenheter av dessa?

Mvh
Whakka

Jag köpte "OCZ 2.5” till 3.5” Monteringadapter SSD":
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423085

Måste säga att den är ungefär 1-2mm för bred.. va tvungen att verkligen ta i för att få den att platsa i mitt Lian Li chassi :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
skillnaden mellan ssd och Vraptor är att ssd är direkt och inte har väntetid.
skillnaden beror också på vad man gör.
kör ett spel där jag knappt hinner läsa vad som står mellan zonerna i laddningen.
(drakensung)
Vraptorn är snabb, men ssd vinner i vad man behöver dem till, laddning av spel, program och windows.
samt att ssd gör att datan är säkrare lagrad.

raid0 gör att du får dubbla hastigheten med ssd.
fördelarna är att du helt enkelt får snabbare flyttning av data.
nackdelarna är få.
bästa prestandan fås med raid0 men det finns andra raid konfigurationer som gjorts för att rädda/spara data vid eventuellt fel.

Men får man endå ut 60gb om man köper 2st 30gb??

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Men får man endå ut 60gb om man köper 2st 30gb??

Ja, i raid 0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Ja, i raid 0.

Wow, så det finns egentligen ingen anledning att köpa 60gb framför 2st 30gb då?
Dubbel prestanda och samma lagringskapacitet.?
Behöver man ha en separat kontroller då eller klarar moderkortet av det?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

30GB som system disk är ju alldeles för lite, själv har man ju 27GB enbart till 4-5 olika spel man kör.

Då blir det inte mycket kvar till os.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Wow, så det finns egentligen ingen anledning att köpa 60gb framför 2st 30gb då?
Dubbel prestanda och samma lagringskapacitet.?
Behöver man ha en separat kontroller då eller klarar moderkortet av det?

Prestandan som du får ut beror på sata kontrollern .. du får ut kanske 20 - 90% mer prestanda beroende på om du har en kass kontroller eller en bra

Gör din hemläxa innan, så du vet vad du kan förvänta dig.

Men generellt är ju alltid 2x30GB att föredra, om man orkar pilla runt lite .... Den enkla vägen är bara köpa en 60GB å köra på direkt. Eller så vill man ha 120GB senare å köper en 60 gb nu och en till lite senare.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Ok, jag har hittat min sata-kontroller och det var tydligen NVIDIA nForce 750a SLI och eSATA II ports by JMicron JMB363. Hur vet jag nu hur mycket de orkar med?

Jag kör nog också på det med en 60gb nu och en 60gb senare när pengar/behov finns.

Tack!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Detta får jag med mitt vanliga ICH9R på moderkortet

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jäklar vad högt du får!! Framförallt de små skrivningarna är ju skyhöga!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Jäklar vad högt du får!! Framförallt de små skrivningarna är ju skyhöga!

Som sagt så påverkas resultatet man får på moderkortet/kontrollern ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Prestandan som du får ut beror på sata kontrollern .. du får ut kanske 20 - 90% mer prestanda beroende på om du har en kass kontroller eller en bra

Gör din hemläxa innan, så du vet vad du kan förvänta dig.

Men generellt är ju alltid 2x30GB att föredra, om man orkar pilla runt lite .... Den enkla vägen är bara köpa en 60GB å köra på direkt. Eller så vill man ha 120GB senare å köper en 60 gb nu och en till lite senare.

Okej, så det är en del pillande då?
Är det hyffsat enkelt då så att en som inte är insatt i raid och diskar generellt klarar upp det?
Vet du om Intel ICH10R klarar upp bra att driva 2st 30/60gb i raid 0?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, så det är en del pillande då?
Är det hyffsat enkelt då så att en som inte är insatt i raid och diskar generellt klarar upp det?
Vet du om Intel ICH10R klarar upp bra att driva 2st 30/60gb i raid 0?

ICH10R är den bästa inbyggda kretsen, klarar upp mot 600MB/s

3x30GB vertex passar på t.ex.

Det är lätt att sätta upp raid du väljer bara vilka enheter som skall vara med i arrayn stälelr in stripsize på kanske 128KB sedan kör man på.

läs mer på OCZs forum

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
ICH10R är den bästa inbyggda kretsen, klarar upp mot 600MB/s

3x30GB vertex passar på t.ex.

Det är lätt att sätta upp raid du väljer bara vilka enheter som skall vara med i arrayn stälelr in stripsize på kanske 128KB sedan kör man på.

läs mer på OCZs forum

Okej, tack för all hjälp!
Får se lite hur jag gör, men nu vet jag lite mera iaf.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Min Vertex 120Gb är grym!!! Vilken skillnad! Det är som att man har tankat raketbränsle i laptopen!!! Natt och dag! Jag stoppade i den gamla HDDn för kopiera några dokument, vad segt det gick... Efter ett par dagars användning är jag fast i SSD-träsket, kommer att ha svårt att gå tillbaka till mekaniska diskar.

Jag har dock två frågor:
1. Hur kollar jag vilken firmware jag har på disken?
2. Jag vill säkerhetkopiera min HDD nu när allt fungerar som det ska, är Vistas egna säkerhetskopieringsprogram något att ha?

Har dessutom installerat om allt och nu är problemet löst med de extrema tider som det tog att stänga av Vista. Har ingen aning vad som var fel förra gången, men jag har inte problemet just nu. Jag har inte tweakat datorn än, tänkte göra en ghost av HDDn först, om man skulle pilla för mycket och om det är det som orsakade problemet...

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Jahopp! Så var det dags för en ny firmware( som är pågång inte ute ännu) som ökar prestandan ännu mer i raid 0

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5321...

3x120GB vertex på ICH9/1r läser i 750 MB/s (peak på 780) !

4k rw 7400 iops ...

Med Storagereview's egna workstationload i IOMeter , 8k rw:
lite över 10 000 IOps!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hur mycket snabbare är egentligen 120gb versionen än 60gb?
Dessa siffror är tagna från OCZ hemsida men det säger mig egentligen inte mycket, någon som sett nån tester där dom jämför?
Eller kanske har egna erfarenheter?
Vad är det som skiljer dem åt egentligen? Är det mera cache på 120gb?

60GB Max Performance**
Read: Up to 230 MB/s
Write: Up to 135MB/s
Sustained Write: Up to 70MB/s

120GB Max Performance**
Read: Up to 250 MB/s
Write: Up to 180MB/s
Sustained Write: Up to 100MB/s

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Jahopp! Så var det dags för en ny firmware( som är pågång inte ute ännu) som ökar prestandan ännu mer i raid 0

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5321...

3x120GB vertex på ICH9/1r läser i 750 MB/s (peak på 780) !

4k rw 7400 iops ...

Med Storagereview's egna workstationload i IOMeter , 8k rw:
lite över 10 000 IOps!

Fråga är hur mycket cpun belastas i dessa "tester".

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Hur mycket snabbare är egentligen 120gb versionen än 60gb?
Dessa siffror är tagna från OCZ hemsida men det säger mig egentligen inte mycket, någon som sett nån tester där dom jämför?
Eller kanske har egna erfarenheter?
Vad är det som skiljer dem åt egentligen? Är det mera cache på 120gb?

60GB Max Performance**
Read: Up to 230 MB/s
Write: Up to 135MB/s
Sustained Write: Up to 70MB/s

120GB Max Performance**
Read: Up to 250 MB/s
Write: Up to 180MB/s
Sustained Write: Up to 100MB/s

120GB+ har 64MB cache, samt att de har fler nand chip, eller kanaler ... nått sådant var det , står mer info på ocz forum.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
120GB+ har 64MB cache, samt att de har fler nand chip, eller kanaler ... nått sådant var det , står mer info på ocz forum.

Okej, men vad betyder det i praktiken?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, men vad betyder det i praktiken?

Börja med att läsa alla tester som folk gör på OCz forum ... i praktiken kanske inte så mycket.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tror ni att det är möjligt att flasha vertexen via Wine i Ubuntu? Problemet är att jag inte har tillgång till någon stationär dator(utan problem...). Min tanke är att köra Ubuntu/Wine på USB-sticka och låta vertexen sitta kvar i laptopen och flasha den så.

Vad tror ni?

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design