New ocz SSD the Vertex

Permalänk
Medlem

Lite bench.. Asus P5K mobo med ich9

Permalänk
Medlem

Jag har samma grejor. men får inte alls så stabil överföringshastighet som dig. Vad har du gjort för tweaks osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Jag har samma grejor. men får inte alls så stabil överföringshastighet som dig. Vad har du gjort för tweaks osv?

inget alls den e straight out of the box den var redan 32kb alignad och allt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
inget alls den e straight out of the box den var redan 32kb alignad och allt

Hummm då hade du kanske tur / jag otur med disken då
Jag var dum nog att inte benchmarka före några fix

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4520...
finns en del matnyttigt.

Jo. alla de tweaksen har jag gjort.
Ram-disk fungerar inte tillsammans med vissa av dem i win7 kan tilläggas, så det har jag inte gjort. Tror det kanske gett större nytta.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande kass random write på dessa budget varianter lr?

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk
Avstängd

win 7 funkar bra med farstone ramdisk.
kör 1gb ramdisk med win 7 64bit.
stängt av pagefilen.
flyttat temp samt Ff cache.
kört in catalyst 9.3 utan besvär.

kör med billiga ssd med jmicron controller men maskinen flyter på.
för priset med prestanda ett rent fynd.

jag skulle gärna köra med 2x60gb vertex men kassan är torr för tillfället.
lite svårt att motivera ett sådant köp när liknande prestanda går att nås för halva priset.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
win 7 funkar bra med farstone ramdisk.
kör 1gb ramdisk med win 7 64bit.

Efter att ha gjort alla tweaks från OCZs hemsida så stängs ReadyBoost av. Därför gör inte ram-disken någon nytta. Eller kör du bara över cache-filerna på den disken? Utan readyboost som OCZ guidade om?

(jag fick igång Cenatek Ramdisk i win7 med lite klyddande)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Efter att ha gjort alla tweaks från OCZs hemsida så stängs ReadyBoost av. Därför gör inte ram-disken någon nytta. Eller kör du bara över cache-filerna på den disken? Utan readyboost som OCZ guidade om?

(jag fick igång Cenatek Ramdisk i win7 med lite klyddande)

Känns vettigare att ha cachefiler osv på en ramdisk, fattar inte att dom vill använda den till readyboost? Readyboost ska väl användas som ett extra ramminne? att ta bort 1 gig från ramminnet och använda till.. eeh... extra ramminne känns lite konstigt

Men med en Vertex måste ju grejerna flyta på oerhört bra tweakat, jag har en i jämförelse totalt värdelös solid series. Men när alla cachefiler är flyttade till seperat hårddisk, så många services som möjligt avstängda osv får jag stuttering vid ett väldigt fåtal tillfällen.

Ska definitivt bli intressant att se vad som kommer efter Vertex, och efter den

EDIT: Dessutom förstår jag inte hur dom tänker när dom rekommenderar att disabla vistas superfetch och prefetchfunktioner? IMHO är det ren idioti att inte använda dom..

Permalänk
Medlem

Näää.. jag fick för mig att det användes som någon form av pagefile...

Jag har för lite kunskap om vad grejorna gör.
Går bara på tillverkarens rekommendationer, vilka man kan hoppas är bra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vemsom
Efter att ha gjort alla tweaks från OCZs hemsida så stängs ReadyBoost av. Därför gör inte ram-disken någon nytta. Eller kör du bara över cache-filerna på den disken? Utan readyboost som OCZ guidade om?

(jag fick igång Cenatek Ramdisk i win7 med lite klyddande)

använder inte readyboost.
ska inte funka till 64bit.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ginux
Känns vettigare att ha cachefiler osv på en ramdisk, fattar inte att dom vill använda den till readyboost? Readyboost ska väl användas som ett extra ramminne? att ta bort 1 gig från ramminnet och använda till.. eeh... extra ramminne känns lite konstigt

Men med en Vertex måste ju grejerna flyta på oerhört bra tweakat, jag har en i jämförelse totalt värdelös solid series. Men när alla cachefiler är flyttade till seperat hårddisk, så många services som möjligt avstängda osv får jag stuttering vid ett väldigt fåtal tillfällen.

Ska definitivt bli intressant att se vad som kommer efter Vertex, och efter den

EDIT: Dessutom förstår jag inte hur dom tänker när dom rekommenderar att disabla vistas superfetch och prefetchfunktioner? IMHO är det ren idioti att inte använda dom..

De är tillför att minimera effekterna av en slö hårddisk. SSDs är så snabba så de är bara kontra produktiva.

Dessa Tweaks är empiriskt framtagna, dvs alla användare tillsammans har funnit att detta ger bäst resultat helt enkelt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
De är tillför att minimera effekterna av en slö hårddisk. SSDs är så snabba så de är bara kontra produktiva.

Dessa Tweaks är empiriskt framtagna, dvs alla användare tillsammans har funnit att detta ger bäst resultat helt enkelt.

Okej, där har du ju en poäng! Men ett ramminne är väl fortfarande snabbare än en SSD? Sedan kör jag mina program från en mekanisk hdd - har bara en 30gb ssd just nu - så då gör ju fortfarande superfetch nytta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ginux
Okej, där har du ju en poäng! Men ett ramminne är väl fortfarande snabbare än en SSD? Sedan kör jag mina program från en mekanisk hdd - har bara en 30gb ssd just nu - så då gör ju fortfarande superfetch nytta.

ssd hanterar info annorlunda än mekaniska diskar så program som OS är optimerade för mekaniska diskar.
med ssd så behövs inte dessa längre utan nya program och rutiner krävs.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Väldigt bra information i den här "reviewen" som handlar om SSD's overall och även specifikt för Vertex diskarna. Sorry om denna redan har nämnts men det är väldigt mycket bra info om den: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Fick min 120Gb vertex igår. Mycket nöjd!
Gjorde en ATTO efter tweaks och fick följande resultat:

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaidSoft
Väldigt bra information i den här "reviewen" som handlar om SSD's overall och även specifikt för Vertex diskarna. Sorry om denna redan har nämnts men det är väldigt mycket bra info om den: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=1

Den är uppe och de testar en gammal firmware! Vi har två versioner nyare nu redan

Stackars Anandtech.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

en av orsakerna till upplevd snabbhet för ssd vs mekaniska diskar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ja det där är väldigt talande

Snabbaste hårddisken på marknadne laddar appzen på 41 s ... börja räkna till 41, det är tar ett bra jäkla tag ...

SSDs på ca 14 STOR skillnad

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Tror ni att det är möjligt att flasha vertexen via Wine i Ubuntu? Problemet är att jag inte har tillgång till någon stationär dator(utan problem...). Min tanke är att köra Ubuntu/Wine på USB-sticka och låta vertexen sitta kvar i laptopen och flasha den så.

Vad tror ni?

Simma lugnt!

Ingen som har en idé om detta skulle funka?

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

jobbigt att ingen har 30GB varianten i lager, är väldigt sugen just nu och alla som har den verkar vara ganska nöjda

Permalänk
Medlem

De går åt som smör i solsken!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
jobbigt att ingen har 30GB varianten i lager, är väldigt sugen just nu och alla som har den verkar vara ganska nöjda

Jag är helnöjd. När jag startar datorn så tar det inte lång stund innan jag sitter med firefox redo och väntar på att nätverket ska hinna med att initierar sig Komplett fick in en bunt diskar i måndags tror jag det var. De får säkert inte in fler denna vecka, men nästa vecka skulle inte vara omöjlighet. Sen diskarna lanserades så har det hela tiden stått att de ska få in fler i april, men ändå så har de lyckats få in minst två leveranser under den tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Ingen som har en idé om detta skulle funka?

Simma lugnt!

Förmodligen skulle det inte gå. Jag tror inte att program som körs i Wine får direkt tillgång till diskarna.
Om disken fungerar som den ska så låt det vara ett par dagar. Om du har tur så hinner dosversionen kommer ut.

Permalänk
Medlem

Visst är 2x30GB Raid0 snabbare än 1x60GB?

det borde också bli en längre livstid eftersom allting delas på diskarna vilket medför att dom slits hälften så mycket?

priset skiljer inte mycket mellan 2x30 och 1x60 så tänkte att det var lika bra att kika här vad ni rekommenderar.

och för att dubbelkolla, jag har inte hört om några problem med vertex raid och Intel ICH10R, någon annan som gjort det eller ska jag anta att det funkar felfritt?

tack för hjälpen!

Permalänk

Det blir nog snabbare ja, men varför skulle de hålla längre? En 60gb disk har väl lika många celler som två 30gb diskar tillsammans

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Det blir nog snabbare ja, men varför skulle de hålla längre? En 60gb disk har väl lika många celler som två 30gb diskar tillsammans

eftersom dom i teorin skriver varannan, vilket borde medföra att varje disk gör hälften av arbetet jämfört med vad en ensam disk hade gjort.
Kanske är någon tankevurpa någonstans, det var mest lite funderingar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
eftersom dom i teorin skriver varannan, vilket borde medföra att varje disk gör hälften av arbetet jämfört med vad en ensam disk hade gjort.
Kanske är någon tankevurpa någonstans, det var mest lite funderingar

Nej, det är antalet celler som räknas. Och det går dubbelt så många celler på 60GB som på 30GB. Så när hälften av 60GB data fyllt ena 30GB så är även den andra 30GB fyllt engång. På samma 60GB är 60GB ssd:n en gång fylld.

Permalänk
Medlem

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5104...

AMD Fusion boostar min peformance rejält på AMD moderkorten!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

benchmark

någon som vet ungefär om dessa stats är bra för 2x30 gb vertex raid 0.

http://pici.se/pictures/kxcrqVjYe.jpg

Permalänk
Avstängd

Re: benchmark

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svantepower
någon som vet ungefär om dessa stats är bra för 2x30 gb vertex raid 0.

http://pici.se/pictures/kxcrqVjYe.jpg

verkar ok, dock har jag sett bättre.
beror på moderkort etc...

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5432...
kan kolla där.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)