Permalänk
Medlem

Möjligt med fiber?

Hej,
Jag har fått i uppdrag av min bostadsrättsförenings styrelse att kolla upp möjligheterna till byggnation av ett eventuellt "fibernät". Idag har vi ett "fastighetsnät" från UPC (nu ComHem), men det är ju lite sämst så självklart skulle man vilja ha fiber.

I vårt avtal med UPC (CH) står det bland annat om en "Nyttjanderätt av fastighetsnät" där de har ensamrätt till förmedling av kommunikation inom Fastighetsnätet. Detta gäller altså nätet de själva installerade? eller betyder det att fiber är kört inom de närmsta 25 åren? (det borde vara olagligt med avtal som sträcker sig så länge )

Jag har främst kollat på ett öppet stadsnät från OpenNet Stockholm, hur mycket pengar kan kan en installation röra sig om? Installationen av UPC-skiten kostade för övrigt 80 000 kr.

Tacksam för alla svar jag kan få.
//Petter

Citat:

Nyttjanderättens omfattning

UPC har enligt särskilt upprättat "Avtal om nyttjanderätt till Fastighetsnät" ("Fastighetsnätavtal") under avtalstiden en exklusiv rätt till nyttjande av Fastighetsnätet för förmedling , distribution och kommunikation av av egna och andras analoga, digitala och andra signaler för alla slags tjänster, inbegripet men inte begränsat till Internetanslutning, distribution av TV- och radioprogram och andra tjänster.

Permalänk
Medlem

De har ju rätt till sitt eget nät vilket inte ska påverka om ni drar in fiber själva.

Vi har också UPC(läs Comhem) i vår fastighet fast fiber håller på att dras in, De har grävt och donat i källaren i några månader nu.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Har både comhemsk och bbb-fiber i huset. Tror knappast någon använder annat än bbb's lina dock...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Samma här.
Hade först bara Combort Snålband men fick sedan en riktig lina med BBB.
Combort har dock rättigheterna att förmedla tjänster via sitt nät (som ingen använder).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Jag har Comhem i huset och uppkoppling via fiber till stadsnätet.. det bör inte vara några problem för er att fixa fiber.

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar :), då är det väl bara att begära offerter och försöka övertala medlemmarna i föreningen.