Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Alltså, det ni säger är att sprit från en kolonn ger identisk smak oavsett vad man stoppat i den? Så kör man tillverkningen av kända vodkor i en likadan kolonn så blir resultatet identiskt? Explorer, Absolut, Vanlig, Koskenkorva, Smirnoff & Jelzin skulle smaka lika?

Det beror på hur hårt man destillerar, dvs hur rent man får det men om man destillerar till azeotropen så är det en ren etanol/vatten-lösning och inget annat och då kommer det smaka identiskt förutsatt att man späder med liknande vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte är riktigt sant i praktiken.
Även om det i teorin skulle gå att få till en perfekt separation (fast det skulle iofs krävas oändligt många HETP, bottnar) är det i praktiken inte ekonomiskt försvarbart. Det är väl bara att inse att spritproducenter inte direkt drivs av ambitionen att framställa en helt ren sprit, snarare att tjäna stålar - så deras mål torde vara att framställa en drickbar produkt så billigt som möjligt.
Om man accepterar att man inte uppnår perfekt separation i en kolonn kommer man ha accepterat att en del föroreningar kommer att följa med. Föroreningarnas sammansättning är beroende av vad du häller i kokkärlet, dvs vilken mäsk man utgår ifrån.

Så min bestämda uppfattning är att sprit smakar olika beroende på vilken råvara man använder sig av.

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Det tror jag inte är riktigt sant i praktiken.
Även om det i teorin skulle gå att få till en perfekt separation (fast det skulle iofs krävas oändligt många HETP, bottnar) är det i praktiken inte ekonomiskt försvarbart. Det är väl bara att inse att spritproducenter inte direkt drivs av ambitionen att framställa en helt ren sprit, snarare att tjäna stålar - så deras mål torde vara att framställa en drickbar produkt så billigt som möjligt.
Om man accepterar att man inte uppnår perfekt separation i en kolonn kommer man ha accepterat att en del föroreningar kommer att följa med. Föroreningarnas sammansättning är beroende av vad du häller i kokkärlet, dvs vilken mäsk man utgår ifrån.

Så min bestämda uppfattning är att sprit smakar olika beroende på vilken råvara man använder sig av.

Ja då delar vi uppfattning.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Det tror jag inte är riktigt sant i praktiken.
Även om det i teorin skulle gå att få till en perfekt separation (fast det skulle iofs krävas oändligt många HETP, bottnar) är det i praktiken inte ekonomiskt försvarbart. Det är väl bara att inse att spritproducenter inte direkt drivs av ambitionen att framställa en helt ren sprit, snarare att tjäna stålar - så deras mål torde vara att framställa en drickbar produkt så billigt som möjligt.
Om man accepterar att man inte uppnår perfekt separation i en kolonn kommer man ha accepterat att en del föroreningar kommer att följa med. Föroreningarnas sammansättning är beroende av vad du häller i kokkärlet, dvs vilken mäsk man utgår ifrån.

Så min bestämda uppfattning är att sprit smakar olika beroende på vilken råvara man använder sig av.

Oändligt många bottnar hjälper dig inte då du når azeotropen redan efter strax över 10 ideala steg. Orkar inte räkna fram exakt antal nu.
Självklart renar de inte vanlig dricksprit helt då det vore omotiverat dyrt men nu bygger hela den här tråden på ett teoretiskt resonemang och jag har en känsla av att det är billigare att destillera mera än att köpa in massa raffinerat socker som ändå inte ger en helt ren slutprodukt.
Till och med 99,8% etanol för spektroskopi är destillerad fast med tillsatser för att flytta azeotropen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Största delen av de oönskade komponenterna härstammar från jästens ämnesomsättning (bl.a. metanol och butanoler). Så det är fördelaktigare att rena genom destillation och adsorption efter jäsningen än före. Också vid raffineringen av socker används aktivt kol som adsorptionmedel för att ta bort oönskade ämnen, som färgar sockret brunt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Fast eftersom det enligt vad jag förstår är en exponentiellt avtagande funktion (här kan du rätta mig om jag missförstått) kommer man aldrig når exakt ända fram till azeotropen, dock lite närmre för varje steg - därav att det krävs ett oändligt antal bottnar.
Oavsett hur mycket man renar under destillationen så är det fortfarande inga ideala bottnar i kolonnerna, utan helt verkliga bottnar med diverse brister.

Håller med Fagerja, dock kan jag tänka mig att man genom val av jäststam och näringsämnen borde kunna styra vilka föroreningar som bildas och därmed få fram lättseparerade föroreningar - tror dock inte jag hört något om att detta görs så det kanske är dyrt/svårt.

Rätta mig om jag har fel, trådskaparen undrade huruvida det var olagligt eller inte att framställa sprit på raffinerat socker (även för legala producenter).
Sedan har tråden i viss mån avvikit från grundfrågan, men jag anser fortfarande att i verkligheten kommer det inte att bli identiska produkter med skilda råvaror.

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Fast eftersom det enligt vad jag förstår är en exponentiellt avtagande funktion (här kan du rätta mig om jag missförstått) kommer man aldrig når exakt ända fram till azeotropen, dock lite närmre för varje steg - därav att det krävs ett oändligt antal bottnar.
Oavsett hur mycket man renar under destillationen så är det fortfarande inga ideala bottnar i kolonnerna, utan helt verkliga bottnar med diverse brister.

Håller med Fagerja, dock kan jag tänka mig att man genom val av jäststam och näringsämnen borde kunna styra vilka föroreningar som bildas och därmed få fram lättseparerade föroreningar - tror dock inte jag hört något om att detta görs så det kanske är dyrt/svårt.

Rätta mig om jag har fel, trådskaparen undrade huruvida det var olagligt eller inte att framställa sprit på raffinerat socker (även för legala producenter).
Sedan har tråden i viss mån avvikit från grundfrågan, men jag anser fortfarande att i verkligheten kommer det inte att bli identiska produkter med skilda råvaror.

Ja jämviktskurvan är grovt exponentiellt men det finns en gräns där det inte är försvarbart längre. Även rent tekniska detaljer gör att det är meninglöst att försöka destillera över en viss punkt då kolonnen sätter stopp.
Man räknar alltid med ideala steg som man sedan får räkna om till verkliga bottnar beroende på om man har återkokare och vad man har för Murphree-verkningsgrad eller kolonnverkningsgrad. Det verkliga antalet bottnar i den labbuppställning jag lekt med var 10 om jag inte minns helt fel. Slutprodukten var 95 volym-% etanol. Man kan säkert destillera lite närmare azeptropen om man ökar värmet i återkokaren eller ändrar återflödesförhållandet men att optimera för bråkdelar av procent är helt meningslöst då det ställer för höga krav på feed-strömmen och andra yttre faktorer för att det skall vara meningsfullt.

Att separera etanol från butanol är lätt. Att separera etanol från metanol är däremot svårt men med tanke på de koncentrationer det rör sig om att det faktum att smakskillnaden mellan de båda är nästan obefintlig är det inte ett problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att vissa regler säger att vodka producerad inom EU måste destilleras upp till 95% innan det spädes ut så borde det, enligt majoriteten i denna tråden, inte finnas smakskillnader. Eller påstår ni att de spär de olika vodkorna olika?

Permalänk
Medlem

Ingen vodkatillverkare använder dejoniserat eller destillerat vatten till utspädningen. Så kvaliteten på vattnet inverkar på smaken. Många tillsätter lite socker (0 – 7 g/l). Alkoholhalten varierar också (30 – 60 %).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på att vissa regler säger att vodka producerad inom EU måste destilleras upp till 95% innan det spädes ut så borde det, enligt majoriteten i denna tråden, inte finnas smakskillnader. Eller påstår ni att de spär de olika vodkorna olika?

Jag sa att det går att få helt neutral vodka genom destillering och att det skulle vara mycket smidigare än att använda socker. Därmed är det inte sagt att det kan förekomma vissa smakskillnader i den vodka som faktiskt säljs.
Sen vore det intressant att höra mer om dessa regler då jag inte sett något om detta i varken alkohollagen eller alkoholförordning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Ingen vodkatillverkare använder dejoniserat eller destillerat vatten till utspädningen. Så kvaliteten på vattnet inverkar på smaken. Många tillsätter lite socker (0 – 7 g/l). Alkoholhalten varierar också (30 – 60 %).

Det är fullkomligt omöjligt att de faktorerna kan göra en skillnad motsvarande den på Abolut och Jelzin vodka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag sa att det går att få helt neutral vodka genom destillering och att det skulle vara mycket smidigare än att använda socker. Därmed är det inte sagt att det kan förekomma vissa smakskillnader i den vodka som faktiskt säljs.
Sen vore det intressant att höra mer om dessa regler då jag inte sett något om detta i varken alkohollagen eller alkoholförordning.

En helt neutral vodka måste ju ha en marknad så jag tvivlar lite.
Förövrigt så är det inte något man återfinner i alkohollagen. Det är helt enkelt riktlinjer för vad som får kallas Vodka. Destillerar man bara upp det till 93% så får man kalla det brännvin istället. Precis som att ingen dryck under 37.5% får kallas vodka.

Permalänk
Entusiast

Jag har faktiskt svårt att se en marknad för helt neutral vodka. Det skiljer så lite mellan de sorter som redan finns att det knappast är värt priset för att få en helt neutral. Det kostar som sagt att rena och ha sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag har faktiskt svårt att se en marknad för helt neutral vodka. Det skiljer så lite mellan de sorter som redan finns att det knappast är värt priset för att få en helt neutral. Det kostar som sagt att rena och ha sig.

Hur mycket kostar det i runda slängar? Storleksordning ungefär?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hur mycket kostar det i runda slängar? Storleksordning ungefär?

Vet faktiskt inte riktigt då jag inte har tillgång till ungefärliga siffror på underhållet vilket är det som kostar. Bara elpriset för en extra kolonn handlar dock om ett par ören per liter men det är som sagt bara en liten del. Man måste även räkna på underhåll, tillverkningskostnad med mera. Dessutom lär det handla om små volymer vilket också drar upp priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

någon som kan länka till en sprit sort gjord på "rent" socker då? i någon utlands butik lr dylikt:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Vet faktiskt inte riktigt då jag inte har tillgång till ungefärliga siffror på underhållet vilket är det som kostar. Bara elpriset för en extra kolonn handlar dock om ett par ören per liter men det är som sagt bara en liten del. Man måste även räkna på underhåll, tillverkningskostnad med mera. Dessutom lär det handla om små volymer vilket också drar upp priset.

Känns som att köra på socker ger ren smak billigt. Och neutral smak finns inte i handeln idag vad jag vet. Däremot skulle det uppskattas. Har du smakat sprit med helt neutral smak?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Känns som att köra på socker ger ren smak billigt. Och neutral smak finns inte i handeln idag vad jag vet. Däremot skulle det uppskattas. Har du smakat sprit med helt neutral smak?

Du får inte helt ren smak bara för att du har en helt ren startprodukt. Jästsvampen bryter ner sockrets glukos till etanol i två steg (glykolysen -> pyrodruvsyra -> etanol). Denna process ger ett gäng biprodukter som beror på processen och inte på råmaterialet. Bland annat får man glycerol, acetat och ett gäng andra organiska syror och annat gottigt.
Så för att få en helt smaklös vodka kommer du fortfarande behöva destillera och rena din mäsk ordentligt. Så att dubbla priset på råvaran minskar inte priset motsvarande på reningen. Det är alltså tämligen meningslöst att göra sprit på rent socker.
Nej jag har aldrig testat helt ren sprit för jag har sett sådan. Det närmsta jag har varit är 99.8% men den innehåller spår av azeotrophöjande kemikalier vilket innebär bland annat bensen. Den är alltså inte drickbar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Du får inte helt ren smak bara för att du har en helt ren startprodukt. Jästsvampen bryter ner sockrets glukos till etanol i två steg (glykolysen -> pyrodruvsyra -> etanol). Denna process ger ett gäng biprodukter som beror på processen och inte på råmaterialet. Bland annat får man glycerol, acetat och ett gäng andra organiska syror och annat gottigt.
Så för att få en helt smaklös vodka kommer du fortfarande behöva destillera och rena din mäsk ordentligt. Så att dubbla priset på råvaran minskar inte priset motsvarande på reningen. Det är alltså tämligen meningslöst att göra sprit på rent socker.
Nej jag har aldrig testat helt ren sprit för jag har sett sådan. Det närmsta jag har varit är 99.8% men den innehåller spår av azeotrophöjande kemikalier vilket innebär bland annat bensen. Den är alltså inte drickbar.

Men att det blir restprodukter är ju självklart, men det blir olika mängd av olika typer beroende på vad man gör av. Och självklart ska man destillera och rena ordentligt. Men med tanke på hur stora skillnader det blir på vodkor av olika råvaror så borde det göra stor skillnad att köra på socker också.
Då gör prispåslaget mycket liten skillnad. Prisskillnaden på billig explorer och finare vodka är ju betydligt större.

Och har man smakat sprit med neutral smak så vet man att normal vodka har väldigt mycket egensmak i jämförelse. Och man vet också hur tilltalande produkt det skulle vara.

Och när jag pratar om vodka med neutral smak så pratar jag om neutral smak, inte 100% sprit, det hoppas jag du förstår.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men att det blir restprodukter är ju självklart, men det blir olika mängd av olika typer beroende på vad man gör av. Och självklart ska man destillera och rena ordentligt. Men med tanke på hur stora skillnader det blir på vodkor av olika råvaror så borde det göra stor skillnad att köra på socker också.
Då gör prispåslaget mycket liten skillnad. Prisskillnaden på billig explorer och finare vodka är ju betydligt större.

Och har man smakat sprit med neutral smak så vet man att normal vodka har väldigt mycket egensmak i jämförelse. Och man vet också hur tilltalande produkt det skulle vara.

Och när jag pratar om vodka med neutral smak så pratar jag om neutral smak, inte 100% sprit, det hoppas jag du förstår.

Det spelar inte så stor roll hur mycket föroreningar det är i utan hur svårseparerade de är. Organiska ämnen kan till exempel vara svåra att bli av med då det enda sättet är just destillation. Restprodukter från jästen är ju lätt att filtrera bort till exempel men andra delar som metanol är mycket jobbigare att bli av med.
Jag kan inte svara på exakt hur krångligt det är eftersom jag inte vet exakt vad mäsken innehåller men det verkar ju inte spela någon större roll om du gör mäsken på rent socker eller nästan rent socker då mycket av föroreningarna kommer från just jäsningsprocessen. Det är vanligt att folk tror att kemi är exakt eftersom det är det man lär sig i grundskolan och även på gymnasiet i stor utsträckning. Man brukar lära sig att A + B -> C men i verkligheten ser det så här: A + B <-> A + B + C + D + E väldigt ofta.

Jo jag förstod att du menade en 40%ig lösning när du sa ren vodka.

Jag ser fortfarande inte poängen dock. De allra flesta dricker vodka i groggar eller drinkar. Då spelar den minimala smakskillnaden ingen roll alls. Det finns ju dock folk som dricker vodka just för smakens skull men då vill man ju ha med massa intressanta smakämnen, inte ta bort dem. Det gjordes ju svensk vodka på olika sorters potatis för ett tag sedan bara för finsmakare. Att då efterfråga en vodka som enbart smakar etanol är ju väldigt konstigt. Eller vill du ha vin som smakar så lite som möjligt? Eller whisky för den delen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det spelar inte så stor roll hur mycket föroreningar det är i utan hur svårseparerade de är. Organiska ämnen kan till exempel vara svåra att bli av med då det enda sättet är just destillation. Restprodukter från jästen är ju lätt att filtrera bort till exempel men andra delar som metanol är mycket jobbigare att bli av med.
Jag kan inte svara på exakt hur krångligt det är eftersom jag inte vet exakt vad mäsken innehåller men det verkar ju inte spela någon större roll om du gör mäsken på rent socker eller nästan rent socker då mycket av föroreningarna kommer från just jäsningsprocessen. Det är vanligt att folk tror att kemi är exakt eftersom det är det man lär sig i grundskolan och även på gymnasiet i stor utsträckning. Man brukar lära sig att A + B -> C men i verkligheten ser det så här: A + B <-> A + B + C + D + E väldigt ofta.

Jo jag förstod att du menade en 40%ig lösning när du sa ren vodka.

Jag ser fortfarande inte poängen dock. De allra flesta dricker vodka i groggar eller drinkar. Då spelar den minimala smakskillnaden ingen roll alls. Det finns ju dock folk som dricker vodka just för smakens skull men då vill man ju ha med massa intressanta smakämnen, inte ta bort dem. Det gjordes ju svensk vodka på olika sorters potatis för ett tag sedan bara för finsmakare. Att då efterfråga en vodka som enbart smakar etanol är ju väldigt konstigt. Eller vill du ha vin som smakar så lite som möjligt? Eller whisky för den delen?

Nä inte vill jag ha vin som smakar så lite som möjligt. Men någon gång vill man ha en vodka som har så liten egensmak som möjligt. Det är tråkigt när en vodkas egensmak går igenom i en mix. En neutralare smak kan man blanda lättare. Ta till exempel alko-läsk. Smirnoff Ice hade smakat annorlunda på Absolut, och varit rent av illasmakande på explorer.

Permalänk
Medlem

Hade fått för mig att stroh-rom är gjort på sockerrör men läser på wikipedia att det är gjort på biprodukterna av sådanna. Så den räknas inte heller?

Citat:

Today Austrian rum is made from sugarcane by-products according to European Community regulations...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Hade fått för mig att stroh-rom är gjort på sockerrör men läser på wikipedia att det är gjort på biprodukterna av sådanna. Så den räknas inte heller?

Det är en väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med socker menar jag helt enkelt det vita söta pulvret man köper i butik som brukar gå under namnet socker.

Och rom görs inte på rent socker, har inte den minsta likhet med rent sockerbaserad sprit, det görs av melass och är full av andra ämnen.

Visst är socker det vita söta pulvret man köper i butik som brukar gå under namnet socker!

Men, det finns olika slags socker. Många olika slag.

Svenska Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socker :

Citat:

Det finns många olika sockerarter. Enkla sockerarter består bara av en sockerenhet och kan delas in efter antalet kolatomer i molekylen (där till exempel pentoser syftar på sockerarter med fem kolatomer). Enkla sockerarter, monosackarider, kan sättas samman till sammansatta sockerarter, polysackarider (om antalet ingående monosackarider är två, är den sammansatta sockerarten en disackarid). Sockerarter som består av fler än två sockerenheter, kallas normalt inte för socker. De vanligaste monosackariderna är glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker), som de vanligaste disackariderna laktos (mjölksocker), maltos och sackaros i sin tur består av, och även polysackariden stärkelse.

Engelska Wikipedia är än mer detaljerad: http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar :

Citat:

Biochemists regard sugars as relatively simple carbohydrates. Sugars include monosaccharides, disaccharides, trisaccharides and the oligosaccharides - containing 1, 2, 3, and 4 or more monosaccharide units respectively. Sugars contain either aldehyde groups (-CHO) or ketone groups (C=O), where there are carbon-oxygen double bonds, making the sugars reactive. Most simple sugars (monosaccharides) conform to (CH2O)n where n is between 3 and 7. A notable exception, deoxyribose, as its name suggests, has a "missing" oxygen atom. All saccharides with more than one ring in their structure result from two or more monosaccharides joined by glycosidic bonds with the resultant loss of a molecule of water (H2O) per bond.

Tydligen görs en del vodka av rent socker (http://en.wikipedia.org/wiki/Vodka#Production): "In some Central European countries like Poland some vodka is produced by just fermenting a solution of crystal sugar and yeast. "

Då det är Polen är det säkert socker från sockerbetor (http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_beet), dvs av klimatskäl:

Citat:

Sugar beet (Beta vulgaris L.), a member of the Chenopodiaceae family, is a plant whose root contains a high concentration of sucrose.

"Sucrose" (http://en.wikipedia.org/wiki/Sucrose):

Citat:

Sucrose (common name: table sugar, also called saccharose) is a disaccharide of glucose and fructose, with the molecular formula C12H22O11. Its systematic name is α-D-glucopyranosyl- (1↔2)-β-D-fructofuranoside (ending in "oside", because it's not a reducing sugar). It is best known for its role in human nutrition and is formed by plants but not by other organisms including animals.

[...]

In mammals, sucrose is very readily digested in the stomach into its component sugars, by acidic hydrolysis. This step is performed by a glycoside hydrolase, which catalyzes the hydrolysis of sucrose to the monosaccharides glucose and fructose. Glucose and fructose are rapidly absorbed into the bloodstream in the small intestine. Undigested sucrose passing into the intestine is also broken down by sucrase or isomaltase glycoside hydrolases, which are located in the membrane of the microvilli lining the duodenum. These products are also transferred rapidly into the bloodstream.

Sucrose is digested by the enzyme invertase in bacteria and some animals.

Invertase:

Citat:

Invertase (EC 3.2.1.26 ) (systematic name: beta-fructofuranosidase) is a sucrase enzyme. It catalyzes the hydrolysis (breakdown) of sucrose (table sugar) to fructose and glucose, usually in the form of inverted sugar syrup.

For industrial use, invertase is usually derived from yeast. It is also synthesized by bees, who use it to make honey from nectar.

Invertase is expensive, so when fructose is required, it may be preferable to make it from glucose using glucose isomerase.

Chocolate covered cherries include invertase, which liquifies the sugar inside. Once the candy is manufactured, it needs at least a couple of days to a couple of weeks in storage so that the invertase can do its work.

Optimum temperature at which the rate of reaction is at its greatest is 60 degrees celsius and an optimum pH of 4.5.

Så, vad är fructose och glukos, jo fruktsocker och druvsocker.

Fruktsocker

http://en.wikipedia.org/wiki/Fruktose:

Citat:

Fructose, also referred to as fruit sugar is a simple monosaccharide with a ketone functional group. Fructose is an isomer of glucose with the same molecular formula (C6H12O6) but with a different structure. Fructose is a 6-carbon polyhydroxyketone. When dissolved in solution, it forms ring structures similar to glucose, which are classified as cyclic hemiketals as opposed to the cyclic hemiacetals formed by aldoses such as glucose. When fructose forms a 5-member ring, the OH group on the fifth carbon atom attaches to the carbonyl group that is on the second carbon atom (D-Fructofuranose). Alternatively, the OH group on the sixth carbon may attach to the carbonyl carbon to form a 6-member ring (D-Fructopyranose). Fructose may be found at equilibrium containing a mixture of 70% fructopyranose and 30% fructofuranose [1]

[...]

Druvsocker

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukos:

Citat:

Glukos (druvsocker, dextros) är en enkel sockerart (monosackarid) med formeln C6H12O6. Glukos är en av de viktigaste kolhydraterna och används som energikälla av djur och växter. Glukos är också en byggsten i polysackariderna stärkelse, cellulosa och glykogen. Beteckningen druvsocker kommer av att den förekommer i vindruvor, där den dock inte är den enda sockerarten. Druvsocker skapas genom fotosyntes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fruktose:

Citat:

Fructose may be anaerobically fermented by yeast or bacteria. [2] Yeast enzymes convert sugar (glucose, or fructose) to ethanol and carbon dioxide. The carbon dioxide released during fermentation will remain dissolved in water where it will reach equilibrium with carbonic acid unless the fermentation chamber is left open to the air. The dissolved carbon dioxide and carbonic acid produce the carbonation in bottle fermented beverages. [3]

[edit] Fructose and maillard reaction

Fructose undergoes the Maillard reaction, non-enzymatic browning, with amino acids. Because fructose exists to a greater extent in the open-chain form than does glucose, the initial stages of the Maillard reaction occurs more rapidly than with glucose. Therefore, fructose potentially may contribute to changes in food palatability, as well as other nutritional effects, such as excessive browning, volume and tenderness reduction during cake preparation, and formation of mutagenic compounds. [4

Risken är bara att man får fulbrunt brännvin som en del rom av rent fruktos vid destilleringengen om man inte förbrukat all fruktos vid jäsningen.

Glukos vore spännande. Vet inte om det fungerar i praktiken.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Risken är bara att man får fulbrunt brännvin som en del rom av rent fruktos vid destilleringengen om man inte förbrukat all fruktos vid jäsningen.

Glukos vore spännande. Vet inte om det fungerar i praktiken.

Mailard reaktionen är ju bara det som händer med många mattyper i värme. En pajdeg som får färg i ugnen t.ex. Eller det man gör av värmt socker för att skapa olika Cola drycker. Det är ingen som helst risk att det skulle inträffa vid destillering då det kräver höga temperaturer.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Visst är socker det vita söta pulvret man köper i butik som brukar gå under namnet socker!

Men, det finns olika slags socker. Många olika slag.

Svenska Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Socker :

Engelska Wikipedia är än mer detaljerad: http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar :

Tydligen görs en del vodka av rent socker (http://en.wikipedia.org/wiki/Vodka#Production): "In some Central European countries like Poland some vodka is produced by just fermenting a solution of crystal sugar and yeast. "

Då det är Polen är det säkert socker från sockerbetor (http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_beet), dvs av klimatskäl:

"Sucrose" (http://en.wikipedia.org/wiki/Sucrose):

Invertase:

Så, vad är fructose och glukos, jo fruktsocker och druvsocker.

Fruktsocker

http://en.wikipedia.org/wiki/Fruktose:

Druvsocker

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukos:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fruktose:

Risken är bara att man får fulbrunt brännvin som en del rom av rent fruktos vid destilleringengen om man inte förbrukat all fruktos vid jäsningen.

Glukos vore spännande. Vet inte om det fungerar i praktiken.

Klart det fungerar med glukos också. Som tidigare nämnts finns det en process som heter glykolysen som bryter ner glykos till ATP och lite annat, bland annat pyrodruvsyra. Djurceller bryter ner pyrodruvsyran till ett koenzym och NADH som i sin tur blir ATP. Jästceller kan däremot bryta ner pyrodruvsyran till etanol och koldioxid.

Intressant läsning det där för min erfarenhet av Polsk vodka är att den är allt annat än neutral. Som sagt är det inte utgångsprodukten som är intressant utan reningen.
Bakterier är duktiga på att bryta ner tyngre sockerarter till lättare sockerarter. Det är därför det överhuvud taget går att göra vodka på potatis och säd som till största delen består av väldigt långa kolhydrater.
Hela tråden bygger fortfarande på ett felaktigt antagande.

@ -Boris-
Det är inte så konstigt att Bacardi Breezers skulle smaka annorlunda på Absolut då de är baserade på rom. Sen innehåller de så stora mängder socker och artificiella smakämnen att de smakar allt annat än alkohol så jag är inte helt övertygad om att jag skulle märka någon skillnad om de så gjorde den på T-röd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
@ -Boris-
Det är inte så konstigt att Bacardi Breezers skulle smaka annorlunda på Absolut då de är baserade på rom. Sen innehåller de så stora mängder socker och artificiella smakämnen att de smakar allt annat än alkohol så jag är inte helt övertygad om att jag skulle märka någon skillnad om de så gjorde den på T-röd.

Jag förstår verkligen inte hur du verkligen vränger allt jag säger. Jag har aldrig påstått någon om rombaserad alkoläsk. Jag pratar vodkabaserad alkoläsk.
Och angående den polska vodkan. Den vodka du smakat lär juinte vara sockerbaserad till att börja med. Och jag vill fortfarande se hur du förklarar att Vodka som görs på olika saker smakar olika, när du envisas med att reningen är enda kvalitetsskillnaden.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag förstår verkligen inte hur du verkligen vränger allt jag säger. Jag har aldrig påstått någon om rombaserad alkoläsk. Jag pratar vodkabaserad alkoläsk.
Och angående den polska vodkan. Den vodka du smakat lär juinte vara sockerbaserad till att börja med. Och jag vill fortfarande se hur du förklarar att Vodka som görs på olika saker smakar olika, när du envisas med att reningen är enda kvalitetsskillnaden.

Förlåt jag läste fel. Jag tar tillbaks det om bacardi men jag vidhåller att alkoläsk innehåller så mycket annan skit att kvalitén på spriten är ointressant.

Ja jag hävdar bestämt att det är reningen som ger neutral sprit och inte vad man använder för att jäsa den. Det har ju visats upprepade gånger att du får massa biprodukter oavsett vad du använder och då hänger det på reningen.
En whisky destilleras bara ett par gånger i en panna som då utgör ett enkelt steg för att man vill ha kvar massa biprodukter. Samma all färgad sprit. Vit sprit renas oftast hårdare. Varför tror du annars att det är så stor skillnad på whisky gjord på säd och vodka gjord på säd? Whiskyn får ju långt ifrån all smak från lagringen.

Alltså, vill du ha en helt neutral vodka, alltså en ren 40% etanol/vattenlösning är det rening du sak satsa på och inte strösocker. Alternativt får du hitta en mer selektiv reaktion än den jästen utför. Det går att producera etanol av till exempel syntesgas eller hydrering av eten.
En snabb överslagsräkning ger ett råvarupris på 7kr/liter för hydreringsprocessen. Dock tillkommer lite en del andra kostnader som jag inte riktigt har koll på. Hade jag haft ett par veckor över hade jag skissat och jämfört priset på båda processerna men jag har inte den tiden över. Dock kan jag direkt säga att det går att få ekonomi i hydrering av eten då mycket teknisk sprit är framställd på det sättet.

Avslutningsvis anser jag att om man inte tycker om spritsmaken så får man dricka mer sprit så man lär sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Ok, socker är dyrare. Men varför är det förbjudet då?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ok, socker är dyrare. Men varför är det förbjudet då?

Det är oklart om det är olagligt. Inget tyder på det förutom trådskaparens påstående. Det står inget om det i varken alkohollagen eller alkoholförårdningen vad jag kan hitta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja jag hävdar bestämt att det är reningen som ger neutral sprit och inte vad man använder för att jäsa den. Det har ju visats upprepade gånger att du får massa biprodukter oavsett vad du använder och då hänger det på reningen.

En whisky destilleras bara ett par gånger i en panna som då utgör ett enkelt steg för att man vill ha kvar massa biprodukter. Samma all färgad sprit. Vit sprit renas oftast hårdare. Varför tror du annars att det är så stor skillnad på whisky gjord på säd och vodka gjord på säd? Whiskyn får ju långt ifrån all smak från lagringen.

Expressen hade en lång spännande artikel för över tio år sedan med ett blindtest av vodka. De testade Absolut, Smirnoff, Stolikovskaya, Finlandia m.fl. Det var väldigt spännande, för det var den billigaste som vann - den polska Stolikovskaya! Den fick genomgående omdömet "mjuk".

Annars spretade omdömena rejält. Superb och "t-sprit" var helt skilda omdömen som tilldelades lite hur som helst. Ofta motstridigt. Visst, det var för få testare för att vara signifikant.

Zotamedu, jag förstår inte vad du menar här. Du säger att det är reningen som ger effekt och inte ursprungsmaterialet. Men, jag tror att du motsäger dig själv där.

Ursprungsmaterial innehåller ju massor av ämnen, med olika flyktighet, där en del ligger väldigt nära etanolen själv. De kallas ibland "finkeloljor" om jag har förstått det rätt; och får dessa ta överhanden smakar det skit och kattpiss om alltihop.

Och dessa ingångskomponenter varierar ju mellan olika råvaror. En del blir alltid kvar, vilket också ger smakskillnaderna. Ditt exempel med whisky är ju ett bra exempel, på att ingångsmaterialet spelar roll. Jag tror inte man kan göra vodka av whisky, eller det kanske bara är att destillera om det fler gånger?

Visst borde det spela roll om man använder socker, säd, melass eller potatis om man vill göra neutral vodka. Ju färre ingångsämnen ju mer neutral smak.

Jag kan ha missförstått något här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|