FTP TLS/SSL fungerar inom LAN, men ej "på internet"?

Permalänk
Medlem

FTP TLS/SSL fungerar inom LAN, men ej "på internet"?

Jag har satt upp en PureFTPd-server med TLS/SSL-kryptering, och det går utmärkt att ansluta från det egna nätverkets Windows- och Mac-datorer till servern med kryptering påslaget.

Däremot, när jag ansluter utifrån till servern så får jag följande felmeddelande i FileZilla:

Kommando: AUTH TLS
Svar: 234 AUTH TLS OK.
Status: Initierar TLS...
Status: Servern stängde inte ner TLS-anslutningen korrekt
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Jag vet ju att det inte är något fel på servern, men kan felet ligga i routern? Jag har testat att skicka port 989 + 990 till serverdatorn (ska vara data+kontroll av ftps), men det gjorde ingen skillnad.

Oerhört tacksam för svar.

När samma dator ansluter inom lokala nätverket så får jag följande:

Kommando: AUTH TLS
Svar: 234 AUTH TLS OK.
Status: Initierar TLS...
Status: Validerar certifikatet...
Kommando: USER desiree
Status: TLS/SSL-anslutning etablerad.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Har du en brandvägg med NAT påslaget? Om du har det så får du ange i FileZilla vilka portar som skall användas för data och sedan skapa NAT-regler i brandväggen för anropsporten samt dataportarna. Anropsporten skall redan vara ifylld i FileZilla.

Om du sedan skall testa detta ifrån samma nätverk som FileZilla:n sitter på via WAN IP-adressen/DNS så får din brandvägg stödja NAT-reflektering. Annars får du be någon annan utanför ditt nätverk att testa.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag fick "ta steget" att faktiskt hoppa förbi routern och aktivera DMZ, eller "Default Host" som det heter i AirPort Extreme Fungerar ruskigt bra nu, med datorn själv som brandvägg.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

» Macbook Air M1